Bettfråga!

lillaP

Trådstartare
Hej, skulle vara jättetacksam för lite tips. Min häst är ganska känslig i munnen men ibland slutar hon bara lyssna, springer liksom iväg från bettet eller hur jag nu ska beskriva det... Känns som jag skulle behöva ett skarpare bett, eller om det kanske är så att jag behöver ett snällare bett? Hon kanske känner obehag för det bettet hon har nu? Det är ett vanligt tredelat tränsbett, inga konstigheter...

Har funderat på de där happy mouth betten eller va de nu heter, med äppelsmak.. Är de bra? Har även tänkt över hackamore men blivit avrådd från det eftersom de är ganska skarpa..

Någon som har en lösning på problemet?
Tacksam för svar!

Sv: Bettfråga!

Prova ett bett (tidvis) som inte rör sig sâ mkt i munnen och försök fâ den att vâga hâlla fast det

Det låter som att hon lägger tungan över bettet! Vad har du för nosgrimma? Ibland kan det hjälpa med en remontgrimma. Det finns även olika sorters tungfelsbett och tungfelsgummi.

abc123 skrev:
Det låter som att hon lägger tungan över bettet! Vad har du för nosgrimma? Ibland kan det hjälpa med en remontgrimma. Det finns även olika sorters tungfelsbett och tungfelsgummi.
Är det så stor skillnad på en remontgrimma än om man använder en aachengrimma då? Den håller ju ihop munnen ganska bra den med..

Jag har aldrig sett att hon lägger tungan över bettet, varken vid tränsning eller efter, det skulle vara om hon lyckas göra det stundvis under ridningen i så fall. Det är oftast i början av ridpasset hon inte "lyssnar" till tygelhjälperna. Till detta kanske lösgjordhet spelar roll men hon borde ändå uppmärksamma mina tygeltag?

En kinneton är en sorts nosgrimma som endast verkar över nosryggen. En häst som kan bli stirrig av att man tar för mycket i munnen kan fungera super på en sådan. När du skriver att din häst "springer iväg från bettet", så är en sådan det första jag kommer att tänka på.

Kineton_bridle.jpg

kineton.gif

Tigertofflan skrev:
En kinneton är en sorts nosgrimma som endast verkar över nosryggen. En häst som kan bli stirrig av att man tar för mycket i munnen kan fungera super på en sådan. När du skriver att din häst "springer iväg från bettet", så är en sådan det första jag kommer att tänka på.

Kineton_bridle.jpg

kineton.gif
Är det tillåtet att tävla med en sådan nosgrimma?

Hej1 Jag rider min häst som är känslig i munnen utan bett. Det heter bitless bridle. Fungerar jättebra på honom, han verkar älska det.:)

Vart kan man få tag på sådana? Är de väldigt dyra? Hur inverkar de på hästen, över nosryggen eller?

lillaP skrev:
Vart kan man få tag på sådana? Är de väldigt dyra? Hur inverkar de på hästen, över nosryggen eller?

De finns att köpa hos Börjes, Hööks, på www.equicomfort.com mm mm.. Lite överallt alltså! :idea: Kostar från ca 300:- och uppåt. Jag har ett i nylon från Equibitless som jag är urnöjd med! De inverkar på sidorna av huvudet och i nacken, även över nosryggen svårt att förklara... Mer om själva idén med bitless bridle kan du läsa här:
http://www.bitlessbridle.com/

Senast ändrad:

Får man tävla på ett bitless bridle då? Hur är det att rida på? Är det ungefär som att rida med vanligt träns m. bett, eller mer som ett hackamore?

/Pernilla :smirk:

Fortfarande, det beror på vilken gren du menar.

Bitless Bridle tycker jag förövrigt är ett halvbra alternativ. Det ger tygliga böjande/ställande signaler, men har otydlig stoppsignal och eftergiften är långsam.

Jag har ett happy mouth bett, det raka. Red med det för första ggn idag och gud vad han älskade det! Han verkligen sög tag i det o gick med ett finfint stöd hela tiden! Super! Kan varmt rekomendera. Fast tyvärr, det smakar inte äpple för fem öre! Sög som en tok på det men smakade bara plast :rofl: Men absolut värt o prova tycker jag, lycka till!

Fast det är grönt:
500264.jpg

Rider du inte för ngn instruktör som skulle kunna hjälpa dig? Det är ju väldigt svårt att ge råd så här när man inte har sett hästen i fråga och dess beteende. Mitt tips är i alla fall att om du INTE rider för någon instruktör, försök få tag i någon sakkunnig som kan komma ut och titta på hästen och skapa sig en bild av problematiken. Jag tror personligen att det är bättre att ta reda på exakt vari felet ligger innan man börjar experimentera med olika bett - det kan ta lång tid innan man hittar rätt, det kan ev. göra skada och dessutom kan det leda till alldeles onödiga utgifter för bett som man kanske inte alls hade behövt köpa från första början.
Lycka till!

Prova att hänga ner bettet lite mer, rid i padock eller inhängnat och prova dig fram. Fungerar inte det byt till ett annat bett. Vet inte vad det är för tjocklek du har nu men jag eftersträvar alltid efter så tunt som möjligt.
Annars kan det ju vara bra att prova raka fasta bett. Jaktkandar är ett bra bett. Lite hävstångseffekt men det blir inget löst i munnen.
Är längden okej på det bettet du har. Delade bett bör inte vara förstora .
Givetvis är bettlösa träns bra att rida med som omväxling. Jag försöker själv variera bett, bettlöst väldigt ofta. Rider inte med samma bett flera dagar i rad.
Bettlöst träns kan se ut på många sätt.
Hackamore gillar inte jag då det med hävstång trycker enormt på nosryggen.
Sidepull tycker jag är ett bra alternativ.

Lycka till!!

Tack så jättemycket för era tips! Ska nog satsa på ett happy mouth, rakt, och kanske ett bettlöst träns! Måste bara invänta nästa studiebidrag ;) hehe..

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 217
Senast: sweep
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 553
Senast: Fazeem
·
Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
1 279
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red... 2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 270
Senast: Bri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka