Betthjälp behövs..

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Moja
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 927
M

Moja

Hejsan,
Min lille kille gapar väldigt mycket när jag rider. hur mjuk jag än är och hur löst jag än drar i tygeln så gapar han...

De jag har testat är tvådelat, rakt bett med fasta ringar, tredelat.
Har även testat hackamore och då går han helt som vanligt.
Det gör han även med andra bett bara det att han gapar.
Vi har kollat upp hans mun och det är inget fel i munnen på honom.
Han är inte öm någonstans och sadeln är utprovad för lite mindre än ett halvår sen.

Någon som har något tips på vad för bett som kan funka?..

Sv: Betthjälp behövs..

Enligt folk som kan lite mer än jag så blir min häst klaustrofobisk av bett. Och jag tror de har rätt.

Han blir inte alls galen, bara spänd och går emot, tänder och mun kollade och perfekta.

Jag köpte nu ett S-hackamore (efter att ha testat en kompis) och det är bara klockrent :love::love:
Han älskar det, blir mjuk och avspänd, samlar sig lydigt och villigt.
Dessutom är S-hacket så fiffigt utförmat att det inte hamnar i hästens öga när man tar i det, som vanliga hack gärna gör..

För min del måste vi inte tvunget ha bett, så om han trivs bäst utan så gör vi så.
Kanske skulle man kunna träna bort hans reaktion emot bettet, men jag tog den enkla vägen :angel:

okej!. tack för svar. :)

Det som är problemet är att vi tävlar dressyr, och hackamore får man ju inte ha då...

Det verkar som du provat det mesta..... Andra alterativ (som kanske också är överkurs..?):
- Var extra noga med att inte "gasa & bromsa" samtidigt.
- Testa med att släppa ett hål på sidstyckena.
- Kolla vad som händer om du inte erbjuder stöd.
- Omedelbar eftergift när h*n stänger munnen.

Gå till tandläkaren med han och kolla munnen, kan ju vara nått vajsing!

Om jag bara låter honom hänga med huvudet så är han helt vanlig i munnen. alltså då håller han inte på o gapar och sådant. Om jag länger Sidostyckena så lägger han tungan över bettet..

Har exakt samma problem. Hon kan dock gå med munnen stäng rätt länge om man verkligen bara koncentrerar sig på vad man gör med händerna. Det funkar också bättre med bettskivor, antagligen för att bettet ligger mer stilla då.:angel: kan inte ge något direkt svar, testa bettskivor och fasta ringar på bettet. Det var den bästa kombinationen på min häst.

Okej! Ska testa det!. Fasta ringar har jag redan men bettskivor får jag testa med.

Liknande trådar

Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
499
Utrustning Jag är vilse i bettdjungeln... Fullblodet går på PeeWee-bett, hon har även haft ett 3 delat fullcheek nångång samt testat 3 delat...
Svar
18
· Visningar
1 339
Senast: tuaphua
·
Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
952
Senast: Fiorano
·
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red... 2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 239
Senast: Bri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka