bilder på äldre släkt?

• Övr. Grenar
  • Trådstartare Trådstartare _xx_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 446
X

_xx_

Hade under några år ett underbart fullblod vid namn Tapir xx, tyvärr avlivad, släktforskade lite och hittade en hel hög med hästar i hans släkt ända bak till 1800 talet! Tapir xx är e: Tammer Fors xx u: Cucumber xx.
Undrar om någon har eller vet vart man kan hitta bilder på hästar i deras släkt?! har en del, men vill ha fler!

Sv: bilder på äldre släkt?

Nu blir jag nyfiken på vem du är. Tapir red en kompis till mig i löp några ggr. Köpte du honom efter han gått på banan, eller hade du honom när han startade? Denna kompis bodde även granne med tränaren av Tapir.

jag hade honom under hans fyra sista år. men tror att min granne köpte honom efter hans galopp karriär, eller om han även ägde honom under en del av tiden som han gick på banan?
Vad vet du om Tapir? vill veta allt jag kan få reda på..

Vet inte så mkt, mer än att min kompis bodde granne med ägaren/tränaren. En kvinna,uppfödarens fru, och att hon red några amatör löp på honom. Hon van ett lopp på honom 7/11 1988. Han var ju ingen speciell stjärna. Ärligt tycker jag inte heller han var speciell att titta på heller. Men det är ju vad jag tycker. Har tyvärr inga kort på honom.

nej jag vet att han inte var nån direkt stjärna på banan..men han vann ett antal lopp..för mig finns (fanns) ingen finare häst (man brukar ju tycka så om sina egna) men, du vet inte någonstans där man kan nå uppfödaren eller då hans fru? är på jakt efter bilder på honom under hans tid som galoppör.

Visst är det så. Ens egna hästar älskar man ju. Tyvärr vet jag inte var dom bor nu, vet inte ens om dom är aktiva längre. Men jag tycker du skall ta kontakt med Stefan Uppström om foton. Eftersom han vunnit på Täby så bör ju han ha foton på honom. Finns en annan tråd om detta med foton på gamla galopphästar.

jag mailade honom innan idag..svarar han inte på det får jag ringa..
men tack för tipset!

_xx_ skrev:
Hade under några år ett underbart fullblod vid namn Tapir xx, tyvärr avlivad, släktforskade lite och hittade en hel hög med hästar i hans släkt ända bak till 1800 talet! Tapir xx är e: Tammer Fors xx u: Cucumber xx.
Undrar om någon har eller vet vart man kan hitta bilder på hästar i deras släkt?! har en del, men vill ha fler!

Jag har lite erfarenhet av en Tammer Fors häst. Underbart steg. Jag dressyrtränade hästen, fantastiskt fina röresler över huvudtaget. Mycket snygg. Och fin att jobba med.

Betr stamtavlor har jag nog in på 1700-talet på mina så långt man kan komma, tror jag. Så du kan komma längre :D .

Betr bilder finns en hel del på www.pedigreequery.com
samt de riktigt gamla stjärnorna (som alltid finns där bakåt, i stamtavlor, åtminstone en del av dem):

http://www.tbheritage.com/Portraits.html

Du vet väl att alla fullblod går att följa tillbaka till 3 arabhingstar som importerades till England på 16-1700-talet: Byerley Turk, Darley Arabian, och Godolphin Arabian.
Det stämmer faktiskt, alla går att härleda tillbaka till någon av dem.

Senast ändrad av en moderator:

tack så mkt för tipsen på sidorna! har varit inne på den ena innan , men tappat bort adressen!
första adressen som du angav, kan man inte spara bilderna på nån vänster som finns där?

jo jag vet att fullbloden härstammar från Byerley Turk, Darley Arabian, och Godolphin Arabian, men det fanns även berbiskt blod i dessa hästar :) har skrivet ett antal arbeten om eng. fullblod nämligen..
tack igen!

Senast ändrad av en moderator:

_xx_ skrev:
tack så mkt för tipsen på sidorna! har varit inne på den ena innan , men tappat bort adressen!
första adressen som du angav, kan man inte spara bilderna på nån vänster som finns där?

Jo. När du fått upp en häst som har en bild, gå in på menyn "Maintenance" och välj "Edit information". Sedan kopierar du helt enkelt URL:en som står vid "Picture URL" och klistrar in det i webbläsarens adressfält.:)

Liknande trådar

Avel Nej, jag kunde inte undgå att fråga här - "stamtavle-nörderi" är lite för roligt! :D Red en mycket fin äldre SWB dam idag. Hon är född... 2
Svar
32
· Visningar
5 951
Senast: Trissa
·
Avel Jag går i hingstfunderingar till mitt sto som skall betäckas nu under våren. F. 2003 170cm hög e. Rubiquil (Rubinstein I) u. Inette ue...
Svar
0
· Visningar
1 609
Avel Hoppas någon orkar/har lust att hjälpa mej! Satt och lurade runt och kollade lite på allbreedpedigree - parallelt med att jag kikade...
Svar
5
· Visningar
2 151
Senast: Marna
·
Träning Med risk för att skapa ett ramaskri som kommer höras över halva landet.. (Ligger tråden fel får moderatorn gärna flytta den, visste... 2 3 4
Svar
71
· Visningar
8 045

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka