Betala föräkringen...

Heulwen

Trådstartare
Jag lånade ut min häst på foder den 25:e november. Fodervärden (eller hennes mamma då) skulle stå för försäkringskostnaden, hon började betala den sista december alltså i efterskott för dec månad och fortsatte så januari, feb, mars och april.
Men nu kom då min häst hem den 25 maj och jag har inte fått någon försäkringsersättning för den månaden, har jag rätt att begära att de ska betala det?
Hon har ju haft hästen i 30 dagar extra utan att betala för det. Eller kan man inte lägga ihop de 5 sista dagarna i nov och de 25 dagarna i maj på det sättet?

Försäkringspremien höjdes också med ca 100 spänn per månad under perioden men det brydde jag mig inte om att få dem att betala då jag tänkte vara schysst.
Sedan att hästen kom hem med hovar som gått en vecka över skoningsperioden och jag blev förvarnad dagen innan så jag inte hann få en hovslagartid förrän nu den 20:e juni är en annan sak. :crazy:

Men hur som helst, har jag rätt att begära av dem att betala det?

/Heulwen
 
Sv: Betala föräkringen...

Jag tycker att de ska betala för maj månad oxå, de hade ju hästen ändå till den 25:e och inte 2:a t.ex.

Tycker oxå det är dålig stil att lämna tillbaka en häst i det skicket.

/Chivita
 
Sv: Betala föräkringen...

Har ni bestämt att dom skall belata försäkringen så skall hon ju göra det såklart.
 
Sv: Betala föräkringen...

Angående försäkringen tycker jag ägaren egentligen ska stå för den men nu hade ni ju kommit överresn så och då tycker jag absolut dom ska betala även för maj. Sen att du fick tillbaka hästen i det skicket tycker jag också du ska prata med dom om för hästen var väl inte i det skicket när du skickade iväg den?

angående försäkringen vet jag inte om du har rätt att kräva pengar, bara om ni har skrivit något kontrakt om det. Om det finns på papper att hon ska betala för varje påbörjad månad eller något specifikt datum så självklart kan du kräva pengar, men om det ej finns och de vägrar betala så tror jag inte det finns mycket du kan göra.
 
Sv: Betala föräkringen...

Egentligen så är det ägaren som ska betala försäkringen iochmed att det är personen som betalar försäkringen som får ut försäkringspengarna om det händer något.

Men iochmed att ni har kommit överens om att fodervärden ska betala så tycker jag att fodervärden ska betala även för denna månad. 25 dagar är endå den största delen av månaden så det är inte mer än rätt.

Sedan så visst kan man klaga på det här med hovarna, men gå inte till överdrift då kanske fodervärden blir sur och inte betalar försäkringen den sista månaden. Men du kan ju poängtera att man i normala fall alltid lämnar ut påfoder/säljer en häst/tar tillbaks från foder så ska hovarna vara nyverkade och skodda förutsatt att hästen inte ska vara barfota.
 
Sv: Betala föräkringen...

Sedan att hästen kom hem med hovar som gått en vecka över skoningsperioden och jag blev förvarnad dagen innan så jag inte hann få en hovslagartid förrän nu den 20:e juni är en annan sak. :crazy:

Men hur som helst, har jag rätt att begära av dem att betala det?

/Heulwen

Bara en vecka över tiden iaf, jag fick tillbaka hästen två månader över tiden:crazy::eek: (det var dessutom en köpare som skulle ha hästen på prov, hade inte blivit vaccinerad i tid så vaccinationen hade gått ut, hade jag varit med när vi hämtat tillbaka hästen så hade köparen inte fått tillbaka ett öre!:mad: )

I det här fallet så vill du uppenbarligen ha pengarna. Rätt ska vara rätt och annars kanske du går och är irriterad i onödan när du inte ens begärt att få pengarna. Nästan så att det är en fråga om självkänsla. Skit samma om du har rätt eller inte, de kan inte mer än vägra.
 
Sv: Betala föräkringen...

zillax89: Jag lämnade hom hyfsat nyskodd (ca 2-3 veckor) innan de hämtade honom.

moonlightgarden: Vi gjorde som så att jag betalade försäkringen från mitt konto och fodervärden satte in pengar på mitt konto.

Totola: Herregud. :S Ja, min har ju "bara" gått lite över en månad över tiden när han slutligen blir skodd den 20:e juni. Om jag bara blivit förvarnad ett tag innan istället så jag fått en tidigare hovslagartid. Det komplicerades ytterligare med att jag skulle ha hästen på ett nytt ställe, vilket f.v visste om, och som då innebar att jag inte kunde anlita min vanliga hovslagare för isåfall hade jag fått tid snabbare.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 869
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 153
Senast: __sofia__
·
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
31 968
Senast: iNHALE
·
Relationer Hej! Jag är mitt i att gå igenom ett breakup, har precis nått cirka fem veckor. Det går väldigt upp och ner, ibland känner jag mig glad...
2 3
Svar
41
· Visningar
8 583
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp