Beteskrav för hästar

Som jag skrev i den tråden så tror jag inte lösdrift innomhus är någon bra lösning. Jag är övertygad om att direkt solljus är livsviktigt även för kor och hästar, annars skulle det ju räcka med att släppa dem i ett ridhus och aldrig låta dem gå ute i i dagsljus, lera eller utsättas för insekter.

Massor av hästar går förvisso med täcke året runt.
 
Jag tycker inte riktigt man kan jämföra kor och hästar rakt av. Visst båda är gräsätare men vi använder dem på väldigt olika sätt och det skapar problem vad gäller bete och hästar.
Vanligen hålls en flock med kor för att man ska använda dem till en sak, mjölkproduktion eller kött. Det gör att individerna i flocken har liknande behov. Den situationen uppstår sällan vad gäller hästar. I ett stall med 10 hästar så är 2 tävlingshästar i hoppning, 1 dressyrhäst, 1 distanshäst och 6 hobbyhästar på olika nivå. AV dessa 10 är 6 varmblod, 1 är arab, 2 lättfödda C-D ponnyer och 1 shettis. Foderbehovet hos ovanstående hästar skiljer sig ju markant åt till nivån att ska man släppa alla på samma bete så kommer en svälta ihjäl och en annan dö av övervikt.
Till detta rör vi ofta för lite på våra hästar eller så avlar vi för lite på dem. Trots allt så är tanken att ston ska gå dräktiga och laktera för att bränna energin de stoppar i sig. Valacker är ju inte direkt naturligt och medför som känt visa problem med ämnesomsättningen.
Att jämföra detta sammelsurium med en homogen flock med högmjölkande kor är omöjligt.
 
Jag tycker inte riktigt man kan jämföra kor och hästar rakt av. Visst båda är gräsätare men vi använder dem på väldigt olika sätt och det skapar problem vad gäller bete och hästar.
Vanligen hålls en flock med kor för att man ska använda dem till en sak, mjölkproduktion eller kött. Det gör att individerna i flocken har liknande behov. Den situationen uppstår sällan vad gäller hästar. I ett stall med 10 hästar så är 2 tävlingshästar i hoppning, 1 dressyrhäst, 1 distanshäst och 6 hobbyhästar på olika nivå. AV dessa 10 är 6 varmblod, 1 är arab, 2 lättfödda C-D ponnyer och 1 shettis. Foderbehovet hos ovanstående hästar skiljer sig ju markant åt till nivån att ska man släppa alla på samma bete så kommer en svälta ihjäl och en annan dö av övervikt.
Till detta rör vi ofta för lite på våra hästar eller så avlar vi för lite på dem. Trots allt så är tanken att ston ska gå dräktiga och laktera för att bränna energin de stoppar i sig. Valacker är ju inte direkt naturligt och medför som känt visa problem med ämnesomsättningen.
Att jämföra detta sammelsurium med en homogen flock med högmjölkande kor är omöjligt.

Det handlar ju bara om människornas förutsättningar och ändrar inget av upplevelsen hos det enskilda djuret.
 
Det handlar ju bara om människornas förutsättningar och ändrar inget av upplevelsen hos det enskilda djuret.
Det handlar definitivt om förutsättningar för det enskilda djuret. Oavsett vad människan gör så har en shetlandsponny och ett varmblod oerhört olika behov rent näringsmässigt.
 
Det handlar definitivt om förutsättningar för det enskilda djuret. Oavsett vad människan gör så har en shetlandsponny och ett varmblod oerhört olika behov rent näringsmässigt.

Jag menar hur svårt det är att ha dem på bete såklart.
 
Vanligen hålls en flock med kor för att man ska använda dem till en sak, mjölkproduktion eller kött. Det gör att individerna i flocken har liknande behov. Den situationen uppstår sällan vad gäller hästar. I ett stall med 10 hästar så är 2 tävlingshästar i hoppning, 1 dressyrhäst, 1 distanshäst och 6 hobbyhästar på olika nivå. AV dessa 10 är 6 varmblod, 1 är arab, 2 lättfödda C-D ponnyer och 1 shettis. Foderbehovet hos ovanstående hästar skiljer sig ju markant åt till nivån att ska man släppa alla på samma bete så kommer en svälta ihjäl och en annan dö av övervikt.
Till detta rör vi ofta för lite på våra hästar eller så avlar vi för lite på dem. Trots allt så är tanken att ston ska gå dräktiga och laktera för att bränna energin de stoppar i sig. Valacker är ju inte direkt naturligt och medför som känt visa problem med ämnesomsättningen.
Att jämföra detta sammelsurium med en homogen flock med högmjölkande kor är omöjligt.
Jag känner inte igen ditt exempel, i alla stall jag har stått i har det varit ridhästar som delats upp i en eller flera sto- och valackhagar och det är den vanligaste synen när jag ser hagar när jag är ute och kör. Majoriteten har varit varmblod eller fullblod, sgs aldrig några ponnyer, i sällsynta fall enstaka kallblod. Tävlingshästar och hobbyhästar blandat och fodrats efter individuella behov för sig.

I ditt exempel hade araben gått med varmbloden, ponnyerna för sig och samtiga stödfodrats individuellt.

Mina dräktiga ston har gått med andra avelsston, mina unghästar har gått med andra unghästar på lösdrifter med fri tillgång på grovfoder och uppdelade efter ålder och kön.
 
Som vissa tagit upp så mår inte alla hästar bra av samma slags bete. Jag tror att man har avlat på olika faktorer för nöt och häst. Nötkreatur har väl främst avlats fram till kött och mjölk och att få ut maximalt av det, medan hästar har avlats till allt från fullblod till Shire med helt skilda behov vad gäller beteshagar. Nu erkänner jag mig helt ignorant vad gäller nöt, men de verkar ha samma basala behov oavsett ras och kan gå i flock på bete i samma hagar utan problem, medan ett SWB på 170 med behov av extra grov foder och en shettis med risk för fång inte kan gå på samma bete.

Som jag förstår det så behöver inte två olika nötkreatur i samma flock, särskilt som man ofta har samma ras i flocken, olika foder och omvårdnad för att må bra? Vissa ponnyraser lever ju friare än nötkreatur som russ och new forest och det går bra eftersom de har liknande närings och skötselbehov. Och dessutom har en roll att spela i att hålla landskapen öppna. Jag skulle gärna se att russ fick gå fria förutom på Lojsta hed men det är tyvärr inte görligt.
 
https://www.slu.se/fakulteter/vh/fo...-som-naturvardare/russet-hemsida-uppdatering/

Jag tycker det här är ett mycket intressant projekt som visar på att samma 'ur-art' positivt medverkar till att hålla landskapen öppna och dessutom eliminerade kända problem som fång och övervikt hos Gotlandsrussen. Men samma projekt om man använde moderna SWB, fullblod eller araber skulle antagligen sluta i katastrof eftersom de avlats så långt ifrån deras ursprung.
 
Försöket är ju inte klart ännu, det påbörjades ju ganska nyligen. Kvigorna verkar bli bättre i tidigare försök.

Ekonomiskt hållbart är väl helt och hållet beroende på vad man säljer mjölken för. Finns de som gör det så finns dom.
Vad menar du med ganska nyligen? De första kvigorna som föddes i försöket är så pass gamla att de åtminstone är dräktiga nu om jag inte minns fel. Så att det gick väldigt mycket mjölk och att äldre korna mjölkade sämre även efter avvänjning är redan klarlagt.
 
https://www.slu.se/fakulteter/vh/fo...-som-naturvardare/russet-hemsida-uppdatering/

Jag tycker det här är ett mycket intressant projekt som visar på att samma 'ur-art' positivt medverkar till att hålla landskapen öppna och dessutom eliminerade kända problem som fång och övervikt hos Gotlandsrussen. Men samma projekt om man använde moderna SWB, fullblod eller araber skulle antagligen sluta i katastrof eftersom de avlats så långt ifrån deras ursprung.

Argumenten om olika raser fattar jag inte alls. Det är väl lika stor skillnad på en highland cattle jämfört med en holstein som det är på ett russ jämfört med en arab?
 
Beteskrav är ingen bra ide. Däremot vore det en bra ide mer minimi mått på hage, och minimi tid en häst ska få vara ute.
Tex att hagen ska vara minst 20*40 meter, och hästen ska vara ute minst 8 timmar/dag.
 
Jag är helt klart för beteskrav. Sen får man som hästägare se till så att de hästar som inte kan gå på en gödslad vall går på en annan typ av bete. Jag är helt övertygad om att ifall alla hästar skulle få några ordentliga vilor om året, samt för dem anpassat bete hade vi sluppit många av de skador som vi ser idag hos hästarna.

Sen ska vi inte avla bort egenskaper som hållit hästarna vid liv, tex shettisar och islänningar ska vara tåliga och lättfödda. Men där de kommer ifrån finns det också en mer "naturlig" viktnedgång och uppgång. På sommaren äter man upp sig och under vintern går man ner i vikt. De flesta hästar i Sverige idag är i bra hull hela året, vilket egentligen är rätt så onaturligt för hästen.
 
Jag känner inte igen ditt exempel, i alla stall jag har stått i har det varit ridhästar som delats upp i en eller flera sto- och valackhagar och det är den vanligaste synen när jag ser hagar när jag är ute och kör. Majoriteten har varit varmblod eller fullblod, sgs aldrig några ponnyer, i sällsynta fall enstaka kallblod. Tävlingshästar och hobbyhästar blandat och fodrats efter individuella behov för sig.

I ditt exempel hade araben gått med varmbloden, ponnyerna för sig och samtiga stödfodrats individuellt.

Mina dräktiga ston har gått med andra avelsston, mina unghästar har gått med andra unghästar på lösdrifter med fri tillgång på grovfoder och uppdelade efter ålder och kön.

Jag har sett väldigt mycket bland flockar, och små inackorderings stall där man blandar hästar, där går gamla, vuxna, unga, stora hästar, shettisar, lätt födda och svårfödda i samma hage. Tycker inte alls det är ovanligt att se flockar där hästarna har olika behov går ihop, däremot väger man oftast upp det inne i boxen, tex den lättfödda får mer grovfoder och kraftfoder i boxen än den svårfödda.

Vid sommarbete är dock min erfarenhet att man delar på dem, just eftersom det är direkt livsfarligt att släppa dem lättfödd och shettisarna på kraftigt bete, medans dem äldre och dem svårfödda behöver få gå på ett riktigt bete.

Däremot när man kommer till stora stall/tävlingsstall så är min erfarenhet att man oftare delar upp hästarna i flockar efter behov, och ibland efter kön.
 
Jag har sett väldigt mycket bland flockar, och små inackorderings stall där man blandar hästar, där går gamla, vuxna, unga, stora hästar, shettisar, lätt födda och svårfödda i samma hage. Tycker inte alls det är ovanligt att se flockar där hästarna har olika behov går ihop, däremot väger man oftast upp det inne i boxen, tex den lättfödda får mer grovfoder och kraftfoder i boxen än den svårfödda.

Vid sommarbete är dock min erfarenhet att man delar på dem, just eftersom det är direkt livsfarligt att släppa dem lättfödd och shettisarna på kraftigt bete, medans dem äldre och dem svårfödda behöver få gå på ett riktigt bete.

Däremot när man kommer till stora stall/tävlingsstall så är min erfarenhet att man oftare delar upp hästarna i flockar efter behov, och ibland efter kön.
Jag antar att du menar tvärt om, den svårfödde får mer foder än den lättfödde.
 
Vad menar du med ganska nyligen? De första kvigorna som föddes i försöket är så pass gamla att de åtminstone är dräktiga nu om jag inte minns fel. Så att det gick väldigt mycket mjölk och att äldre korna mjölkade sämre även efter avvänjning är redan klarlagt.
Jag tror att jag antingen fick se pressreleasen ganska sent, typ för något halvår sedan. Eller att det finns flera olika projekt.

Jag visste också att ett av projekten redan har kvigor jag sa det i min första post. Men jag trodde det fanns fler. Då finns inte det helt enkelt.
 
Jag tror att jag antingen fick se pressreleasen ganska sent, typ för något halvår sedan. Eller att det finns flera olika projekt.

Jag visste också att ett av projekten redan har kvigor jag sa det i min första post. Men jag trodde det fanns fler. Då finns inte det helt enkelt.
Det finns fler i andra länder. Det finns gårdar som har detta som standard, men jag kommer inte ihåg vilket land det handlade om. Vi gick igenom resultaten i slutet av min praktik där. Väldigt intressant!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 400
Senast: IngelaH
·
Foder & Strö Ja, det är väl inte höst än. Men snart så! Då flyttar mina hästar till vinterlösdriften och börjar fodras med hösilage. Jag tycker det...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 911
L
Anläggning Hej! Jag skulle vilja veta lite vad ni skulle tipsa om att välja av några olika stall! Jag har snart två ponnyer, har en nu och tanken...
2
Svar
22
· Visningar
3 269
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Kostnadsförhandlingar med vänner Skriver åt en vän som vill vara anonym: Person X har en medryttarhäst som hon rider 2 dagar i veckan...
2
Svar
22
· Visningar
5 603
Senast: Tassa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp