Zuzzi

Trådstartare
Vad tycker ni skulle passa en häst med

*Känslig mun
*Kan inte ha 2-delade
*liten mun

vi har just nu 3-delade men jag tycker han tjaffsar så mycket när jag gör en förhållning. Ibland är han extrem och rycker åt sej tyglarna trots att jag inte tar i honom, grejjar med bettet och kör ner huvudet men ibland så är han helt tillfreds med bettet.
När jag t.ex. gör skänkelvikning så nästan kastar han bettet i munnen låter det som :crazy: tror han skjuter upp det med tungan om och om igen.
Vi kör honom med ett tungfelsbett som funkar bra, bara i skritten som han kan tjafsa lite.

jag har ridigt honom i grimma men tycker han bara ignorerar hjälperna så jag vet inte om ett hackamore skulle funka direkt.
och så skulle det kännas lite riskabelt eftersom jag själv aldrig har ridigt med det och så kan han bli rätt het ibland.

finns en hel djungel med bett men jag är inte alls så kunnig om dom :o
finns det nått rekomenderat bett som inte är för skarpt?

Sv: Bettval?

Vi kör honom med ett tungfelsbett som funkar bra, bara i skritten som han kan tjafsa lite.

Tungfrihetsbett då, har du provat ett sådant?
Kollat så att det inte är något fel på tänder.

Tror ändå på att ni ska pröva ett Ponny-Hackomore med korta skänklar...Har två hästar som flyttar runt med sina och gapar o pillar i ett...men en slutade helt och funkar jättebra på hack och den andra funkar hack i lägre gångarter..skritt o trav men använder ett rakt i andra delar av ridningen...är kanon bra o inget muntjafsande.

Har prövat att rida i grimma men det fungerar inte alls som ett hack.
Det var mina tips! ;)

Har du kollat tänderna?? Det är det första man ska göra om hästen krånglar med bettet.

Sedan kan du testa odelade bett. Odelade bett i syntetmaterial som går att böja lite (typ happy mouth) brukar de flesta hästar gilla. Odelade bett i stål kan ge ett ganska hårt tryck på tungan som vissa hästar ogillar.

Boj skrev:
Tungfrihetsbett då, har du provat ett sådant?
Kollat så att det inte är något fel på tänder.

Ger dom så mycket mer frihet för tungan? Jag är lite skeptisk emot dom eftersom dom inte ser ut att ge så mycket mer plats.

Chivita skrev:
Tror ändå på att ni ska pröva ett Ponny-Hackomore med korta skänklar...Har två hästar som flyttar runt med sina och gapar o pillar i ett...men en slutade helt och funkar jättebra på hack och den andra funkar hack i lägre gångarter..skritt o trav men använder ett rakt i andra delar av ridningen...är kanon bra o inget muntjafsande.

Har prövat att rida i grimma men det fungerar inte alls som ett hack.
Det var mina tips! ;)

Okej. Varför är dom raka bra? Vet flera stycken som rider med raka bett på sina pållar imellanåt.

Sweet skrev:
Har du kollat tänderna?? Det är det första man ska göra om hästen krånglar med bettet.

Sedan kan du testa odelade bett. Odelade bett i syntetmaterial som går att böja lite (typ happy mouth) brukar de flesta hästar gilla. Odelade bett i stål kan ge ett ganska hårt tryck på tungan som vissa hästar ogillar.

Japp dom är kollade, inga problem med dom.
Har du nån bild på ett sånt bett?

Happy Mouth odelat tränsbett:
555600.jpg

Har en häst som är mkt känslig i munnen men samtidigt väldigt framåt, hon hade tre delat förr, men kunde var alite tjafsig, så jag prövade ett rakt bett, och hon trivs så mkt bättre!
Dock så passar inte rakt bett alla hästar, då vissa blir lite stumma och hänger i bettet.

Säger som flera andra, testa ett rakt, lite böjt (mullenmouth) bett typ det här:
glostang.jpg

Personligen tycker jag de raka syntetbett som finns är lite för tjocka och så brukar dom gå sönder rätt fort - vilket kanske har att göra med att dom är just tjocka.

Senast ändrad:

Lånar tråden :devil:

Vad är skilnaden mellan ett mullen mouth och ett vanligt "helrakt"? Blir trycket på tungan mindre med ett MM, eller är det helt enkelt bara att det ligger bättre i munnen?

testa rakt. min pålla grejar inte alls med det som hon grejar med det tredelade när jag rider på det.

Trycket på tungan blir inte lika hårt, många hästar uppfattar det som mycket obehagligt.

Har du inte kollat tänderna på senare tid, bör det ju kanske vara den vägen man börjar med.

Rid hästen bakifrån och möt upp med en stadig men mjuk hand, så löser det sig säkert. För det låter in mina öron inte som ett bettproblem utan som ett ridproblem.

Som jag har fått förklarat för mig så är de raka bra eftersom de inte viker sig och klämmer kinden mot kindtänderna bland annat. Sedan är de stilla i munnen, inget att gå och strula och pilla med. Både min och min kompis häst har strulat jättemycket med delade bett, funkar perfekt med raka. MEN ett sånt beteend KAN också betyda att din häst protesterar mot hur du gör med händerna. Kanske vill den som min häst ha mera frihet och plats att samla sig själv? Jag rider nu min häst i jättefin form helt utan tygelkontakt, jag tar bara i honom när jag vill korrigera eller ändra formen, och han ÄLSKAR det! Så kanske borde du testa att ändra något i din hand också?

Elektron skrev:
Säger som flera andra, testa ett rakt, lite böjt (mullenmouth) bett typ det här:
glostang.jpg

Personligen tycker jag de raka syntetbett som finns är lite för tjocka och så brukar dom gå sönder rätt fort - vilket kanske har att göra med att dom är just tjocka.

mmmm ja man kanske ska testa rakt på honom?
en som rider i samma dressyrgrupp som mej brukar ha det på ett litet sto som också har rätt liten mun och hon trivs ypperligt på rakt bett.
Ska ta å försöka skaffa mej ett rakt att testa med och se hur det går.

Boj skrev:
Trycket på tungan blir inte lika hårt, många hästar uppfattar det som mycket obehagligt.

Har du inte kollat tänderna på senare tid, bör det ju kanske vara den vägen man börjar med.

Okej.
Jo vi har kollat tänderna för ett tag sen bara och dom var jättefina.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
1 041
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför... 2
Svar
22
· Visningar
3 995
Senast: lirco11
·
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red... 2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 233
Senast: Bri
·
Utrustning Hej, har en häst som kan bli ganska på och framtung när vi hoppar, och hade tänkt att köpa hem ett bett för att testa om det blir... 2
Svar
20
· Visningar
3 066
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dejtingtråden del 38
  • Balkong 2025
  • Ögonfärg

Hund, Katt, Andra Djur