Betala hemma.

Sv: Betala hemma.

Så länge sönerna pluggar får dom betala 2000 var/månad. Då ingår mat, boende, bil (ej bensin) och busskort. Väljer dom att sluta plugga och jobba i stället kommer jag nog att gå upp till 4000 och inte stå för något busskort.
 
Sv: Betala hemma.

Jag betalade inget hyra eller liknande, min bil + bensin och alla mina grejer och djur betalade jag såklart för. Jag betalade rätt mycket av maten då jag jobbade på ICA :p Annars tycker jag 2000 absolut är rimligt. Beroende lite på boende, hur många ni är i hushållet etc.
 
Sv: Betala hemma.

Vi är en familj på fyra personer och en alldeles vanlig medelklass. varken fattig eller rik. Det går runt men vi har sällan någor över heller. Vi skulle gott och väl klara oss utan att hon börjar betala. Känner att den krassa verkligheten om hon flyttat till eget boende nu så skulle hon hamna på en hyra runt 4000 och mat kanske runt 2000. Nu väljer hon att bo kvar hemma och då tycker jag nog att hon kan förberedas för att vardagen kostar hela tiden... Hästarna kan jag faktiskt stå för själv, det känns ok ochhon får fortsätta hjälpa mig med dom som betalning...
 
Sv: Betala hemma.

kl

Jag bodde hemma i ca ett år efter studenten, hade delvis praktik (typ obetald, 2000 kr/mån kanske det var) och jobbade delvis (timlön) och hann även vara sjukskriven pga en fotoperation. Jag behövde inte betala något det året för att få bo hemma, det jag tjänade hamnade nästan uteslutande på sparkonto. Jag fick låna bilen inklusive bensin gratis, men fick också hjälpa till mycket hemma (storhandling, skjutsa lillasyster till träningar, laga mat, planera middagar, tvätta, städa osv). Har man under hela sin uppväxt fått en ekonomisk "uppfostran" så tror jag inte att ett år "gratis" hemma spelar någon roll för pengamoralen, så var det åtminstone inte för mig. Hade däremot den hemmaboende ungdomen inte haft någon insikt i pengars värde, eller tjänat multum eller bott längre än ett år hemma hade det definitivt låtit annorlunda hemma hos mig.

Mina sparade pengar från det året (och även efterkommande år)? Dem investerade jag klokt och säkert ( ;) ) och har idag växt till en fin kontantinsats till lägenhet, och det kan jag tacka mina föräldrar för. Dvs jag tackar dem mest för den ekonomiska uppfostran! Har barnen inte den i grunden kan det nog vara en idé att hemmaboende ungdomar får betala..
 
Sv: Betala hemma.

Hon är myndig och beslutar själv över sin ekonomi. TS kan inte ställa sådana krav.

Det kan vara bättre att spara av "hyran" som förälder om man kan.
D.v.s. ta betalt och spara pengarna och så kan man ge det som blir över till barnet när det flyttar hemifrån - om man vill.
 
Sv: Betala hemma.

Det var min plan från början. Sen blev det så att jag köpte en lägenhet till ungen, och i samband med det avtog min övriga generositet avsevärt, så han fick inte de där ihopsparade pengarna dessutom. (Han kände inte till att jag hade tänkt ge honom dem.)

Däremot fick han ju en del saker när han flyttade, förutom lägenheten, så jag tycker inte att jag direkt har undanhållit honom resurser på något orättfärdigt vis.
 
Sv: Betala hemma.

Man gör ju som man vill i varje familj.
Om man kan och vill så kan man ju bjuda på ett år mellan studenten och universitetet så att barnet kan jobba ihop en buffert att ha under studietiden.
Om man inte vill eller kan så kan man ju låta barnen betala hemma.
Vilket som är lika rätt.
Men unga vuxna med en heltidslön som bor och äter gratis hos sina föräldrar långt över 20 årsåldern är inte en bra ide för någon inblandad.

Äldsta barnet flyttade redan under gymnasiet till sin pojkvän som bodde med bättre pendlarläge än vad vår gård i skogen låg.
Vi gav henne då pengar till det så att hon inte skulle snylta på pojkvännen.
När hon sedan började på universitetet så klarade hon sig ju själv.

Nästa i skaran tar studenten nu i vår och kommer att börja studera i höst.
Han går ut studenten ett år tidigare än normalt (han klämde grundskolan på 8 år) så han får nog ett år till med att bo hemma om han vill det.
I höst så kommer han att studera på universitetet och bor antagligen kvar hos sin pappa och vaktar pappans hus då pappan reser mycket i jobbet.

Vi har aldrig behövt fundera på det där.
Barnen växer upp och vill ha ett eget liv så de har ordnat det själva.
 
Sv: Betala hemma.

Hon har fått jobb inom vården och har lön enligt avtal. Lägsta lön är runt 16000, sen kommer det OB- tillägg på det. Sen blir det ju skatt på det, men kommer ändå att få ut en hyfsad lön.
Dela bostadskostnaden på antalet vuxna och så betalar hon sin del. Om ni inte behöver hyrespengarna egentligen så kan ni ju spara dem och ge henne lite när hon flyttar till egen bostad.
 
Sv: Betala hemma.

En variant kan ju vara att du tar betalt för mat, husrum och hästtillgång. Men sätter av en del av dessa pengar - med eller utan hennes vetskap - på ett sparkonto som hon får tillgång till när hon flyttar till sitt första boende. Mer för att få en känsla för hur det faktiskt är att bekosta sitt liv själv.

Så gjorde min pappa när jag bodde hemma men hade lön. Jag betalade 5000 kr hem, men han satte av det mesta i sparande som jag fick tillgång till sedan. Fast det visste jag inte när jag betalade.
 
Sv: Betala hemma.

När jag fick mitt första jobb ( samma som din dotter ) så betalade jag 2000kr i månaden + mina hästar och jag tankade bilen som drog hästsläpet 1-2 gånger i månaden.
 
Sv: Betala hemma.

kl

Jag tycker väll att det är rimligt att ta betalt på motsvarande livsstilsnivå som barnet hade haft om denne bott ensam. Kan tycka att ca 3000kr är rätt rimligt för mat och boende (1000kr mat och hygien är ungefär det jag handlar för som student per månad samt 2000kr kan man få rum som inneboende/kollektiv el studentrum i staden jag kommer ifrån.)
ex 5000kr hade jag aldrig velat betala när jag bodde hemma året efter gymnasiet, då hade jag bott betydligt billigare på egen hand.
 
Sv: Betala hemma.

När jag bodde hemma så var det 1/3 av omkostnaderna för gården/hushållet som gällde. Jag var vuxen och därmed var vi tre vuxna i hushållet och det var en självklarhet att jag skulle betala min del. Detta gällde från jag var 18.
 
Sv: Betala hemma.

2000 kr i månaden plus stallhyra för den ena hästen (som inte ens är hennes)?
Jag tycker nog faktiskt att det är lite tungt att lägga på en nybliven student som dessutom ska stå för alla kläder och nöjen själv, speciellt om man skall ha råd att spara undan en del till resande eller dylikt. Som fd gymnasiestudent brukar man oftast inte få så välbetalda jobb, om man inte gått en yrkesförberedande linje och på så sätt har en mer "normal" lön. Då skulle jag tycka att dina kostnader vore ok.

Varför är det tungt att låta en ung vuxen som arbetar heltid betala för sig? 3500 kr hade jag lätt tagit för mat och allt som har med boendet att göra. Sedan får den unga vuxna självklart betala för allt övrigt själv.

Jag flyttade hemifrån som 17-åring och fick snabbt lära mig hushålla med pengar (även om det inte bara var mina pengar till en början). Man måste lära sig rätt mun efter matsäck och förhoppningsvis har man fått lära sig det successivt under sin uppväxt så att man är redo när man slutat gymnasiet och fått ett heltidsarbete.
 
Sv: Betala hemma.

När äldste grabben för 4-5 år sedan bodde kvar hemma under halvannat år och jobbade 75-100% betalade han 2500/mån. Ett veritabelt övergrepp och snudd på orimligt tyckte han då, rena gratisboendet tycker han nu med egen BR-lägenhet, bil och halvvägs inne i ekorrhjulet. ;)

Vi valde att hoppa över schablonbelopp och procentsatser och istället titta på hushållets faktiska kostnader, eftersom det kändes som det enda rättvisa. Vi lade en kväll på att summera och periodisera, och kom fram till att hans del av hushållet - sakligt och objektivt - kostade strax under 4000/mån. Med en (förvisso subjektivt) rimlig nivå av föräldrasubventionering landade vi på 2500/mån.

Det där låter som en rätt rimlig lösning. Jag jobbar ju med unga vuxna och ekonomi och de som verkar ha bäst koll på sin ekonomi är de som haft det "lagom" både rent summamässigt och ekonomirelationsmässigt (har just nu inget mer beskrivande ord) med sina föräldrar.

Det är lika illa att familjen haft så ont om pengar att så att aldrig de haft egna pengar som de som när de fått tex csn, aktivitetsstöd (eller försörjningsstöd) för den som helt egna pengar utan att bidra till hushållet.
 
Sv: Betala hemma.

Så länge sönerna pluggar får dom betala 2000 var/månad. Då ingår mat, boende, bil (ej bensin) och busskort. Väljer dom att sluta plugga och jobba i stället kommer jag nog att gå upp till 4000 och inte stå för något busskort.

Var får de pengar ifrån när de pluggar?
 
Sv: Betala hemma.

Hon är myndig och beslutar själv över sin ekonomi. TS kan inte ställa sådana krav.

Da kan ju TS ta ut en arlig kostnad for boendet och sjalv satta in pengar till dottern.
Mina barn hade inga problem med att vi stallde krav sa lange de bodde hemme och/eller de var forsorjda av oss trots att de var myndiga och lite till. Tvartom, de hanvisar ofta till hur bra de hade och vilken tur att de hade ett konto att ta fran nar de pluggade pa universitet. (Vi korde ett sparande dar vi sponsrade lika mycket som sonen i fraga kunde satta in och det var ett konto som var till for studietiden, inget annat)
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 186
Senast: Sirap
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 718
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 339
Senast: miumiu
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 253
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp