Bukefalos 28 år!

Murray

Trådstartare
Skulle bli hemskt glad om ni orkade läsa detta och kan ge mig lite råd och tips, och försöka hjälpa mig med vilka bett som passar min häst bäst.

Jag har en fundering som jag skulle behöva svar på. Ett vanligt tredelat är för milt ute i terrängen på min häst. På dom senaste tävlingar har jag ridit på ett rakt plastpelham och det har fungerat bra, men skulle egentligen vilja ha ett som är lite, lite mildare. Vilket bett skulle kunna passa?

Kanske ett rakt metallbett? Men tror att det är lite för milt. Vill ej ha pessoa. Något kombinationsbett?
Det viktigaste är ju att hitta ett bett som hästen trivs med, men samtidigt vill jag känna mig säker på att jag alltid får tillbaka honom när hindrena kommer, men vill heller inte ta bort bjudningen och att han tar an sig hindrerna.
Vill alltså ha ett bett som ligger väldigt nära pelhamets "skarphet", närmare pelham än tränsbett.

Har ännu en fråga. På terrängträningar blir han ibland stark, inte fullt lika stark som på tävling och det är ju inte heller lika farligt på en träning än en tävling eftersom då kan jag alltid lägga en volt eller stanna innan jag fortsätter. Har numera ridit på tränsbett på träningarna eftersom han är väldigt lydig vid ridning på hinder men efter tar det en stund och lite dragande innan han är nöjd och stannar.
Finns det något bett som är lite, lite skarpare men inte lika fullt skarpt som pelhamet eller det "blivande bettet" jag vill ha.
Det ska alltså vara en väldigt liten skillnad mellan tränsbettet och "träningsbettet" men ändå lite så att vi slipper onödigt bråk.

Tacksam för svar.
 
Senast ändrad:
Sv: Bett

Kimblewick/jaktstång är en stång med kedja och D-ring och hål i D-ringen, det verkar som ett pelham för att det är både hävstång och kedja, men har inte lika lång hävstång som pelhamet och är därför lite svagare..
 
Sv: Bett

jaktkandar?
Du har ändå stångeffekten i munnen, kinnkedja, men inte lika långa skänklar = mindre hävstångseffekt.
AC_4_136.jpg
Sätter du fast tygeln i de mindre stansadehålen så får du hämstångsverkan, sätter du den direkt i stora ringen så blir det ännu mindre verkan.
AC_4_138.jpg
Finns även utan tungfrihet om du vill fördela trycket jämnare i munnen...
 
Sv: Bett

Har funderat lite på det, men vet itne så mycket om det. Även det såkallade "flippanbettet", har kompisar som rider på det och det fungerar väldigt bra. Men vet inte särskilt mycket om det heller.
 
Sv: Bett

funderat lite nu, och kommit fram till att på tävling skulle jag kunna ha i det nedre hålet, och på träning i stora ringen. :)

Mer tips mottages tacksamt.
 
Sv: Bett

Hej!

Hade samma typ av problem som du!
Ville ha ett bett som var något skarpare än det vanliga tre-delade när vi är ute i skogen och rider!
Blev tipsad om både Jaktkandar och D-ringsbett!
Åkte till närmsta hästbutik och frågade dom där vilket som var bäst och vad "skillnaden" var.
Enligt kassörskan där så var inte skillnaden så enormt stor föutom att man slipper kedjan på D-ringsbettet! Men där är ju ändå kvar den där lilla hävstångseffekten som kan behövas ibland när det blir lite för upphetsat! :cool:
Så det slutade med att jag köpte mig ett sånt här:
500132.jpg


Funkar toppen!!! :bump:
 
Sv: Bett

Ååhh vilken bra tråd! Är också på jakt efter nytt bett till terrängen!! :D
 
Sv: Bett

Varför blir ett d-ringsbett skarpare än ett vanligt tränsbett? Har länge hört att det är lite skarpare men aldrig fått reda på varför.
 
Sv: Bett

okej, tack för svaret.

btw, kanske kommer och snor erat ridhus någon dag, banan hemma är ju inte så himla rolig längre, men, ja, måste övertala mamma först :angel: ;) , så vi kanske syns :)
 
Sv: Bett

*lite offtopic*

Vilken storlek har du på det bettet? Har letat runt lite och hittar barafrån 12,5 cm...Behöver ett 9,5-10...
 
Sv: Bett

Skulle inte ett tredelat bridong vara något att rida med på träning? Det är ju skarpare än tränsbettet men ingen hävstång?

Jag hoppade min fd. häst på det och det funkade superbra då allt med hävstång blev för starkt och vanligt bett för lamt.
 
Sv: Bett

Intressant tanke, jag får helt sonika ta med mig en drös bett och ut för att prova på en träning.
 
Sv: Bett

Två-ringsbett? (Oj vad jag alltid pratar gott om det känner jag) Skulle plocka fram bild men photobucket verkar vara nere för tillfället.
Alla påstår att det påminner om pessoat, iofs kanske det gör det i utseendet men det är en helt annan sak att rida på, det ligger mycket bättre i hästens mun. Jag kan inte riktigt förklara känslan men det är väldigt trevligt att rida på om man får säga så :p
Flippan-bettet är också trevligt, mjukt och trevligt för hästen att tugga på och tre olika lägen att sätta tyglarna på.
Hästgallerian lånar ut båda betten innan köp tror jag :idea:
Lite hävstång i båda och på flippan-bettet kan man välja själv.
Rakt, "vanligt" bett gör ju inget för dig om du tycker det du har nu är för milt, min kompis har gått över på sånt (vet inte om hon fortf rider på det) i hoppning för att inte störa hästen så mycket, det blir lite stummare så att säga.
 
Sv: Bett

Så här har jag.
Hemma till vardags rider jag på ett lite tjockare tredelat stlk 12,5.
På tävling (distans) så har jag på första slingan en westernstång med pelhamdelta. Blir ungefär som ett pelhambett.
Sedan byter jag till ett tredelat smalare stlk 13,5. Det är skarpare än mitt vardagstredelade men betydligt mildare än hävstångsbett.
Du kan få en skarpare effekt på tredelat med smalare och även (gillar säkert inte alla) större storlek.
// Linda
 

Liknande trådar

Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 159
Senast: Fazeem
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 669
Senast: Lobelia
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 207
Senast: Sasse
·
Utrustning Hej! Jag tänkte fråga bara, vad har ni för erfarenheter utav bettet nedan? Det kommer ifrån Fager och modellen heter "John Universal"...
Svar
6
· Visningar
1 981
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Livförsäkring
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp