Bilar, bilar, bilar...

Bukefalos 30 år!

Jag tänker att det finns ingen perfekt bil.
Det finns en oändlig variation av modeller, drivmedel, storlekar och användningsområden. Man får alltid kompromissa med något. Det finns ingen bil som passar alla.
Ingen är så korkad att man köper en vill biltyp för miljöns skull för det finns inga miljövänliga bilar.
Inte heller elbilsförare kör elbil för miljöns skull. Iaf ingen jag känner. Utan för bekvämligheten och att det är billigt att ladda hemma.

Sånna här diskussioner blir alltid väldigt svartvita.

Jag har lite bilångest inför framtiden. Vi bor på landet och har två bilar, åker ca 3000 mil om året / bil. Båda bilarna är diesel idag. Laddstolpe hade absolut kunnat installeras i framatiden men det är inte mitt stora bekymmer. Jag behöver kunna dra häst och känna mig säker på att kunna ta mig dit jag behöver och vill. Att kunna köpa en ny bil är verkligen inte ekonomiskt hållbart för oss, oavsett vilken typ av bil, och att köpa begagnad elbil verkar ju vanskligt på många sätt. Jag har bara åkt med en elbil en gång och det fick mig att bli helt avskräckt. Vi skulle åka 10 mil och bilen var nyladdad. Vi fick åka i 80 på motorvägen för att förhoppningsvis komma fram utan att behöva ladda för att det drog mindre att köra långsammare. Väl där fick vi parkera en lång bit ifrån dit vi skulle och bilen skulle förhoppningsvis vara färdigladdad när vi skulle åka hem igen. :eek: Jag fattar att man får anpassa och planera sin körning på ett annat sätt, men det var ju inte så att den resan fick mig att ändra åsikt om elbilar. Jag var redan mycket skeptisk till elbil innan. Både för vår del, men också för bilar i stort.
Låter helt galet att behöva åka 80 för att ta sig 10 mil!

Vi har en Tiguan diesel och en Volvo C40 elbil och jag kan säga att jag väljer 1000 gånger hellre Volvon för alla färder. Tiguanen känns hopplöst föråldrad och tråkig att köra i jämförelse. Tar även helst Volvon när jag ska dra hästsläpet för Volvon är grym på att dra, kräver kanske lite mer planering än med Tiguanen men väljer som sagt den ändå. På sommaren så åker vi i princip gratis med Volvon iom grid reward. Volvon är verkligen grymt kul att köra, har aldrig kört en så pigg bil förut, är som en sportbil fast det är en suv. När det är dax att byta ut Tiguanen så kommer det inte bli en ny diesel/bensinbil..

Men jämför man med bilen de har utgått ifrån så är denna betydligt mer aerodynamisk. Allt är relativt liksom.
Men om man räknar aerodynamikförbättring per år, så är framstegen i myrstegsstorlek på var och en av de sjuttiofem åren som förflutit sedan orginalets 1950:

1000011328.webp

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka