betala levande fölavgift????

Z

zizzy1

Hej!

jag har en fråga, vet inte alls om jag fattat det hela fel. Jag har en kompis som betäckte sitt sto med en hingst. Hon betalade språngavgiften och dygnshyran när hon hämtade hem stoet.

efter 45 dagar var veterinären där o kontrollerade om stoet var dräktigt och veterinären trodde att så var fallet.

Kompisen hade pratat med hingstägaren att istället för att betala 90 dagars dräktighet så skulle levande fölavgift betals när fölet är fött och då tillkom 1500:-

Nu visar det sig att stoet inte är dräktigt, vi vet inte om hon har kastat tidigt eller om hon verkligen blev dräktig, men hingstägaren kräver iallafall levande fölavgiften, eftersom hon troligtvis har varit dräktig.

Är inte levandefölavgiften en kostnad man betalar om stoet föder ett föl men om hon kastar så betalar man inte den. Är det inte därför det alltid är dyrare med levandefölavgift istället för 90 dagars dräktighetsavgift.

vet inte om jag är tillräkligt tydlig i vad jag skrev.:eek:
 
Sv: betala levande fölavgift????

Kompisen hade pratat med hingstägaren att istället för att betala 90 dagars dräktighet så skulle levande fölavgift betals när fölet är fött och då tillkom 1500:-

Nu visar det sig att stoet inte är dräktigt, vi vet inte om hon har kastat tidigt eller om hon verkligen blev dräktig, men hingstägaren kräver iallafall levande fölavgiften, eftersom hon troligtvis har varit dräktig.
Hon ska inte betala levande föl...

Helen
 
Sv: betala levande fölavgift????

Levande fölavgift erlägges för levande födda föl som uppnått 2 dagars ålder (enl Flyinge).

Låter väldigt mysko det här.. man kan ju inte betala en levande fölavgift för ett föl som inte finns!
Vårt ena sto kastade 3 månader innan fölning och vi betalde minsann INGEN levande fölavgift då!

Har hon inte något avtal med hingstägaren där alla regler står?
 
Sv: betala levande fölavgift????

Om hon skulle betala för levande föl ska hon självklart inte betala något eftersom hon inte fått något levande föl!
 
Sv: betala levande fölavgift????

Ja då är det som vi misstänkte, jag var helt inne på det oxå men man börjar ju fundera.

ja upp till kamp....
 
Sv: betala levande fölavgift????

Hade hingstägaren yrkat på dräktighetsavgift hade det förstås varit en helt annan situation, men som du beskriver den nu är det ju solklart!
 
Sv: betala levande fölavgift????

Kan det vara som så att det blivit nåt missförstånd?
Kanske hingstägaren först trodde att stoet var dräktigt på 90 dagar och då gick med på att låte henne betala levande fölavgift.
Och att det sen kommit fram att någon ordentlig dräktighetsundersökning aldrig gjorts?
Men då borde väl hingstägaren snarare kräva 90 dygnsavgift?
 
Sv: betala levande fölavgift????

Ja, även om man missförstått det så så kan ju inte hingstägare kräva levande föl-avgift - det vore intressant att veta vem det gäller :angel:.
 
Sv: betala levande fölavgift????

athena skrev:
Ja, även om man missförstått det så så kan ju inte hingstägare kräva levande föl-avgift - det vore intressant att veta vem det gäller :angel:.


Ska ängeln betyda att du tror att jag är hingstägaren?? Jag håller inte på med 90-dygnsavgifter...

Däremot är det väl så att om man ska betala på 90 dygn måste man uppvisa ett veterinärintyg som visar att stoet INTE är dräktigt på 90 dygn för att slippa avgiften?
 
Sv: betala levande fölavgift????

En hingstägare försökte samma bluff med mej...skulle inte förvåna mej ett dugg om det är samma person.
 
Sv: betala levande fölavgift????

CK skrev:
Ska ängeln betyda att du tror att jag är hingstägaren??

Nej absolut inte :eek:. Jag förutsätter att det är en halvblodshingst pga 90-dygnsavgiften. Men man vill ju gärna inte råka ut för såna själv, eller åtm veta om det så man har papper på allt.
 

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 549
Senast: Masse
·
Ekonomi & Juridik Hej alla hästvänner, jag behöver er hjälp! Ska försöka göra en lååång historia kort, för en månad sen kom ett sto med transportör som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
21 462
S
Avel Förut tycker jag det var många hingstar som hade som betalningsvillkor 16 dgr dräktighet och därefter antingen 90 dygn el levande föl...
2
Svar
29
· Visningar
3 551
Senast: sydney
·
F
Avel *Ligger tråden fel får moderat flytta* Pratade just med Veterinären som ska komma och ta Ecg prov för dräktighet, får då...
Svar
8
· Visningar
1 376
Senast: fritzo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp