Bukefalos 28 år!

Bilder på eksemhästar

Gimlan

Trådstartare
Det här kanske verkar vara en helkonstig tråd men jag har sett väldigt få eksemhästar. Några få på tävling och nån bekants nån enstaka gång och så ett par med lite klitendenser. Jag skulle i rent utbildningsyfte se bilder på eksemhästar, både välskötta och mindre bra skötta.
Tänker också att det kan vara bra för tex. männsikor i hästköpartagen att få se hur olika det kan se ut osv.
 
Sv: Bilder på eksemhästar

Min syns ingenting på. Så jag antar att han är välskött eller har lindrig eksem.
Jag kommer inte åt bilderna på photobucket just nu. De verkar ha problem.:devil:
 
Sv: Bilder på eksemhästar

Jag har en foderhäst med eksem, nu är manen på väg ut, men enligt ägaren hade hon kliat bort större delen förra sommaren samt svansen.
32960024.jpg
[/url][/IMG]
 
Sv: Bilder på eksemhästar

*kl*
Jag ägde en eksemhäst, min första häst, fram tills nyligen. Nu är han läromästare åt en tio-årig tjej ^^
Hans eksem var ganska klassikt, om man kan säga så. Kli och skorv i man och svans, ibland även pannlugg. Känslig på utsatta ställen med tunn hud så som skapet, huvudet/mulen och i "armvecken", där man ständigt fick smörja och hålla mjukt. Klarade sig bra med enbart täcke, men bäst med smörjning två ggr om dagen och bad minst en gång varannan vecka. Och flugspray till förbannelse.

Standard-utstyrseln.
ufofjalle.jpg


fjalletjockis.jpg


Kring augusti/september. Rejält urtunnad man och pannlugg.Skorvigt och kliigt.
fjalarexterir2.jpg

Fjalarexterir.jpg


En sommar när eksemet sköttes pedantiskt noga, mycket beroende på att hästen då stod i sjukhage och kom in kl 15 varje dag fram tills han släpptes på bete.
FjalarhosMonica5.jpg

Här ser man att det gråa som ska finnas hos en musblack i manen har börjat komma tillbaka.
 
Sv: Bilder på eksemhästar

Min förre häst fick exem när han var 26 år han kunde inte ha exemtäcken (slet sönder) vi smörjde med alla möjliga medel och han såg ut såhär i manen ibland mer ibland mindre skorvigt, Svansen brukade han klia en hel del i också.. Men det har jag ingen bild på.



30 år gammal och hade ändå rätt mycket man :) Sista sommaren jag och herren hade tillsammans tunn och så men pigg i övrigt
 
Sv: Bilder på eksemhästar

Testa gärna igen! Vill se alla typer :)

KL
Roligt att flera lagt in bilder. Vill gärna se fler :) Berätta gärna om hur hästen sköts/sköttes när bilden togs.
 
Senast ändrad:
Sv: Bilder på eksemhästar

Så här ser min ut och han har nästan lika mycket man på andra sidan. Han kliade nästan ingenting i svansen förra året. Han har haft eksem i 12 år och är 23 år nu. Han har täcke hela sommaren , switchas och smörjs med Renons o tjärsalvor. Han badas eller schamponeras inte utan spolas av nån gång ibland.

P1000130.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Bilder på eksemhästar

Min IC-hingst fick ett eksemutbrott förra sensommaren. Han är numera valack och går med eksemtäcke, ska se om jag kan fota honom på söndag om ni vill se (är ju fel ras)


IMG_1121.jpg


Sidan av mankammen
IMG_1091.jpg


Bak strax ovanför 'höftbensknölen'
IMG_1093.jpg


Framifrån
IMG_1087.jpg


Och från sidan
IMG_1086.jpg
 
Sv: Bilder på eksemhästar

Här kommer en bildbomb på min gamla häst. Islandsimport med lindrig eksem, fick det under sin 3:e sommar i Sverige. Stått i Norrland (Västernorrland, Jämtland, Norrbotten) sedan han kom till Sverige så delvis är nog hans eksem så pass lindrig tack vare de korta somrarna.

Som värst fick han sår på huvudet där eksemhuvan inte täckte. Man och pannlugg tunnades alltid ut mot höstkanten, ibland kliad svansrot men aldrig sår. Ett fåtal somrar fick han enstaka sår i mankammen. Såklart nitiskt noga med eksemtäcke och det räckte som förebyggande behandling.

Worst case scenario:
33072366.jpg


Juni
377818_10151138330750596_881245595_22248400_1461972212_n.jpg

Juli
394773_10151138334090596_881245595_22248416_1920814083_n.jpg

Augusti
33072322.jpg

September
33072346.jpg

Oktober
69047_10150298736705596_881245595_15170368_1916828_n.jpg

November
74097_10150298736325596_881245595_15170355_2036784_n.jpg
 
Sv: Bilder på eksemhästar

Letade fram bilder på min "Snutt". Han finns nu i hästhimlen och har det hur bra som helst. Svenskfödd av eksemfria föräldrar (fick senare veta att fadern gett fler eksemhästar :( ) Grav eksem och borttagen pga detta.


I full mundering


Svansen klarar sig bra men se själva svansroten längre ner....


Syns inte så mycket men små märken på huvudet


Huden lossnar lite varstans på kroppen, här är det läkt


Sår i själva svansroten


Kliad man men ser annars bra ut
 
Sv: Bilder på eksemhästar

Letade fram bilder på min "Snutt". Han finns nu i hästhimlen och har det hur bra som helst. Svenskfödd av eksemfria föräldrar (fick senare veta att fadern gett fler eksemhästar :( ) Grav eksem och borttagen pga detta.

Ja, tyvärr ger den pappan en hel del eksemhästar, jag har genom årens lopp sett en hel del avkommor med eksem :(
Han används fortfarande i aveln. Inte mycket, men ändå.
 
Sv: Bilder på eksemhästar

Ja, jag brukar kolla i tidningen när allt redovisas om aveln och det är konstigt han används ännu när det finns så många mycket bättre hingstar i överlag!! Svårt med tölten ger han också, fick träffa fler på kurser som sett hingsten och kände igen problemet med Snutt. Om jag bara hade vetat innan, men det är ju genom den hårda vägen man lär sig.....
 
Sv: Bilder på eksemhästar

Knapplån

Jag måste bara ffråga en sak. En här inne sa att ett år pedantskötte hon hästen, och mkt berodde på att hästen stod inne om natten och detta år var hästen superfin i sin kropp.

Min fråga är om man nu får en häst med exem varför envisas man med att ha hästen ute på bete under sommartiden när hästen uppenbart inte mår bra av det.

Är det inte bättre att ha den ute typ mellan 07-18 och ha den i ett kallt stall utan massa mygg då? Och ha hästen ute på "bete" vintertid då mygg inte finns längre.
Att man vänder på året så att säga att betet blir på vinter ja då heter de ju lösdrift men att hästen få leva lite"vildhästliv" och få va ute dygnet runt.?!

Ni som har exemhästar och valt att ha hästen ute på sommarbete får gärna motivera varför och vad som avgjort att ni valt de val ni gjort.
Intressant fråga tycker iallafall jag!

Jag kan bara tala om hur jag skulle göra om Jorunn fick exem
Men första åtgärden skulle va att ha henne inne om kvällen/natten under sommarhalvåret iallafall.
Sedan exemtäcke på under dagen då hon skulle få gå i en hage utan träd på en öppen yta som det blåser mycket på.

Sedan skulle jag självklart smörja som en tok och hon skullr få bada minst 2 ggr i veckan och duscha med bara vatten efter varje ridpass för att hon inte ska lukta svett.Svett drar till sig blodsugare.

Skulle inge av detta hjälpa skulle jag gråta floder men jag skulle avliva min bästa vän så hon inte skulle lida mer!

Visst har man häst som helt är symtofri med exemtäcke kan man ju låta på på bete men ni somhar häsatr som kliar av sig delar av manen och har sår och ändå låter hästen gå ute dygnet runt.Det skulle va intressant och höra varför bara..

Snälla bli inte sur jag bara fårgar och de måste man väl få göra??
 
Sv: Bilder på eksemhästar

Fast jag har fått uppfattningen att många väljer att ta in sina eksemhästar när det är som värst just för att de ska må bättre. De flesta tycks göra allt för sina älskade fyrbenta.
 
Sv: Bilder på eksemhästar

Som Gimlan säger så är det många som har sina eksemhästar inne på kvällar/nätter/morgnar, för att de mår bättre av det, så det är inget ovanligt.
 
Sv: Bilder på eksemhästar

Ja tyvärr....och jag vet inte varför han är så populär för egentligen?? I dagens läge med så många högt bedömda hingstar borde han liksom falla i glömska....
 
Sv: Bilder på eksemhästar

Bra kontakter? Bra villkor?
Jag har inte sett honom annonseras på många år.
 

Liknande trådar

L
Tjatter Istället för att disskutera om det i Mello tråden så tänkte jag göra en tråd om allmän bildning! Så tillexempel vad det är och vad man...
26 27 28
Svar
542
· Visningar
19 356
Senast: hastflicka
·
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
1 048
Senast: escodobe
·
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 686
Senast: verser
·
Fritid Så, vi ska visst till Oslo alldeles strax. Kommer via E18 från Valdres. Förutsättningarna är att vi måste hitta en parkering till...
Svar
1
· Visningar
502
Senast: Brie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp