Betala hemma.

Sv: Betala hemma.

Ja nu tar min äldsta studenten om en månad och ska jobba ett år. I sommar har hon fått jobb och kommer troligen att jobba heltid. Hon hoppas givetvis att få gå kvar som tim vick sedan. Nu kom jag på att hon borde väl betala hemma ?? Vad är rimligt? Hon har länge stått för sina kläder själv och även andra förbrukningsvaror som hör en tonåring till. Men mat och husrum har ju varit gratis, hon får också låna min bil när hon vill och betalar bensin efter förmåga. Vi har två hästar tillsammans och de har jag stått för alla kostnader. Hur gör ni andra som har ungarna kvar hemma ??

Jag hann aldrig börja betala hemma då jag flyttade efter studenten (bodde hemma under sommar vik. som var juni-augusti).
Vet att min/mina systrar betalade när de bodde hemma och jobbade. En viss procent eller efter förmåga. Vet inte riktigt faktiskt, men kolla på konsumentverkets sida eller prata med henne och se vad ni kan komma fram tillsammans? Känns alltid bättre när man är på samma nivå =)
 
Sv: Betala hemma.

Jag betalade 2500kr/månaden för att bo hemma, jag betalade allt vad min bil kostade (skatt, försäkring, bensin osv) + hästen.. Nemas problemas! :)
 
Sv: Betala hemma.

Alltså, jag tycker det är lite lustigt att folk tycker att 2000:- är mycket att betala hemma idag.

Jag betalade det dubbla när jag bodde hemma och det är 30 år sedan :o
 
Sv: Betala hemma.

Vi ska sätta oss i helgen och prata hela familjen om detta, men det lutar nog åt att jag föreslår att hon får betala 2000 i månaden och att hon slipper betala för hästarna men däremot hjälpa till lika mycket som innan med dom. Kanske tom mer när hon inte har skolan som har tagit tid. Min bil får hon låna som hon vill men stå för bensinen själv det hon kör. Med tanke på att hon i sommar kommer att få ut minst 16-17000 så tycker jag nog att tvåtusen inte är så mycket. Resten får hon ju göra som hon vill med och förhoppningsvis så sparar hon det mesta.
 
Sv: Betala hemma.

Oj, så efter att hon betalat 2 tusen har hon 14-15 tusen KVAR att göra vad hon vill med.

Det tycker jag är extremt generöst av er. Verkligen. Vem har så mycket pengar kvar PLUS häst ?

Rent generellt så tycker jag att 2 tusen låter väldigt lite om man har ett heltidsjobb.
 
Sv: Betala hemma.

kl


Jag fick heltidsjobb efter gymnasiet och betalade ingenting hemma, mot att jag inte började röka. Stod dock för kostnaderna för hästen och betalade busskort själv. Denna deal fanns i ett år, och sedan började jag plugga. Första året jag pluggade bodde jag hemma och hade häst, då betalade mina föräldrar hästen så att jag skulle slippa dra på mig studielån för den sakens skull. Sen flyttade jag till andra städer och fick då en självständig ekonomi.

Mina föräldrar har nog aldrig "lidit" när de hjälpt mig och min syster ekonomiskt eftersom hushållet har haft en hög sammanlagd inkomst och inga lån. Jag hade heller inga jätteproblem att ställa om till ett mer knapert leverne.
 
Sv: Betala hemma.

Själv betalade jag aldrig någon direkt hyra. Tror jag betalade runt 1000 kr.
Det var istället jag som handlade mat och basvaror, tvättade, städade och lagade mat.
Betalade allt mitt eget själv (hästar, nöje mm). När jag började jobba var det pappa, jag och min äldre bror i hushållet.

Med sambons son var vi generösa. Han jobbade sommaren efter studenten, sen blev han arbetslös och levde på pengarna han sparat från sommarjobbet.
Han fick sen jobb i mars året efter studenten, jobbade kvällsskift och tjänade riktigt bra (mellan 20 000- 22 000 ut).
Men vi tog en hyra på 2500 kr av honom. Det var för mat och husrum. Han hade egen bil och betalade skatt+försäkring+bensin själv.
Lite gick till nöje, men resten av pengarna växte på hög på hans konto.
Ska också tilläggas att han alltid ställde upp om man bad honom om något, t ex handla, skjutsa lillasystern mm.
Han flyttade sen ihop med sin flickvän i augusti samma år och hade då ett kapital så att de kunde köpa lite möbler och sånt som de behövde.
Tror t o m att vi struntade i att ta sista hyran av honom för att han skulle ha mer pengar när han flyttade.
 
Sv: Betala hemma.

Oj, så efter att hon betalat 2 tusen har hon 14-15 tusen KVAR att göra vad hon vill med.
. Vem har så mycket pengar kvar PLUS häst ?
.

Jag får ut drygt 40 efter skatt men innan omkostnader (som är höga eftersom jag slösar och har 16 hästar)...

men det var inte så fett under uppväxt och studietid och i början när jag jobbade...

när jag började jobba för 15 år sedan hade jag 17000kr/mån och tyckte att jag hade väldigt mycket pengar. Idag ser det ju inte så imponerande ut med 17000kr/mån men uppenbarligen har jag haft en ordentlig löneutveckling.
 
Sv: Betala hemma.

Jag betalar 2800kr hemma. Utöver det betalar jag schampo, smink, kläder, telefon. Har även egen häst och bil är ett måste här ute. Står för de kostnaderna själv också. Får ut en lön på 10300kr. Har ej något sparkapital då min lön går jämnt ut med mina utgifter. Och kan ej roa mig för mer än absolut max 500kr i månaden. Tröttsamt - ja. Men jag lär mig att man får prioritera varenda sak och det är både på gott och ont. Får din dotter ut en såpass lön är 2000kr för "allt" ingenting i mina ögon/öron. Många vänner i min krets ger minst 3000kr hemma och har bilar/djur och står för det själv.
 
Sv: Betala hemma.

jag studerar nu och har bara csn, men när jag jobbade så betalade jag hästarna själv, dvs allt från skoning till foder och träning. vet fick jag hjälp med vid behov.
 
Sv: Betala hemma.

Ja nu tar min äldsta studenten om en månad och ska jobba ett år. I sommar har hon fått jobb och kommer troligen att jobba heltid. Hon hoppas givetvis att få gå kvar som tim vick sedan. Nu kom jag på att hon borde väl betala hemma ?? Vad är rimligt? Hon har länge stått för sina kläder själv och även andra förbrukningsvaror som hör en tonåring till. Men mat och husrum har ju varit gratis, hon får också låna min bil när hon vill och betalar bensin efter förmåga. Vi har två hästar tillsammans och de har jag stått för alla kostnader. Hur gör ni andra som har ungarna kvar hemma ??

Konsumentverket har en rätt bra beräkning på vad man ska betala hemma när man börjat arbeta. Det kan man ju ha som en riktlinje...

3680:- + sedan utgifterna för mobil, fack, akassa, luncher busskort etc...

http://www.bukefalos.com/f/newreply.php?do=newreply&p=15810490
 
Sv: Betala hemma.

De som kan, ja.

Jo allt handlar ju om vad man kan.
Vissa familjer behöver den extra inkomst som den unga nybakade studenten får in.
Och då så är det ju så.
Vilket är något som den unga vuxna måste acceptera.

För dem som kan så handlar det i stället om vad man vill.
Något som kan vara nog så svårt att komma fram till.
 
Sv: Betala hemma.

Oj, så efter att hon betalat 2 tusen har hon 14-15 tusen KVAR att göra vad hon vill med.

Det tycker jag är extremt generöst av er. Verkligen. Vem har så mycket pengar kvar PLUS häst ?

Rent generellt så tycker jag att 2 tusen låter väldigt lite om man har ett heltidsjobb.

Fast hon har ju "bara" heltidsjobb nu under sommaren, sen kanske hon inte alls får in så mycket. Som timmis kan man ju inte räkna med mycket i lön heller. Hästen är ju inte hennes heller.
 
Sv: Betala hemma.

Det finns ju ett bra sparutrymme även om hon skulle betala det dubbla hemma.
 
Sv: Betala hemma.

kl

Jag betalade 2-2500 kr när jag bodde hemma.
Hästen betalade jag själv och fick låna bilen mot att jag tankade den.
Är tacksam över att mina föräldrar lärde mig att stå på egna ben och jag har mycket bra koll på min ekonomi idag, vilket man inte kan säga om bekanta som fått allt serverat och inte behövt bidra med något hemma.
 
Sv: Betala hemma.

KL

Vad är så konstigt med att dottern inte skulle betala för hästen? Hästen är trots allt INTE hennes, utan mammans. Varför skulle jag betala för någon annans häst?
Den dealen kan ju mest ses som att dottern är medryttare på hästen/hästarna, och som "tack" för det känns det rimligt att hon hjälper till med skötsel och vård, köper om det är något speciellt hon vill ha till hästarna. Dvs ungefär som en medryttare. En mindre kostnad, som en medryttare hade betalat, hade också kunnat funka men där tycker jag att man kan tänka lite som någon nämnde tidigare i tråden- är medrytteri en "lyx" som hör till familjen, eller är det något hon vill fortsätta med sen? Beroende på det hade en mindre summa där kunnat fungera.

Att betala hemma har jag hitils inte sätt en enda motsätta sig emot dock. Däremot tycker jag det är konstigt hur man kan resonera "hade hon haft egen lägenhet hade det kostat 4000, så då ska hon minsann göra det hemma med!" För ärligt talat- att bo hemma är inte alls lika roligt som att ha egen lägenhet, inte alls samma bekvämlighet. Varför skulle man då betala lika mycket för det?

Nu är det dessutom bara jobb över sommaren, vad som händer efter det kan ingen veta och då hade jag som föräldrer varit superglad om min dotter kunde spara inför denna ovisshet. Vet jag att det är ett heltidsjobb som hon nog kommer ha i ett par år, då hade jag velat ha mer betalt hem men när det gäller en sommar av jobb och sen ett stort frågetecken, då känns det inte schysst att ta betalt lika mycket.

Så eventuellt en liten kostnad för hästen, och sedan kanske 2500 för mat & boende känns rimligt. Utöver det betala bensinen själv om hon lånar bil, och hjälpa till hemma precis som alla andra tycker jag känns rimligt.
 
Sv: Betala hemma.

Varken jag eller min äldre bror bodde hemma mer än några månader efter studenten, min lillebror betalade ingenting (flyttade när han var 22, skulle fylla 23). Det märks i hur vi hanterar pengar. (nu tjänar båda vi äldre visserligen mer men har även ganska rejäla studieskulder på 4,5 år heltid var)

Så jag kommer definitivt ta betalt av framtida barn, och troligtvis inte lägga undan. Det blir skevt ffa om man har flera- den som bor hemma längst tjänar mest på det både under de åren man bor där och sen få en klumpsumma efteråt?
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 162
Senast: Sirap
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 718
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 339
Senast: miumiu
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 253
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp