bett på unghäst

sofiaspel

Trådstartare
Gäller hästar mellan 3 - 6 år.

Vad har ni för bett på era unghästar?
om ni har ett "annorlunda" motivera gärna varför :)
Vad tycker ni om att rida dom på hackamore?
Det med långa eller korta skänklar? era erfarenheter?

Och om det nu är så viktigt att variera bett ofta, gäller det även unghästar? borde dom inte ha ett å samma bett som dom trivs med, så dom lättare ska finna ro i början? eller tänker jag helt knasigt. :confused:

Jag har ett vanligt 2delat i mässing och ett 3delat och den mittersta är av koppar,(eller vad det nu är) det använder jag mest.

/S

Sv: bett på unghäst

Vänjer dem först vid bett och tygeltag (marken, tömkörning eller ridning varierar med hur mkt tid man har) på Novabett (rakt smalt syntetbett utan metallkärna, dvs mjukt och böjligt).

Sedan invänjning på metallbett. Tar vad som passar storleksmässigt (rider hästar i annat stall) men ser hellst att de har böjda tvådelade (från shires) för de ligger bra i munnen och får plats.

Min hemma som jag har både tid och får bestämma över helt själv kommer vänjas in på metallbettet (tvådelat böjt) med spentejp lindat runt i början för att ge en mjukare känlsa. Han kommer dock att ridas bettlöst tills dess att vi hittat sadel och ska börja galoppera framåt sommaren (3 år i år).

Hackamore - NEJ! En unghäst behöver ridas på tränsinverkan INTE stång. Att rida på hackamore är som att rida på blank stång, det gör ju inte ens dressyrryttare på OS-nivå även om de säkert kan det på den nivån.

Däremot bettlöst - Gärna! Spec när man lär inte tygeltagen, det är lättare att gå över till bett då. Trevliga bettlösa aöternativ är ex sidepull, ridkapson och som jag - en enkel remontnosgrimma med tyglar i.

Jag vill helst inte variera mkt i början. Mkt bettkrångel beror på att hästen inte är van vid att bära ryttare i början och är bettet väl inpassat till just den hästens munn, hästen är ok i munnen och ryttaren tillräckligt kunning så löser sig det mesta med tiden. Men visst ska man byta om man ser klara tendenser på att det är bettet hästen inte gillar! Men det kan man ju lätt kolla genom att rida bettlöst och se om allt funkar där.

Jag rider på ett 2-delat Sweet Iron med kopparprickar. Det trivs hon bäst på. Har ibland vanlig 2-delad bridong.

Har provat 3-delat med rundad/oval mittdel med rörliga o fasta ringar, rakt metallbett, rakt "happy mouth" bett och ridit med kapson. Inget har varit poppis, utom kapsonen då för då kunde man ju springa skitfort ;)

tack för du vill dela med dig av dina åsikter med bra förklaring :)

Ang hackamore
Detta är saker jag bara funderar över har aldrig testat, har sett någon/ra häst här på buke som har hackamore till sina unghästar, dock vet jag ej anledningen. kanske hittar dom till denna tråd? :angel:

Om din unghäst känns jätte stark i ridningen och bara går imot bettet vilket bett är lämpligast då? tänder och bett är kollat och det inte är något fel på dom.

Vill bara nämna att jag frågar pga nyfikenhet.

/S

min häst är fem år, halvblodstyp.

Rider dressyr på ett rakt tränsbett med fasta ringar.
Hoppar just nu på jaktkandar, har ett två delat bett med koppar rullar o d ringar som allround bett.

Har även ridit lite på hack, han fungerar väldigt bra på det, men är då noga att vara exremt lätt i handen o jobba odentligt med min sits, brukar även ha hack när jag skrittar i skogen på lång tygle för att låta muinnen vila men samtidgt ha en broms när han får lite tok ryck.

Jag har vanligt tränsbett, sen ibland ett 3-delat att byta med. Tycker det funkar bra o ser ingen anledning att byta till nåt annat.
Tycker man bör kunna rida sina unghästar på vanliga bett, annars är nog risken att man får rida på skarpa bett hela tiden.

Vilket bett jag använder beror på hästen.

Elvira går på tvådelade tränsbett (har både rostfritt och mässing) och har gjort det från början. Provade tredelat, men det ville hon inte ha alls...

Har även jobbat henne i grimma och sidepull med gott resultat, kapson är överst på inköpslistan just nu.:)

Än så länge (hon är 3 år) har jag inte varierat betslingen, det kommer senare när hon vet hur hon ska hantera bettet och förhålla sig till hjälperna.

Blank stång, hackamore och andra rena hävstångsbetslingar kommer lååångt senare i utbildningen.
Däremot behöver det inte vara helt galet att kombinera stång + bridong/kapson under utbildningen, men kanske lite onödigt.;)

Rider på vanligt tredelat med rundad mittdel.Det ligger bra i munnen på hästen och är okomplicerat.

Tycker inte att man skall krångla med olika bett i början,åtminstone första året borde hästen gå med samma bett.Naturligtvis skall man byta om man har ett bett som inte funkar!

Min ena häst (som iof är 7 nu) kan jag berätta lite om...

Hon kan inte ha ett och samma bett i en vecka för efter en max en vecka har hon lärt sig hur hon ska bita sig fast i det :/ ... så jag rider m kanske 2-3 olika bett på henne på en vecka...
Hon går på allt ifrån vanl tränsbett o vanl gummibett till olika sortes spesial bett ( tym m rullar på osv) även gummipelham vid vissa stunder....
Hackamore funkar tuvaär inte på henne :(

dom här "Novabetten" (rak syntet stång??) verkar vara populära, vad är det som är så bra med dom?

fick inget svar av någon av er vad man ska göra om ens unghäst är för stark för ett vanligt 3delat eller 2 delat och är runt 3-4 års åldern?

/s

http://www.ryttare-hast.se/upload/Artiklar/Bilder/Bild-1092.jpg

Det här har jag på min unghäst som är 4 år, fast det har fasta ringar. Han ordnadeväldigt mycket innan, men med det här så är tungan inne och han slappnar av. Innan har jag provat vanligt tränsbett och tredelat.

Vart hittar du Novabett med fasta ringar?? *stor ha-begär* Jag lindar mina med spentejp för att få fasta ringar där jag tycker det behövs :D

Min -01:a använder jag ett vanligt tredelat tränsbett till. Har haft hästen i 2 år ungefär och hon har gått på samma typ av bett hela tiden så jag har inte sett någon anledning till att byta. Funderar dock på att testa rakt bett att variera med emellanåt.

dom här "Novabetten" (rak syntet stång??) verkar vara populära, vad är det som är så bra med dom?

fick inget svar av någon av er vad man ska göra om ens unghäst är för stark för ett vanligt 3delat eller 2 delat och är runt 3-4 års åldern?

/s

Raka, smala mkt böjliga bett i polyuretan (starkt syntetmaterial) finns i tränsbettsversion, pessoa och hissbett vad jag sett. Men tydligen även med fasta ringar enl inlägg ovan?

Ang att mycket folk har hackamore på sina unghästar är nog att det är det klart vanligaste bettlösa. Dessutom så känner sig folk (inkl jag själv) sig rätt maktlösa av att inte ha bett i början så då vill man nog ha lite mer broms förmodar jag. Det krävs en annan teknik och man måste våga ge efter för att kunna bromsa även på en snäll lugn häst och det är många som inte vågar det... Därför ska man testa på inhägnat område tills man själv och hästen hittat knapparna och man vågar vara så schyst i handen att hästen lyssnar på en. Tror nog det förutsätter att hästen är någrolunda lydig (ja en unghäst riden första gången kan vara absolut tillräckligt lydig!) gentemot sin människa och lärt sig när det är ok eller inte ok att busa.

Hur kan en unghäst man ridit in själv vara för stark är min första fråga. Varför började man dra i den alt hålla emot i munnen från första början?

"Min" inridning ser ut typ såhär:
1. Sitta, skritta trava o svänga på halvlösa tyglar för tygelhjälper, sitshjälper och skänklar på bana alt i skogen, underlaget är det enda som styr. Detta sker redan typ andra ridturen på normala pållar (dvs alla utom en genom åren). Hästen ska ta för sig framåt och gå med fritt buren hals o huvud och stor vikt läggs vid att den förstår och lyssnar på framåtdrivnade hjälper.

2. Hästen lär sig stanna ngrlunda stilfullt. I början behöver men ju ofta bara tänka bryta av eller ge rösthjälp så stannar de. Härmed tar jag även lite lätt kontkat med munnen men med många totala eftergifter på inner (stryka ut med halsen/klappa) just för att bibehålla en fri hals. Men mer vikt vid att balansera i kurvor/volter på ytterhjälper och hästen börjar snart söka sig till bettet vilket klart uppmuntras men nosen bjuds hela tiden framåt men även lite nedåt när hästen börjar hitta takt o balans. Noga att inte låta hästen lägga sig i handen, den ska bära sig själv i den lägre formen den själv bjuder till.

3. Fortsatt för fining av vändande ytterhjälper leder snart till en stabil rakt häst i en allt stabilare grund till unghästform och man kan även börja lägga in lite mjuk böjning både utåt och inåt för att hitta mer lösgjordhet och en bättre form, takt o balans. Allt går hand i hand. Men fortsatt hela tiden noga noga noga med att aldrig fastna i handen (räcker med att jag tänker slappna av i underarmen så märke jag skillnad på varenda häst jag rider, jag är rätt kass på det eg :crazy:) och fortsatt ge totala eftergifter.

Jag ser liksom inte vart hästen börjar hänga i bettet? Hästen lär sig redan på lös tygel att bjuda fram men gå i min takt, den rusar inte iväg i slängtrav o trillar på bogarna då, varför skulle den då göra det om jag tog kontakt med munnen när detta redan funkar på lös tygel?

och dom är bra för att vaddå? hm klurigt med bett tycker jag..

nu påstår jag inte att min unghäst är för stark men jag är bara nyfiken. okej jag formelerar om frågan.

Vilket bett sätter man på en unghäst som är för stark för ett vanligt 2 eller 3 delat..? (tänk inte orsaken till detta, tänk på själva frågan!)

/s

För det första så slår de inte mot tänderna lika obehagligt osm metallbett gör, vilket är lätt hänt när man tränsar i början och när unghästen grejar omkring med det i munnen för att kolla vad det är man stoppat in. Dessutom så är det snällt mot ev oupptäckta (kan vara nog så små de jäklarna) eller uppkommande vargtänder. Min pojk hade små små som jag tvekade på om de var vargtänder först så därför sköt vi upp tandis pga körkurs (tränaren ser helst att vi ha bett då) men sedan sköt den ena upp bara på ngn vecka och jag med mina dåliga tandrutiner (:o) märkte den först då. Men han går med ett novabett så det borde iaf stört mindre än om han gått med metall. Dessutom så är det stabilare än ett delat bett men mjukare än ett rakt eftersom det är böjligt och hästen upplever ju materialet som mjukare än metall och jag tror de accepterar de bättre då.

Nej jag menar inte heller att din är stark men jag ser inte anledningen till att betsla upp en unghäst. Jag förstår liksom inte hur hästen kan vara för stark för ett visst bett? På vilket vis?

Iofs så är jag nog fel person att fråga för min största svaghet inom ridningen är galenpannor som med tidigare ryttare dragit järnet med huvudet uppe i skyn. Det löser sig med ett tränsbett, en pullargrimma (den säkerheten vill jag iaf ha i början), ev ett spö och framför allt teknik, tajming och EFTERGIFT. Hästen behöver liksom inte lära sig "ge efter" eller "lyssna" mer på bettet, den behöver tas ur sitt tidigare mönster och sedan hitta tillbaka till ryttaren, inte till bettet.

Jag är inte så rutinerade på unghästar eftersom jag har min första "unghäst" nu som blir 7 i år. Köpte honom som inriden 3-åring. Då reds han på ett vanligt smalt 2-delat tränsbett.

Jag skulle hålla på med western (halkade tillbaka till engelskt senare) så jag red först på ett 2-delat sweet-iron bett med D-ringar. Det fungerade bra, men efter att ha prövat 3-delat sweet-iron bett med rörliga ringar i 4-års åldern kom vi fram till att han trivs bättre med det. Sedan dess rids han med det. Jag varierar med att ibland rida med sidepull eller repgrimma.

Om din unghäst känns jätte stark i ridningen och bara går imot bettet vilket bett är lämpligast då? tänder och bett är kollat och det inte är något fel på dom.

Vill bara nämna att jag frågar pga nyfikenhet.

/S

Nu kanske jag få skäll, men jag rider min unghäst, 4 år,på jaktkandar.

Hon är stor, stark och pigg, och jag har reumatism (mm) som gör att jag behöver ha ett bett som jag "knappt behöver ta i" för att inte få ont. Dessutom bör jag inte ramla av för då är risken att min höft blir "förstörd för alltid" så i mitt fall är även en "nödbroms" att föredra.

Stoet vill dessutom ha oledade bett och viss tungfrihet för att trivas bäst (har testat en mängd olika andra varianter) och sådana bett kan bara vara utformade som stång för att inverka på rätt sätt....

Vad har ni för bett på era unghästar?
Jag använder ett tredelat fullcheek (bett med parerstänger på sidorna). Tredelat eftersom att jag tycker att det formar sig mjukt och bra i munnen, samt att hästen verkar trivas på det. Parerstängerna gör att det ligger stadigt i munnen och förstärker trycket från sidorna vilket gör det enklare att förstå att man ska följa bettet.

Vad tycker ni om att rida dom på hackamore?
Jag skulle inte rida en helt grön unghäst på hack. Detta eftersom att det är helt omöjligt att ta ledande tygeltag. Möjligtvis att använda som skritta ut på raka sträckor med en häst som lyssnar bra på vikthjälper. Hellre skulle jag då välja ett sidepull.

Liknande trådar

Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 866
Senast: Vogue
·
Utrustning Jag behöver bettförslag till ena ponnyn. Jag rider oftast på hackamore, ibland babypelham, rakt i gummi. Hon är åt det heta hållet och...
Svar
1
· Visningar
1 120
Senast: Lipperta
·
Utrustning Hej! Jag rider en häst som är väldigt känslig och lyhörd för hjälperna. Han är en mycket trevlig häst när han kommer till ro, ryttaren...
Svar
6
· Visningar
2 162
Senast: viltmilla
·
Utrustning Min häst gillar varken rakt metal bett med fasta ringar eller två-delar metall bett med fasta ringar. Hästen gapar som sjutton med...
Svar
5
· Visningar
2 845
Senast: froggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Vilken ras passar mig?
  • Akvarietråden V