Bilar, bilar, bilar...

Bukefalos 30 år!

Ja, ska man köpa ny bil så hade jag absolut köpt el. Är ganska off marknaden så kan inte direkt ge några tips. För ett par år sedan valde vi mellan Peugeot E-2008(?) och Kia Niro. Det blev en Kia Niro till slut och vi är nöjda med den.

Laddstolpe krävs men är ju en engångskostnad och du kan ju få bidrag till hälften.
Helt ny kommer det inte bli 😅 det har vi gjort en gång och det räcker :p
Men nyare än 20.000+ mil på blocket liksom, för den bilen har vi ju redan.

Beroende på vad man behöver bilen till så finns det billiga, begagnade elbilar.
En MG 5 (kombi) som är 2 år gammal, gått 4000 mil, har 5 års nybilsgaranti kvar kan man få för strax över 200 000:-. De har en räckvidd på 35 mil.
Det tycker inte jag är dyrare än en fosilbil.

Jag kör själv en MG 4 och den ligger omkring 200 000:- redan efter nått år.
Men visst, det är inga dragbilar.

Vad får man ge för dem som nya?
Det låter som ett väldigt lågt andrahandsvärde, men det beror ju så klart på vad man får ge för dem från början :)

Ja och dragbilen kommer vi behålla, men bor på landet så behöver två bilar.

Inte satt någon budget än men känns konstigt att köpa fossilbil om man ska ha ny bil.. Men elbil kräver laddstolpe så tillkommer kostnad för den.
Jag bor också på landet och behöver min bil.

Har en Peugeot 308 diesel. Drar under halvlitern.
Om det nånsin blir aktuellt med bilbyte är ren elbil inget alternativ. Pga omvärldsläget. Blir landets kraftförsörjning attackerad så kommer bilen ingenstans. Ren diesel kommer inte heller att funka - kanske drar situationen i mellanöstern iväg så bränsle blir ransonerat och dyrbart.

Enda vettiga alternativet för mig de närmaste - säg 10 - åren bara hybrid .

En MG 5 (kombi) som är 2 år gammal, gått 4000 mil, har 5 års nybilsgaranti kvar kan man få för strax över 200 000:-. De har en räckvidd på 35 mil.

Allt är ju relativt. Köpte min V50 från 07 förrförra året för 17 000 som då hade gått nästan 20 000.

200 000 är hiskeligt mycket för mig för en bil.

Allt är ju relativt. Köpte min V50 från 07 förrförra året för 17 000 som då hade gått nästan 20 000.

200 000 är hiskeligt mycket för mig för en bil.
Samma här. Tror min bilmodell kostar typ 250.000 NY. "Billig" för mig är en tiondel av det, på sin höjd...

Och begagnad elbil för 200.000 som måste servas för 250.000 om några år=noll värde om man vill sälja den igen och kräver massiv investering i nytt batteri mm för att gå att köra... nej tack.

Samma här. Tror min bilmodell kostar typ 250.000 NY. "Billig" för mig är en tiondel av det, på sin höjd...

Och begagnad elbil för 200.000 som måste servas för 250.000 om några år=noll värde om man vill sälja den igen och kräver massiv investering i nytt batteri mm för att gå att köra... nej tack.
Känns som en högst orimligt jämförelse? Menar du att det är de två alternativen du väljer mellan?

Låter också som en osedvanligt korkad affär att köpa en begagnad elbil för 200' som beräknas behöva byta batteri inom några år (det är väl typ bara tesla och audi där batterierna är så dyra, då får man ju jämföra med en ny tesla eller audi?). Antingen köper man väl en betydligt billigare bil, eller en nyare där batteriet beräknas hålla hela bilens livslängd?

Känns som en högst orimligt jämförelse? Menar du att det är de två alternativen du väljer mellan?

Låter också som en osedvanligt korkad affär att köpa en begagnad elbil för 200' som beräknas behöva byta batteri inom några år (det är väl typ bara tesla och audi där batterierna är så dyra, då får man ju jämföra med en ny tesla eller audi?). Antingen köper man väl en betydligt billigare bil, eller en nyare där batteriet beräknas hålla hela bilens livslängd?
Hur lång är genomsnittlig livslängd på ett elbilbatteri? Hur lång är betäknad livslängd på en elbil?

Retoriska frågor. Mitt inlägg var en reaktion på att nån tyckte att 200.000 var en billig bil.

Hur lång är genomsnittlig livslängd på ett elbilbatteri? Hur lång är betäknad livslängd på en elbil?

Retoriska frågor. Mitt inlägg var en reaktion på att nån tyckte att 200.000 var en billig bil.

För mig är 200 k galet mycket pengar 😅
Finns inte en suck att jag skulle kunna köpa en sån, då får jag sälja hästen och då kan jag lika gärna fortsätta leasa en billig småbil.

Vad får man ge för dem som nya?
Det låter som ett väldigt lågt andrahandsvärde, men det beror ju så klart på vad man får ge för dem från början :)
Omkring det dubbla. Andrahandvärdet på elbilar är jättelågt. Så är man ute efter en bil att ha länge och som är billig i drift är det mer ekonomiskt än fosilbil. Där är inköpspriset även på begagnade högt. Men när bilen är riktigt gamal är ju värdet helkass oavsett bil.

Fast jag svarade på att elbilar var dyra vilket nya är.
En ny personbil ligger på runt 500 000 och ofta mer. Du kör väl en skåpbil? Kanske inte ett förstaval för gemene man som funderar på ny bil och nämner elbil.

Ok. Jag tycker fortfarande det var helt orimligt att snurra iväg kring att en bil för 200' skulle kräva service för 250' inom några år. Det kändes verklighetsfrånvänt. 200' är mycket pengar oavsett, det räcker att konstatera det.
De gör de verkligen inte heller. Det är stor skillnad på nya generationen elbilsbatterier mot de som kom för 7-10 år sen men diskussioner fastnar ofta där.

Jag har en Peugeot Partner just nu. Billiga på andrahandsmarknaden, gott om billiga reservdelar och drar väldigt lite diesel. Till skillnad från andra skåpbilar i samma stoleksklass är den 2 m lång i skåpet (går att sova i vid behov), och har plats för 2 passagerare (om de inte har så bred rumpa 😬). Många smarta lösningar för förvaring osv, men comforten är lite sämre än tex Caddy.

En gång skåpbil, alltid skåpbil. Helt underbart med gott om plats för hundarna och lätt att hålla behaglig temperatur i bilen sommartid.
Efter att båda bilarna nu i vår talat om att de är lite för gamla, och gått lite för långt för att man ska kunna köra dem på långresor utan problem, så har jag gjort slag i saken och köpt en två år gammal hantverksbil.

Skäl 1: Eftersom vi i princip aldrig är mer än två har nuvarande bilar av praktiska skäl körts omkring utan baksäte i typ minst fem år.

Skäl 2: Visst vore det nice att kunna övernatta i skåpet?

Skäl 3: Prisskillnad mot konventionell personbil.

Så mycket möjligheter med 210cm långt skåp!

Och nödsätet funkade över förväntan i midsommar för tre fullvuxna 2x30mil upp till fäboden. Vi cirkulerade dock ordentligt, och fann dessutom att den av oss med kortaste ben kunde sitta med benen på var sida om mittkonsollen utan att störa körningen det minsta.

Efter att båda bilarna nu i vår talat om att de är lite för gamla, och gått lite för långt för att man ska kunna köra dem på långresor utan problem, så har jag gjort slag i saken och köpt en två år gammal hantverksbil.

Skäl 1: Eftersom vi i princip aldrig är mer än två har nuvarande bilar av praktiska skäl körts omkring utan baksäte i typ minst fem år.

Och nödsätet funkade över förväntan i midsommar för tre fullvuxna 2x30mil upp till fäboden. Vi cirkulerade dock ordentligt, och fann dessutom att den av oss med kortaste ben kunde sitta med benen på var sida om mittkonsollen utan att störa körningen det minsta.
Jag har dessutom lyckats sova rätt gott halvsittande på tvären i framsätet- mittsätet gör att det går helt ok om man har ett par rejäla kuddar bakom ryggen!

Eftersom jag av ekonomiska skäl väljer bort hotell på mina resor så känns argumentet "sova i bil" viktigt. Nu har jag börjat titta på alternativ men faskiken så dyrt det är med såna bilar

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Att vara en usel hundförare/tränare
  • Valpkull!

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka