Bett och nosgrimma på unghäst

kaninälskare

Trådstartare
Vad använder ni för bett (om ni använder bett) samt nosgrimma på era unghästar?

Använder oftast ett 3delat med fasta ringar och remontnosgrimma.......
Ibland rakt bett.

Vad går era bäst på?
 
Min treåring går bäst på ett rakt bett med tungfrihet. Han är mkt känslig och det här är det bett han gillar. Varierar med att rida på hack i skogen.

nosgrimma varierar jag mellan aachen och remont, beroende på vad jag känner för. Märker ingen större skillnad på honom, men så har jag den väldigt löst också.

visst kan man ha favoriter gällande bett och nosgrimma men svaret finns i hästen. Det den gillar är det bästa för just den hästen 😊
 
När min var unghäst la hon tungan över bettet om det var rakt eller tredelat.
Så hon gick (går helst fortfarande) på ett tjockt ihåligt tvådelat bett.
Reds dock in huvudsakligen på kapson.

Helst remont som nosgrimma, men kunde och kan gå med vad som egentligen. Hon ville gärna ha något som var/är lite stadigt men inte för still.
 
Min treåring går bäst på ett rakt bett med tungfrihet. Han är mkt känslig och det här är det bett han gillar. Varierar med att rida på hack i skogen.

nosgrimma varierar jag mellan aachen och remont, beroende på vad jag känner för. Märker ingen större skillnad på honom, men så har jag den väldigt löst också.

visst kan man ha favoriter gällande bett och nosgrimma men svaret finns i hästen. Det den gillar är det bästa för just den hästen 😊
Helt sant! ;)
 
När min gamla var liten så gick hon på tredelat och vanlig nosgrimma. Hon gillade verkligen inte remont, så jag gav upp den relativt fort. Hon skakade på huvudet och ville klia sig så fort hon blev lite svettig. Annars skulle jag utgå från remont. :)
 
Olika beroende på hur de vill ha det. Ngn har micklem, ngn pullarträns, ngn engelsk nosgrimma. Vissa har tredelade fullcheek, vissa vanliga tredelade tränsbett med fasta ringar, ngn har novabett eller vanligt rakt. Anpassar efter deras behov helt enkelt.
 
Jag använde remontgrimma och ena hade ett helt, smalt gummibett som jag aldrig sett mer i butik men som hon trivdes väldigt bra på, annars har bägge gått på vanligt tvådelat.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling...
2
Svar
21
· Visningar
794
Senast: Linda_A
·
Utrustning Jag är vilse i bettdjungeln... Fullblodet går på PeeWee-bett, hon har även haft ett 3 delat fullcheek nångång samt testat 3 delat...
Svar
18
· Visningar
1 043
Senast: tuaphua
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 070
Senast: Fazeem
·
Utrustning Pga bilderna från Falsterbo och andra högljudda protester så har det (äntligen?) börjat pratats om mer objektiva mätmetoder för mätning...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 166
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp