Bukefalos 28 år!

Bildtråd inredningskaos!

Min hall just nu. Bara lite kartonger som jag ska orka ta med och slänga på jobbet vilken dag som helst.. :angel:

fm7Vhi5.jpg
 
Två vuxna, en hund.
Vi dammsuger två gånger om dagen :D
Men så är vi också två astmatiker och TRE kvalsterallergiker. Och med robotdammsugare på schema är ju inte direkt insatsen så stor :p

Vi ratade robot ganska snabbt.
De kommer inte in i badrummet och vi är pedanter som drar ut fåtöljer, låga bord, kryper under soffan osv 🙄😂
Du har lite lurvigare djur också 😁
Jag har kvalsterallergi, kan vara max en timme hos någon som städar sällan, sen börjar jag må dåligt 😅
 
BE9B6BC2-1AF5-4B8C-B6F0-8A0A39A78FBB.jpeg

Vårt kök härom kvällen. Klockan var läggdags och inte fasen tänkte jag ställa mig och städa köket då. Det finns absolut en ambition om att hålla köket städat men ibland behöver andra saker prioriteras. Dessutom har vi en för liten diskmaskin så det är ganska lätt att hamna efter med disken :p
 
Det var lite snack om detta i nån annan tråd.

Visa din röra, dina skrynkliga gardiner, odiskade disk och högar med osorterade papper, hallar fulla med skor och jackor slängda hur som helst, dammtussar i hörnen och sand i sängen.

Jag vill ha bevis för att många (!) hem inte är perfekta.


Och obs, nu vill jag inte ha bilder på ett perfekt hem med en gaffel i fel låda liksom. Har du det superstädat är denna tråd inte för dig.

Jag försöker få till nån slags okej nivå så att jag snabbt kan slänga in grejer i nåt skåp om det kommer främmande. Bild på ett av skåpen kommer i nästa inlägg
Jag är rätt bra på att plocka undan. Men. I skåp och lådor däremot…🙈Klassiker att stänga skåpdörrar snabbt innan det kommer ut igen😁
 
Mitt problem är att hela lägenheten är fylld med bokhyllor från golv till tak, så egentligen skulle jag behöva ta ner alla böckerna och torka av dem och hyllorna. Vi pratar om 14 Ivar hyllor 226 modellen med i genomsnitt nio hyllplan alla fyllda, de flesta pocket.
 
Jag tror att många av oss gärna hade haft det superstädat och jag reder absolut upp emellanåt, men jag har bestämt att andra saker är viktigare
Halvt riktat mot dig och halvt allmänt: jag förstår inte riktigt det här? Jag upplever liksom inte alls att jag prioriterar bort något bara för att det är rent och välstädat här hemma? Tvärtemot gissar jag att jag lägger betydligt mindre tid på städ och plock än många andra i tråden just på grund av att jag har ett städat utgångsläge, med ordning på mina saker, och framför allt: inte saker i överflöd.

Nåväl, jag vill inte slå ner på alla de som faktiskt tycker att tråden bidrar med någon slags verklighetsförankring och ångestlindring. För mig är det precis tvärtemot dock, och jag är av en fast övertygelse om att människor mår bättre i välordnade hem. Men, to each their own, och jag köper om folk inte håller med mig. Vad jag inte alls köper dock är att ett stökigt hem skulle representera något slags "livfullt" hem. Jag tycker det lyser igenom en diskurs i tråden att de som har stökiga hem minsann lever så mycket mer, inte är ångestförstoppade av sin egen vilja till ordning osv... jag förstår verkligen inte varför vi som har förmåga att slänga saker när de skall slängas och att ställa tillbaka saker på sina platser inte skulle kunna tycka att annat är viktigare än städning 🤷‍♀️
 
Halvt riktat mot dig och halvt allmänt: jag förstår inte riktigt det här? Jag upplever liksom inte alls att jag prioriterar bort något bara för att det är rent och välstädat här hemma? Tvärtemot gissar jag att jag lägger betydligt mindre tid på städ och plock än många andra i tråden just på grund av att jag har ett städat utgångsläge, med ordning på mina saker, och framför allt: inte saker i överflöd.

Nåväl, jag vill inte slå ner på alla de som faktiskt tycker att tråden bidrar med någon slags verklighetsförankring och ångestlindring. För mig är det precis tvärtemot dock, och jag är av en fast övertygelse om att människor mår bättre i välordnade hem. Men, to each their own, och jag köper om folk inte håller med mig. Vad jag inte alls köper dock är att ett stökigt hem skulle representera något slags "livfullt" hem. Jag tycker det lyser igenom en diskurs i tråden att de som har stökiga hem minsann lever så mycket mer, inte är ångestförstoppade av sin egen vilja till ordning osv... jag förstår verkligen inte varför vi som har förmåga att slänga saker när de skall slängas och att ställa tillbaka saker på sina platser inte skulle kunna tycka att annat är viktigare än städning 🤷‍♀️
Fast det var väl ändå en hård tolkning. Folk är ju olika. För den som inte är ordningssam av naturen blir det ju en större ansträning att städa och tar förmodligen längre tid, känns inte viktigt och därmed bortprioriteras det för annat, det är väl ingen som har klankat ned på andras hem?
Tycker det är jätteskönt att få se att det finns andra hem där det går överstyr ibland, kan det inte bara få vara en sådan tråd? Trådar inriktade mot städning och där det diskuteras finns det ju flera av. :)
 
Alltså, jag kan ju bara tala för mig själv, men det är knappast så att jag VILL ha stökigt och ostädat. Jag skulle må jättebra i ett välstädat och välordnat hem! Men samtidigt mår jag inte SÅ dåligt av att det är lite oreda att det är värt den insats det skulle krävas att hålla det fint och tjusigt jämt och ständigt.
 
@Happimess Jag ser ett stort värde i att en annan, väldigt ordinär verklighet presenteras i sociala medier/på internet istället för att konstant bli överöst med till synes perfekta hem/människor/husdjur/liv. Min upplevelse är att om du har ett stökigt hem så är det detsamma som att du inte är tillräcklig och helt enkelt en lite sämre människa än alla som orkar/vill städa oftare.
 
Halvt riktat mot dig och halvt allmänt: jag förstår inte riktigt det här? Jag upplever liksom inte alls att jag prioriterar bort något bara för att det är rent och välstädat här hemma? Tvärtemot gissar jag att jag lägger betydligt mindre tid på städ och plock än många andra i tråden just på grund av att jag har ett städat utgångsläge, med ordning på mina saker, och framför allt: inte saker i överflöd.

Nåväl, jag vill inte slå ner på alla de som faktiskt tycker att tråden bidrar med någon slags verklighetsförankring och ångestlindring. För mig är det precis tvärtemot dock, och jag är av en fast övertygelse om att människor mår bättre i välordnade hem. Men, to each their own, och jag köper om folk inte håller med mig. Vad jag inte alls köper dock är att ett stökigt hem skulle representera något slags "livfullt" hem. Jag tycker det lyser igenom en diskurs i tråden att de som har stökiga hem minsann lever så mycket mer, inte är ångestförstoppade av sin egen vilja till ordning osv... jag förstår verkligen inte varför vi som har förmåga att slänga saker när de skall slängas och att ställa tillbaka saker på sina platser inte skulle kunna tycka att annat är viktigare än städning 🤷‍♀️
Jag har försökt ha "rent" som utgångsläge, försökt med att storstäda och tänkt att om jag bara håller efter, då blir det inte stökigt igen... Det fungerar inte! Jag förstår inte. Jag tar alltid med disk och skräp till köket om jag ätit på annat ställe, men resten... Jag begriper helt enkelt inte hur man gör, antar jag? Något går fel iaf.
 
det är nog det att man kan ha lättare eller svårare för att hålla ordning bara.

För mig växer disken t.ex.

Diskat allt utom en tallrik, kniv och gaffel. Det är sent och jag vill sova/surfa lite.Jag tar återstående disk imorgon bitti tänker jag. hinner inte på morgonen utan fyller på med frukostdisken. Är hundrig och skyndar mig att fixa käk på kvällen. Orkar inte diska innan. Det blir sent och jag vill gå och lägga mig.... ja och så kan det gå ett par dagar ☺️. Det är sällan det blir snuskigt men är väldigt ofta rörigt.

En del tid jag lägger på t.ex. internet skulle jag kanske ha lagt på städning men jag vill och orkar inte. Har dock hållt bokstädan städad i två månader nu och är jättenöjd med att jag lyckats!
 
Nåväl, jag vill inte slå ner på alla de som faktiskt tycker att tråden bidrar med någon slags verklighetsförankring och ångestlindring. För mig är det precis tvärtemot dock, och jag är av en fast övertygelse om att människor mår bättre i välordnade hem.

"Jag vill inte slå ner på..."
*slår ner på*

Jag är helt med på att levnadsmiljön bidrar till vårt mående, men att påstå att alla i tråden aktivt skulle må dåligt för att de har stökigt hemma är väl ändå att ta i?

Ska vi tala om diskurser så kan vi ju tala om den med hur hem "ska" se ut och visas upp utåt för att man ska anses vara en rimlig person överhuvudtaget och vad det ska berätta om t ex vår karaktär. Lite som diskursen om att tjocka är lite, lite sämre än andra som inte har kontroll på sitt ätande.
 
@Happimess Lite roligt användarnamn för någon som inte förstår glädjen i en tråd med stök:D (jag är själv anti-stök och tog lite anstöt av det tidigare inlägget som antydde att folk som har undanplockat lever någon slags sterilt liv som aldrig lämnar några spår, men förstår absolut att tråden kan vara befriande)
 

Liknande trådar

Hemmet Efter att ha bott i en resväska i ett och halvt år, med långdistansförhållande mellan två länder och hela baletten, så har jag och...
Svar
5
· Visningar
1 407
Senast: VLMF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp