Bukefalos 28 år!

Bidrar föräldraskap till unik personlig utveckling och social kompetens? (utbruten)

Att föräldraskapet innebär en livsförändring som man inte kan jämföra med något annat är det nog ingen med den erfarenheten som säger emot. Det händer något, det gör något med en som vänder upp och ner på en på ett sätt man inte trott var möjligt innan, så är det ju. Man drabbas av en kärlek man inte trodde var möjlig, och med det förändras man, ens värderingar ställs på ände, livet och historia och framtid förändras. Det är stort och det kan inte förklars med ord. Men att det skulle göra en till en mer och bättre socialt anpassad individ i samhället är knappast troligt, snarare tvärtom. Man får som person ett annat förhållningssätt, det behöver inte nödvändigtvis innebära att det är till gagn för någon annan än den egna sfären, den egna familjen, sina egna barn. Jag håller med om att föräldraskapet inte är jämförbart med något annat, man kan inte föreställa sig hur livet förändras när man blir när man får barn, det är något man växer in i med erfarenheten.
Jag tänkte nog inte mest på kärleken till barnen när jag tänkte på om/hur jag har utvecklats av att få dem. Jag tänkte på att typ aldrig få skita själv, flyga upp ur sängen för att hjälpa till med näsblod mitt i natten, nynna på introt till Postis Per. Saker som är så långt från min komfortzon så det finns inte. Som jag aldrig trodde att jag skulle göra.

Men som sagt, såna/liknande upplevelser kan en ju få från andra håll också antar jag.

Vore bra om sidospåret bröts ut.
 
Högskolan värderar föräldraskap som "reell kompetens" vid antagningar.
https://www.hh.se/utbildning/soka-t...okande-till-bedomning-av-reell-kompetens.html
Varför skulle det inte kunna räknas som reell kompetens? Det är nog ingen som hävdar att föräldraskap inte leder till personlig utveckling. Däremot så protesterar ju folk mot din tes att föräldraskap skulle leda till någon sorts högre social kompetens än hos icke-föräldrar.
Jag tycker att det är viktigt att man om man uttalar sig så kategoriskt som du gör här i tråden faktiskt kommer med väl underbyggda teorier och fakta, så jag har hjälpt dig lite och gjort lite efterforskningar. Och det finns faktiskt ingenting som stöder din tes, tvärtom så visar den lilla forskning som finns i ämnet på att det är tvärtom, föräldraskap kan leda till att du får det svårare med empati och social kompetens. Tycker också denna studien från USA var intressant, den visar att föräldrar i högre dömer folk än icke-föräldrar. Nu ska man ju förstås ta alla liknande studier med en nypa salt, de är få och det finns säkert kulturella skillnader - men jag tycker att det är viktigt att inte komma med felaktiga ogrundade påståenden som om de vore sanning. Med det hoppas jag att vi nu kan avsluta sidospåret då det som sagt inte finns några som helst beläggningar för din teori 😊

https://www.psychologicalscience.org/news/having-kids-can-make-parents-less-empathetic.html

https://www.psypost.org/2018/08/stu...ive-and-judgmental-than-non-parents-52061/amp
 
Du kunde ju ha haft yngre syskon eller syskonbarn.

Jag kan ju välja att uppföra mig sympatiskt och inkännande när jag så önskar. Men ibland, som just nu, vill jag bara uttrycka min åsikt fritt. För min skull.
Jag har en äldre bror och inga syskonbarn. Tycker faktiskt inte det är nån skillnad i min empati och förmåga att sätta andra främst från innan jag blev mamma. Snarare har jag alltid satt andra främst och därför kört i den berömda väggen ett par gånger.
 
Ibland tycker jag mig se en form av rangordning, där vissa föräldrar anser sig vara högre i rang än folk utan barn. Är det verkligen en positiv utveckling av sitt eget jag att anse att man är bättre än andra baserat på endast föräldrarskap?
Jag känner lite samma sak faktiskt. Jag är 30 år, precis i den där åldern när många bildar familj och jag upplever emellanåt att folk ibland tycks anse att så länge man inte fått barn så är man inte en "riktig vuxen" utan någon slags förväxt tonåring som är efter i livsutvecklingen. Jag har hört från ffa äldre kvinnor att "du kommer lära dig att [insert random life skill] när du väl får barn ska du se." Ursäkta? En annan linje som drivs ganska hårt på min arbetsplats är att föräldrar ska ha förtur på "bra" veckor under semesterperioderna och ha förtur när det kommer till att vara ledig över jul/nyår och andra storhelger, som om vi som är barnfria inte har familjer öht utan bara sitter och ugglar hemma på kammaren när vi inte är på jobbet. Jag förstår absolut att man vill vara ledig när ens barn är ledig på lov och storhelger, men man kan inte reservera samma ledighet varje år och förvänta sig att alla andra ska pussla och anpassa sig enbart för att man har barn.

Jag misstänker att den här översittarattityden som vissa tyvärr har bottnar i att vi har ett så oerhört inpräntat ideal i vårt samhälle att det här med att bilda familj och få barn på något sätt är målsättningen med hela livet, att barn är viktigt att få och att man inte är normal om man inte har barn. Det har ju varit så i tusentals år, familjen behöver nya familjemedlemmar som kan hjälpa till, arbeta på åkrarna, föra familjenamnet vidare, ta hand om sina föräldrar när de blir gamla osv. Jag tror i ärlighetens namn inte att vi är speciellt långt ifrån det stadiet fortfarande, trots att man gärna vill tro att samhället har utvecklats så mycket socialt de senaste 100 åren. Vi lever fortfarande i ett samhälle där det finns kvar ett underförstått tabu att inte vilja eller inte kunna få barn, ffa som kvinna. Sen har det också funnits ett tryck från samhället i stort att man "måste" få barn för att samhället behöver barn som kan jobba i framtiden, då känner man ju sig "duktig" som har uppfyllt sin samhällsplikt genom att bidra med framtida arbetskraft. Även politiker har ju i omgångar skyltat med hur viktiga våra barn är för det framtida samhället, man höjer barnafödandet till skyarna genom att indirekt berömma föräldrarna för att ha skaffat barn. När olika länders statistik för barnafödande publiceras och jämförs så anses det ju ofta som en negativ grej att det föds få barn, "det föds för lite barn" säger man ju ofta och de flesta länder har gjort uträkningar som visar hur många barn som måste födas under en viss tidsperiod för att landet ska gå runt i framtiden, både ekonomiskt och arbetskraftsmässigt.

Även om jag avskyr det så tycker jag inte det är konstigt alls att en del föräldrar höjer sig själv till skyarna på samhällets sociala stege jämfört med personer som inte har barn när barn och barnafödande "glorifieras" och lyfts fram på detta sättet.
 
Ibland tycker jag mig se en form av rangordning, där vissa föräldrar anser sig vara högre i rang än folk utan barn. Är det verkligen en positiv utveckling av sitt eget jag att anse att man är bättre än andra baserat på endast föräldrarskap?
Eller tvärtom - jag har en väninna som enveten hävdar att det är fördummande att få barn. Jag har hört andra hävda liknande slutsatser, att föräldern (kvinnan framförallt) drabbas av nån slags insnöad vällinghjärna och helt tappar kontakten med den "riktiga" världen utanför. Samt att man blir tråkig och otillgänglig i största allmänhet.

Så, det går nog åt båda hållen :D
 
Eller tvärtom - jag har en väninna som enveten hävdar att det är fördummande att få barn. Jag har hört andra hävda liknande slutsatser, att föräldern (kvinnan framförallt) drabbas av nån slags insnöad vällinghjärna och helt tappar kontakten med den "riktiga" världen utanför. Samt att man blir tråkig och otillgänglig i största allmänhet.

Så, det går nog åt båda hållen :D

Självklart. Jag har dock ingen egen erfarenhet av din erfarenhet, så därför tar jag såklart inte upp just det.
 
Jag känner lite samma sak faktiskt. Jag är 30 år, precis i den där åldern när många bildar familj och jag upplever emellanåt att folk ibland tycks anse att så länge man inte fått barn så är man inte en "riktig vuxen" utan någon slags förväxt tonåring som är efter i livsutvecklingen. Jag har hört från ffa äldre kvinnor att "du kommer lära dig att [insert random life skill] när du väl får barn ska du se." Ursäkta? En annan linje som drivs ganska hårt på min arbetsplats är att föräldrar ska ha förtur på "bra" veckor under semesterperioderna och ha förtur när det kommer till att vara ledig över jul/nyår och andra storhelger, som om vi som är barnfria inte har familjer öht utan bara sitter och ugglar hemma på kammaren när vi inte är på jobbet. Jag förstår absolut att man vill vara ledig när ens barn är ledig på lov och storhelger, men man kan inte reservera samma ledighet varje år och förvänta sig att alla andra ska pussla och anpassa sig enbart för att man har barn.

Jag misstänker att den här översittarattityden som vissa tyvärr har bottnar i att vi har ett så oerhört inpräntat ideal i vårt samhälle att det här med att bilda familj och få barn på något sätt är målsättningen med hela livet, att barn är viktigt att få och att man inte är normal om man inte har barn. Det har ju varit så i tusentals år, familjen behöver nya familjemedlemmar som kan hjälpa till, arbeta på åkrarna, föra familjenamnet vidare, ta hand om sina föräldrar när de blir gamla osv. Jag tror i ärlighetens namn inte att vi är speciellt långt ifrån det stadiet fortfarande, trots att man gärna vill tro att samhället har utvecklats så mycket socialt de senaste 100 åren. Vi lever fortfarande i ett samhälle där det finns kvar ett underförstått tabu att inte vilja eller inte kunna få barn, ffa som kvinna. Sen har det också funnits ett tryck från samhället i stort att man "måste" få barn för att samhället behöver barn som kan jobba i framtiden, då känner man ju sig "duktig" som har uppfyllt sin samhällsplikt genom att bidra med framtida arbetskraft. Även politiker har ju i omgångar skyltat med hur viktiga våra barn är för det framtida samhället, man höjer barnafödandet till skyarna genom att indirekt berömma föräldrarna för att ha skaffat barn. När olika länders statistik för barnafödande publiceras och jämförs så anses det ju ofta som en negativ grej att det föds få barn, "det föds för lite barn" säger man ju ofta och de flesta länder har gjort uträkningar som visar hur många barn som måste födas under en viss tidsperiod för att landet ska gå runt i framtiden, både ekonomiskt och arbetskraftsmässigt.

Även om jag avskyr det så tycker jag inte det är konstigt alls att en del föräldrar höjer sig själv till skyarna på samhällets sociala stege jämfört med personer som inte har barn när barn och barnafödande "glorifieras" och lyfts fram på detta sättet.

Jag förstår också hur det kan bli så. Men jag tycker också illa om det.
Jag skulle nog bli ordentligt less om jag åkte på att jobba alla storhelger varenda år för att de med barn skulle kunna vara lediga.
Man säger ju också att vi är för många på jorden, så även vi barnlösa göra ju rätt ur det perspektivet 👌
 
Självklart. Jag har dock ingen egen erfarenhet av din erfarenhet, så därför tar jag såklart inte upp just det.
Men det är väl just här "problemet" ligger - att vår bild kanske ibland bottnar i våra egna val; den som fått flera barn kan ses som självisk och världsfrånvänd som skaffar fler människor till en redan hårt ansträngd planet, eller som tråkig och insnöad i sin barnbubbla (av de som valt att inte ha barn) - och de som valt att inte ha barn kan betraktas som egoister och självuppfyllda och att inte fatta vad de går miste om i livet (av de som själva har barn). Ibland tror jag det kan vara en form av självförsvar (??) där man idogt motiverar sitt eget val utåt. Vilket man naturligtvis aldrig ska behöva göra - ens val är ens egna och ingen har nåt med det att göra.
 
Men det är väl just här "problemet" ligger - att vår bild kanske ibland bottnar i våra egna val; den som fått flera barn kan ses som självisk och världsfrånvänd som skaffar fler människor till en redan hårt ansträngd planet, eller som tråkig och insnöad i sin barnbubbla (av de som valt att inte ha barn) - och de som valt att inte ha barn kan betraktas som egoister och självuppfyllda och att inte fatta vad de går miste om i livet (av de som själva har barn). Ibland tror jag det kan vara en form av självförsvar (??) där man idogt motiverar sitt eget val utåt. Vilket man naturligtvis aldrig ska behöva göra - ens val är ens egna och ingen har nåt med det att göra.

Säkert. Jag anser fortfarande att ingen är bättre än den andra. Vi är människor med lika värde och olika behov. Barnen också.
 
Ja det stämmer ju också.
Men för normalt begåvade och intresserade människor så gör erfarenheten absolut skillnad när det kommer till att förstå sig på andra människor.
Den erfarenheten kan du också få genom många arbeten.

Jag har lärt mig mer om människor och hur jag ska hantera dem i mina år inom krog och hotellbranchen och nu i vården än jag gjort som mor.

Jag har också mött många skickliga kollegor som samtidigt varit usla föräldrar. Och kollegor som varit usla på att bemöta kunder/gäster/vårdtagare men haft en flock barn hemma.
 
Ja det stämmer ju också.
Men för normalt begåvade och intresserade människor så gör erfarenheten absolut skillnad när det kommer till att förstå sig på andra människor.

Jag har inte några egna barn, men är moster och gammelmoster. Det som gett mig absolut mest för att förstå andra människor är att jag läst Sociologi på högskola. Det gav mig mycket stor förståelse för hur människor fungerar och framför allt gruppdynamik. Sist men inte minst också förståelse för hur jag själv reagerar och interagerar med andra människor.

Att vara moster och följt mitt syskonbarn och nu ett syskonbarnbarn, ger andra erfaranheter. Men att det skulle hjälpa mig att förstå andra människor fullt ut är en överdrift.

Det jag dock har lärt mig - det är att tonåringars liv går ut på att lura sina föräldrar. Jag gick "undercover" på en internetsida där tonåringar hängde (före FB). Där jag blev "Lisa, 15 år" - för att hålla koll på min systerdotter som då var tonåring.

Det blev ett uppvaknande kan jag säga :eek::jawdrop::angel:

/Lizzie
 
Jag känner lite samma sak faktiskt. Jag är 30 år, precis i den där åldern när många bildar familj och jag upplever emellanåt att folk ibland tycks anse att så länge man inte fått barn så är man inte en "riktig vuxen" utan någon slags förväxt tonåring som är efter i livsutvecklingen. Jag har hört från ffa äldre kvinnor att "du kommer lära dig att [insert random life skill] när du väl får barn ska du se." Ursäkta? En annan linje som drivs ganska hårt på min arbetsplats är att föräldrar ska ha förtur på "bra" veckor under semesterperioderna och ha förtur när det kommer till att vara ledig över jul/nyår och andra storhelger, som om vi som är barnfria inte har familjer öht utan bara sitter och ugglar hemma på kammaren när vi inte är på jobbet. Jag förstår absolut att man vill vara ledig när ens barn är ledig på lov och storhelger, men man kan inte reservera samma ledighet varje år och förvänta sig att alla andra ska pussla och anpassa sig enbart för att man har barn.

Jag misstänker att den här översittarattityden som vissa tyvärr har bottnar i att vi har ett så oerhört inpräntat ideal i vårt samhälle att det här med att bilda familj och få barn på något sätt är målsättningen med hela livet, att barn är viktigt att få och att man inte är normal om man inte har barn. Det har ju varit så i tusentals år, familjen behöver nya familjemedlemmar som kan hjälpa till, arbeta på åkrarna, föra familjenamnet vidare, ta hand om sina föräldrar när de blir gamla osv. Jag tror i ärlighetens namn inte att vi är speciellt långt ifrån det stadiet fortfarande, trots att man gärna vill tro att samhället har utvecklats så mycket socialt de senaste 100 åren. Vi lever fortfarande i ett samhälle där det finns kvar ett underförstått tabu att inte vilja eller inte kunna få barn, ffa som kvinna. Sen har det också funnits ett tryck från samhället i stort att man "måste" få barn för att samhället behöver barn som kan jobba i framtiden, då känner man ju sig "duktig" som har uppfyllt sin samhällsplikt genom att bidra med framtida arbetskraft. Även politiker har ju i omgångar skyltat med hur viktiga våra barn är för det framtida samhället, man höjer barnafödandet till skyarna genom att indirekt berömma föräldrarna för att ha skaffat barn. När olika länders statistik för barnafödande publiceras och jämförs så anses det ju ofta som en negativ grej att det föds få barn, "det föds för lite barn" säger man ju ofta och de flesta länder har gjort uträkningar som visar hur många barn som måste födas under en viss tidsperiod för att landet ska gå runt i framtiden, både ekonomiskt och arbetskraftsmässigt.

Även om jag avskyr det så tycker jag inte det är konstigt alls att en del föräldrar höjer sig själv till skyarna på samhällets sociala stege jämfört med personer som inte har barn när barn och barnafödande "glorifieras" och lyfts fram på detta sättet.


Du vet förskolor och fritids stänger vissa veckor, så det är nog bäst om föräldrar kan få semester de veckorna. För att få sommar/julförskola krävs ofta ett intyg från arbetsgivaren. Förresten vilka veckor är bäst?
 
Du vet förskolor och fritids stänger vissa veckor, så det är nog bäst om föräldrar kan få semester de veckorna. För att få sommar/julförskola krävs ofta ett intyg från arbetsgivaren. Förresten vilka veckor är bäst?
Det är väl ändå så att de flesta barn har tillgång till fler än en förälder som kan ta hand om dem de veckor som det är stängt? Enda anledningen till att man behöver (till skillnad från vill) vara ledig då varje år är ju om man är helt ensamstående och utan stöd från far/morföräldrar eller liknande.
 
Du vet förskolor och fritids stänger vissa veckor, så det är nog bäst om föräldrar kan få semester de veckorna. För att få sommar/julförskola krävs ofta ett intyg från arbetsgivaren. Förresten vilka veckor är bäst?
Alla barn är inte i förskoleålder. Jag kan absolut förstå att man vill vara ledig med sitt barn men precis som @Angel skriver så är det skillnad på vad man vill, och vad man behöver. Det finns absolut föräldrar som har ett behov av att vara hemma med sina barn varje ledighet eftersom det inte finns någon annan som kan ta hand om barnet då, men det gäller långt ifrån alla och de i lägena får man hitta en lösning som fungerar. Jag tycker inte det är rimligt att anställda utan barn ska vara tvungna att ta sin sommarsemester i september varje år bara för att kollegor med barn lägger beslag på alla högsommarveckor då skolorna är stängda. Eller att kollegor utan barn ska behöva jobba varje julafton/nyår år efter år bara för att kollegor med barn anser sig ha förtur. Det är inte heller alla arbetsplatser där det går att ta in ersättare/sommarjobbare för att kunna skicka mer personal på semester samtidigt och det är inte alla arbetsplatser som kan stänga ned sin verksamhet.

Majoriteten av alla barn har ändå ett större skyddsnät än bara en förälder som kan ställa upp och passa vid behov, många barn är dessutom gamla nog att klara sig själva hemma på dagarna så mycket av gnället från föräldrar handlar tyvärr om att man anser att den egna semestern är viktigare än kollegans semester. "Bara jag får vara ledig med mitt barn varje år så skiter jag i om kollegan missar julafton med sin familj varje år."
 
Det handlar om att kunna välja.
Just nu väljer jag bort det.
Något annat man lär sig som förälder är tålamod.



De som har vuxit upp med syskon har ju haft möjlighet att redan träna på att andra måste komma i första rummet i alla fall ibland. De har levt på ett sätt där de har varit tvugna att stå tillbaka för andras behov.
Jag ser ofta samma egenskaper hos dem som vuxit upp med många syskon som hos goda föräldrar.
Det här stämmer då inte alls. Kan inte se detta öht spegla sig hos mina vänner el familj.

Min sambo är tex ensambarn och har inga barn. Han är extremt socialt kompetent och mycket inkännande och omhändertagande. Han är personen som funkar med allt och alla, hittar samtalen, kan hitta lösningar, ta de mest knepiga folk och vända den suraste människan. Trots att han i sitt yrke jobbar med data och inte med människor öht.

Mitt barn är ensambarn och jag har under hela hens skolgång fått höra att hen är den i klassen som alltid hjälper andra och hen har flera ggr fått "klassens kompispris" trots att hen egentligen är ganska introvert.

Båda två har dock ett stort hjärta och är genuint intresserade av sin omgivning av naturen. Det är inget som 10 syskon eller 5 egna barn någonsin kommer att ge en person.
 
Alla barn är inte i förskoleålder. Jag kan absolut förstå att man vill vara ledig med sitt barn men precis som @Angel skriver så är det skillnad på vad man vill, och vad man behöver. Det finns absolut föräldrar som har ett behov av att vara hemma med sina barn varje ledighet eftersom det inte finns någon annan som kan ta hand om barnet då, men det gäller långt ifrån alla och de i lägena får man hitta en lösning som fungerar. Jag tycker inte det är rimligt att anställda utan barn ska vara tvungna att ta sin sommarsemester i september varje år bara för att kollegor med barn lägger beslag på alla högsommarveckor då skolorna är stängda. Eller att kollegor utan barn ska behöva jobba varje julafton/nyår år efter år bara för att kollegor med barn anser sig ha förtur. Det är inte heller alla arbetsplatser där det går att ta in ersättare/sommarjobbare för att kunna skicka mer personal på semester samtidigt och det är inte alla arbetsplatser som kan stänga ned sin verksamhet.

Majoriteten av alla barn har ändå ett större skyddsnät än bara en förälder som kan ställa upp och passa vid behov, många barn är dessutom gamla nog att klara sig själva hemma på dagarna så mycket av gnället från föräldrar handlar tyvärr om att man anser att den egna semestern är viktigare än kollegans semester. "Bara jag får vara ledig med mitt barn varje år så skiter jag i om kollegan missar julafton med sin familj varje år."
Jag håller med. Den här diskussionen har varit uppe så många gånger, och för mig är det enormt stor skillnad på en ensamstående förälder som måste vara ledig vissa veckor för att förskola/fritids är stängt, eller måste lita till andra än den andra föräldern (rent krasst har inte mormor/morfar/farmor/farfar samma krav på sig att passa barnet som föräldern, bara för att ett barn bara har en förälder kan man inte förutsätta att någon ur den äldre generationen ställer upp, eller en moster eller en vän eller vem det nu är man har som skyddsnät), jämfört med en familj där det finns två fungerande vuxna föräldrar som antingen lever ihop eller har delad vårdnad.

Det är stor skillnad på "jag kan inte lösa den här ledigheten för mitt barn under veckorna förskolan är stängd på något sätt och vis i världen" och "jag vill vara ledig samtidigt som min partner". Det sista alternativet vill alla, och har man inte en partner har man förmodligen annan familj eller vänner man vill vara ledig tillsammans med, så det handlar inte om barnet.
 
Jag håller med. Den här diskussionen har varit uppe så många gånger, och för mig är det enormt stor skillnad på en ensamstående förälder som måste vara ledig vissa veckor för att förskola/fritids är stängt, eller måste lita till andra än den andra föräldern (rent krasst har inte mormor/morfar/farmor/farfar samma krav på sig att passa barnet som föräldern, bara för att ett barn bara har en förälder kan man inte förutsätta att någon ur den äldre generationen ställer upp, eller en moster eller en vän eller vem det nu är man har som skyddsnät), jämfört med en familj där det finns två fungerande vuxna föräldrar som antingen lever ihop eller har delad vårdnad.

Det är stor skillnad på "jag kan inte lösa den här ledigheten för mitt barn under veckorna förskolan är stängd på något sätt och vis i världen" och "jag vill vara ledig samtidigt som min partner". Det sista alternativet vill alla, och har man inte en partner har man förmodligen annan familj eller vänner man vill vara ledig tillsammans med, så det handlar inte om barnet.
Exakt, de allra flesta har någon form av familj, det behöver inte vara blodsfamilj men en umgängeskrets man kallar familj som man vill spendera tid med när alla är lediga. Jag anser att den möjligheten ska vara rättvist fördelad på en arbetsplats så att alla som vill får chansen med jämna mellanrum.
 
De som har vuxit upp med syskon har ju haft möjlighet att redan träna på att andra måste komma i första rummet i alla fall ibland. De har levt på ett sätt där de har varit tvugna att stå tillbaka för andras behov.
Jag ser ofta samma egenskaper hos dem som vuxit upp med många syskon som hos goda föräldrar.

Det köper jag inte alls faktiskt. Snarare känns det som att de som har syskon har blivit bättre på ta plats och att putta undan andra för att de fått kämpa för uppmärksamhet och annat under uppväxten. Buffligare. Medan jag uppfattar ensambarn som antingen bortskämda och tycker att allt ljus ska lysa på dem eller som väldigt ödmjuka och har lätt för att dela med sig för att de aldrig behövt konkurrera med ett syskon om saker och ting. Vilket ofta gör att den andra kategorin av ensambarn blir bortskuffade av de som har syskon och lärt sig vara buffliga.
 
Tycker att frågan i trådämnet (kanske minus ordet unik) är vettig, början på tråden (som jag vet är utbruten) inte lika vettig ;)

Självklart kan föräldraskap bidra till personlig utveckling och social kompetens. Tycker att de flesta som fått barn pratar om var barnen lärt dem, vilka insikter man har fått osv. Och det där med att skaffa barn är ju lite som att köpa hund, plötsligt pratar man med en massa okänt folk bara för att man råkar ha en av samma sort i släptåg :p

Det där är ju ganska ytliga saker och personligen så tycker jag att föräldraskapet gett mig betydligt mer än så vad gäller personlig utveckling. Jag har läst massor om inte just kanske barnuppfostran men bemötande av barn osv som gett massor med insikter och synvinklar om inte bara barns relationer utan människors i sort. Jag har också fått massa insikter om min egen barndom, varför saker och ting blivit som de blivit som jag diskuterat med mina föräldrar, och nog inte gjort på samma sätt om jag inte själv blivit förälder.

Gott så. Men steget därifrån är ju ENORMT till att påstå att det enda sättet att genomgå en liknande personlig utveckling vore att bli förälder. Jag kan nog direkt komma på ett antal andra sätt som vore minst lika effektiva i frågan. Eller än värre att påstå att alla föräldrar genomgår en personlig utveckling som skulle märkas av andra och får ökad social kompentens. Det är ju ett smått absurt påstående.

Jag är också övertygad om att jag har missat chanser till annan typ av personlig utveckling på grund av att jag de senaste åren (med all frivillighet) lagt tid och engagemang på barn och föräldraskap. Vad som var bäst? Ingen aning.

Skulle snarare påstå tvärtom, att om man börjar resonera kring "jag kan det här och jag är det här på grund av att jag är förälder/hundägare/gift/skild/whatever och det kom automatiskt" så är man ute på djupt vatten. Och än mer om man påstår sig kunna säga detsamma om andra.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 544
Senast: Nepenthe
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
35 384
Senast: monster1
·
Relationer Jag vet egentligen inte om jag borde skriva ner och posta det här men jag är verklige rådvill. Efter en turbulent vår med flera stora...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 800
Senast: Loons
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hög matskål
  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp