Tigertofflan

Trådstartare
Bara för att utöka mitt onödiga vetande :D Vilka bett får man lov att tävla på i galopp?
Jag antar att det endast är tränsbett och inte stångbett?
Några krav på hur själva mundelen ska se ut?
Är det tillåtet att tävla på parerstångsbett? Hela eller halva (alltså fullcheek eller halfcheek?)?

Och så puttar jag in en extra fråga.. Hur mycket väger en galoppsadel utan vikter?

Sv: Bett?

Bettfrågorna kan jag tyvärr inte hjälpa dig med men angående sadeln så finns det sadlar i alla möjliga vikter allt från småå löpsadlar på 250 gram till större träningsadlar på 3-4 kg.. Finns självklart variationer både uppåt och nedåt..

Så om man är en lätt och liten ryttare så har man en tyngre sadel för att slippa möga med vikter? Eller hur väljer man sadel i galoppvärlden?

Tävlingssadlar tänker jag på nu..

Precis bättre med tyngre sadel än "dövikt" i form av bly! Enklare med en större sadel också givetvis! Finns mycket att "mixtra" med. ;) Tunga/lätta, stigbyglar, läder, gjordar, underlägg, vojlockar mm..

Men säg då att man kommer med en "för tung" sadel till vägningen, får alla andra ha vikter då? Verkar omständigt :P

Kan du inte fixa rätta vikten (den som står i programmet) så får du inte rida.. Det är din skyldighet att se till att du har rätt grejor med dig! Alla i loppet rider för det mesta inte med samma vikt. Oftast vet man redan innan vad man behöver ha med sig d lär man sig ganska fort (förmodar jag, hmm har ju aldrig ridit själv..) och man kan ju väga sig hemma innan..

Är det en maxvikt eller en given vikt (alltså typ att allt ska väga 65 kilo) som finns?
Men idéen med vikter är väl just att alla ska rida med samma vikt?

Tigertofflan skrev:
Är det en maxvikt eller en given vikt (alltså typ att allt ska väga 65 kilo) som finns?
Men idéen med vikter är väl just att alla ska rida med samma vikt?

God morgon alla mer eller mindre aktiva inom Galoppen!
Tydligen så är banan på Täby Galopp idag stängd på grund av snöstorm… Behövde inte komma in… Jag är så ledsen… *ironisk*

Nu känner jag mig aningen lat (kanske för att det är tidigt?), men jag rekommenderar dig att söka upp tråden ”Många frågor” här på forumet. I den förklarar jag med flera andra bland annat mysteriet med vikter och handikapptal! En tråd jag verkligen rekommenderar!

Jag tar fram tråden så att den finns framme…
Lycka till!!

Vad det gäller din fråga om bett så finns det nästan inga restriktioner. Däremot så är det inte så populärt bland jockeysarna när hästarna kommer ut med alltför konstiga grejor som side-pull m.m. Allt handlar mest om att ryttarna oftast inte rider hästarna dagligen utan bara i löp och då vill man ha bett som inte är alltför knepiga att rida på. Att rida löp på bett som t.ex. stångbett, pessoa m.m. gör det svårt att styra och hålla i hästarna i full fart, likaså är det väldigt svårt att rida finish på en häst med en vanlig martingal. Att rida på specialbett i träning vid travarbeten m.m. kan vara helt ok på vissa hästar. Själv hatar jag när jag får t.ex. pessoa bett i löp. Bett med parerstänger eller ringbett kan vara bra på hästar som kan hänga kraftigt då man inte riskerar att dra bettet igenom munnen. Jag föredrar att sätta en rem mellan bettringarna (typ delta) under hakan på hästen och på så sätt också hindra bettet från att glida alltför snett, det minskar risken att fastna i boxarna.

Så det är alltså för att det ska bli så små omställningar för jockeysarna som möjligt?
Aha, jo, dedär med at rida hästen fullt ut med ett pelham kanske inte är sådär jätteenkelt. Men okej! Då förstår jag! Tack för alla svar! :D

Tigertofflan skrev:
Så det är alltså för att det ska bli så små omställningar för jockeysarna som möjligt?
Aha, jo, dedär med at rida hästen fullt ut med ett pelham kanske inte är sådär jätteenkelt. Men okej! Då förstår jag! Tack för alla svar! :D

Tränarna tar oftast till de hjälpmedel som behövs för att få hästen att bli styrreglerbar. Men för skarpa grejer gör ju det svårt att ha hästen i hand… Istället för att hänga på stångbett och annat skarpt föredras ofta olika former av nosgrimmor, tex kentingtonkrokar och pullargrimma, vilka inte inverkar på varken mun eller andning… Själv tycker jag just ”krokarna” är vidrig att rida på, där talar vi handbroms, men de har fördelen att de inte verkar förens hästen blir ”besvärlig …

Galoppsporten ”lånar in” mycket ridhäst utrustning till träning, men i lopp föredras oftas ”inhemska specialiteter” :D

haha, okej :D
Förlåt för en dum fråga... men styr man verkligen en galopphäst? :o (nu sätter mina fördomar in, här :P) Okej när man ska byta plats i ledet och så, men är det nån stor grej?

Tigertofflan skrev:
haha, okej :D
Förlåt för en dum fråga... men styr man verkligen en galopphäst? :o (nu sätter mina fördomar in, här :P) Okej när man ska byta plats i ledet och så, men är det nån stor grej?

Måste erkänna att det var en otroligt korkad fråga, tänk efter nu… Styr man verkligen en bil? ”Okej när man ska byta plats i ledet och så, men är det nån stor grej?”

Klart som fan att du måste styra hästen, annars skulle de ju inte minst kunna bryta och vingla, de måste både styras och stödjas. Om en häst inte stödsupp, vilket gäller ALLA hästar, kan de ju trampa fel, desto högre fart och desto fler hästar runt, desto viktigare. Annars hade det inte behövts några ryttare!

Tänk dig själv att du är ute med 15 kompisar och skall hoppa på fälttävlandsbanan eller på en skogsslinga tex, tycker du att du behöver styra din häst då? På Irland kan det vara uppåt 30 (!) hästar i ett och samma lopp!

Fullbloden är precis lika mycket levande individer som alla andra hästar, de är inte maskiner, vilket ridhästmänniskor tycks tro att vi som arbetar med dem tror. Dessutom om du nu trodde att de inte behövde styras, varför frågan om att använda bett över huvud taget?

Trotts den ihärdiga aveln sedan hästens domesticering för snuskigt längesedan (stambokförd sedan 1600-talet), har man ännu inte tagit fram den perfekta självgående galoppören. Men det arbetas på det över hela världen…

Förlåt :o
Jag tänker liksom bara att en galoppbana är oval, och galopperar jag min häst på en oval behöver han inte styras (nu menar jag altså galopp rakt upp och ner), han svänger själv när banan svänger. Sen är det ju klart att när man ska byta plats i ledet, att man svänger, men jag trodde inte bettet hade en sån bautabetydelse i en sån sväng, den är ju liksom inte 'stor'.
Jag tycker liksom att om man är ute och galopperar flera stycken, så håller hästarna sig ändå ifrån varandra, man behöver inte ha koll så att de inte går in i varandra.. men det är klart, i ett lopp är det kanske annorlunda iom "packningen".
Att man håller hästen i munnen tror jag dock inte hjälper den att hålla koll på sina ben..?

Äsch, jag har aldrig suttit på en galoppör, jag vet inte, det var bara en tanke :o

Anledningen till att jag fårgade om bett var för att jag bara har sett galoppörer med vanliga ringbett, medan travarna har andra bett, samtidigt som det är de ena som är tillåtna. Ren nyfikenhet bara :)

Ryttare liksom de flesta hästarna vet att loppet går ut på att vinna, men alla 15 kan inte få det mest fördelaktiga loppet. Alla hästar går till exempel inte som bäst i front. Kommer du bakifrån och siktar på en lucka mellan två framförvarande hästar kan du inte automatiskt räkna med att de framförvarande är villiga att bara låta dig passera. Dessutom så kanske de e fler som siktar på samma lucka. Skulle ryttarna i loppet låta deras hästar springa runt som de ville så skulle de kanske kollidera i sin iver att smita upp i en fördelaktig lycka, eller bli trötta alldeles förtidigt. Det är dessutom trångt därute när alla vill fram!

Har du ridit din häst på en galopp eller travbana? Banorna är nästan lika breda som ett ridhus eller en dressyrbana, men är dryga 1700m runt. Är du säker på att din häst skulle svänga lydigt i det spår som du placerar honom i? Om du inte styrde är du säker på at han skulle i 400m hålla sig exakt rakt tex 4 m från staketet? Och mon det kom andra hästar och knuffade på honom?

Jag har min bakgrund i ”ridhästridning” framförallt mycket dressyr. Så jag har lärt mig a&o vad det gäller att hålla i tyglarna så att hästarna rör sig riktigt. Helt klart så har hästarna det lättare att håla kol på sina ben när ryttaren håller och stödjer upp den… Många tabbskor har sin bakgrund i flängtravande ekipage tex… När du ramar in och stödjer en häst inom tex hoppningen, en variant av det måste även göras för fullblodet inom galoppen…

Ninni! Försöker du säga att du kan styra!!! Det kan jag bara ibland... Men det är ju kanon att rida i ridhus, då svänger hästarna när de kommer fram till väggen (förhoppningsvis i alla fall).

Allvarligt talat så är det klart att vi rider våra hästar och absolut inte åker häst. Men precis som inom alla hästsporter finns det bra och dåliga ryttare. Däremot så använder vi mer vikthjälper än skänkel då vi rider kort och små tygeltag för att inte störa hästen för mycket då den håller hög fart.

/Annika, som faktiskt har anmält sig på hoppkurs nästa vecka med två av sina fullblod i startkondition...

Annika Källse skrev:
Ninni! Försöker du säga att du kan styra!!! Det kan jag bara ibland... Men det är ju kanon att rida i ridhus, då svänger hästarna när de kommer fram till väggen (förhoppningsvis i alla fall).

Allvarligt talat så är det klart att vi rider våra hästar och absolut inte åker häst. Men precis som inom alla hästsporter finns det bra och dåliga ryttare. Däremot så använder vi mer vikthjälper än skänkel då vi rider kort och små tygeltag för att inte störa hästen för mycket då den håller hög fart.

/Annika, som faktiskt har anmält sig på hoppkurs nästa vecka med två av sina fullblod i startkondition...

*vild blick och vill inte rida i samma lopp som Annika längre* Kanske det skulle vara värt att ta ut proffslicens trotts allt *blink* eller rota fram dressyrprogrammen.. *fingrar på lädertyglarna* :o

Som om du slipper mig när du rider proffslöp... Dressyrprogrammen har jag nog tappat bort men Running For Me gick faktiskt en LC:2 för ca något år sedan... Lite spänd stod det i protokollet :angel: Källse har blivit lite hoppinspirerad :bump: av olika anledningar och tänker satsa på en kariärr inom banhoppning. När skämt omsido så tänkte jag börja med att rida lite unghästklasser på Simons Wood och min nya stjärna Be My Partner som båda blir 5 år snart. En dag ska de ju säljas som ridhästar även om jag hoppas att de hinner springa in miljoner till mig först...:angel:

Bra att du är "hoppsugen" för Nariaat är din när han ska hoppas in på hinder och gå lopp, jag tror han kommer tycka om det, dels för ombytet från slätt men också för att distansen är längre.
Han fick galoppera första gången på länge nu i veckan, han var en riktig pina, lugn galopp va inte vad han hade planerat, massor av snö på skogsvägen (nästan 3 km lång) och då kan man väl vräka på tyckte han, men med några veckors vila i bagaget fick han inte som han ville. Sur som :devil: själv blev han.

Idag står allihopa inne, det vräker ner snö i massvis men vinden är den värsta sedan Gudruns framkomst! Nariaat älskar att stå in sin box nu när vädret är dåligt men de yngre grabbarna har galoppbana inne i boxarna, de vill ut och leka. Har äntligen fått hem en ny arab att arbeta med, en riktigt cool herre med bra skalle, inte så stor men vägvinnande rörelser. Och självklart är målet för honom Kriteriet 2006, men det är lång väg dit och allt kan hända. Men roligt är det.

Hör av mig framåt våren om Nariaat.
Ha ett trevligt nyår allihopa! :banana:

Liknande trådar

Utrustning Kan vi inte ha en bettråd där vi kan diskutera olika bett? Jag tycker det är kul med olika bett och deras inverkan och gillar att testa... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 282
Senast: Gimlan
·
Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 863
Senast: Vogue
·
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 715
Senast: MiaMia
·
Islandshäst Hilfe bitte! Jag läste svenska tillägget som finns på förbundets hemsida. Där hittade jag följande text: "17. Ovalbanegrenar: Öppna...
Svar
12
· Visningar
2 175
Senast: Freyr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Shop to you drop, del 4
  • Valp 2025
  • Oseriös avel 2023