Bett för stark men känslig häst

banani

Trådstartare
Jag letar efter ett bett som skulle kunna fungera för min kille i hoppningen och skulle gärna höra vad andra har för erfarenheter.
Problemet (eller oftast är det ju bara härligt och inte ett problem) är att han är extremt känslig. Vanligt tränsbett fungerar fint i de flesta situationer och även när man är ute och galopperar så är det sytrådar i händerna. Dock kan han till och från bli rejält stark i hoppningen eller om man har sällskap på galopprundorna. Han är oftast väldigt lydig men är stor (180) och när det är det humöret så liksom lägger han sig i handen och bara drar. Så framförallt i hoppningen skulle jag behöva något som tar lite mer för att få hejd på det värsta i samtidigt som det är snällt så länge han inte lägger sig på det. Har testat babypehlam, rakt i gummi, men det blev alldeles för skarpt. Han krullade ihop sig och bara studsade så fort jag tog i tygeln så det går bort.
Så vad kan man testa? Lock up bett med D-ring? Flippan? Gag med dubbla tyglar? Har inga direkt att testa hemma då han har för stor mun jämfört med stall kompisarna så tänkte kolla lite med andras erfarenheter innan jag går och köper ett nytt. Alla mina tidigare hästar har fungerat på tränsbett i stort sett så detta är lite okänd mark för mig
 
Träna lydnad? Det är långt ifrån ett bett problem om han funkar på det annars, han bör bara lära sig att man ska lyssna på ryttaren även när man tycker något är riktigt roligt.
Klarar du inte att reda ut det kanske en tränare funkar?
 
Jag letar efter ett bett som skulle kunna fungera för min kille i hoppningen och skulle gärna höra vad andra har för erfarenheter.
Problemet (eller oftast är det ju bara härligt och inte ett problem) är att han är extremt känslig. Vanligt tränsbett fungerar fint i de flesta situationer och även när man är ute och galopperar så är det sytrådar i händerna. Dock kan han till och från bli rejält stark i hoppningen eller om man har sällskap på galopprundorna. Han är oftast väldigt lydig men är stor (180) och när det är det humöret så liksom lägger han sig i handen och bara drar. Så framförallt i hoppningen skulle jag behöva något som tar lite mer för att få hejd på det värsta i samtidigt som det är snällt så länge han inte lägger sig på det. Har testat babypehlam, rakt i gummi, men det blev alldeles för skarpt. Han krullade ihop sig och bara studsade så fort jag tog i tygeln så det går bort.
Så vad kan man testa? Lock up bett med D-ring? Flippan? Gag med dubbla tyglar? Har inga direkt att testa hemma då han har för stor mun jämfört med stall kompisarna så tänkte kolla lite med andras erfarenheter innan jag går och köper ett nytt. Alla mina tidigare hästar har fungerat på tränsbett i stort sett så detta är lite okänd mark för mig
Min är också enormt känslig men ligger på mot hinder. Vi tränar lydnad på pyttehinder och höjer inte förrän han väntar på mig. Nu känner jag inte din häst men det enda i bettväg som jag funderat på med min är att byta till bettlöst. Ju mer kraft i munnen på min desto sämre går det. Han blir så bekymrad över sin känsliga mun att han inte klarar inte av att lyssna på mig. Jag är övertygad om att ett skarpare bett inte skulle lösa våra problem.
 
Min är lite knepig med betslingen precis som din. Hon blir otroligt stark i skogen och i hoppningen med det är svårt att hitta ett "lagom" alternativ. Det blir lätt för skarpt. I skogen har vi kört med ett rakt kimblewick med tygeln i övre ringen. Det är lagom broms ute där jag verkligen vill ha kontroll ifall det händer något.

I hoppningen har jag länge kört med samma bett, men det tenderar att bli lite för skarpt ibland. Så där jag har kört med flippanbett (Beris variant). Fungerade bra men upplevde att jag fick lite tuggummieffekt i munnen. Nu har jag precis börjat hoppa på ett kombinationsbett med korta skänklar från Trust. Svindyrt men jag hittade ett begagnat. Fungerar än så länge över förväntan. Jag har ett bett i munnen men samtidigt så avlastas den med hjälp av nosdelen. Jag har fått experimentera med kinnkedjan bara. Deras egna var för kort för min häst (ca 180 cm och typ Xfull i huvudet). Provade med en läderrem från hackamoret men det blev lite för milt. Nu kör jag med en kedja från mitt hackamore med ludd på. Bara kedjan blev för skarpt. Hackamore dyker min häst med, så det fungerar tyvärr inte i hoppningen, men däremot fungerar det helt okej i skogen.
 
Jag håller med @Lipperta , kan lika gärna vara en utbildningsfråga. Sytrådar är ju inte heller optimalt, utan du vill att hästen kan erbjuda stöd utan att hänga. Jag hade börjat där, hästen ska ta broms och gas, kvar på bettet. Inte förrens det funkar skulle jag ens tänka på att styra på nåt hinder.
 
Håller med @Blandrastik i att det låter som att din häst inte riktigt accepterar/tar ärligt stöd till bettet. Så jag skulle se till att få hjälp av en dressyrtränare och jobba på att hitta ett lagom stöd i handen i grundridningen.

Tills dess så kan du testa att hoppa på hack, flippan eller kimblewick. Ang. bettstorlek så använder ju många alldeles för stora bett, så jag skulle inte vara så rädd för att testrida ett par ggr med ngt som är lite mindre. Särskilt bett med fasta ringer som inte skaver kan man ofta gå ner en bit i storlek på utan problem.
 
Tack för alla tips och råd!
Svarar alla i ett inlägg.
Han har inget problem att ta stöd i handen och på ett vanligt tränsbett kan jag rida honom till allt från nästan inget stöd till tryck i handen så det är inget problem på så sätt. Sytrådar var mer en målande beskrivning på en häst som är lätt i handen och mjuk i munnen (så länge man rider honom så). Han undviker alltså inte kontakt i andra fall än ex när vi testade pehlamet som han tyckte var för skarpt.
Därav tänkte jag att det vore kul att höra om det finns någon här som testat fler bett än jag som kanske hade koll på något "snällt" skarpt bett för lite känsligare men heta/starka hästar.

Har både tränare och andra runt mig som jag kan bolla med också men tycker alltid det är kul att se vad buke säger eftersom det ofta finns kunskap och erfarenhet här med :)

Flippan kanske är värt att testa, ska kolla om det finns något att låna
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag tänkte fråga bara, vad har ni för erfarenheter utav bettet nedan? Det kommer ifrån Fager och modellen heter "John Universal"...
Svar
6
· Visningar
1 959
Senast: Dopy
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 294
Utrustning Jag funderar på att hitta ett nytt bett till min häst, som är lite skarpare. Vanligtvis hade jag tränat på det men nu har hon ett fast...
2
Svar
28
· Visningar
2 437
Senast: Lager
·
Utrustning hej!! min häst är otroligt svår att hitta bett till, lite ”skarpare” bett som är tänkta till hästar som gärna lägger sig i handen...
Svar
3
· Visningar
796
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp