Bilder från systemkameror här tack!

Sv: Bilder från systemkameror här tack!

förtydliga:
Du har haft hästen i sökaren, helatiden. och när hästen hoppar trycker du av.
alltså. förljer med hästen och ryttaren med kameran..

Yes..
Dock så var jag för snabb på de flesta korten därav suddiga hinder samt ben.
Har inte varit med och fotograferat på tävlingar innan utan mer.. aktiviteter med barnen så jag var inte van med att fotografera hoppning.

KL

Jag har en liten fundering, nu när jag ser alla fina bilder :d

Jag planerar att inom snar framtid köpa nytt objektiv till min Nikon D60, eller kanske två beror på priset då.

Vill i första hand ha ett bra allround, har blivit tipsad om Tamron 28-75.
Vill ha ett som klarar OK ridhusbilder och samtidigt går fint att använda till annat. Fotar nästan enbart hästar/djur och natur.

ELLER köpa ett som funkar i ridhus, ett 50/1,8 t.ex (har lät det ska bara bra?) och ett annat som funkar bättre i andra situationer, utomhus mm.

Har nu bara kitobjektivet 18/55 och det suger på allt, funkar bara bra utomhus i solljus typ.

Har runt 3000 kr att spendera på detta..

Och just det, måste vara AF-motor på objektivet.

Senast ändrad av en moderator:

ja för jag tyckte det såg ut som rörelseoskärpa. för hästens huvud är iaf ganska skarp. tycker det var bra bilder ^^

Men räcker verkligen 50mm? När jag fotade i ridhus sist satt jag iofs på en läktare på kortsidan, men jag kände mig mest bekväm vid 100-150, hade velat komma ännu närmre ibland men då blev bländarvärdet för stort.

Men räcker verkligen 50mm? När jag fotade i ridhus sist satt jag iofs på en läktare på kortsidan, men jag kände mig mest bekväm vid 100-150, hade velat komma ännu närmre ibland men då blev bländarvärdet för stort.

50 är perfekt om man står inne på banan. Från läktaren behövs det bra mycket mer.

Jo, det var det jag tänkte. På exempelvis dressyrtävlingar har man ju inte så stort val :)

Min Nikon D60. Jag köpte inget "paket" utan valde ett 18-55 och ett 55-200 Nikkor objektiv. Men det är samma typ som de som brukar ingå, inget flashigt alltså.

Med 55-200
mular.jpg

kvekkiintensiv.jpg

Den här är fotad från "andra sidan" en ovalbana, inte dåligt på det avståndet! (förminskad inkl sänkt jpegkvalite)
galopp2.jpg

Men jag hade gärna bytt till mig en D90 nu :love:

50 är perfekt om man står inne på banan. Från läktaren behövs det bra mycket mer.

Det beror också FX format eller DX format. DX behöver inte lika lång brännvidd för att få samma utsnitt. :)

Det beror också FX format eller DX format. DX behöver inte lika lång brännvidd för att få samma utsnitt. :)

Nu råkar jag ju ha båda och även fotat med 50/1,8 på båda och så stor skillnad är det inte... Ett steg typ.

Ok, jag vet inte så mkt om sådant här :p Glad amatör bara som fotar för "eget bruk".
Det kan ju vara bra att kunna fota från läktaren nån gång om man vill det, så det kanske är bättre med nåt sådant. Någon som kan tipsa om objektiv som funkar både på banan och från läktaren.
nidron skrev nåt om 100-150, hur funkar det nere på banan? Som sagt, vet inget :D

Hur klarar Tamrons 28-75 läktar/banbilder?

Senast ändrad av en moderator:

Skillnaden är som 50mm vs 75mm på ett ungefär. Ett 35mm objektiv på DX blir ungefär samma utsnitt som ett 50mm på FX.

Men å andra sidan är det väl mest vi porträttfotografer som bryr oss om perspektiv och liknande ;)

Lägger in lite bilder från nya kameran, lekt lite med inställningar på vissa, en del är tagna med porträttfunktion, andra (inomhusbilderna på svarta hunden) är tagen med blixtkompensering för de blev för mörka annars). De flesta har tagits med full zoom.
De förlorar lite i detaljrikedom när de blir förminskade i albumet =/ Annars ser man morrhår och allt i detalj.

Inte hunnit lära mig den än, fick den nyss.

Sony a200.

Mer bilder i länken sist i inlägget.

thumbnail.aspx

thumbnail.aspx

thumbnail.aspx

thumbnail.aspx

thumbnail.aspx

https://lagring.storegate.se/user/P...65&Share=43a32ae4-c4b6-4353-8b1b-a7653f55f7af

Senast ändrad:

Nikon D60
Kitobjektivet Nikkor 18-55mm

gusa.jpg

rasmus1.jpg

Tamron 70-300mm

081123_268copy.jpg

sry för trådkap nu!
men, nu efter jul har jag fått ihop en del pengar och har kikat på just en Nikon d60.
objektivet Nikkor 18-55mm fick man med va?
vad är Tamron 70-300mm för objektiv? vad kostade det?
om man bara köper Nikon d60 kitet, kan man ta bra bilder då på rörande föremål utan att de blir rätt suddiga?
tack på förhand!
btw, älskar bilden på fölet du tagit med Tamron 70-300mm :love:

Tack så mycket!

Tamron-objektivet köpte jag på Mediamarkt för 1700 kr. Det har autofokusmotor, vilket man måste ha om man ska kunna använda autofokusen, då d60 inte har någon egen motor för det. Det är ett bra objektiv att börja med som teleobjektiv. Relativt billigt och man kommer nära. Nackdelen med det billiga är att det kräver mycket ljus. Men bilder ute i dagsljus funkar utmärkt.

Med kitobjektivet och sportläget kan du fota rörliga objektiv o få skarpa bilder. Jag använder oftast det läget när jag ska dra av några bilder lite snabbt.

Jag gillar min kamera skarpt. Om nåt år kommer jag nog uppgradera mig, men tills dess funkar den här utmärkt! :) Den är lätt att lära sig, det finns till o med hjälptexter i menyerna :)

Nu är det dessutom väldigt bra priser på d60!

Har lite nya bilder. Fotat lite på uppdrag, och i detta fallet hundar. Först en inomhusfotografering som jag fick bättre bilder än jag väntat mig.
index.php

index.php

index.php

Sen var jag ute och fotade en pudel vid gravhögarna :)
index.php

index.php

index.php

index.php

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sett väldigt vackra foton på hundar i diverse trådar här på Hund.:love: Och jag kommer inte ens i närheten med att lyckas fota...
Svar
11
· Visningar
1 024
Senast: Red_Chili
·
S
IT & mobiler ISO: Iso är kortfattat hur ljuskänslig sensorn ställs in att vara (Filmen på analoga kameror). Desto högre iso tal desto mer ljus... 2
Svar
29
· Visningar
4 906
Senast: Mitra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka