bett.. ååå suck..

O

_otursbarn_

trodde ALDRIG att jag skulle behöva byta bett på honom.. men han SKITER i bettet jag har nå.. har NOLL KOLL när jag rider.. han blir sååå stark och rusar bara iväg.. igår stack han typ 3 ggr, å idag typ mer.. :crazy: INTE kul.. detta händer bara när jag rider ut med någon annan... men jag varken får eller vill rida ut ensam varje gång jag ska ut i skogen.
Inne är han såååå snäll, men det är när man kommer ut i skogen som han blir som ett lokomotiv.. :crazy:
Slängtrav i traven.. rusar på som en idiot..
detta börjar bli ganska tröttsamt...

nåt tips.. vill helst inte byta bett.. men inne på dressyrbanan är han som ett lamm ju... ridlärarn kan itne förstå hur han kan bete sig så i skogen.. han är ju så snäll inne

VAD SKULLE NI GJORT? :confused:
 
Min häst är precis likadan.. Jättefin och lugn på banan, men blir helt omöjlig att kontrollera ute..och särskilt när man är flera som rider ut!

Det märkte jag rätt fort efter jag köpte henne, och bytte då till ett pessoabett. Det använde jag i många år, men har nu precis börjat rida på vanligt tredelat. Hon är otroligt stark, men jag har gett mig :devil: på att klara av henne
på det bettet, och inte nånsin gå tillbaka till pessoat.

Jag personligen kan tycka att det är befogat att använda ett skarpare bett när man rider ut, eftersom det handlar om säkerheten. Dock bör man väl kanske inte i första hand lösa problemet genom att byta bett.

Skulle själv behöva lite tips på detta område! :crazy:

//Miss Kala\\
 
Byt till ett lite starkare bett nar ni rider ut! Om det inte fungerar sa far du tanka i andra banor. Det finns ett flertal saker du kan forsoka.
Men forsok nummer ett kan vara att byta bett vid skogsturer.
 
okwj..vad rekomenderar ni för bett.. vill INTE ha pessoa.
 
Jag hänger på tråden, vad kan ni rekomenderar som inte är pessoa eller pelham? Min häst är snäll ute men FRUKTANSVÄRT stark, inte ens en stor karl skulle nog klara av honom. Har ridit på pessoa, men han avksyr det något så grymt och jag vill ju ha en glad häst ;) Så, jag vill oxå ha tips :bump:
 
:rofl: sak testa ett pelham imorgon och se hur han reagerar... ANNARS vet jag inte vad ja ska göra :crazy: :p
 
Har samma problem, ingen höjdare på det här med bett? Skaffat en travare, bara haft halvblod med "vanliga bett" förut...

Vad är största skillnaden, pessoa och pelgram, den ena är skarpare...? :confused:
 
på pessoabettet finns det inget stopp på hävstångseffekten... det finns det på pelhamet (kedjan)

men jag hade pelhamstången idag, behövde knappt ta i stången en enda gång!!! :bow: (hade två tyglar,,, lite kruxigt i början.. men ja lärde mej tillslut.. :D)
 
Jag hade en gång i tiden stora probelm med min "starka" häst och red på mylerbett i en övergångsperiod. Men problemet sitter inte där har jag lärt mig. Problemet är att få en häst att lyssna och slappna av, och det är inte lätt....

Jag var envis och bytte till tredelat bett och gav mig sjutton på att min häst skulle kunna ridas på det. Jag tog också bort martingal och öppnade upp nosremmen. Och sen började arbetet!

Man måste ändra ridningen! Det är inte meningen att man ska blåhålla en häst! En häst kommer alltid att vara starkare än du själv är och är den envis kan den lätt bara strunta i dig och springa på i 180, avsett hur mycket du drar den i munnen. Det finns tom de som dragit sönder bett då de försökt få hejd på hästen!

Hemligheten ligger i att ge efter, hur hemskt det än må låta med att ha en het häst. Du måste kunna rida en häst på "lång" tygel och ändå ha full kontroll mentalt. Din enda chans är att vara smartare och svagare än hästen! Men låt det ta tid! Ett skarpare bett kommer att skapa mer motstånd och förmodligare en mer sargad mun. Låt också hästen förstå att om man rider ut tar man det lugnt. Galoppera inte iväg i sällskap. Skritta lugnt tillsammans och trava i kort tempo. Det här kan ta åratal innan man har förtroende för varandra! Men tid är ju det man faktiskt har gott om!

Kanske inte till stor hjälp, men det handlar inte om att lösa ett problem över en natt! Ta´t lugnt!
 
okej.. tack för ditt lååånga avar :bow:
testade pelhamstångn idag (lånade av kompis)
han verka trivas med det.. och jag ska bara använda det när jag ska ut med kompisar som jag galoppar mkt med då min pålle behöver mkt galopp (prblem med galoppen å behöver träna mkt.. :p)
 
Jaktkandar tycker jag är ett rätt trevligt "nödbromsbett". Eller för all del även pelham, men då ska man nästan kunna hålla rätt på dubbla tyglar, med delta fungerar det bra mycket sämre (återigen är det mitt egen tyckande!).
 
Hade två tyglar då jag ville kunna rida utan att ta i stången onödigt mkt.
Tyckte han funkade bra på det.. man sak som sagt bara ha det ibland. :)
 
har är INTE hård i munnen.. jättemjuk.. men jag orkar itne hålla han i skogen.. kan tar bettet å drar.. sen litter han på som ett lokomotiv å tycks ha glömt bort allt vad tränaren sagt om halvhalter och förhållningar.. :smirk: :crazy:
 
Man behöver inte vara hård i handen,räcker med att inte gett efter då du inte haft något i handen/gett efter när du haft något i handen eller liknande.
Håll kvar när han ligger på tills han ger efter,då ger du efter på tygeln.När han lärt sig detta och du alltid ger efter när han gör rätt kommer han bli hur lätt som hälst bara du håller det.
Kan vara svårt att få in i början,men det kommer :)
 
grejjer är att han är jäte snäll när man rider ut själv.
men när det är andra hästar med så blir han PIGG å vill bara spring.. ska ha pelhamstången nu nåra ggr när jag rider ut med kompisar.
annars har ja vanlit 3-delat.
Han funka dessutom bra på pelhamstången å ja behöver ju inte använda stången mer än i nödfall.. :smirk:

Ska ändå testa det du sa nu när jag ska ut själv... å när jag rider inne.. :) Tack för tipset! :bow:
 
håller klart me dig pepe! det finns inga genvägar till ett resultat...om det sker en litenliten förbättring en dag får man glädjas över d, nästa da kanske d går åt skogen igen, mn d e bara att fortsätta kämpa!
 
Håller helt med pepe.

Kanske behöver du inte använda just tredelat, eftersom det är väldigt olika vilket "milt" bett hästen går bra på (vissa har rakt bett, vissa har ett böjt tvådelat bett, andra tredelat eller bettlöst). Men när hästen väl börjar hoppa och bestämmer sig för att dra spelar det ibland ingen roll vad du har för bett! Har varit med en tjej vars häst skenade när hon hade em TUNN westernstång med långa skänklar! Detta kan göra hästen rätt mycket skada, och ändå fortsatte hästen sin springtur.
Bäst är självklart att ta itu med problemet redan INNAN du har kommit så långt att du inte kan hålla hästen. Mig veterligen brukar hästar testa innan de drar iväg, och först efter att ha vant sig vid att kunna dra iväg lär de sig att sticka "oavsett". Det gäller att sätta sina gränser redan INNAN de lärt sig att sticka.

Vad som försigår i din hästs huvud är vad som skapar reaktionen, det har inte med brist på styrka i bett eller dina armar att göra.

Försöker du slappna av och bara njuta av ridturerna, sitter du och normalrider, eller har du börjat försöka göra hästen uppmärksam för att du inväntar trubbel? Jag har märkt att om man redan ibörjan av ridturen kortar tyglarna, ramar in hästen och visar den att den hör hemma inom dina hjälper och ska vara uppmärksam på dig, så lugnar hästen ner sig aningens. Sedan är det väldigt viktigt med eftergift när hästen har sin fokus på dig. Följ hästens öronspel.
Igår när jag satt upp på min häst för första gången på typ 6 månader så skulle vi rida ut. Han dansade runt och blåste upp sig redan på stallplanen, stod still så jag kunde kliva upp, men dansade sedan iväg i en nervös skritt. Jag kortade genast upp tyglarna med en väldigt stadig hand och ramade på så vis in honom med tyglarna. Så fort han rann iväg i huvudet (det känner man i hela hästen, när de blir självcentrerade) så lekte jag lite stadigt med händerna för att säga "hörru duru, här är jag". Inget elakt eller något, jag bara tog i jättelätt för att få honom att känna att han inte var ensam och att han inte hade all frihet i världen. Detta gjorde jag på ett milt hackamore (ett hack utan skänklar, ser ut lite som ett sidepull, men är mildare). Hade jag låtit honom älga på och hoppa runt för allt så hade nog ridturen gått betydligt värre, särskillt eftersom jag red i sällskap med 2 för dagen hoppiga hästar.

Sedan är hästar vanedjur, det får man inte glömma! Har sett att det är många som använder uteritterna som "busturer" hela tiden, ridturer där hästarna får lös form, får busa och hitta på tokigheter när de känner för det (ryttarna kallar detta för "frihet"). Tack vare detta blir hästarna helt vilsna när ryttarna en dag helt plötsligt sitter upp och tror att det ska gå och rida som på ridbanan. Det uppstår en konflikt.

Var ordentlig med gränserna, men var ändå mild. Ge efter när han gör rätt och finns där du vill ha honom, men rama in honom stadigt när han glömmer bort dig. Var noga med att inte låta småsaker passera förbi, börjar de smyga iväg, ta tag i hästen redan DÅ; inte vänta tills det blir värre. Redan när de gör detta så testar de oss.
 
Det är inte så att han lägger tungan över bettet?? Kanske är därför du upplever att han blir så stark ute. Har haft samma problem med min häst(f.d. galoppör) Hon är jättekänslig i munnen och JÄTTElydig för vikthjälper, men i grupp ute, är hon som hin håle..... :devil:
Jag bytte till rakt, oledat tränsbett. Det får hon inte tungan över. Har också testat med tungfelssticka(då behöver du inte byta bett), vilket brukar funka på just galoppörer.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag rider både på ridskola men också mycket privat. På ridskolan är jag även värdinna samt skötare på en häst, hon är en av de...
Svar
9
· Visningar
1 416
Senast: Lavinia
·
Utrustning Hej! Tror inte det finns en sån här tråd tidigare. Många är i sadeldjungeln och hittar inte rätt sadel., jag är i bettdjungeln med min...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
7 052
Senast: Ginne
·
A
Ridning Hejsan! Ska försöka göra en lång historia kort. Jag köpte mig ett lettiskt halvblod (7 år) i juni som jag visste var otroligt känslig i...
2
Svar
31
· Visningar
4 668
R
Utrustning Hej! Jag rider ett arabsto som är lite "under utbildning". Förra ryttaren red på Pessoabett, med sidostycket fäst i ringen högst upp...
Svar
15
· Visningar
1 678
Senast: vblpower
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp