Bukefalos 28 år!

Betalar du till "svartveksamhet"?

Sv: Betalar du till "svartveksamhet"?

Jag tror faktiskt inte det är så stor del längre även om det fortfarande är alldeles för mycket.
Tittar man bara 10 år bakåt så hade folk tittat konstigt på en om man ville ta något vitt, eller ha ett kvittto när det var hästrelaterat. Men idag har jag i alla fall alla regelbundna kostnader vitt och det utan att ens behöva påtala att jag vill ha det så.

Däremot mycket av hästskötarjobben sköts inte på seriös basis fortfarande, men jag tror fler än vad man tror är "vita", tyvärr finns det ju ingen lägst lön som arbetsgivare måste ge en anställd.

/Camilla

Den undersökningen jag gjorde (som visade 95% svart) gällde hästskötarjobb, stallskötarjobb samt beridarjobb. De som betalade vitt var ridskolorna, ett par större försäljnings/tävlingsstall samt faktiskt flera islandshäststall. Bortsett från ridskolorna, så var det ytterst få stall som betalade en lön som låg i närheten av kollektivavtal. Flera jätteanläggningar med rätt stora vinster gav visserligen vita löner, men som låg på under 50.-/h.

De flesta stora hästsportnamn betalade svart, och det fanns flera arbetsgivare som påstod att de betalar vitt, och så gjort i flera år, men enligt Skatteverket så var inte arbetsgivarna registrerade som arbetsgivare.
 
Sv: Betalar du till "svartveksamhet"?


Vad kan man göra åt detta problem?

Problem eller problem? Frågan är ju att allt kostar "MASSOR" av pengar.
Kolla nu för tiden vad hovslagare, veterinärer,strö, vitt frovfoder och vita stall kostar per månad? Skatter och avgifter?

Jag kan hålla med om att vet kan vara dyr, men resten? Som max går en bal strö på 80 spänn, det blir inte så många hundralappar i månaden. Grovfodret samma där, en tusenlapp för 500kg hö är väl inte dyrt?

Tycker inte att bara folk med pengar ska kunna skaffa häst.
Alla som i allafall har råd med "bas" runt hästen ska kunna ha häst.
Om stall hyra och foder ev hovslagare tar ut svarta pengar beror det på allt krångel som det är att öppna ett företag.

Jag tycker inte att bara folk med pengar ska kunna köra Ferrari.
Jag tycker inte att bara folk med pengar ska kunna klä sig i Gucci.
Jag tycker inte att bara folk med pengar ska kunna bo i en Stockholmvilla.
Man kan klara av att ha en häst för 4000.-/mån vitt. Har man inte dom pengarna, från man väl prioritera bort något annat, nöjen, bil etc. Kan man inte det heller, ja då har man inte råd att ha häst.

Har under flera års tid velat öppna ett företag gällande mitt stall.
För det första ska det vara vinst drivande för att ens få kallas företag.
Visst ute på slätten? Har nio boxar i stallet.
Har annonserat både högt och lågt tidigare.
Med så klart en dyrare hyra eftersom jag vill ha "vinst" i mitt företag.
Inga svar.

Anna har i flera års tid velat öppna en affär där hon säljer sina egendesignade och sydda kläder. Men folk anser att kläderna är för dyra och kvaliten för dålig, så Anna kan inte gå med vinst. Anna får lägga ner sitt företag.
Bara för att man vill driva ett företag, så betyder inte det att man har ngn slags rättighet att göra det. Ett företag ska SJÄLVKLART vara vinstdrivande. Kan du inte tjäna pengar på ditt företag, ska det heller inte finnas. Vem ska betala förlusten anser du?

Ett annat alternativ är att öppna ett hobbyföretag. Höjt stallhyran.
MEN då vill inte andra företag som drar av moms stalla in sina hästar i stallet. (Provat det)
Inga svar av "vanliga hästmänniskor".

Så enda alternativet är att skriva ner hyran och få kompisar i stallet istället för lönsamhet.

Det beror säkert helt och hållet vart man bor i Sverige men alla har rätt att skaffa häst om de tar hand om den ordentligt. Svart eller vitt spelar ingen roll pga systemet vi har i Sverige.
Tror att höga hyror och avgifter kan stallägarna ha runt större städer. Verkar som om de tjänar mer än oss ute på landet.

Precis som butiker kan hålla högre priser. Kundunderlaget är större, konkurransen inte lika hård. I en liten by ute på landet kan det inte finnas tio matbutiker. Det finns inte kundunderlag nog. Precis som det inte kan finnas tio inackorderingsstall. Kundunderlaget räcker inte.
 
Sv: Betalar du till "svartveksamhet"?

Fast 1 kr kg vitt, när det går jag inte på.;):angel: Det finns inte en chans att det går ihop sig för att leva av, det låter som denna säljare tar foder för egen del och säljer överskottet. Räknas momsen av så pratar vi 80 öre kg, som ska fördelas på maskiner, utsäde, arbetskostnad, material, avgifter etc.

Vår leverantör är en av de största i Sverige, han säljer många kg per år men är inte den enda inkomstkällan enligt han själv. Då skulle det inte gå ihop sig alls, det är ju inte helt gratis att så in foder på vallen.

Det är väl självklart att jag köper av en som tillverkar till sig själv och säljer överskottet. Det är inte så svårt att hitta sådana leverantörer med lite kontakter.

Jag letar ju upp det bästa pris jag kan få, nu har jag köpt av samma i flera år och tackar självklart "Gud" för varje år som det blir bra skörd.

Han är duktig på att ta in i rätt tid och har bra marker.

Jag vet flera som inte orkar ta eget som "skänker" bort på rot mot presskostnad. Ja vi är rätt så bortskämda här nere
 
Sv: Betalar du till "svartveksamhet"?

Jo, och det är aldrig möjligt att jämföra svart verksamhet mot den vita. Då blir priserna helt andra.
 
Sv: Betalar du till "svartveksamhet"?

Arbetar inte inom hästnäringen och betalar skatt där igenom.

Hästeriet är hobby och kommer man undan billigare än i allafall 4000-5000 så gör jag det.
Veterinär, strö, hovslagare är vitt annars kvittar det för min del.
Har eget stall så där har jag ingen extra kostnad.
Mer än vad jag vill lägga ut på det och hagarna.

I vilken del av landet bor du? Närhet till stad?

Här ute finns inga bussar utan bilen är ett måste.
Lite olika förutsättningar finns i vårt avlånga land.
 
Sv: Betalar du till "svartveksamhet"?

Va då inget problem? troligen inget problem för den som har häst som hobby men för den som säljer varan/tjänsten ja då blir det ett problem om inte före så efter när man är över 65år och inte vill jobba tills man fyller döden, men det blir oxå ett problem om man skadar sig/blir sjuk och inte kan ta ut A-kassa.

Men det är ju just det som är. Hästar är ingen lönande affär.
Man förlorar på uppfödning. För efter frågan är inte lika stor som "tillverkningen"kostar.
Då får man helt enkelt skaffa sig ett arbete som genererar pengar (pension) och ha häst som hobby.
Och inse att folk inte är gjorda av pengar i det svenska samhället.

Men vad spelar det för roll svart jobbare kan ju glädjas åt att han/hon har gjort en god gärning åt folk som vill ha häst billigt.
Ingen dör av att hjälpa andra..
Också ett problem i det svenska samhället alla ska tjäna pengar på varandra.

Ja hästar är dyrt men skall man värna om häst till alla som vill eller värna om jobb där man kan bli sjuk eller sluta jobba efter 65 utan att gå på knäna?
Eller skaffa sig ett arbete som inte har med hästar att göra och pyssla med dem på sin fritid.
 
Sv: Betalar du till "svartveksamhet"?

Jag kan hålla med om att vet kan vara dyr, men resten? Som max går en bal strö på 80 spänn, det blir inte så många hundralappar i månaden. Grovfodret samma där, en tusenlapp för 500kg hö är väl inte dyrt?

Men allt beror ju på vart man bor i Sverige vad priset ligger på. Nära städer är allt dyrare men ute på landsbygden något billigare.


Man kan klara av att ha en häst för 4000.-/mån vitt. Har man inte dom pengarna, från man väl prioritera bort något annat, nöjen, bil etc. Kan man inte det heller, ja då har man inte råd att ha häst.

Det beror helt och hållet på vilken inkomst man har.
Skulle varit skönt att kunna prioritera bort bilen för den kostar mig mer än vad mina 3 hästar gör i månaden. Nöjen vad är det?

Bara för att man vill driva ett företag, så betyder inte det att man har någon slags rättighet att göra det. Ett företag ska SJÄLVKLART vara vinstdrivande. Kan du inte tjäna pengar på ditt företag, ska det heller inte finnas. Vem ska betala förlusten anser du?
Just därför har jag inte startat något företag. För förlusten betalar jag själv. Hästeriet är en hobby bara till att inse. Finns ingen vinst bara förlust..

Precis som butiker kan hålla högre priser. Kundunderlaget är större, konkurrensen inte lika hård. I en liten by ute på landet kan det inte finnas tio matbutiker. Det finns inte kundunderlag nog. Precis som det inte kan finnas tio inackorderingsstall. Kundunderlaget räcker inte.

Fast sedan finns det de hästägarna som inte har råd att hyra in sig i stora inackorderings stall. Utan betala en mindre kostnad och man hjälps åt i stallet.
 
Sv: Betalar du till "svartveksamhet"?

Jo, och det är aldrig möjligt att jämföra svart verksamhet mot den vita. Då blir priserna helt andra.

Vad menar du nu? Jag får kvitto på det jag köper så inte är det svart.

Tror faktiskt inte att jag betalt mer än 1,5 kr/kg för något hösilage någon gång och då med kvitto.
 
Sv: Betalar du till "svartveksamhet"?

Kl

Bedriver verksamhet själv, så är noga med kvitto på allt. Såväl ut som in.

MEN foderleverantören har problem med sina kunder. De utan verksamhet vill ej betala för momsen. Kunderna ber alltså om att få betala utan kvitto och moms.
Ex 1 styck höbal. 10 kr svart eller 12.50 vitt. Pengar är pengar, många bäckar små ger en flod.

kl

Vore intressant om vederbörande försöker samma sak på Ica och på Kapp-Ahl. Att begära att någon som säljer en vara ska begå ekobrott är helt uppåt väggarna!

Och ja, pengar är pengar. Många små ekobrott/stölder ur statskassan blir en riktig sjujäkla skattebrottsflod.

När ska människor som har hästar INSE att staten INTE har tagit beslut om att subventionera deras hästhållning med skattemedel ?????????????
 
Sv: Betalar du till "svartveksamhet"?



Ja hästar är dyrt men skall man värna om häst till alla som vill eller värna om jobb där man kan bli sjuk eller sluta jobba efter 65 utan att gå på knäna?
Eller skaffa sig ett arbete som inte har med hästar att göra och pyssla med dem på sin fritid.


Japp exakt vad jag och några hovslagare (2 till vad jag vet om) till har gjort i mitt område och inga nya har börjat och inga hovslagre tar nya kunder så här omkring finns det endel hästägare som inte har hovslagare till sina hästar.

Kram från en som nu mera jobbar på HSB.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Eftersom det är i ropet nu att prata om svarta pengar, orimligt låga löner, ingen följer avtal och slav-jobb inom hästnäringen så tänkte...
2
Svar
31
· Visningar
2 870
Senast: Kirie
·
Skola & Jobb Hjälp och råd kära Bukeorakel! Ber om ursäkt för långt och rörigt inlägg, ska försöka reducera ner det så mycket jag kan. Jag har...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
13 428
Senast: Lavinia
·
Äldre Hej Buke! Visste inte om tråden skulle ligga under kropp & själ eller skola & jobb, tycker den passar under båda.. Nu ligger den under...
Svar
5
· Visningar
1 244
Senast: Squie
·
Ekonomi & Juridik Frågar åt en kompis men vi är inne på samma linje båda så jag frågar er hur ni skulle tolkat det. Summorna är inte samma summor som i...
Svar
10
· Visningar
1 861
Senast: Mysaan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp