Beteskrav för hästar

Fast grejen i Sverige när det gäller just nötdjur är att vi kan ha dem utomhus till större del än på andra ställen i Europa, att då dessutom kunna göra ekonomisk vinning på att de går utomhus stärker snare den mindre producenten.
Gissar att det mer gäller köttdjur än mjölkdjur eftersom de gärna ville ha mjölkdjur på inomhusdrift.
 
Jag kopierar mitt eget inlägg. Lägger in som citat.



dvs den aspekten var ingen vits att argumentera just i denna tråd. Där ingen verkade anse att de ville ha en liten enskild grushage officiellt.
Är det någon kobonde som i tråden argumenterar för att kossorna inte ska gå på bete då? Om vi nu enbart ska utgå ifrån tråden? Det förslag som finns innebär att kobönderna som har sina djur på bete kan få extra betalt.
 
Gissar att det mer gäller köttdjur än mjölkdjur eftersom de gärna ville ha mjölkdjur på inomhusdrift.
Det beror nog på var man bor, jag har flera stora mjölkgårdar omkring mig och umgås med ägarna, de har inga som helst planer på att bygga större inomhushallar, de tycker att det fungerar fint att djuren rör sig fritt på vinterhalvåret och går ute på sommarhalvåret. Men visst det kräver marker där man kan ha ladugårdar i närheten av betesmarker om djuren ska kunna välja själva när de vill bli mjölkade.
 
Det där inlägget måste du nog läsa flera gånger för att förstå, jag förstår det inte. Hur kan ekonomi spela roll för ett företag men inte för en privatperson??
Ok.

Företagaren driver verksamhet för att få in pengar. Politiska beslut påverkar möjligheten att ha lönsamhet eller gå i konkurs.

Mjölkgårdar i Sverige försvinner i viss takt, främst mindre.

Det arbetas för att korna ska vara mer lönsamma på inomhusdrift för att konkurrera med Europa.

Tillåter man det som ett alternativ kan det kanske påverka så att man måste göra så för att få lönsamhet. Dvs gårdar med mjölkkor med gräsbete kanske slås ut eller bönder kanske måste bygga om till inomhus trots att de inte vill (för att överleva) och färre kor får gå ut i landet.

Hästverksamhet består till stor del av olika privatpersoner som äger en eller några hästar. Om man tillåter att en häst får gå ute X timmar per dag i en hage där den kan använda alla gångarter och inte inför en lag om att de även måste beta fritt på gräs 3 månader om året i flock så hindrar inte den ena hästägarens val att hålla sina hästar på fyrkant den andra hästägarens ekonomiska möjlighet att ha sina hästar på bete.

Dvs påverkar annans handling hur jag måste göra eller ej.
 
Det beror nog på var man bor, jag har flera stora mjölkgårdar omkring mig och umgås med ägarna, de har inga som helst planer på att bygga större inomhushallar, de tycker att det fungerar fint att djuren rör sig fritt på vinterhalvåret och går ute på sommarhalvåret. Men visst det kräver marker där man kan ha ladugårdar i närheten av betesmarker om djuren ska kunna välja själva när de vill bli mjölkade.

Jag tror också det är få mjölkbönder som inte vill ha bete till sina djur. Det de vill är att det inte ska vara lagstyrt utan ge möjlighet till merbetalning (idag är det inte förenligt med EUs regler, det står mer om det i den andra tråden). Då kommer några, troligen de större, att skippa betet och vara mer av bulkleverantörer till t ex pulver och kanske EMV-mjölk.
 
Jag är lite häpen över att det är så lite självinsikt på många hästägare, ena stunden ondgör man sig över kobönder som ifrågasätter om beteskrav verkligen är den bästa vägen för deras kor, för bönderna är dumma om de inte fattar att korna behöver beta för att sen i nästa andetag tala om att det inte alls går att ta några generella beslut om hästar för de har så unika förutsättningar och varje hästägare måste få rätten att avgöra vad som är bäst för ens häst. Varför skulle hästägare överlag ha större kunskaper än djurbönder som arbetar heltid med sina djur?

Nej alla nötdjur mår inte bra av alla typer av beten, däremot är nötdjursägare skyldiga att se till att deras djur får beta på ett bete anpassat för deras djur. Jag fattar att det kan bli svårt för alla hästägare men lite självinsikt i att många hästar har betydligt sämre rörelse möjligheter än nötdjur generellt behöver man nog ha.

Personligen anser jag att nötdjur generellt mår bäst av lösdrift och tillgång till hagar året om eller åtminstone sommarhalvåret, precis som hästar generellt sett mår bäst av lösdrift och stora hagar anpassade efter deras behov.

Exakt. Det finns så många ursäkter.


Olika foderbehov bör gå att lösa med automatisk utfodring/grupperingar/separat fodring. Mark kan hårdgöras och skötas så det inte blir lerigt. Ja, det kostar pengar och det kanske blir en annan typ av hästhållning än man är van vid, men det är ingen rättighet att ha häst för nöjes skull.

Bete i sig ser jag egentligen mer som en foderkälla än en typ av hästhållning. Och som alla foder passar fodret gräs förstås inte alla hästar. Men nu är det som att ”bete” för hästar i stället betyder att hästen får gå i flock ute större del av dygnet, som ett undantag mot hur den hålls resten av året.
 
Ok.

Företagaren driver verksamhet för att få in pengar. Politiska beslut påverkar möjligheten att ha lönsamhet eller gå i konkurs.

Mjölkgårdar i Sverige försvinner i viss takt, främst mindre.

Det arbetas för att korna ska vara mer lönsamma på inomhusdrift för att konkurrera med Europa.

Tillåter man det som ett alternativ kan det kanske påverka så att man måste göra så för att få lönsamhet. Dvs gårdar med mjölkkor med gräsbete kanske slås ut eller bönder kanske måste bygga om till inomhus trots att de inte vill (för att överleva) och färre kor får gå ut i landet.

Hästverksamhet består till stor del av olika privatpersoner som äger en eller några hästar. Om man tillåter att en häst får gå ute X timmar per dag i en hage där den kan använda alla gångarter och inte inför en lag om att man även måste beta fritt 3 månader om året i flock så hindrar inte den ena hästägarens val att hålla sina hästar på fyrkant den andra hästägarens ekonomiska möjlighet att ha sina hästar på bete.

Men om det införs ett beteskrav även för hästar kommer det bli mycket dyrare att ha häst.

Men du har helt missförstått diskussionen om mjölkkor. Det är ju inte så att man kommer "tvingas bygga om till inomhusdrift", snarare att de som har bete och fortsätter med det kommer få en möjlighet att tjäna pengar på det.
 
Men om det införs ett beteskrav även för hästar kommer det bli mycket dyrare att ha häst.

Men du har helt missförstått diskussionen om mjölkkor. Det är ju inte så att man kommer "tvingas bygga om till inomhusdrift", snarare att de som har bete och fortsätter med det kommer få en möjlighet att tjäna pengar på det.
Det vet vi ju inte att det skulle bli så. Det kanske blir så att konsumenterna i större omfattning bara struntar i att köpa just svensk mjölk för det ändå är samma som vilken som helst. Eller bara struntar i att köpa mjölk rätt och slätt. Då är det enda mjölkbönderna i Sverige får som resultat att de blir en ännu större sällsynthet. Vilket självklart iofs inte gör något för de tre som lyckades och för Arla som redan flyttar ur landet. Men trist för befolkningen.
 
Det vet vi ju inte att det skulle bli så. Det kanske blir så att konsumenterna i större omfattning bara struntar i att köpa just svensk mjölk för det ändå är samma som vilken som helst. Då är det enda mjölkbönderna får i Sverige som resultat att de blir en ännu större sällsynthet. Vilket självklart iofs inte gör något för de tre som lyckades och för Arla som redan flyttar ur landet.

Nej, då är det ett bevis för att vi inte ska ha mjölkproduktion i Sverige. Inte svårare än så. Väldigt mycket är upp till konsumenten när det kommer till jordbruk men det verkar lite svårt att ta in för "gemene man". Det var också därför jag ställde frågan tidigt i den andra tråden, om folk verkligen köper svenskt.

Det är ju exakt samma diskussion som vi har på hästsidan. Svenska hästar är dyrare, och folk köper mycket importer för de har inte råd. På hästarnas bekostnad, i de allra flesta fall. Så även där kan man göra paralleller till "vår" bransch.

Om man gör en marknadsundersökning bland svenskar så säger sig en väldigt mycket större andel handla svenskt än de som verkligen gör det (utifrån faktiskt försäljningssiffror). Det är intressant i sig tycker jag.
 
Nej, då är det ett bevis för att vi inte ska ha mjölkproduktion i Sverige. Inte svårare än så. Väldigt mycket är upp till konsumenten när det kommer till jordbruk men det verkar lite svårt att ta in för "gemene man". Det var också därför jag ställde frågan tidigt i den andra tråden, om folk verkligen köper svenskt.

Det är ju exakt samma diskussion som vi har på hästsidan. Svenska hästar är dyrare, och folk köper mycket importer för de har inte råd. På hästarnas bekostnad, i de allra flesta fall. Så även där kan man göra paralleller till "vår" bransch.

Om man gör en marknadsundersökning bland svenskar så säger sig en väldigt mycket större andel handla svenskt än de som verkligen gör det (utifrån faktiskt försäljningssiffror). Det är intressant i sig tycker jag.

Uhm jo, ur en ren säkerhetsmässig aspekt måste/vill vi visst ha ett mått av självförsörjning.

Ska storbönderna och Arla alltså ha rätt att driva igenom förslag som berövar svenska folket självförsörjning, berövar oss möjlighet att bedriva (mjölk)verksamhet osv för snöd vinning?

Fria marknader kräver regleringar och det här går att styra med regleringar. Landet har trots allt en befolkning också.
 
Uhm jo, ur en ren säkerhetsmässig aspekt måste/vill vi visst ha ett mått av självförsörjning.

Ska storbönderna och Arla alltså ha rätt att driva igenom förslag som berövar svenska folket självförsörjning, berövar oss möjlighet att bedriva (mjölk)verksamhet osv för snöd vinning?

Fria marknader kräver regleringar och det här går att styra med regleringar. Landet har trots allt en befolkning också.

"Måste"? Har du ngn uppfattning om hur stor självförsörjning vi har idag? Jag baxnar lite över språkbruket men lämnar det därhän. Det visar dock en synnerligen svag förståelse för hur jordbruk fungerar idag.

Ja, landet har en befolkning som är representerad i en riksdag, som för tre år sedan (snart fyra) beslutade om en svensk livsmedelsstrategi vars huvudsyfte var att den svenska produktionen skulle öka. Om den ska göra det krävs bättre förutsättningar för lantbrukarna där konkurrensnackdelar jämnas ut jämfört med de länder vi har en gemensam marknad med.
 
Nej, då är det ett bevis för att vi inte ska ha mjölkproduktion i Sverige. Inte svårare än så. Väldigt mycket är upp till konsumenten när det kommer till jordbruk men det verkar lite svårt att ta in för "gemene man". Det var också därför jag ställde frågan tidigt i den andra tråden, om folk verkligen köper svenskt.

Det är ju exakt samma diskussion som vi har på hästsidan. Svenska hästar är dyrare, och folk köper mycket importer för de har inte råd. På hästarnas bekostnad, i de allra flesta fall. Så även där kan man göra paralleller till "vår" bransch.

Om man gör en marknadsundersökning bland svenskar så säger sig en väldigt mycket större andel handla svenskt än de som verkligen gör det (utifrån faktiskt försäljningssiffror). Det är intressant i sig tycker jag.
Och ja jag köper svenskt så mycket jag kan, jag köper så litet och lokalt som jag hittar. Men det är så mycket lättare med paket mjölk än med annat.

Jag tror att i dessa marknadsundersökningar svarar personer att de köper svensk mjölk, i paket, från hyllan i kylen. Det är lätt och tydligt att se.

Medan man mäter även ost, smör, yoghurt, gräddfil osv. På de andra produkterna kan det vara svårt att se om mjölken är svensk eller inte. Men många antar nog att när de köper en ost, yoghurt, gräddfil från Arla är mjölken svensk. Jag är nog en av de som trodde det tills jag fick veta att det inte är så. Det är faktiskt ursvårt att hitta ost gjord på svensk mjölk och det är ganska mycket leta innan man ser att ostens mjölk kom från någon annanstans.

Sorterna på svensk mjölk brukar ofta inte vara barnfamiljsosten 1a heller, typ mild grevé. Utan Ost mild, Ost lagrad från mejeri X, som kanske inte faller i smaken.

Så det skulle jag betrakta som ett marknadsföringsproblem/missuppfattning från konsumenterna som Arla och andra ostproduccenter inte har det minsta lust att lösa.

Jag inser att jag måste kolla in yoghurten härnäst, som jag antagit varit svensk.
 
"Måste"? Har du ngn uppfattning om hur stor självförsörjning vi har idag? Jag baxnar lite över språkbruket men lämnar det därhän. Det visar dock en synnerligen svag förståelse för hur jordbruk fungerar idag.

Ja, landet har en befolkning som är representerad i en riksdag, som för tre år sedan (snart fyra) beslutade om en svensk livsmedelsstrategi vars huvudsyfte var att den svenska produktionen skulle öka. Om den ska göra det krävs bättre förutsättningar för lantbrukarna där konkurrensnackdelar jämnas ut jämfört med de länder vi har en gemensam marknad med.
Ja ganska låg, vilket inte är bra, nära nog riktigt oroande. Tidigare när det var ett mål var det betydligt bättre.
 
Nja, bete vet jag inte om jag ser behov av men där emot tillräckligt med yta i hagen till hästarna att röra sig på och då menar jag större än måttet på långa banan. Bete eller inte blir ju underordnad då storleken kommer göra så hästarna får gräs iallafall.

Sedan ett max på hur länge hästen får stå på box, säg ca 5h/ dygn eller kortare. Vem hade tyckt det skulle vara ok med att stänga in en hund eller katt i en sådan liten bur som en box är och få gå ur buren 6h om dager:yuck:
 
Har inte tråden spårat ut helt nu, från att handla om bete för hästar till ursprungsland på livsmedel och mjölk?
 
Jag vet inte om vi har en Länsstyrelsepersonal ibland oss eller om det bara är en tillfällighet, men kolla kommentarsfältet från dagens Miljömålsseminarium som jag deltar i :D.

1605611166586.png
 
Nästa steg blir väl krav på att få använda mer antibiotika för att kunna konkurrera på lika villkor, fixera suggor har det ju redan gjorts framstötar om. Ett race to the bottom.
Ska pengar få styra så blir det så. Djurvälfärd, vad är det nu igen?
 
Tack då mindes jag inte helt fel. Märkningen är dock obefintlig vad gäller många produkter.
Om du menar produkter från lamm, nöt, fågel, get och de andra som står i mitt inlägg så rapportera det. Det SKA ursprungsmärkas.

När jag näthandlar så syns ursprung mycket tydligare direkt under produktbilden, mycket lättare att se än när man står i affären ochfår vända och lusläsa varenda vara. (Ica)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 242
Senast: IngelaH
·
Foder & Strö Ja, det är väl inte höst än. Men snart så! Då flyttar mina hästar till vinterlösdriften och börjar fodras med hösilage. Jag tycker det...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 888
L
Anläggning Hej! Jag skulle vilja veta lite vad ni skulle tipsa om att välja av några olika stall! Jag har snart två ponnyer, har en nu och tanken...
2
Svar
22
· Visningar
3 253
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Kostnadsförhandlingar med vänner Skriver åt en vän som vill vara anonym: Person X har en medryttarhäst som hon rider 2 dagar i veckan...
2
Svar
22
· Visningar
5 601
Senast: Tassa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp