Bett till känslig häst??

viktoriaeriksson

Trådstartare
Jag har en unghäst på 3 år som är vääääldigt känslig i munnen, hon har också blivit felriden av tidigare ryttare som varit hård i handen, så hon är väldigt känslig! Jag har haft ett pee-wee bett på henne som hon gillat riktigt mycket, men då jag ska rida 4-årschampionat och sedan tävla henne då hon blir 5-6 år så kommer jag inte få använda pee-wee på tävlingsbanan (jag har kollat upp det med svenska ridsport förbundet) så jag undrar om det finns någon med några tips på bett som är bra på känsliga unghästar och som är tillåtna på tävling??:confused:

Hon gillar raka/mjuka bett då hon gärna gnager och ''lyfter upp'' tredelade/tvådelade, hon gillar alltså inte att någonting ligger på tungan, för hon är väldigt känslig som sagt!:)
 
Fast raka bett ger allra högst tungtryck ju?

Min lyfter gärna upp dem som du beskriver. Han blev mycket bättre när jag testade en baucherbett. Numera favoriten!

Annars har Sprengers Dynamic funkat bäst tidigare.
 
Fast raka bett ger allra högst tungtryck ju?

Min lyfter gärna upp dem som du beskriver. Han blev mycket bättre när jag testade en baucherbett. Numera favoriten!

Annars har Sprengers Dynamic funkat bäst tidigare.
Ja, absolut jag var otydlig, pee-wee bettet är ju böjt så det är tungfrihet med det! Jag har ett vanligt rakt som jag har på min ponny och det gillar hon inte alls, tack för tipsen jag ska kolla in dom direkt! :)
 
Mitt sto som är väldigt känslig och orolig i munnen gick bra på baucherbett. Sedan fick hon ett Sprenger Dynamic RS som hon funkade bra på och även ett Sprenger KK Ultra. KK Ultra't är dock lite tjockare än Dynamic-bettet jag har och på henne passade det tunnare bettet bättre, hon har ganska liten mun.

Valacken är "lugnare" i munnen men ändå känslig. Han går bäst på KK Ultra't, han gillar det ngt tjockare bettet.
 
Min häst är också känslig i munnen. När hon reds in/utbildades var det rakt muffbett som gällde. Sen var ett baucherbett favoriten. annars gapar hon och biter tag mycket.

Nu har hon sen ett tag tillbaka ett Sprenger Dynamic bett (tredelat, eggbett) och det är hon allra finast på med en mjuk kontakt! Alltså, det är nog värt att lägga ner pengar på ett bra bett :). Om man har en känslig häst iallafall.

Alltså innan var det rakt nöjd bett som gällde. Ett vanligt tredelat från hööks ex. släpper hon all kontakt på. Upplevde också att hon blev orolig i munnen med delade bett. men baucher bettet verkade fungera ett tag, men sprenger har trots delat fungerat allra bäst! ogillar också tungtryck och verkar nöjd i munnen med ett rakt med tungfrihet också(kimblewick som dock är lite för skarpt annars...)
 
Kolla in beris med tungfrihet, min älskar det. Hon fick panik när betten låg an tungan för mycket och försökte bara lyfta andra bett med tungan;)
 
Kolla in beris med tungfrihet, min älskar det. Hon fick panik när betten låg an tungan för mycket och försökte bara lyfta andra bett med tungan;)
Jag har hört mycket om Beris betten! Både bra och dåligt tyvärr, jag själv tycker dom ser intressant ut, det enda som gjort att jag inte skaffat ett är dom ser så himla grov ut, alltså är väldigt tjocka? En häst har ju egentligen inte plats för någonting annat än tungan och min häst har väldigt ''liten'' och spänd mun, har dom smalare modeller eller är deras bett allmänt tjocka? :confused:
 
Jag har en unghäst på 3 år som är vääääldigt känslig i munnen, hon har också blivit felriden av tidigare ryttare som varit hård i handen, så hon är väldigt känslig! Jag har haft ett pee-wee bett på henne som hon gillat riktigt mycket, men då jag ska rida 4-årschampionat och sedan tävla henne då hon blir 5-6 år så kommer jag inte få använda pee-wee på tävlingsbanan (jag har kollat upp det med svenska ridsport förbundet) så jag undrar om det finns någon med några tips på bett som är bra på känsliga unghästar och som är tillåtna på tävling??:confused:

Hon gillar raka/mjuka bett då hon gärna gnager och ''lyfter upp'' tredelade/tvådelade, hon gillar alltså inte att någonting ligger på tungan, för hon är väldigt känslig som sagt!:)

Jag har ofta Sprenger Dynamic RS på hästar. Det tycker jag hittills de flesta funkat riktigt bra på, mkt känsliga som de som lärt sig döva av.

Min egen väldigt känsliga går alltid på det.
Som mindre utbildad var vilket bett han gick på viktigare. Nu funkar han på andra med. Men trivs bäst på sitt Dynamic.
 
Jag har hört mycket om Beris betten! Både bra och dåligt tyvärr, jag själv tycker dom ser intressant ut, det enda som gjort att jag inte skaffat ett är dom ser så himla grov ut, alltså är väldigt tjocka? En häst har ju egentligen inte plats för någonting annat än tungan och min häst har väldigt ''liten'' och spänd mun, har dom smalare modeller eller är deras bett allmänt tjocka? :confused:

Min har en liten minimun med mkt lite köttighet sas.. Små läppar, kort mun, låg i gom och liten tunga och nära till ben vid lanerna.
Till honom använder jag en rätt smal bridong som tränsbett.
Han behöver inte skarpt/smalt. Men tjocka saker vill han inte ha i truten.
 
Min har en liten minimun med mkt lite köttighet sas.. Små läppar, kort mun, låg i gom och liten tunga och nära till ben vid lanerna.
Till honom använder jag en rätt smal bridong som tränsbett.
Han behöver inte skarpt/smalt. Men tjocka saker vill han inte ha i truten.
Det är bara så svårt, för jag har testat anatomiska tredelade bett, men hon gnager bara på dom, hon lyfter liksom upp bettet och vill bita fast det så det inte faller ner igen, och hon ställer sig även med huvudet så att nosryggen är helt lodrätt så bettet inte ligegr på tungan... :confused:
 
Ja Beris är lite tjocka. Min gillar lite tjockare så för mig var det bra. Bor du typ i Skåne kan du ju låna när mitt väl kommit hem :-) eller så hatar hästen det o då kan jag ju skicka o du kan låna mera :-P
 
Tyvärr är varken odelade (tex Beris) eller baucher-bett tillåtna.

Jag har en nu 6-årig häst som gått championat både som 4- och 5-åring, han trivs bäst på tredelat baucher-bett eller Nova-bett :cautious: Det som funkat bäst av de godkända betten är ett tredelat Sprenger Dynamic.
 
Börja med att kolla hur munnen ser ut. Därefter kan nog uteslutningsmetoden göra susen, att prova fel bett till en viss gom kan vara ödesdigert.
 
Tyvärr är varken odelade (tex Beris) eller baucher-bett tillåtna.

Jag har en nu 6-årig häst som gått championat både som 4- och 5-åring, han trivs bäst på tredelat baucher-bett eller Nova-bett :cautious: Det som funkat bäst av de godkända betten är ett tredelat Sprenger Dynamic.

Baucherbet är tillåtna på dressyrtävlingar, är det inte det på championaten då? :o Iofs var bara tvådelat baucher avbildad om jag minns rätt sist jag kollade...
 
Baucherbet är tillåtna på dressyrtävlingar, är det inte det på championaten då? :o Iofs var bara tvådelat baucher avbildad om jag minns rätt sist jag kollade...

Championaten har särskilda regler, det är tillåtet i dressyren men inte i hoppningen :meh: Mycket logiskt att en 4-årig dressyrhäst får använda ett visst bett men inte en 5-årig hopphäst?!
Jag antog att TS avser rida championaten i hoppning eftersom jag (lite fördomsfullt? :o) inte tror att en dressyrryttare skulle rida på ett pee-wee :p
 
Championaten har särskilda regler, det är tillåtet i dressyren men inte i hoppningen :meh: Mycket logiskt att en 4-årig dressyrhäst får använda ett visst bett men inte en 5-årig hopphäst?!
Jag antog att TS avser rida championaten i hoppning eftersom jag (lite fördomsfullt? :o) inte tror att en dressyrryttare skulle rida på ett pee-wee :p

Men vänta lite haha detta var ju väldigt konstigt! hoppning som annars brukar vara mycket friare i betsling och diverse utrustning... Och Baucher som inte är annorlunda än ett tränsbett?? föutom lite parerstängseffekt och stabilitet, vilket bara är bra :P
 
Perfekt det hade varit supersnällt! Vad är et för modell du köpt? :)

Glömde förresten att det skulle vara godkänt, se Evelinas svar.

Ett rakt med tungfrihet och bauchersidor, soft (de känns dock inte alls så mjuka som jag tänkte men vill testa) i 13.0. De hade tydligen bara helstorlekar o var små iom skivorna och min_har 12.5 :-)
 
Finns det någon lista eller så på championatens godkända bett i hoppning då min 3-åring ska ridas i 4-års championat.:)
Jag skulle vilja ha ett rakt, böjt bett (hon rids på pee-wee nu som hon älskar) då hon verkligen inte trivs på tredelade och tvådelade, tredelade lyfter hon bara upp eller ställer huvudet så nosryggen är lodrätt och blir liksom blockerad för hon vill inte ha något på tungan, och med tvådelade gapar hon när hon känner trycket i gommen, hon är som sagt väldigt känslig! Får man tävla championatet på hackamore? :confused:
 

Liknande trådar

Utrustning Har ett spanskt djur, som så många av hans sort är det här med lång och låg inte hans gren helt enkelt. Han har svårt att ta tag i...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 328
Utrustning Några som testat och märkt skillnad? Är nyfiken. Hade tredelat HS till min förre häst som va väldigt känslig i munnen och tänkte om...
Svar
13
· Visningar
1 208
Senast: Oknytt
·
Utrustning Har ni några tips till bett till känslig häst? Min häst har ett sprengerbett, dynamic med d-ringar, vilket fungerar bra men upplever att...
Svar
7
· Visningar
1 917
Senast: user19728
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 154
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Just nu funderar jag på... Del 3
  • Köpa hus
  • GVFÖ 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp