Beteskrav för hästar

athena

Trådstartare
Vi har just nu en intressant diskussion om beteskrav för mjölkkor härinne. Jag tycker det är jättespännande, jag jobbar ju med sånt och känner eget engagemang på flera håll.

Men jag har lyft frågan om bete för hästar i tråden vilket ingen verkar tycka är intressant, så nu gör jag en ny tråd om det istället :). Varför har vi inte beteskrav för hästar? Det är ju otroligt många hästar som aldrig får gå ens i en riktig hage enligt min åsikt. Även om kravet är att de ska få röra sig i sina naturliga gångarter varje dag (tror jag) så är de för det första många som gör det via ridning eller ett par timmar i rasthage plus 40 minuter i skrittmaskin... annars står de i sina boxar.

Vad tycker ni?
 
Finns många hästar som inte bör gå på bete av hälsoskäl, eller skulle behöva väldigt speciellt anpassat bete för att fungera (och då kanske på bekostnad av annat som flocksammansättning).

Däremot skulle jag gärna se lite högre krav på hagstorlek och tid som hästen ska kunna röra sig "fritt" per dygn.

Kor är väl tillåtet att inte erbjuda utevistelse alls större delen av året? Då är det minsta man kan kräva att de ska få sina månader ute på sommaren åtminstone.
Jag tycker det är bättre att fokusera på att hålla en dräglig nivå hela året, djuren mår lika dåligt av att inte få sina behov tillgodosedda oavsett datum.
 
Jag vet inte vad lagar och regler säger nu. Men jag tycker att allahästar ska få ha tillräckligt stor hage så att de kan röra sig i alla gångarter på ett bekvämt sätt. Och att de ska få vara i hagen tillräckligt länge. Sen kan man ju inte säga att alla hästar ska få gå på bete iom att alla hästar inte mår bra av det. Men jag tycker att det borde vara förbjudet att bara ha hästar i pyttesmå hagar och övrig tid ridning, skrittmaskin och box.
 
Bete ser jag som helt orimligt att kräva. Det är många hästar idag som inte funkar bra på bete, och många faktorer att väga in när man väljer stall så att hitta ett med även bete som passar hästen kommer innebära att man måste tumma på andra viktiga saker.

Ordentlig utevistelse året runt borde däremot regleras bättre. I hagar som hästen kan röra sig i. Standard häromkring verkar vara 4 h i något som jag skulle kalla sjukhage.
 
Att använda "må bra av" är nog ett lurigt argument. Det finns många kor som inte mår bra av att gå på bete också.

Jag tycker detta är en intressant formulering "djuren mår lika dåligt av att inte få sina behov tillgodosedda oavsett datum". Tycker ni våra vanliga sporthästar får utlopp för sina naturliga behov och beteenden, i allmänhet? Då tänker jag t ex vistas i flock, fri tillgång på grovfoder, röra sig över mycket stora ytor, ston får föl varje år.
 
Beteskrav - nej. Jag ser hellre högre krav på bra underlag, tillräckligt stora hagar och skydd mot sol/insekter. Hur många har inte sett hästar i en beteshage i stekande sol utan tillgång till skugga?
Tillägg: min ena klarade definitivt inte av klassiskt bete, men jag läste det med bete halvdagar med munkorg. Inte möjligt för alla att göra en sån lösning och vissa hästar tål inte det heller. (Har tillgång till ett bete på 9 hektar där jag har ordnat så hästarna har kunnat gå 5-10 stycken under somrarna, så är definitivt för bete. Om det fungerar!)
 
Detta med bete är tyvärr någon romantiserad bild som tyvärr inte alltid är så bra. Dels på grund av matintaget, feta hästar, fång, insekter, dåligt med skydd för både sol och insekter, dålig tillsyn mm.
Får rysningar när redan feta hästar släpps på frodigt bete och alla hyllar va fint de har det med så mycket gräs :crazy:

Håller med övriga om krav på storlek på hage, underlag och skydd vore lämpligare :)
 
Finns många hästar som inte bör gå på bete av hälsoskäl, eller skulle behöva väldigt speciellt anpassat bete för att fungera (och då kanske på bekostnad av annat som flocksammansättning).

Däremot skulle jag gärna se lite högre krav på hagstorlek och tid som hästen ska kunna röra sig "fritt" per dygn.

Kor är väl tillåtet att inte erbjuda utevistelse alls större delen av året? Då är det minsta man kan kräva att de ska få sina månader ute på sommaren åtminstone.
Jag tycker det är bättre att fokusera på att hålla en dräglig nivå hela året, djuren mår lika dåligt av att inte få sina behov tillgodosedda oavsett datum.

Här går kött- och ungdjur ute året om med ligghall.
 
Att använda "må bra av" är nog ett lurigt argument. Det finns många kor som inte mår bra av att gå på bete också.

Jag tycker detta är en intressant formulering "djuren mår lika dåligt av att inte få sina behov tillgodosedda oavsett datum". Tycker ni våra vanliga sporthästar får utlopp för sina naturliga behov och beteenden, i allmänhet? Då tänker jag t ex vistas i flock, fri tillgång på grovfoder, röra sig över mycket stora ytor, ston får föl varje år.

Jag kan för lite om nöt, på vilket sätt finns det kor som inte mår bra på bete?

Det jag tänker på är hur man skulle lyckas få ihop flockar och bete passande tex fång-ponnyer och högpresterande fullblod på samma gård?

Det för mig orimliga i just beteskrav är att det inte säger något om flock, tid för utevistelse resten av året, hagstorlek, tillgång på grovfoder och så vidare... Reglera det istället, så kommer "bete" bli den naturliga lösningen i de flesta fall det är gynnsamt för hästen.

Om kor i en besättning har lika individuella behov som hästar i form av olika näringsbehov, olika känslighet för tex insekter och väder, så borde det också anpassas. Dock tror jag att produktionsavel likriktat det mycket mer, så att det borde vara betydligt lättare att sätta ihop någorlunda homogena flockar?
 
Att använda "må bra av" är nog ett lurigt argument. Det finns många kor som inte mår bra av att gå på bete också.

Jag tycker detta är en intressant formulering "djuren mår lika dåligt av att inte få sina behov tillgodosedda oavsett datum". Tycker ni våra vanliga sporthästar får utlopp för sina naturliga behov och beteenden, i allmänhet? Då tänker jag t ex vistas i flock, fri tillgång på grovfoder, röra sig över mycket stora ytor, ston får föl varje år.
Skiljer ju extremt mellan olika hästägare, känns omöjligt att generalisera. Kort sagt finns det många hästar som har det riktigt bra och många hästar som har det rätt kasst, enligt mig.
Men överlag så har ju hästar ändå väldigt mycket bättre regler om minimikrav i de flesta aspekter än typ alla livsmedelsdjur. Så är det djurhållningen "totalt" i Sverige man vill höja standarden på så är reglerna kring hästhållning bland det sista att fokusera på.
 
Skiljer ju extremt mellan olika hästägare, känns omöjligt att generalisera. Kort sagt finns det många hästar som har det riktigt bra och många hästar som har det rätt kasst, enligt mig.
Men överlag så har ju hästar ändå väldigt mycket bättre regler om minimikrav i de flesta aspekter än typ alla livsmedelsdjur. Så är det djurhållningen "totalt" i Sverige man vill höja standarden på så är reglerna kring hästhållning bland det sista att fokusera på.

Det håller jag inte med om, sett utifrån deras naturliga behov.
 
Jag kan för lite om nöt, på vilket sätt finns det kor som inte mår bra på bete?

Det jag tänker på är hur man skulle lyckas få ihop flockar och bete passande tex fång-ponnyer och högpresterande fullblod på samma gård?

Det för mig orimliga i just beteskrav är att det inte säger något om flock, tid för utevistelse resten av året, hagstorlek, tillgång på grovfoder och så vidare... Reglera det istället, så kommer "bete" bli den naturliga lösningen i de flesta fall det är gynnsamt för hästen.

Om kor i en besättning har lika individuella behov som hästar i form av olika näringsbehov, olika känslighet för tex insekter och väder, så borde det också anpassas. Dock tror jag att produktionsavel likriktat det mycket mer, så att det borde vara betydligt lättare att sätta ihop någorlunda homogena flockar?

Ja visst är det mer likheter mellan kor i en mjölkbesättning än mellan tävlingshästar i ett tävlingsstall - antar jag. Men jag tror inte skillnaderna är så små heller. Det är naturligtvis lika individuellt för en ko som för en häst utifrån de aspekterna du beskriver.

Det verkar lika enkelt att argumentera mot att hästar ska gå på bete som för att kor ska göra det.
 
Jag tycker det är rimligt att alla hästar har tillgång till en hage av tillräcklig storlek året om. Beteskravet blir ju lite konstigt då det är utformat utifrån att korna stod inlåst på bås resten av året, medan hästar har rätt att gå ut hela året. Då skulle jag hellre se att alla kossor också hade rätt att gå ut i naturhagar under hela året. Rasthagar för både häst och ko borde kunna fasas ut enligt min mening, platta fyrkanter utan innehåll. Det var väll lite åt det hållet gödselutreningen pekade men det blev ju ett väldigt drama.
 
Både nötkreatur och får har enligt min bedömning ett mycket mer "naturlikt" liv än de flesta hästar. De får avkommor varje år, de lever i flock, de går i princip alltid i lösdrift och har fri tillgång på grovfoder.
Fast de får ju inte umgås något med dom om vi nu pratar mjölkkor, vilka är de som omfattas av beteskravet.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 242
Senast: IngelaH
·
Foder & Strö Ja, det är väl inte höst än. Men snart så! Då flyttar mina hästar till vinterlösdriften och börjar fodras med hösilage. Jag tycker det...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 889
L
Anläggning Hej! Jag skulle vilja veta lite vad ni skulle tipsa om att välja av några olika stall! Jag har snart två ponnyer, har en nu och tanken...
2
Svar
22
· Visningar
3 253
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Kostnadsförhandlingar med vänner Skriver åt en vän som vill vara anonym: Person X har en medryttarhäst som hon rider 2 dagar i veckan...
2
Svar
22
· Visningar
5 602
Senast: Tassa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp