Bett till ridskolehäst med öm mun.

C

Contezza

Jag är inge bra på när det gäller bett.
Min pysselpolle som är ett halvblod är öm i munnen efter en massa slit och ryck.
Han går med ett vanligt tränsbett ett tjockt.
Skulle det bli mildare om han hade ett annat bett?
Det är inte jag som bestämmer vad han skall ha för bett det är ridskolan.
Vill bara ha lite tips eftersom det är den pollen jag vill köpa efter ett tag...
Han kanske skulle prövas gå med hackamore nån lektion?
 
hmm.. kanske ett tunnare tredelat?? De är rätt milda.. kan nog inte rekommendera hackamore på lektion så vida det inte är en rikigt duktig ryttare som är mjuk i handen.. hackamore blir väldigt skarpt i händerna på en ryttare med skarp hand. (vilket iofs många bett blir..)
 
Bettlöst kräver en annan ridning, en ridning som kräver sin instruktör om ryttaen inte redan hajat hur de ska använda "bettet" och det är nog nästintill ingen ridskoleinstruktör som kan erbjuda den hjälpen.

Hackamore - nej. I sådanafall ett mildare sidepull OM hästen är lätt att kontrollera/styra/stanna för det är hopplöst om hästen börjar springa omkring bara för att ryttaren inte kan ge rätt signaler.

Skulle tipsa om ett rak syntetbett, mjukare i munnen. var dock observant på brännmärken, hästen rids väl inte så den skummar i munnen kanske (fördommar jag vet, men har för mig att sbnälla hästar går med massa olika rutinerade ryttare).

Smala tredelade i alla ära, de ligger bra i de flesta munnar men i detta fallet så är smalare skarpare (om man som du tänker på slitande och dragande). En smalt är eg mildare då det ger mer direktas signaler, men är ryttaren inte uppmärksam på hästen och reaktionerna bettet ger blir det ett helvete men en unge hängandes i ett ännu smalare bett.
 
Ett normaltjockt tredelat som troligen är 1-2 cm smalare än det ponnyn har nu, det är många som rider med för breda bett. Mitt lilla halvblod på 152 cm har tex nu 11,5 cm och inte 13,5 som jag hade från början.

Som tidigare nämnts så är ett smalare tredelat bra men kanske inte om det är ryttare som är hårda i handen som rider.
 
jag skulle säga rakt tränsbett i metall, det sägs vara det mildaste en häst kan gå på, men hästen tycker om det är väldigt induviduellt.
 
Kanske är svårt att hitta en lösning med ett annat bett på hästen.

Bettet ska passa hästen bra o hästen ska trivas med det.

DET ÄR RIDINSTRUKTÖRERNA SOM MÅSTE UTBILDA ELEVERNA ATT HA KÄNSLIGA HÄNDER!!!!!

En känslig hand får en mjuk o fin mun!

Direkt om jag ser att en elev inte behärskar känslan i handen så får de öva på att rida på långtygel! De måste lära sig att använda andra delar av kroppen för att få hästen att stanna förutom händerna! Vad jag ser är att en del tar stöd i handen vid ex lättridning eller nedsittning eller hoppning. När det blivit så har man missat något mycket väsentligt i utbildningen... nämligen att rida med sätet! För att enkelt lära folk rida så lärs det tyvärr ut fel ofta, stanna hästen=dra i tyglarna, När hästen ska framåt tryck med skänklarna i sidorna eller ännu värre banka i sidorna med dina ben.

Den bästa lösningen är bättre utbildning av eleverna o nogranna instruktörer.

Nu har jag avreagerat mig :D
 
Ett rakt bett, helt klart!!!
I första hand syntetbettet i andra hand metallbettet.
Läste någonstans att förr i tiden var det bara de duktigaste ryttarna som fick rida med ledade bett. Alla andra med raka bett.
 
Jag har själv köpt en snäll ridskolehäst, jag alternerar just nu betten för att se vad som är bäst. Det är trångt i munnen och igår provade vi sidepull, jag tror både hästen och jag blev lyriska med en gång! Snälla hästar på ridskola får gå med rädda elever som smyghåller hela tiden - helt rätt. Rid gärna på långa tyglar och gör annorlunda saker så planerar jag min och min hästs lyxliv på ålderns höst. Hoppas du får köpa loss din älskling snart. Jag blev överlycklig den dagen.
 

Liknande trådar

Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 933
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 038
Utrustning Jag har ju en annan tråd där jag bett om tips på bett att prova, och i samband med det har jag såklart tillbringat mycket tid på att...
Svar
1
· Visningar
992
Senast: Equilina
·
R
Träning Hej alla glada där ute, glad påsk till att börja med :-) Jag har just blivit fodervärd åt en häst, en äldre herre på 18 år, halvblod...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 630
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Melatonin
  • Bli av med getingar på balkong
  • GVFÖ 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp