Bil som får dra 750 kg obromsat släp?

Bukefalos 30 år!

Det finns en sida där du kan söka och få en lista på modeller, dragbilarna.se som du kan kolla på. Sen är det förstås bra att dubbelkolla på regbeviset innan köp ändå.
Tack! Jag har kollat där, men får inte in obromsat i sökningen, bara tyngre släp, men det är kanske handhavandefel av mig?

Provat trafikverket?
Ett obromsat släp kallas just det ett obromsat.

Du menar transportstyrelsen ? Ja det skrev jag ju i mitt inlägg !
Kan citera transportstyrelsen med !
1759778459059.webp

Ur deras https://www.transportstyrelsen.se/g...orkortsbestammelser_personbil_lattlastbil.pdf

ÅTERIGEN INGEN kommentar om det gäller bromsat eller obromsat släp !

Kan även tillägga att Blocket nu har lagt in en rubrik "Data från Transportstyrelsen" när man kollar på begagnade bilar där. går du in på "Teknisk data" så finns "Max Släpvagnsvikt, obromsad" med som en rubrik. Så slipper man gå in på Transportstyrelsen och söka på regnummer när man gör en snabbkoll bara om de funkar med vikten eller inte, eftersom man hittar den data direkt på Blocket (som tar det från Transportstyrelsen).
Yes, det är där jag kollar (även om det saknas ibland), men jag gick igenom 50 bilar i mitt sökområde och prisklass och 0 fick dra 750. Så jag tänker om jag håller span på modell så kanske det går lättare?

Visa bifogad fil 175273

Ur deras https://www.transportstyrelsen.se/g...orkortsbestammelser_personbil_lattlastbil.pdf

Körkortsbehörigheten, ja, enligt den får du med ditt körkort dra en lätt släpvagn. Men bilen du kör får inte alltid dra en lätt släpvagn (om den är obromsad). Båda måste ju vara okej för att du ska få köra ekipaget.

Yes, det är där jag kollar (även om det saknas ibland), men jag gick igenom 50 bilar i mitt sökområde och prisklass och 0 fick dra 750. Så jag tänker om jag håller span på modell så kanske det går lättare?
Jag gissar att tricket är att hitta en tillräckligt tung bil - den måste nog väga 1500 kg i tjänstevikt för att få dra 750 kg obromsat.

Sant. Men inte för tung heller antar jag...
För 750 kg släp tror jag nog inte bilen kan vara för tung - där kommer väl reglerna om att man alltid får köra ett lätt släp in. (dvs totalvikt för bil och släp kan vara högre än 3500 kg på B körkort om det är så att bilen är väldigt tung och du har ett lätt släp)

Visa bifogad fil 175273

Körkortsbehörigheten, ja, enligt den får du med ditt körkort dra en lätt släpvagn. Men bilen du kör får inte alltid dra en lätt släpvagn (om den är obromsad). Båda måste ju vara okej för att du ska få köra ekipaget.
Det står ju också i rapporten du länkade, både lite högre upp och längre ner.

"Tänk på att de begränsningar en viss
körkortsbehörighet ger inte är det enda
du måste ta hänsyn till. Den bil du kör
och den släpvagn du drar har också
begränsningar som beror på fordonens
tekniska utförande. Exempelvis får bilen
inte dra hur tunga släpvagnar som helst.
Släpvagnen får i sin tur inte ta obegränsat
med last."

Och längst upp har de exempel på olika bilar, där vissa inte får dra det lätta obromsade släpet med hur mycket last som helst. Dvs problemet är inte körkortsbehörigheten, utan begränsningen i vad som är tillåtet med just den bilen.

(vilket nog är kopplat till att man inte får köra obromsat i full hastighet om släpet är för tungt i relation till bilen, eftersom det enbart är bilen och bilens vikt som bromsar)

För 750 kg släp tror jag nog inte bilen kan vara för tung - där kommer väl reglerna om att man alltid får köra ett lätt släp in. (dvs totalvikt för bil och släp kan vara högre än 3500 kg på B körkort om det är så att bilen är väldigt tung och du har ett lätt släp)
Okej. Då är det något annat som felar på många bilar. Kollade t ex för skojs skull på en qasquai som jag körde på jobbet. Totalvikten är 1880kg, men den får bara dra 680kg

Okej. Då är det något annat som felar på många bilar. Kollade t ex för skojs skull på en qasquai som jag körde på jobbet. Totalvikten är 1880kg, men den får bara dra 680kg
Tjänstevikten, inte totalvikten.

Stämmer kanske dock inte till 100% - såg en nu med tjänstevikt på 1500 kg men som bara fick dra 725 obromsat. Så kanske lite extra marginal, eller något?

Det står ju också i rapporten du länkade, både lite högre upp och längre ner.

"Tänk på att de begränsningar en viss
körkortsbehörighet ger inte är det enda
du måste ta hänsyn till. Den bil du kör
och den släpvagn du drar har också
begränsningar som beror på fordonens
tekniska utförande. Exempelvis får bilen
inte dra hur tunga släpvagnar som helst.
Släpvagnen får i sin tur inte ta obegränsat
med last."

Och längst upp har de exempel på olika bilar, där vissa inte får dra det lätta obromsade släpet med hur mycket last som helst. Dvs problemet är inte körkortsbehörigheten, utan begränsningen i vad som är tillåtet med just den bilen.

(vilket nog är kopplat till att man inte får köra obromsat i full hastighet om släpet är för tungt i relation till bilen, eftersom det enbart är bilen och bilens vikt som bromsar)

Absolut men då får ju ALLA dra släpet... Sen får det ju inte alltid vara LASTAT fullt... Så då har jag ju oavsett rätt i att ALLA bilar får dra ett 750 kgs obromsat släp.

1759780300134.webp

Sen att bil 1 BARA FÅR LASTA mindre är ju inget problem ? Den får ju fortfarande hänga bakom bilen, Utan last och med last upp till vad bilen får dra.

Så får en bil bara dra 670 kg får du fortfarande hänga på ett 750 kg släp men som sagt det får endast väga 670 kg !

Tjänstevikten, inte totalvikten.

Stämmer kanske dock inte till 100% - såg en nu med tjänstevikt på 1500 kg men som bara fick dra 725 obromsat. Så kanske lite extra marginal, eller något?
Tjänstevikten var över 1500 på den.
Så jag vet inte om det är dragkroken eller någon annan konstruktion som spökar också.

Absolut men då får ju ALLA dra släpet... Sen får det ju inte alltid vara LASTAT fullt... Så då har jag ju oavsett rätt i att ALLA bilar får dra ett 750 kgs obromsat släp.

Visa bifogad fil 175275

Sen att bil 1 BARA FÅR LASTA mindre är ju inget problem ? Den får ju fortfarande hänga bakom bilen, Utan last och med last upp till vad bilen får dra.

Så får en bil bara dra 670 kg får du fortfarande hänga på ett 750 kg släp men som sagt det får endast väga 670 kg !
Ja, det låter rätt enligt av vad jag har förstått. Dvs du får inte dra 750 kg obromsat - men du får dra släpet, men med mindre last.

Visa bifogad fil 175273

Ja, men telefon ändrade till trafikverket.

Släpvagn

En släpvagn är ett släpfordon på hjul eller band som är tillverkat för att dras av ett motorfordon, en traktor eller ett motorredskap. En släpvagn kan behöva vinterdäck under perioden 1 december–31 mars om det råder vinterväglag.
Information om vinterdäck på släpvagn

Du får köra högst 40 km/tim med obromsad släp- eller husvagn, eller högst 80 km/tim med bromsad släp- eller husvagn eller obromsad släp- eller husvagn under vissa omständigheter.

Visa bifogad fil 175273

Det du länkat är ju klockrent skrivet obromsat eller bromsat.
Obromsat måste man kolla i papperen vad bilen får dra. Gäller iofs även alla vikter som bilen får dra.

Tjänstevikten var över 1500 på den.
Så jag vet inte om det är dragkroken eller någon annan konstruktion som spökar också.
Intressant! Har du lust att skicka ett PM med reg nr? (eller print screen av viktdelen på Transportstyrelsens sida) Jag blev nyfiken nu på vad bilen har för vikter och dragvikter :)

Intressant! Har du lust att skicka ett PM med reg nr? (eller print screen av viktdelen på Transportstyrelsens sida) Jag blev nyfiken nu på vad bilen har för vikter och dragvikter :)
Den är tillbakalämnad för flera veckor sedan och jag minns inte reg-numret. Minns bara att jag inte fick ihop det.
Nu läste jag vidare också och inser att jag måste ha en med tjänstevikt på minst 1500kg om jag inte vill behöva puttra fram i 40 km/h :rofl:

Den är tillbakalämnad för flera veckor sedan och jag minns inte reg-numret. Minns bara att jag inte fick ihop det.
Nu läste jag vidare också och inser att jag måste ha en med tjänstevikt på minst 1500kg om jag inte vill behöva puttra fram i 40 km/h :rofl:
Jag minns att jag, när jag hade haft körkort i bara något år och hade min första lilla Skoda Fabia, helt hade missat det här med att det var skillnad på max släpvagnsvikt (som var 750 kg på bilen) och max obromsat släpvagnsvikt (som definitivt var lägre), och att det fanns en maxhastighet om bilens tjänstevikten var låg etc. Så, ehm, det hände nog 1-2 gånger att jag körde släpet fullastat och i 80 km/h (en av gångerna hela vägen mellan Skåne och Östergötland :bag:).

Liknande trådar

• Från stor bil till liten bil
  • Mest prisvärda dragbilen för BE-kort
  • Byta bil?
  • De kommande ny EUreglerna

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Valvaka!
  • Dejtingtråden 39

Barn