Bukefalos 28 år!

Bilder på nätade balkonger

Mynta2

Trådstartare
Ni som har nätat in era balkonger men INTE har tak eller annan balkong ovanför, kan ni visa hur ni gjort ? Vi ska flytta, och balkongen ligger längst upp och inget tak finns över. Jag vill helst inte borra i hyresvärdens fasad, och jag vill inte ha öppet rakt upp. Katter klättrar ganska bra har jag märkt ;)
 
Sv: Bilder på nätade balkonger

rambygge fungerar nog bäst då. dva gör en ram i trä som du sedan nätar in=) har tyvärr inga bilder
 
Sv: Bilder på nätade balkonger

Fast den måste sitta fast och vara stabil. Vi har en treåring som kan vara lite våldsam ibland. Sen så borde det vara nån nödutgång så man kan komma ut om det tex börjar brinna eller liknande.
 
Sv: Bilder på nätade balkonger

jag bor på nedervåningen och har gjort rambygge utan fastskruvning (med nödutgång) men jag har grannens balkong som tak...om du vill kan jag leta upp bilder på hur vi gjorde?
 
Sv: Bilder på nätade balkonger

Ramen behöver inte sitta fast. Jag hade en som stod helt lös, man kan fästa i räcket med buntband om man är orolig.

Min lösning var som syns på bilden en tvärgående längs väggen som höll ihop allt. Ramarna är nätade ner till golv och ihopsatta med olika järn beroende på hur man har byggt. Nu hade jag balkong över, men det går lika bra att ha bärnät eller liknande spänt över. Osäker på vinterhållbarhet då bara, annars lägger man en ram med nät även där. Men som sagt, denna bur är helt fristående, inte skruvad någonstans förutom i sig själv. Vill man kan man ha en nätdörr i nån ram som är låst med nån form av hake som katter eller barn inte kan öppna. Kanske högt upp.
21472851.jpg


Mer:
21472848.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Bilder på nätade balkonger

Vad fint. Hur tjocka plankor har du ? Det bör väl vara impregnerade så de håller ett tag..eller hur ?
 
Sv: Bilder på nätade balkonger

Tack :laugh:
Det är 4x4 om jag inte minns fel, tryckimpregnerade. Den som sitter uppe längs väggen är inte impregnerad och stod "ute" ett tag så du ser ju hur det blev.
Jag använde svetsnät, det finns nått som kallas rådjursnät som många använder till sånt här idag. Det är ju inte lika vasst som svetsnät. För katter och barn som pillar lite här och där :p
 
Sv: Bilder på nätade balkonger

Jag kollade runt på rådjursnät, och det verkar ju väldigt hanterbart. Ska nog köpa sånt. Ja, impregnerat måste det nog vara..reagerade faktiskt på den där stolpen du hade innan du sa den ej var impregnerad. Dom ska ju stå ute i väder och vind ett tag..vem ids byta i tid och otid ? Inte jag.
 
Sv: Bilder på nätade balkonger

Nä, den lilla summa extra det kostar att köpa impregnerat mot vanligt är ju intjänad fort. Så det är absolut bäst att köpa impregnerat direkt.
Rådjursnätet går att köpa på stora rullar på olika höjd så man slipper skarva.
 
Sv: Bilder på nätade balkonger

Jag har använt oinpregnerat virke men målat med ljusgrå fasadfärg. Blev jättefint och har samma färg som räcket och grannarnas inglasning så det smälter in bra, det är ju ett bra alternativ om man inte vill ha träfärgat. Jag har också byggt ramar och häftat fast rådjursnät med häftpistol, sedan har jag fäst ramarna med buntband i räcket.

Om man ser till att alltid ha en sax ute på balkongen så är det enkelt att klippa upp ifall man behöver utrymma!

/Erica
 
Sv: Bilder på nätade balkonger

kl

måste man ha tillstånd från BRF för att näta in balkongen?
Bör man näta in hela, eller kan man göra ett som lutar inåt en bit upp?
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag hoppas kunna köpa hus inom några år och första prio blir att näta in en del av trädgården. Ju större desto bättre, men minst några...
Svar
14
· Visningar
859
Senast: MissFideli
·
Övr. Katt Har en 50-talsbalkong som jag vill näta in. Tänkte köpa ståltrådsförstärkt kattnät från z**plus. Som stommar har jag tänkt mig typ...
Svar
15
· Visningar
1 208
Senast: Bufera
·
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
1 927
Senast: Praefatio
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 579

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp