Betala underhåll, hur länge?

kopparberg

Trådstartare
Sambon har en son som nu är 16 år. Hans mamma betalar underhåll för honom, sådant där bidrag som kommer genom Försäkringskassan. Vi kollade lite på en av utbetalningarna, och där stod det att underhåll betalades ut tom barnet är 18 år. Nu kommer ju givetvis inte sambon slänga ut sin son på hans 18-årsdag och säga han ska försörja sig själv, desstuom är "bonusbarnet" en helt normal unge som utbildar sig till ett hantverk och med största säkerhet får jobb direkt efter skolan, men vi började fundera lite på Försäkringskassans synvinkel på det hela, de kan ju ha rätt udda syn på saker och ting liksom! ;)

Ungdomar nu för tiden studerar ju minst i 3 år, alltså är ju de flesta 19 år när de kan försörja sig = åtminstonde gått ut gymnasiet. Eller?
Jag har hört något om försörjningsplikt tom att barnet är 21 år, hur är det med det? Är det försörjningsplikt om barnet inte kan försörja sig genom arbete from 18 år (underhållsbidrag försvinner) som är avsett?

Om man tänker sig någon med väldig otur med livet så kan ju vårdnadshavaren vara en ensamstående förälder som tex är sjukskriven med jätteliten inkomst, är den då skyldig att försörja sitt barn tom 21 år om barnet växer upp till en sådan som inte har lust att jobba utan bor kvar hemma? Och andra föräldern slipper bidra med något from barnet fyller 18?

Allmän nyfikenhet från min sida! ;)
 
Sv: Betala underhåll, hur länge?

precis, fast om barnet börjar senare på gymnasiet eller väntar ett år eller nåt så får barnet förlängt studiebidrag ialla fall, men båda föräldrarna är ju egentligen försörjningsskyldiga till 21. Men det funkar ju inte i verkligheten
 
Sv: Betala underhåll, hur länge?

det är ju om barnet inte har jobb som man är försörjningsskyldig till 21
 
Sv: Betala underhåll, hur länge?

Inte för att jag på ngt vis är insatt i det hela, men är man inte försörjningspliktig till 21 år om "barnet" studerar, gäller det även om den är arbetslös efter 18 års ålder?
 
Sv: Betala underhåll, hur länge?

När man fyller 18 får man ansöka om förlängning, det betalas då ut direkt till barnet istället för till föräldern. (Det är samma om den ene föräldern betalar direkt då ska denne betala till barnet istället.) Detta ska som vanligt gå till barnets försörjning men om barnet själv handlar mat och dylikt eller om barnet för över pengarna till föräldern får man ju avgöra ihop men det är inte tänkt som fickpengar till barnet utan som vanligt som en del av försörjningen.

Det förlängda underhållsstödet betalas ut tills barnet slutar gymnasiet eller fyller 21 år.
Man är inte underhållsskyldig till barn som har slutat gymnasiet och har fyllt arton år utan man är som längst underhålls skyldig fram till "barnet" är 21 om den fortfarande går på gymnasiet då. Efter 21 års dagen så får man försörja sig själv, alltså ta studielån även om man går på gymnasiet.

Ni ska alltså i god tid innan artonårsdagen ansöka om förlängning om han går på gymnasiet fortfarande när han har passerat 18 år.
 
Sv: Betala underhåll, hur länge?

Jag har hört något om försörjningsplikt tom att barnet är 21 år, hur är det med det? Är det försörjningsplikt om barnet inte kan försörja sig genom arbete from 18 år (underhållsbidrag försvinner) som är avsett?

Underhållsföräldern är underhållsskyldig enbart om "barnet" studerar på gymnasienivå även efter sin artonårsdag fram till 21 års ålder (om "barnet" tex går om ett år på gymnasiet upphör alltså inte föräldrarnas försörjningsskyldighet). Vid högskolestudier och arbetslöshet är föräldrarna inte försörjningsskyldiga i den meningen, efter myndighetsdagen.

Underhållet betalas till "barnet" när det blivit myndigt. Sen får man ju diskutera med "barnet" om det ska behålla pengarna (och vad de i så fall ska räcka till) eller ge dem till familjens gemensamma ekonomi. Men pengarna är barnets egna, man kan inte rimligen som förälder besluta över dessa pengar över barnets huvud. Och man kan ju heller inte ta ut dem från "barnets" konto.
 
Sv: Betala underhåll, hur länge?

Inte för att jag på ngt vis är insatt i det hela, men är man inte försörjningspliktig till 21 år om "barnet" studerar, gäller det även om den är arbetslös efter 18 års ålder?

Du har rätt. Föräldrar är enligt lag försörjningspliktiga för barn som fyllt 18 men inte 21 så länge de studerar på gymnasieskola eller motsvarande. Gäller inte om de är arbetslösa.
 
Sv: Betala underhåll, hur länge?

*kl*

över 18 och inte pluggar, så är inte förälder försörjningspliktig.
då kan barnet knalla till soc och få bidrag därfrån för att betala för sig själv hemma.
låg på 3000 för ett antal år sen och det ska täcka samtliga boendekostander på "barnet".
 

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 692
Senast: TinyWiny
·
Småbarn Jag känner mig mer än lovligt nervös. Barnets far kommer för att umgås med vår son och jag har äntligen fått honom att gå med på...
2
Svar
21
· Visningar
4 336
Senast: Amha
·
Övr. Barn Ja frågan är i rubriken. En vän till mig har en som på 12 år, hon bor inte ihop med pappan. Pappan har nu blivit av med sitt jobb...
Svar
6
· Visningar
3 603
Senast: KrullTroll
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 423
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp