Beteendeförändringar kemisk kastrering vs riktig kastrering?

Ceta

Trådstartare
Börjar inse att det inte är riktigt hållbart att ha två intakta hudar hemma av olika kön. Även om vi separerade dem ett par dagar före höglöpet så har Sparven på nått sätt koll att det är nu, och vill inte äta och har svårt att slappna av :(

Min första tanke är ändå att kastrera Humla i första hand, då jag är mindre rädd för konsekvenserna av en kastrering på henne, men samtidigt är det en mycket större operation på tik än hane, och jag har ju ingen möjlighet att ”testa” en kastrering på henne på samma sätt som med kemisk kastrering på hane.

Med Sparven är jag rädd att kastreringen ska göra honom osäker, då han redan har osäkerheter mot både människor och hundar. Har inte heller märkt något problem med löptikar generellt, även om jag vad jag vet inte gått kurs med någon sådan.

Men då till min fundering, om man testar att kemiskt kastrera, och inte märker några negativa biverkningar, hur sannolikt är det att det heller inte blir några negativa biverkningar av en riktig kastrering? Någon som har erfarenheter, eller kanske nån undersökning har gjorts inom området?
 
Börjar inse att det inte är riktigt hållbart att ha två intakta hudar hemma av olika kön. Även om vi separerade dem ett par dagar före höglöpet så har Sparven på nått sätt koll att det är nu, och vill inte äta och har svårt att slappna av :(

Min första tanke är ändå att kastrera Humla i första hand, då jag är mindre rädd för konsekvenserna av en kastrering på henne, men samtidigt är det en mycket större operation på tik än hane, och jag har ju ingen möjlighet att ”testa” en kastrering på henne på samma sätt som med kemisk kastrering på hane.

Med Sparven är jag rädd att kastreringen ska göra honom osäker, då han redan har osäkerheter mot både människor och hundar. Har inte heller märkt något problem med löptikar generellt, även om jag vad jag vet inte gått kurs med någon sådan.

Men då till min fundering, om man testar att kemiskt kastrera, och inte märker några negativa biverkningar, hur sannolikt är det att det heller inte blir några negativa biverkningar av en riktig kastrering? Någon som har erfarenheter, eller kanske nån undersökning har gjorts inom området?
Varför tänker du att det skulle bli skillnad? :)
 
För mig blev resultatet detsmma på min förra schipperke. Han var chipkastrerad först och sen kirurgiskt.

Tänk på att det är 6 månaders karens på chipkastrering, räknat från när det beräknas gå ur så 12 månader från isättning. Kan vara bra att veta om man vill tävla, går ej att söka dispans.
 
Börjar inse att det inte är riktigt hållbart att ha två intakta hudar hemma av olika kön. Även om vi separerade dem ett par dagar före höglöpet så har Sparven på nått sätt koll att det är nu, och vill inte äta och har svårt att slappna av :(

Min första tanke är ändå att kastrera Humla i första hand, då jag är mindre rädd för konsekvenserna av en kastrering på henne, men samtidigt är det en mycket större operation på tik än hane, och jag har ju ingen möjlighet att ”testa” en kastrering på henne på samma sätt som med kemisk kastrering på hane.

Med Sparven är jag rädd att kastreringen ska göra honom osäker, då han redan har osäkerheter mot både människor och hundar. Har inte heller märkt något problem med löptikar generellt, även om jag vad jag vet inte gått kurs med någon sådan.

Men då till min fundering, om man testar att kemiskt kastrera, och inte märker några negativa biverkningar, hur sannolikt är det att det heller inte blir några negativa biverkningar av en riktig kastrering? Någon som har erfarenheter, eller kanske nån undersökning har gjorts inom området?
Kemisk kastrering verkar ju mest bara göra hundar osäkra och knepiga tycker jag.
Jag hade valt en riktig om jag var tvungen att välja men det enklaste är väl ändå att lämna bort hanen under dom två veckor tiken höglöper under året?
 
Kemisk kastrering verkar ju mest bara göra hundar osäkra och knepiga tycker jag.
Jag hade valt en riktig om jag var tvungen att välja men det enklaste är väl ändå att lämna bort hanen under dom två veckor tiken höglöper under året?
Riktigt kastrering har också den bieffekten. Har själv en sådan hane. Kommer aldrig mer att kastrera en hund utan medicinsk orsak pga hur stor förändring det blev på min.
 
Riktigt kastrering har också den bieffekten. Har själv en sådan hane. Kommer aldrig mer att kastrera en hund utan medicinsk orsak pga hur stor förändring det blev på min.
Fy så tråkigt som sagt så tycker jag det låtar enklare att ordna någon form av hundpassning två veckor om året än att operera en av hundarna.
 
Jag kastrerade Tage kemiskt först för att testa. Hörde då att om de får negativa reaktioner av den kemiska kastreringen så är det inte säkert att de blir likadana av kirurgisk kastrering. Men om de "reagerar bra" på chippet så blir de ofta likadana med kirurgisk sen. Dock kan de bli "värre" i början med chippet innan testosteronet minskar, minns att Tage blev det.

För Tage stämde det fint att om de reagerar bra på chip så blir de ofta likadana med kirurgisk kastrering sen, och jag har aldrig ångrat hans kastrering! Han mådde väldigt dåligt innan så fort någon tik i området löpte (och han kände dem på långt håll så det var ofta han kände någon), satt och pep och vägrade äta bl.a. En fördel med att kastrera med chip först var att testiklarna minskade väldigt mycket av chippet, så det var liksom inte så mycket att operera bort sen 😅 och han var knappt påverkad av snittet/stygnen för det var så himla litet.

Min cesky Zvante kastrerades också, men kirurgisk direkt. Nu var detta typ 15 år sedan så vet inte ens om det gick att kastrera kemiskt på den tiden. Han hade problem med osäkerhet (stora problem) mot människor men det blev mycket bättre med åren. Vet inte om kastreringen hjälpte till men det gjorde det absolut inte värre iaf. Hundar hade han dock aldrig några problem med, tvärt om blev han alltid kompis med de lite knepiga hundarna i min vänkrets som inte tålde så många andra hundar.

Så, jag har kastrerat två hundar och båda mådde mycket bättre samt blev faktiskt trevligare hundar efteråt. Två positiva erfarenheter alltså :)
 
Det är väl det som är problemet, att en inte vet hur det kommer att gå. Jag hade varit rädd för att chansa utan att testa först.
Precis! Och himla synd att det alternativet inte finns på tik, då hon egentligen är mitt förstaval på kastrering..
 
För mig blev resultatet detsmma på min förra schipperke. Han var chipkastrerad först och sen kirurgiskt.

Tänk på att det är 6 månaders karens på chipkastrering, räknat från när det beräknas gå ur så 12 månader från isättning. Kan vara bra att veta om man vill tävla, går ej att söka dispans.
Ah, viste att det var karens, men viste inte att den var så lång, och tänkte att det kanske inte var på alla typer av tävlingar. Vet du om det gäller agility med? Annars får jag söka på det :)
 
Ah, viste att det var karens, men viste inte att den var så lång, och tänkte att det kanske inte var på alla typer av tävlingar. Vet du om det gäller agility med? Annars får jag söka på det :)
Det gäller även agility.

Jag tävlade dock några blåbärstävlingar med Tage när han hade sitt chip :angel:
 
Jag hör visserligen inte lika mycket om personlighets/beteéndeförändringar hos tikar heller. :)
Nej, det är nog lite mindre risk för tikar, men större risk för inkontinens och sådant har jag förstått.. plus en större operation.

Lite KL
svårt att avgöra hur mycket stress han ”får lov” att uppleva trots att de är separerade under höglöpet, innan man tar till mer drastiska åtgärder..
 
Riktigt kastrering har också den bieffekten. Har själv en sådan hane. Kommer aldrig mer att kastrera en hund utan medicinsk orsak pga hur stor förändring det blev på min.
Jag minns det så väl, och det är en av anledningarna att jag tvekar..
 
Tänk. Vi har tre kastrerade hanar och en tik och ingen har förändrats alls faktist. Och då är två av dem rätt känsliga/reaktiva individer från förut.
Samma här, en tik och en hane - båda kastrerad/steriliserad, ingen skillnad på deras temprament eller humör före/efter.
Vi var dock lite oroliga ang. hanen som är en känslig natur, så vi körde på kemisk kastrering först. Men när det inte visade någon skillnad så kastrerade vi.
Jag har haft tre tikar (olika raser) tidigare som alla blivit steriliserade vid livmoderinflamation, ingen av dom visade någon skillnad efter det heller.
Min systers nuvarande papillon blev lite "gubbig" efter kastration, men det var bara i positiv bemärkelse då han var ett yrväder innan ;)
 
Fick rapport från föräldrarna som passar Sparven att det hade varit lugnare hemma idag. Och lånade honom och åkte och tränade agility en stund förut, så ska bli intressant att höra om han är mer avslappnad ikväll också :)

Är inget beslut jag kommer ta lättvindigt, men hade varit så skönt om kemisk kastrering eller p-piller fanns till tik, för då hade jag inte tvekat på att testa det. Men som sagt, långt kvar till nästa löp nu, så hinner tänka ordentligt om det ska kastreras eller ej tills dess. Alltid skönt att få input från buke när man tänker på sådant, just för att det finns så många olika erfarenheter ❤️
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 743
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Hej! Söker lite tankar och input kring situationen som uppstått här hemma. Min syster och man (och i praktiken även jag eftersom jag bor...
Svar
6
· Visningar
1 255
Senast: Dandylinn
·
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
10 836
Senast: LelleLilla
·
Hundhälsa Funderar av olika anledningar på att kastrera Ila. Hon är en 5årig aussie med viss (troligen förvärvad) social osäkerhet mot både hundar...
2
Svar
21
· Visningar
6 985
Senast: russinbulle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp