Sv: Bettlöst

Det är ju sällan man numera använder käk när man tränar och när man tävlar måste ju bettet sitta dr enl reglementet, så det blir ju inget problem...dessutom om man har det i träning hemma så kan man ju hänga dit ett bett ändå, man behöver ju inte ha det till användning utan det bara hänger där.

Idag har jag kört hetsporren och det som bar positivt var att han var inte hetare, men han gapade inget fast han "hängde i grejorna " :bump: ..tar nog ett tag för honom att fatta men det känns som det är helt rätt för den hästen :)

Åh .. de har jag problem med min kuse, han gapar så in åt helvete .. de ser inte så trevligt ut och de är inte de för honom heller
 
Sv: Bettlöst

Nej och det är det som dom stannar av om dom gör på banan, dom får inte andas/få in luft genom munnen....blir det inget drag i bettet så gapar dom inte ...och jag tror att han kommer att slappna av mer o mer nu när han inte har det obehaget...
 
Sv: Bettlöst

*Knapplån*

Jag också funderat på bettlöst länge, men vi har också ett annat problem än känslig mun, och det är ligamenten i nacken som är uttänjda och ömmar. Området i nacken ligger troligen till grund för hästens uppvisade symptom av nedsatt syn, vilket hon alltså inte har!
(Hon körs på rakt läderbett och med fårskinn under nackstycket som tryckfördelande samt back on track luva, men det fungerar inget vidare att rida på det bettet.)

Har därför funderat på ett huvudlag med svängt nackstycke...
Tror ni att detta skulle fungera även att köra på?
http://webshop.stallrustorp.se/sv/t...n-anvandas-med-eller-utan-transbett-lite.html

eller är det huvudlag som vi fått pm:at i denna tråd speciellt anpassat för körning?
(min häst gå utan checkrem även i lopp, så den behövs inte)
 
Sv: Bettlöst

Problemet här är att det går ett "kryss" under ganascherna som även går ända upp under nackstycket så då får du ett tryck där när du tar i hästen...så just för din häst verkar det då inte vara ett bra alternativ
 
Sv: Bettlöst

*Knapplån*

Jag också funderat på bettlöst länge, men vi har också ett annat problem än känslig mun, och det är ligamenten i nacken som är uttänjda och ömmar. Området i nacken ligger troligen till grund för hästens uppvisade symptom av nedsatt syn, vilket hon alltså inte har!
(Hon körs på rakt läderbett och med fårskinn under nackstycket som tryckfördelande samt back on track luva, men det fungerar inget vidare att rida på det bettet.)

Har därför funderat på ett huvudlag med svängt nackstycke...
Tror ni att detta skulle fungera även att köra på?
http://webshop.stallrustorp.se/sv/t...n-anvandas-med-eller-utan-transbett-lite.html

eller är det huvudlag som vi fått pm:at i denna tråd speciellt anpassat för körning?
(min häst gå utan checkrem även i lopp, så den behövs inte)

Skulle inte din häst trivas i Dyon The Difference-tränset? Så du får bort trycket från nacken helt?

diff_1031_1.jpg


Och har du ingen käk så spelar det ju ingen roll om du har vanligt träns i lopp.
 
Sv: Bettlöst

Jo, helt rätt! :D
Jag har faktiskt tittat på det!
Men jag har varit lite tveksam just i fråga om funktion, det måste ju finnas en anledning till skillnaden i ett huvudlag och ett träns, och jag undrar om det skulle kunna ha någon negativ inverkan att använda ett "vanligt ridträns" ?

Eller är det så enkelt att det handlar om check, läderkvalité, spärrgrimmor mm :confused:
 
Sv: Bettlöst

Jo, helt rätt! :D
Jag har faktiskt tittat på det!
Men jag har varit lite tveksam just i fråga om funktion, det måste ju finnas en anledning till skillnaden i ett huvudlag och ett träns, och jag undrar om det skulle kunna ha någon negativ inverkan att använda ett "vanligt ridträns" ?

Eller är det så enkelt att det handlar om check, läderkvalité, spärrgrimmor mm :confused:

Det som också skiljer att det på travhuvudlagets stolpar är gjort ett ställe där nosremmen ska sitta, finns inte på ridhuvudlag.
I Frankrike använder de oftast inte nosrem utan har i princip alltid lekkedja istället, med stora ringar som sitter i både stolpe och töm.

Men som du säger så får man titta på kvalitén, många ridhuvudlag har mycket smala remmar dessutom torra, jag skulle inte våga köra med ett sådant, men ett rejält i bra läder skulle inte vara något problem!
 
Sv: Bettlöst

Jo, helt rätt! :D
Jag har faktiskt tittat på det!
Men jag har varit lite tveksam just i fråga om funktion, det måste ju finnas en anledning till skillnaden i ett huvudlag och ett träns, och jag undrar om det skulle kunna ha någon negativ inverkan att använda ett "vanligt ridträns" ?

Eller är det så enkelt att det handlar om check, läderkvalité, spärrgrimmor mm :confused:

Klar det är skillnad, det är till för två olika saker. Men det finns inte något som gör att ett träns behöver bli diskvalicerat om du ändå inte ska ha käk eller behöver har hel/halvstängt tex. Kör du helt öppet och utan käk så funkar vad som helst. :)

Jag hade väl inte kört omkring i hööks billigaste träns om jag hade en vrålpullande häst och visste att bettet skulle gå sönder. Men i min mening ska aldrig träns/huvudlag bli så påfrestade att de ska gå sönder. Det är bettet och tömmarna som brukar ta den största belastningen. Så har du ett träns i bra kvalité så är inte de nå sämre än ett huvudlag i bra kvalité. Finns garanterat huvudlag som är betydligt sämre i kvalité än många träns.


Det som också skiljer att det på travhuvudlagets stolpar är gjort ett ställe där nosremmen ska sitta, finns inte på ridhuvudlag.
I Frankrike använder de oftast inte nosrem utan har i princip alltid lekkedja istället, med stora ringar som sitter i både stolpe och töm.

Men som du säger så får man titta på kvalitén, många ridhuvudlag har mycket smala remmar dessutom torra, jag skulle inte våga köra med ett sådant, men ett rejält i bra läder skulle inte vara något problem!

Dyon har nog betydligt bättre läder än alla travhuvudlag du kan hitta så det är inget problem! Varför skulle träns vara sämre än ett huvudlag? Mina Walhs-huvudlag har smalare remmar än vad mitt träns har.
Som du säger kan man ha en lekkedja eller så kan man trä in en nosrem i ögglan som blir för bettet om man promt vill ha den. Annars finns ju de där remmarna som bara går över nosen som man sätter fast i själva spännet som betett sitter i. Är vanliga de med på huvudlagen. Eller så skippar man det helt och ser till att man har grejjer som håller och har tex spärrgrimma.
 
Sv: Bettlöst

*svarar er båda två :) *

På Dyon huvudlaget är väl nosgrimman ett måste? (precis som på bettlöst,) eftersom det har en funktion här ( syns på bilderna)

Och då funderar jag igen om det är någon skillnad på att använda den nosgrimman kontra nosremmen som man trär igenom stolparna på travhuvudlaget? Förutom att nosgrimman brukar sitta tajtare på ridhästar än vad remmen oftast gör på travhuvudlaget.

Vad jag förstår efter att ha läst igenom Marthas PM så ska det ju inte vara någon fara att dra åt den bettlösa varianten så länge nosgrimman sitter på rätt ställe, eftersom det då inte ska kunna försvåra när hästen andas fortare eller flämtar, men det kanske är en en risk på ett icke anpassat träns för trav?

På just denna häst behöver vi inte ha hel eller halvstängt, men ska hon gå med bett måste det gå att anpassa till ett rakt läderbett i körningen(entöms tror jag att det kallas) förövrigt avskyr hon tryck på nosen, har haft pullargrimma på henne då hon är het att rida och slår upp huvudet/rycker tygeln ur handen när hon inte får bestämma tempo, men antar att det ger smärta i nacken det med, för hon visar tydligt missnöje när man tränsar med det.
 
Senast ändrad:
Sv: Bettlöst

Dyon har kanonläder! :love::bow:

Och jag har flera vänner som är extremt nöjda med det tränset, min donna är nöjd och glad med deras vanliga svängda och lite tjockare nackstycken! :love: men om jag hade varit du hade jag absolut testat, finns ju i både svart och brunt + att du inte behöver spänna nosgrimman hårt och du kan ju även ta bort nosremmen om du vill och ha ett nosludd på achenremmen så blir det riktigt mjukt och fint för din häst! :)
 
Sv: Bettlöst

Vad gör det att du har nosgrimman på då?? Det blir ju precis som en vanlig spärrgrimma. Aachenen tar du ju såklart bort! Nosgrimman behöver du inte alls dra åt, den kan sitta så löst du vill, det är ju inte ordet träns elelr huvudlag som avgör att en nosgrimma ska sitta hårt eller löst. Du spänner den som vi själv vill att den sak sitta.

Varför skulle ett träns få nosgrimman fel placerad? DU måste ju passa in den. Man sätter ju inte på tränset som det är från affären. Förstår inte varför inte nosgrimman på träns skulle gå att korrigera?? Snarare är det ju så att nosremmen på ett huvudlag sitter där den sitter iomed konstruktionen. På ett träns kan du ju höja och sänka hur du vill och placera den där din häst vill ha den. Förstår inte problemet helt ärligt?:) En nosgrimma ska sitta lika högt på ett träns som ett huvudlag. Så det är ingen skillnad. Det är inte en remontgrimma du ska ha ;)

Du kan ha vilket bett som helst på träns. Spelar ingen roll. Vad gör det svårt att anpassa till just ett entömsbett? Och tryck på nosen får du inte med ett träns. Som sagt, du avgör hur hårt nosgrimman ska sitta.


I min värld är enda skillnaden mellan ett träns och ett huvudlag;
Träns - nosgrimma som går med rem runt nacken (idag finns även fasta som man fäster i fast rem i nackstycket också) vilket gör att den går att justera mer i höjdled.
Huvudlag: nosremmen sitter i de små ögglorna avsedda för den. Du justerar höjden genom att dra åt eller släppa på hål både uppe vid nackstycket och nere vid bettet, men oftast sitter den där den sitter.

Träns: inga fästen för käk och skyddlappar
Huvudlag: har fästen för skyddlappar och käk

Sen hittar jag inga fler skillnader faktiskt förutom utseendet. Vad hittar du mer för skillnader som är avgörande för funktionen?
 
Senast ändrad:
Sv: Bettlöst

Vad gör det att du har nosgrimman på då?? Det blir ju precis som en vanlig spärrgrimma. Aachenen tar du ju såklart bort! Nosgrimman behöver du inte alls dra åt, den kan sitta så löst du vill, det är ju inte ordet träns elelr huvudlag som avgör att en nosgrimma ska sitta hårt eller löst. Du spänner den som vi själv vill att den sak sitta.

Varför skulle ett träns få nosgrimman fel placerad? DU måste ju passa in den. Man sätter ju inte på tränset som det är från affären. Förstår inte varför inte nosgrimman på träns skulle gå att korrigera?? Snarare är det ju så att nosremmen på ett huvudlag sitter där den sitter iomed konstruktionen. På ett träns kan du ju höja och sänka hur du vill och placera den där din häst vill ha den. Förstår inte problemet helt ärligt?:) En nosgrimma ska sitta lika högt på ett träns som ett huvudlag. Så det är ingen skillnad. Det är inte en remontgrimma du ska ha ;)

Jo självklart är det så, just därför jag undrar vad det är jag missar :p

Du kan ha vilket bett som helst på träns. Spelar ingen roll. Vad gör det svårt att anpassa till just ett entömsbett? Och tryck på nosen får du inte med ett träns. Som sagt, du avgör hur hårt nosgrimman ska sitta.

Entömsbettet har läderbettringar där sidostyckena ska träs igenom, de är inte anpassade för alla huvudlag :idea:

I min värld är enda skillnaden mellan ett träns och ett huvudlag;
Träns - nosgrimma som går med rem runt nacken (idag finns även fasta som man fäster i fast rem i nackstycket också) vilket gör att den går att justera mer i höjdled.
Huvudlag: nosremmen sitter i de små ögglorna avsedda för den. Du justerar höjden genom att dra åt eller släppa på hål både uppe vid nackstycket och nere vid bettet, men oftast sitter den där den sitter.

Träns: inga fästen för käk och skyddlappar
Huvudlag: har fästen för skyddlappar och käk

Sen hittar jag inga fler skillnader faktiskt förutom utseendet. Vad hittar du mer för skillnader som är avgörande för funktionen?


Vet inte, det är därför jag frågar så mycket ;)
 
Sv: Bettlöst

Dyon har kanonläder! :love::bow:

Och jag har flera vänner som är extremt nöjda med det tränset, min donna är nöjd och glad med deras vanliga svängda och lite tjockare nackstycken! :love: men om jag hade varit du hade jag absolut testat, finns ju i både svart och brunt

+ att du inte behöver spänna nosgrimman hårt och du kan ju även ta bort nosremmen om du vill och ha ett nosludd på achenremmen så blir det riktigt mjukt och fint för din häst! :)

Vilken tur!!! tänk om det inte hade matchat resten av outfiten :eek:
 
Sv: Bettlöst

"du kan ju även ta bort nosremmen om du vill och ha ett nosludd på achenremmen så blir det riktigt mjukt och fint för din häst!"

De' du, Kellie. Bara en så'n sak!! ;):angel:
 
Sv: Bettlöst

Kl

Uppdaterar.
Nu har jag kört samtliga turer i 2 veckor med det bettlösa och dessutom utan bettet, jag j´har kört långsamt och fort (rakbana) och det är helt underbart ...ur hästens perspektiv...idag körda jag den som är pisshet utan bett , och tränaren jag hyr in mig hos lovar att jag ska få ett HELT kapitel för mig själv när han skriver sina memoarer :rofl:

Nä, men han är inte hetare, något lite lugnare faktiskt, men han har inte heller ONT......det känns bra för mig att slippa ligga o dra han i munnen.. Den andra jag har som är lite skarp emellanåt ( mest i jobben) har jag kört fort rakbana med andra hästar, han kan ta tag i grejorna men hitills har jag fått stopp på honom ...han har också munnen stängd nu fast jag drar i honom allt jag orkar.

Unghästarna tror dom hamnat i himlen :) ( dom fäller ju tänder för fullt nu )

De andra som är okomplicerade märks inget speciellt och ingen har problem att tyda de "nya" signalerna.

För den intresserade, här visas vad som händer i munnen på en häst med felaktigt bett....

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=0a-aV0Rsxmg
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 822
Hundhälsa Orolig matte! Jag röntgade min hund och fick resultatet C/C med subluxation i båda höftlederna. Jag ifrågasätter inte resultatet och ju...
Svar
14
· Visningar
1 353
Senast: Otherside
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
15 911
Senast: Mineur
·
Fritid Ja, som rubriken säger... Jag är inte jägare, och är den där stadsbon som på sin höjd varit ute på svampplockning som barn (:p). Så...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
4 453
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp