Bilar, bilar, bilar...

Bukefalos 30 år!

Eftersom jag av ekonomiska skäl väljer bort hotell på mina resor så känns argumentet "sova i bil" viktigt. Nu har jag börjat titta på alternativ men faskiken så dyrt det är med såna bilar
Om du ska upp i storleksklass med Transporter/Hiace ja, men tex Peugeut Partner är som sagt lång nog att sova i och i en prisklass en bra bit under Caddy Maxi som också är lite längre. Är man under 180 kan man sova bekvämt i en Renault Kangoo, en sån kan man få i helt ok skick för 10.000

Om du ska upp i storleksklass med Transporter/Hiace ja, men tex Peugeut Partner är som sagt lång nog att sova i och i en prisklass en bra bit under Caddy Maxi som också är lite längre. Är man under 180 kan man sova bekvämt i en Renault Kangoo, en sån kan man få i helt ok skick för 10.000
Jag är 169 cm så det kravet klarar jag.

Jag körde VW caddy när jag körde färdtjänst.

Om bortser ifrån elbil är för dyrt för mig att köpa. Var valet beg. bensinbil pga tillgången till ladda bilen. Finns ingen möjligthet ladda hemma, det finns få ställen här i stan går ladda.
Valet föll på liten automat (får endast köra automat dessutom) utan dragkrok, eftersom jag inte har behov lasta mycket och dra något. Att är liten och smidig helt enkelt, ska kunna ta mig dit jag vill få gånger behöver använda bilen. Märke och modell, var helt pga min mammas senaste val av bil :love:

Jag är 169 cm så det kravet klarar jag.

Jag körde VW caddy när jag körde färdtjänst.
I alla kombibilar man kan fälla baksätet så funkar det ju att sova där. En av mina kompisar är 176 cm lång och vi har spenderat många nätter i skuffen/baksätet på mina bilar (allt från Ford Focus till min nuvarande Kia Sorento). Vi har sovit jättebra hela veckan på Falsterbo tex. Så har man bara kriteriet att man vill kunna sova i bilen så går det superbra att göra det i nästan vilken kombi som helst.

I alla kombibilar man kan fälla baksätet så funkar det ju att sova där. En av mina kompisar är 176 cm lång och vi har spenderat många nätter i skuffen/baksätet på mina bilar (allt från Ford Focus till min nuvarande Kia Sorento). Vi har sovit jättebra hela veckan på Falsterbo tex. Så har man bara kriteriet att man vill kunna sova i bilen så går det superbra att göra det i nästan vilken kombi som helst.
Jag håller med dig. Sonen som är 186 cm sov tillsammans med en kompis i sin Audi A4 hela påsken. Den är inte ens jättestor :)
Komforten i en personbil är oändligt mycket bättre vid körning så är det enda kravet hade jag lätt valt personbil.

Senast ändrad:
Komforten i en personbil är oändligt mycket bättre vid körning så är det enda kravet hade jag lätt valt personbil.
De hantverksbilar jag tittade på är precis samma bil som motsvarande personbil, bortsett från att där kupén fortsätter bakåt i en personbil är kupén kapad, och ersatt med ett skåp.

Därför förstår jag inte "oändligt mycket bättre" komfort.
För min del är den detsamma.

Vad finns det för hantverksbilar som saknar komfort?

De hantverksbilar jag tittade på är precis samma bil som motsvarande personbil, bortsett från att där kupén fortsätter bakåt i en personbil är kupén kapad, och ersatt med ett skåp.

De jag har haft har alla haft betydligt ljudligare kupéer mot en personbil.
Haft Kangoo, Transit, Zafira och Connect.
Vi har även några i jobbet av olika märken. Klart bullrigare och stötigare.

De jag har haft har alla haft betydligt ljudligare kupéer mot en personbil.
Haft Kangoo, Transit, Zafira och Connect.
Vi har även några i jobbet av olika märken. Klart bullrigare och stötigare.
"Tomma tunnor skramlar mest" gäller såklart.

Ja, ett helt tomt och oinrett skåp kan skramla en del.
Men på resa har man väldigt ofta mjuk packning med sig, som dämpar akustiken/äter upp plåtskramlet.

Och är det fortfarande ett problem kan man klä plåtväggen mellan kupé och skåp med en matta av den här typen, vilket jag har för avsikt att göra - även om resan över midsommar till/från fäboden var en ytterst positiv upplevelse i skrammelhänseende:

(btw, det är en Connect L2 jag köpt)

https://www.bilmattor-online.se/filtmatta-svart-200-x-2-000-cm.html
https://www.getcamping.se/husvagns-...ampning/filtmatta-for-interior-och-inredning/

"Tomma tunnor skramlar mest" gäller såklart.

Ja, ett helt tomt och oinrett skåp kan skramla en del.
Men på resa har man väldigt ofta mjuk packning med sig, som dämpar akustiken/äter upp plåtskramlet.

Och är det fortfarande ett problem kan man klä plåtväggen mellan kupé och skåp med en matta av den här typen, vilket jag har för avsikt att göra - även om resan över midsommar till/från fäboden var en ytterst positiv upplevelse i skrammelhänseende:

(btw, det är en Connect L2 jag köpt)

https://www.bilmattor-online.se/filtmatta-svart-200-x-2-000-cm.html
https://www.getcamping.se/husvagns-...ampning/filtmatta-for-interior-och-inredning/
Syftar du på min åsikt med ditt talessätt?

Typ alla?

Jag äger en Caddy och älskar den bilen, men inte sjutton är den lika tyst och bekväm som en Passat. Då har jag ändå isolerat skåp, hundburar och en hel massa saker i skåpet. Men vägljudet är oändligt mycket högre, stolarna går inte ens att jämföra och man känner av varenda ojämnhet och gupp i Caddyn. Jag har också kört en Kangoo. Det vara samma sak. Citan kändes något bättre men jämför med E-klass så är det inte ens nära samma komfort. Passat och E-klass flyter man fram i i högre hastigheter. Når jag130 med Caddyn så är det inte jättekul längre. 50 mil i sträck i en E-klass går utmärkt. 50 mil i Caddy gör en stel och trött.

Transporter är väl okej, men fortfarande inte helt i klass med Passat. Vito är också den bättre men ingen E-klass.

Jag läser om bensinpriser. Om två år träder någon ny EU-lag i kraft som innebär att oavsett styrande parti i Sverige så kommer bensinpriserna öka. Förvisso "bara" några kronor per liter, eventuellt. Men jag läser på flera sidor att om fem år, då kan det vara så att bensinen kostar ca 35kr/litern. Det är massor. Och skatten på bensinbilar (och hybrider) ska visst gå upp också.

Eftersom jag har hundar och måste kunna ta mig till veterinär oavsett tidpunkt, det inte ens är tillåtet med hund(ar) på all kollektivtrafik hela tiden osv så behöver jag verkligen ha tillgång till en bil, även om det såklart i vardagen går att göra sitt bästa för att ta sig fram på andra sätt. Jag hoppas tex på att kunna köpa en elcykel och (förutom mitt i smällkalla vintern) kunna cykla till jobbet de dagar då hundarna inte ska med.

I dagsläget är sambons bil en bensinbil. Den drar ca 0,5L/milen, men är i minsta laget och det har länge känts lockande med något lite rymligare, just eftersom vi nu är två pers + tre stora hundar i denna lilla bil när vi åker någonstans. Ska vi handla på vägen hem, ja då blir jag sittande i passagerarsätet med matkassar inklämda vid fötterna :D

Men hur ska man tänka? Ska man behålla den lilla bensinsnåla och hoppas att den framöver klarar sig från större reparationskostnader? Ska man köpa en "ny" (begagnad) bensinbil eftersom de går att hitta för billig prislapp? Kan man ens köpa en billig elbil?

När är rätt läge att sälja nuvarande bilen? Nu, innan den tappat i värde? Senare, i hopp om att elbilar blivit billigare?

Ni som behöver bil, hur tänker ni kring det här med bilköp?

Jag tänker att bilen måste fungera i mitt liv. Jag har inte riktigt tillgång till kollektivtrafik och åker mycket dit det inte finns någon alls. Dessutom med ett skåp fullt av hundar och attiraljer.

Jag hade gärna kört elbil, men det är inte praktiskt möjligt. Till och från jobbet hade det varit perfekt, om jag haft någonstans att ladda den. Bor i lägenhet och har förvisso garage, men det finns ingen laddbox och får inte monteras någon. Jag kan inte heller ladda på jobbet. Man kan ju ladda på mack, men då behöver räckvidden bli längre så jag inte behöva stå på mack flera gånger i veckan. Jag parkerar sällan och gör ärenden så jag kan ladda under tiden. Jag är inte ute och shoppar eller äter ute eller befinner mig i stan helt enkelt.

Sedan var det ju räckvidden. Jag måste ha en bil som klarar 50 mil i sträck, köra runt lite under en dag eller två och sedan kanske få sig en laddning. Eventuellt måste den kunna gå 50 mil hem igen. Det är inte alltid det finns laddning dit jag ska. Jag åker långt flera gånger om året, stannar inte och äter eller liknande. Paus tas när hundarna måste rastas och där finns sällan laddstolpar. Där laddstolpar finns är det olämpligt att rasta alla hundar. Tid är dessutom en faktor. Ska jag åka 40-50 mil och sedan tillbaka igen inom 24-48h så vill jag inte att resan tar längre tid än nödvändigt. Jag vill inte stå still i en timme varken på vägen dit eller hem. Det vore väl okej om det bara vore någon gång om året, men nu är det fler än så.

Så jag funderar på en hybrid, om jag skulle få möjlighet att ladda enkelt och smidigt någon gång i framtiden. Skåpbil blir det igen för jag får inte plats i en personbil. Och om det dyker upp en elbil (skåp) med räckvidd på runt 80-100 mil och jag får laddmöjligheter, då byter jag till en sådan.

Jag jämför inte två olika bilar.
Jag jämför samma bil, men i två olika utföranden.
Jag är övertygad om att du har fel.
Tror både skåpvarianten och personbilsvarianten bullrar mer än en vanlig personbil, men att personbilsvarianten av skåpbilen är klart tystare än hantverkarvarianten, sedan blir det självklart bättre om man fyller skåpet fullt med madrasser ;)

Jag kommer fortsätta med bensinbil. Om hyresvärden installerar laddstolpar på alla parkeringsplatser kan jag börja tänka om. Jag tänker definitivt inte byta till elbil förrän jag kan ladda den hemma på natten i lugn och ro.

Jag kommer fortsätta med bensinbil. Om hyresvärden installerar laddstolpar på alla parkeringsplatser kan jag börja tänka om. Jag tänker definitivt inte byta till elbil förrän jag kan ladda den hemma på natten i lugn och ro.
Har man inte möjligheten att ladda hemma så är elbil inte ett dugg billigare än en fosilbil. Bolagen tar hutlöst betalt på stolparna.

Men har man möjlighet är det oslagbart i pris.
Jag körde 172 mil för 317:- i Maj. I Juni ligger jag på minus då jag näst intill bara laddat på minuspris (har rörligt timpris)
Totalt hamnar jag på 1500/mil för strax över 2000:- året.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Att vara en usel hundförare/tränare
  • Valpkull!

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka