Bettlöst!

unki

Trådstartare
Jag har ridit min häst med remontnosgrimma några gånger nu. Bara en sån allstå..:)
Tycker att det funkar ganska bra och han tar förhållningar bättre än med bett.
Men jag är lite rädd för att ta lite hårdare när det ibland kan behövas, för nosremmen sitter ganska långt ner... ca 4 fingrar från kindbenet. Går inte att sätta den längre upp heller för nosremmen är för kort. :smirk:
Tänkte köpa en sk. spärrgrimma sen för den kan man ju sätta längre upp.
Undrar nu hur långt ner man kan ha remmen utan att det finns risk för att skada hästen när man tar i tyglarna..? :confused:
 
Prova att köpa ett bettlöst träns, antingen en sidepull eller ett mjukt hackamore. Se www.distansritt.nu under träns, där finns en kanonbra "hackamoregrimma!
 
när det sitter långt ner kan det inte skada hästen lika mkt som tex ett hackamore som verkar på nosryggen, men där remontgrimman sitter finns det inget ben. den inverkasr genom att strypa alufttillförseln
 

Liknande trådar

Utrustning Vilken sorts bettlöst skulle passa min häst? Jag vill rida bettlöst då hästen är obekväm med vanliga bett. Vill kunna ta ledande...
Svar
6
· Visningar
984
Senast: mily
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 220
Senast: MiaMia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 278
Senast: Sirap
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 318

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Jag gpr sönder
  • Bra hörlurar

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp