Bettproblem

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Phantasy Pride
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 101
P

Phantasy Pride

Jag har problem med bett på min häst..hon är stark o het, men samtidigt väldigt känslig i munnen..det som har fungerat bäst hittills är pelhamstång med delta. Problemet är att det bara fungerar en tid..kanske en månad eller så..har provat tvådelat bridong-blev alldeles för stark, tredelat-för stark,rakt silikonbett-fungerade väldigt bra ett tag..blir hård o stum,hackamore korta skänklar-jättebra tills hon upptäcker att hon bara kan dra,långa skänklar-slår med huvudet.
Nu har jag som sagt ridit på pelham..går bra stundtals tills man kommer in på volten just i galopp som hon bara kan tvärnita, stå o gapa o småslänga med huvudet..detta fenomen händer inte alltid.. :confused:
Tandläkaren kollar henne ca vart 10e månad..inget fel..inget med rygg eller ben heller..
Någon som har någon idé?
Det bör kanske tilläggas att hon är inte den roligaste att få i form..när hon väl kommer är hon jättefin o krånglar inte med munnen..men det är ju så svårt att rida henne när hon inte trivs riktigt med betten..

Sv: Bettproblem

Jag har haft liknande problem. Nu rider jag på rakt gummibett och det funkar jättebra :)

Men rid MYCKET dressyr, framför allt halter och försök att vara så mjuk i handen som möjligt och håll tillbaka henne (?) med sätet istället. Har ridit mkt dressyr på min sen maj och nu har det verkligen gett resultat, att hon är avslappnad och tar bettet bra.

Vad har du för nosgrimma?

min ponny har inga bettproblem, men en tendens att bli hård o stark o PIGG , det bästa för mig är att så fort hon hårdnar i munnen så måste jag mjukna i handen. rid med sitsen och inte med handen . En känslig spänd häst är en spegelbild av hur man själv är, slappna av och lita på din polle

Hej!
jo, nu är det ju ridhustider så det blir ju mycket markarbete..jag har jobbat mycket med sitsen och det går bra stundtals..när hon blir för stark eller tung i handen saktar jag av o skrittar lite..gör halt o ryggar ett par steg..fungerar ganska bra..
Mitt problem är väl mest att jag inte kan hitta ett bett som hon verkar trivas med en längre period..jag har ridit på pullargrimma, men just nu på engelsk..märker ingen skillnad i "munnen" på henne..

Men byt bett då. Vissa tandläkare rekommenderar ju att inte rida med samma bett mer än 2 -3 dagar iföljd...

jag har bytt bett en massa gånger o det fungerar bara ett tag..byter jag tillbaka till ett som har fungerat för några månader sedan funkar det oftast inte alls. Grejen är att jag har lagt ut såå mycket pengar på bett så jag är lite trött på det just nu..jag vill bara hitta ett bett som hon trivs med o ville ha lite tips från någon som kanske kunde ha en aning om vad som skulle kunna fungera. Kanske haft liknande problem.

varför inte bettlöst?
repgrimma och sidepull rekommenderas varmt!!!!

min häst fungerar bra på jaktstång man kan ställa hästen bättre på jaktstången än pehlam.Hon är het och lägger sig på pehlam blir tung i handen.

Låter ungefär som min mammas häst. Krånglade med bett till henne i åratal, hon har så mkt motstånd i sig och hela sin ksoppsbyggnad mot sig och det visar sig bland annat i munnen. Alternerade dock bara mellan tränsbett. Men nu äntligen (hon är nu 15 och vi har haft henne sedan hon föddes) för ngt år sedan så har hon funkat bra på ett rakt (lr ja, hon är snart inne på sitt tredje i samma modell;)) happy mouth bett med lösa ringar som sitter långt ned i munnen och med pullargrimma. Men hon är precis som din, har hon tyckt om ett bett ena sommmaren och sedan gått bra på ett annat under vintern så är det inte alls säkert att ngt av de senaste "bra" bettet uppskattas nästa sommar...

Visst hänger det mesta i ridningen men alla hästar tycker inte om vanliga bett och man får testa olika modeller. Men just gällande bettbyte så tror jag man måste ge det rätt lång tid, uppemot ett halvår kanske, för att verkligen veta.

jag har faktiskt inte provat side pull men har funderat på att inskaffa ett..jag vet att det beror mycket på lydnad, men det är som sagt inte så lätt att alltid träna detta när hon inte trivs med det hon har i munnen(eller hack). Oftast är hon väldigt lydig i markarbetet men i hoppning o i skogen kan hon bli väldigt jobbig..det känns som att den lilla lydiga hästen är som bortblåst då..

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 212
Senast: sweep
·
Utrustning Har en ponny som pga tidigare käkfraktur där första ena kindtanden blivit påverkad nu helst skall gå bettlöst eller med ett bett som så...
Svar
6
· Visningar
1 059
Senast: xDollyx
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 863
Senast: QueenLilith
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig... 2
Svar
21
· Visningar
8 399

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka