Beteskrav för hästar

Ja och det är ju en del av bakgrunden till att man vill göra om lagstiftningen.
Jo det förstår jag också, samtidigt är ju inte de fållor som man ersätter beteshagarna med någon höjdare. De är ju att jämföra med de trista rasthagar som en del hästar får spendera sitt liv i och då aktiveras hästarna ändå på andra sätt i stort sett dagligen.
 
Beteskrav tycker jag inte, däremot strängare krav på hagstorlek, strängare krav på vindskydd/ligghall, strängare krav på underlag i hagen och krav på daglig utevistelse om inte sjukdom eller skada gör att undantag behöver göras från ovanstående.
 
Både nötkreatur och får har enligt min bedömning ett mycket mer "naturlikt" liv än de flesta hästar. De får avkommor varje år, de lever i flock, de går i princip alltid i lösdrift och har fri tillgång på grovfoder.
Men vi har ju ägt kor, får och hästar i många herrans år som människor. Jag drar till med i alla fall 3000 år? (för att vara konservativ (ja wiki säger 6000-7000 år men nu drog jag till med något alla kan vara någorlunda överens om tror jag).

Vi har ju också interagerat med de här djuren på helt olika sätt och haft ett mer personligt förhållningssätt till hästen ofta. Djur påverkas ju av hur vi avlat dem och vårt förhållningssätt till dem.

Det vore inte konstigt om hästen som vi de senaste 100 åren flyttat runt så mycket från de platser där de växte upp inte alltid har likartade behov. Det naturliga för en arabhäst är ju inte en sommarhage i Sverige (vad var det jag läste, öken, bo i ett beduintält som en hund, äta dadlar och fårfett? eller var det Akhal Teke. I vilket fall hade hagen med arabhästar jag stötte på i Egypten inte ett grässtrå så långt ögat nådde, bara sand.), inte heller det naturliga för en Shetlandsponny (tre grässtrån och sten), knappt för en islandshäst (som kan vara jätteallergiska mot svenska knott).

Vi har ju flyttat på hästar av orsaker som ligger lite utöver deras anpassningsförmåga just inför våra lokala förhållanden. Bara för att vi ser andra fördelar med hästar som har med vår ridning av dem att göra.

Så jag tänker det vore lättare med ett beteskrav om vi alla hade Gotlandsruss helt enkelt (även om jag misstänker att alla kanske inte har halvmager skogsmark att ha sina hästar på).
 
Beteskrav - nej. Jag ser hellre högre krav på bra underlag, tillräckligt stora hagar och skydd mot sol/insekter. Hur många har inte sett hästar i en beteshage i stekande sol utan tillgång till skugga?

Håller med! Bete skulle absolut inte funka för min minishettis, då kan jag lika gärna ta bort henne direkt för grav fetma och fång skulle vara ett faktum.
Islandshästarna kan heller inte gå på ett klassisk bete utan får några timmar per dag. Dom blir lätt tjocka också. Löser detta med att begränsa shettisen helt (dock ingen frimärkshage) och ger hö även sommartid och flyttar islandshästarna mellan hagarna.
 
Kan måhända ha varit fler än jag som såg det som whataboutery.
Detta är nog jordens mest meningslösa term just nu. Jämförelser behövs och är och förblir användbara. Att avfärda såna som whataboutism är bara ett retoriskt knep, inte produktivt.

Jag som inte kan så mycket om hästar blir för övrigt nyfiken här. Är det alltså så att hästar "äter sig feta" om de bara får chansen till det?
 
Med bete för kor så räcker det att alla klövar är ute på gräs, inte att kon är där si och så många timmar, bara att den är där någon del av dygnet. Den typen av bete lär även hästar klara av. Men frågan är ju om det gör någon egentlig nytta? Det finns ju redan lagar som kräver att hästar ska få vara ute varje dag.

Att lagarna kring hästar är mycket bättre än för produktionsdjuren håller jag inte alltid med om. Hur många flockdjur är det helt ok att ha helt instängda, en och en 23 timmar/dygn? Jo hästen. Dessutom instängd i en så liten box att hästen inte kan vända sig om utan att snurra runt sin egen axel.

Vi har en bit att gå även när det gäller hästar om vi pratar om välfärd ;)

Många hästägare har ju hästen på ett bättre sätt än så, men små boxar med galler åt alla håll är fortfarande ganska standard. Och det till ett vandrande djur som är beroende av att röra på sig för att magen ska kunna fungera.
 
En hälsosam ko ska egentligen vara lika långlivad som hästar är. Kor i mjölkproduktion slås ut vid i genomsnitt 5 års ålder.
Bland grisar som föds upp i större skala för kött har i princip alla osteochondros och/eller utvecklat andra ledproblem innan de slaktas.
Inte som enstaka skräckexempel, utan det är sånt som räknas som normalt.

I kontrast känns hästar i Sverige överlag välmående. Skulle jag få författa alla djurskyddslagar och riktlinjer hade jag velat skärpa upp de mer eller mindre för i princip alla arter. Hästhållning har jag mest insikt i och kunskap om deras behov, således vet jag på rak arm mycket jag skulle önska förändra/förbättra. Men det är absolut inte hästarna som är i närheten av att ha störst behov av förbättringar i Sverige.

Kan ju tillägga att jag inte på något sätt tror att de som jobbar med produktionsdjur är dumma överlag. Är övertygad om att de flesta älskar djuren de väljer att jobba med och gör sitt bästa utifrån vad som är ekonomiskt möjligt.
 
Detta är nog jordens mest meningslösa term just nu. Jämförelser behövs och är och förblir användbara. Att avfärda såna som whataboutism är bara ett retoriskt knep, inte produktivt.

Jag som inte kan så mycket om hästar blir för övrigt nyfiken här. Är det alltså så att hästar "äter sig feta" om de bara får chansen till det?
Beror på vad det är för häst. Fullblodet jag hade kunde man proppa i nästan hur mycket mat som helst utan att han blev tjock. Islandshästen måste begränsas året runt för att inte bli sjukligt fet.
 
En hälsosam ko ska egentligen vara lika långlivad som hästar är. Kor i mjölkproduktion slås ut vid i genomsnitt 5 års ålder.
Bland grisar som föds upp i större skala för kött har i princip alla osteochondros och/eller utvecklat andra ledproblem innan de slaktas.
Inte som enstaka skräckexempel, utan det är sånt som räknas som normalt.

I kontrast känns hästar i Sverige överlag välmående. Skulle jag få författa alla djurskyddslagar och riktlinjer hade jag velat skärpa upp de mer eller mindre för i princip alla arter. Hästhållning har jag mest insikt i och kunskap om deras behov, således vet jag på rak arm mycket jag skulle önska förändra/förbättra. Men det är absolut inte hästarna som är i närheten av att ha störst behov av förbättringar i Sverige.

Kan ju tillägga att jag inte på något sätt tror att de som jobbar med produktionsdjur är dumma överlag. Är övertygad om att de flesta älskar djuren de väljer att jobba med och gör sitt bästa utifrån vad som är ekonomiskt möjligt.
Fast kor slås ju ut för att de inte är lönsamma längre, inte för att det egentligen är något fel på dem.

Ang grisarna så har det nog med aveln att göra. Vi vill ju att de växer så fort som möjligt, så pass fort att man ger dem järntillskott med sprutor eftersom de inte kan få i sig tillräckligt med järn på något annat sätt. Jag tror inte att ändring i hållningen av dem skulle ändra deras problem med hälsan inom de områdena du nämner nämnvärt. Däremot bättre avel, långsammare tillväxt osv skulle kunna göra stor skillnad. Men så länge konsumenterna inte är villiga att betala för det så kommer det inte hända.

Men med det sagt så finns det såklart ändå massor kvar att göra inom djurhållningen även inom produktionsdjur. Men det blir svårt när folk väljer billigt kött/mjölk osv framför sådan med riktigt bra djurhållning.
 
Beror på vad det är för häst. Fullblodet jag hade kunde man proppa i nästan hur mycket mat som helst utan att han blev tjock. Islandshästen måste begränsas året runt för att inte bli sjukligt fet.

@Sezziyanen
Jag kan fortsätta här, med att av de hästar jag haft har det varit tre som man fått ta bort av andra skäl än åldersrelaterade. Två* av dessa var pga fång, dvs relaterat till "överätning" vid bete. (Båda dessa stod hos kunniga ägare som både försökte begränsa, hålla på magert bete och behandla medicinskt innan man gav upp.)

Andra hästar jag haft har man varit tvungen att ta in och tilläggsfodra trots att de gått på underhållna beten tänkta för hästar med större energibehov. Flera av dessa har dessutom hellre stått inne dagtid på sommaren, trots flugtäcken och flugmedel. Då har jag helt enkelt haft dem inne på varma och vindstilla dagar, och låtit dem gå ute dygnet runt under vår och höst istället. På många ställen har man dock inte den möjligheten, pga tex mark och väder. Och om det går gäller det ju att man har hästar med liknande behov så att man kan få ihop sällskap också. I mitt tycke borde "de flesta" hästar få mer utevistelse på större ytor än idag, men det har ingenting med just bete att göra.

*(Den tredje hade en medfödd leddefekt och var inte en individ som mådde psykiskt okej av att bara gå och skrota. En häst med ett annat temperament hade man kunnat testa operera och ge lång vila, gärna på bete. 😁)

På de produktionsgårdar jag jobbat så har man alltid haft grupper där tex mjölkdjuren gått på gödslat bete nära gården, och ungdjuren gått längre bort med mer eller mindre naturbete.
 
När det gäller hästar som äter sig feta så är det ju inte naturligt med vare sig valacker eller ston som alrig får föl. Där måste vi som håller dem tänka till lite mer för att de ska kunna gå på gräs (om det inte är en svårfödd typ). Vanlig ridning kompenserar ju inte för den nivån av minskat näringsbehov.

På trådens ämne kan man väl som sagt konstatera att det är lätt att argumentera för varför just det djurslaget man själv är mest insatt i inte passar för generella regler kring betesdrift.

När det gäller mjölkkor kan det vara svårigheter att få i dem tillräckligt med foder, insektstryck, värme och svårigheter att ha tillräckligt med beten intill gårdscentrum, med tanke på att de behöver in för mjölkning varje dag. Mjölkkor är ju verkligen högproducerande så minsta lilla märks.

Sen om det ska vara så är en annan fråga.
 
Fast kor slås ju ut för att de inte är lönsamma längre, inte för att det egentligen är något fel på dem.

Ang grisarna så har det nog med aveln att göra. Vi vill ju att de växer så fort som möjligt, så pass fort att man ger dem järntillskott med sprutor eftersom de inte kan få i sig tillräckligt med järn på något annat sätt. Jag tror inte att ändring i hållningen av dem skulle ändra deras problem med hälsan inom de områdena du nämner nämnvärt. Däremot bättre avel, långsammare tillväxt osv skulle kunna göra stor skillnad. Men så länge konsumenterna inte är villiga att betala för det så kommer det inte hända.

Men med det sagt så finns det såklart ändå massor kvar att göra inom djurhållningen även inom produktionsdjur. Men det blir svårt när folk väljer billigt kött/mjölk osv framför sådan med riktigt bra djurhållning.
Så nedsatt mjölkproduktion eller fruktsamhet att de slås ut vid så pass låg ålder är ju antagligen inte så välmående kor ofta. Rätt stor andel som slås ut av "riktiga" hälsoproblem med.

Jag tror liksom du det hänger mycket på avel. Men jag tycker inte det är direkt förmildrande att medvetet föda upp djur som är så starkt predisponerade för problem. Hellre friskare linjer/raser inom arten med mindre omsättning.
Är antagligen svårt att få lönsamhet för det dock om många konkurrenter är mkt billigare. Ser det som ett systemfel kort sagt.

Personligen älskar jag att dricka mjölk, men skulle lätt betala det dubbla emot idag om det behövs. Tror väl inte jättemånga skulle välja det dock, i dagsläget.
 
Så nedsatt mjölkproduktion eller fruktsamhet att de slås ut vid så pass låg ålder är ju antagligen inte så välmående kor ofta. Rätt stor andel som slås ut av "riktiga" hälsoproblem med.

Jag tror liksom du det hänger mycket på avel. Men jag tycker inte det är direkt förmildrande att medvetet föda upp djur som är så starkt predisponerade för problem. Hellre friskare linjer/raser inom arten med mindre omsättning.
Är antagligen svårt att få lönsamhet för det dock om många konkurrenter är mkt billigare. Ser det som ett systemfel kort sagt.

Personligen älskar jag att dricka mjölk, men skulle lätt betala det dubbla emot idag om det behövs. Tror väl inte jättemånga skulle välja det dock, i dagsläget.
Kanske, men antagligen fler än som får tag i det gissar jag på.

På vissa Reko kan man ju få tag i mjölk för 40-60 kr litern. Från tex fjällkoras som går med egen kalv. Det finns nog många familjer vars ekonomi inte skulle knäckas av en sådan liter eller två i veckan.

En hake är ju smöret och osten som skulle springa iväg betydligt mer.
En annan är frågan om det skulle räcka. Ägg på Reko tar slut så fort att det handlar om minuter.

Jag har i alla fall för mig att SLU håller på med tester av att låta mjölkko gå med egen kalv och i produktion nu.

Frågan är om det går att landa på en mjölkkonsumtion som är lagom, dvs någonstans mittemellan för mycket och för billigt och inte alls.
 
Kanske, men antagligen fler än som får tag i det gissar jag på.

På vissa Reko kan man ju få tag i mjölk för 40-60 kr litern. Från tex fjällkoras som går med egen kalv. Det finns nog många familjer vars ekonomi inte skulle knäckas av en sådan liter eller två i veckan.

En hake är ju smöret och osten som skulle springa iväg betydligt mer.
En annan är frågan om det skulle räcka. Ägg på Reko tar slut så fort att det handlar om minuter.

Jag har i alla fall för mig att SLU håller på med tester av att låta mjölkko gå med egen kalv och i produktion nu.

Frågan är om det går att landa på en mjölkkonsumtion som är lagom, dvs någonstans mittemellan för mycket och för billigt och inte alls.
Nja, det lär inte bli ekonomiskt hållbart. Tydligen så kan kalvarna dricka uppemot 19 liter/dygn när de får fri tillgång om jag inte minns helt fel (de får 6 liter i vanliga fall). Dessutom så mjölkade korna i försöket sämre än kontrollgruppen även efter avvänjning. Så ekonomiskt blir det inte i första steget iaf. Det blir spännande att se vad som händer när generationen med kvigor som var kalvar i försöket får egna kalvar. Om de är mycket friskare eller ger mycket högre avkastning längre tid som gör att det får lönsamhet i längden.
 
Jag tycker att ett stort problem är att hästhållningen är så traditionsstyrd att många normaliserat en i grunden ganska tråkig djurhållning. Det är förbjudet att ha hunden i bur ens en timme, samtidigt som hästar får hållas i box större delen av dygnet. Men det är lätt att bli hemmablind.

Jag skulle jag önska att vi jobbade för en hästhållning där någon typ av lösdrift alternativt utevistelse i flock i stora hagar större delen av dygnet skulle vara normen i absolut majoritet av fallen. Bete i sig tycker jag inte att det finns ett självändamål i att lagstifta om.
 
När jag bodde inom tullarna i 16 år hyrde jag in mina hästar utanför stan. För mig har det alltid varit viktigt att de skulle ha daglig utevistelse, i flock och heldagar och inte halvdagar. Nu bor jag så jag hyr hagar av en granne, har egen lösdrift och de går ute större delen av året. De kommer in över nyår, när det regnat i veckor, när hovslagaren ska komma och dagtid varma sommardagar. Vinterhagen är en enda lång backe så den klarar leran bra, det blir upptrampat vid vattnet, ingången till vindskyddet som de brukar sova i och runt foderbordet som flyttas med traktor 2 - 3 ggr/vinter efter behov.

I sommarhagen finns det bete som inte räcker hela sommaren men då stödfodras de istället. De kommer när jag ropar och släpar nästan in mig de varma sommardagarna för de kan inte komma in fort nog från insekterna. Det finns träd i båda hagarna som ger skugga.

Jag vet att alla har inte lyxen att välja, men att ha råd och ändå välja att ha sina hästar uppstallade utan att få komma ut annat än i frimärkshagar nån timme/dag eller halvdag är för mig inte god hästhållning.
 
Nja, det lär inte bli ekonomiskt hållbart. Tydligen så kan kalvarna dricka uppemot 19 liter/dygn när de får fri tillgång om jag inte minns helt fel (de får 6 liter i vanliga fall). Dessutom så mjölkade korna i försöket sämre än kontrollgruppen även efter avvänjning. Så ekonomiskt blir det inte i första steget iaf. Det blir spännande att se vad som händer när generationen med kvigor som var kalvar i försöket får egna kalvar. Om de är mycket friskare eller ger mycket högre avkastning längre tid som gör att det får lönsamhet i längden.
Försöket är ju inte klart ännu, det påbörjades ju ganska nyligen. Kvigorna verkar bli bättre i tidigare försök.

Ekonomiskt hållbart är väl helt och hållet beroende på vad man säljer mjölken för. Finns de som gör det så finns dom.
 
Senast ändrad:
Jag vet att alla har inte lyxen att välja, men att ha råd och ändå välja att ha sina hästar uppstallade utan att få komma ut annat än i frimärkshagar nån timme/dag eller halvdag är för mig inte god hästhållning.
Det här tycker jag dock inte att man ska ta hänsyn till. Det ekonomiska argumentet sågas ju rätt hårt när det kommer till mjölkbönder tex, där djuren ändå går på lösdrift i flock (men inte utomhus). Finns det inte mjölighet att ha häst under andra förutsättningar än frimärksstora hagar ett par timmar per dag så kanske man inte ska ha hästar där, helt enkelt.
 
Det här tycker jag dock inte att man ska ta hänsyn till. Det ekonomiska argumentet sågas ju rätt hårt när det kommer till mjölkbönder tex, där djuren ändå går på lösdrift i flock (men inte utomhus). Finns det inte mjölighet att ha häst under andra förutsättningar än frimärksstora hagar ett par timmar per dag så kanske man inte ska ha hästar där, helt enkelt.
Som jag skrev i den tråden så tror jag inte lösdrift innomhus är någon bra lösning. Jag är övertygad om att direkt solljus är livsviktigt även för kor och hästar, annars skulle det ju räcka med att släppa dem i ett ridhus och aldrig låta dem gå ute i i dagsljus, lera eller utsättas för insekter.
 
Jag tycker att ett stort problem är att hästhållningen är så traditionsstyrd att många normaliserat en i grunden ganska tråkig djurhållning. Det är förbjudet att ha hunden i bur ens en timme, samtidigt som hästar får hållas i box större delen av dygnet. Men det är lätt att bli hemmablind.

Jag skulle jag önska att vi jobbade för en hästhållning där någon typ av lösdrift alternativt utevistelse i flock i stora hagar större delen av dygnet skulle vara normen i absolut majoritet av fallen. Bete i sig tycker jag inte att det finns ett självändamål i att lagstifta om.
Jag vet inte om det känns som det absolut bästa att ha lag på lösdrift. Vissa tider på året är det nog himla bra för vissa individer att gå in och torka upp för att inte få mugg och annat.

Men onekligen, en tanke är ju vinterbete. Då lär ingen föräta sig och det är ändå mörkt att rida.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 400
Senast: IngelaH
·
Foder & Strö Ja, det är väl inte höst än. Men snart så! Då flyttar mina hästar till vinterlösdriften och börjar fodras med hösilage. Jag tycker det...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 903
L
Anläggning Hej! Jag skulle vilja veta lite vad ni skulle tipsa om att välja av några olika stall! Jag har snart två ponnyer, har en nu och tanken...
2
Svar
22
· Visningar
3 269
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Kostnadsförhandlingar med vänner Skriver åt en vän som vill vara anonym: Person X har en medryttarhäst som hon rider 2 dagar i veckan...
2
Svar
22
· Visningar
5 603
Senast: Tassa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp