Övr. dressyr Bildtråden på dressyrhästarna, del X

Fast jag måste säga att det har hjälpt mig rätt mycket i ridningen att börja styrketräna lite seriösare och då var jag ändå både ordentligt stark innan och har en känslig häst som på inget sätt behöver hållas ihop med styrka. Däremot så har jag fått mycket bättre muskelkontroll och har lättare att sitta helt stilla när jag vill göra det vilket tydligt märks på gammelhästen.

Bara för att det är en bildtråd så slänger jag in en bild på treåringen som har sommarlov helt för tillfället och inte gör så mycket annat än äter och sover. Svår att fota är hon dock eftersom man har en häst i knät så fort man kommer in i hagen:D:p
canvas.png

Det är inte bara jag som är trött i värmen. Så här stod C efter träningen igår. Då var det två gnäggande hingstar, en ponnyridskola och en gnisslande skrittmaskin inom 500 meter från oss. Han har hittat tryggheten i mig nu när jag har börjat rida på ett sätt som han gillar..
BC12C7EB-AD77-411B-91E4-33918BBD8793.jpeg

Jag önskar av hela mitt hjärta att du ville ta till dig alla tips du fått i den här tråden av flera duktiga ryttare. Att ni ligger på så låga resultat år efter år har INTE med din bålstyrka att göra. Det har INTE med din hästs gångarter att göra. Även om du blir stark som flinta i bålen så kommer inte dina resultat att bli bättre på grund av det. Du behöver ingen "enorm bålstyrka" för att rida LC på en ordinär häst. Du behöver lära dig grundridning och för att kunna göra det så behöver du en tränare som fokuserar på just det och inte låter dig sitta och rida skolor, starta LA etc innan grunden är på plats.
Det är så sorgligt att läsa dina inlägg, för det känns som om du vill så mycket och att du tycker så mycket om din häst, men att du verkligen är helt vilseledd. Jag skriver detta enbart för att jag önskar dig bättre än så, för både din och din hästs skull.
Åh! Jag instämmer så. Jag blir också nedstämd av att läsa att du tror att du/ni inte kan bättre. Så klart att ni kan!!! En sadel som sätter dig i balans, en tränare som kan hjälpa dig med sits och inverkan så att du verkligen kommer till ridning skulle göra stor skillnad. Alla vill dig så väl. Så klart ni ska ut och tävla för att det är kul, men det hindrar inte att skapa bättre förutsättningar för att lyckas. Det blir ännu roligare då.
Sagt från en helt talangjakt ryttare. Efter varje barn jag fått har min kroppsmedvetenhey flugit sin kos och min sits har kollapsat. Det är hemskt att se foton och bilder
Det är inte bara jag som är trött i värmen. Så här stod C efter träningen igår. Då var det två gnäggande hingstar, en ponnyridskola och en gnisslande skrittmaskin inom 500 meter från oss. Han har hittat tryggheten i mig nu när jag har börjat rida på ett sätt som han gillar..
Visa bifogad fil 15808
Vilken härlig läsning!

Åh! Jag instämmer så. Jag blir också nedstämd av att läsa att du tror att du/ni inte kan bättre. Så klart att ni kan!!! En sadel som sätter dig i balans, en tränare som kan hjälpa dig med sits och inverkan så att du verkligen kommer till ridning skulle göra stor skillnad. Alla vill dig så väl. Så klart ni ska ut och tävla för att det är kul, men det hindrar inte att skapa bättre förutsättningar för att lyckas. Det blir ännu roligare då.
Sagt från en helt talangjakt ryttare. Efter varje barn jag fått har min kroppsmedvetenhey flugit sin kos och min sits har kollapsat. Det är hemskt att se foton och bilder

Vilken härlig läsning!
Oj. Blev lite fel och högst oredigerat.

Jag har väldigt sällan någon med som fotar eller filmar när jag rider, men ibland händer det :)
Fick hjälp av en duktig vän igår, hon satt upp och red lite och sen grillade hon mig, mycket nyttigt! Jag blir lite för mesig och fastnar lätt i unghästridning... hon är trots allt 8 nu, det är tydligen okej att ställa lite högre krav :cautious:

En superhelg! :love:

Efter förra helgens fiasko, har vi gjort två stycken superrundor! :love:

I går (lördag) var vi iväg och red en LC:1. H.H kändes otroligt spänd och i viss mån övertaggad på framridningen, vilket släppte lite inne på banan, men inte helt. Det blev egentligen bara en riktigt grov miss, att jag var för övertydlig i första galoppfattningen. Annars var det många småsaker, typ att jag inte riktigt fick till en hörnplacering som jag ville, att avbrottet från galopp kom något språng senare, att ena serpentinbågen inte blev riktigt jämn i inridningen osv. osv. På plussidan fanns en fri skritt där han inte fullkomligen exploderade (inte ovanligt...) och jämna galoppvolter. Tänkte att jag nu om någon gång förtjänade max 50%, men nepp. Fick 58.89%. :eek: Domaren hade inte sett någon annan miss än galoppfattningen verkade det som... Det var kanske inte i mitt tycke ett rimligt resultat med tanke på ritten, men för att vara LC:1 som helhet var det absolut det. Tror vårt rekord i LC:1 är typ 60.0% blankt. Vi gör oss helt enkelt bättre i mer "tekniska" program, och de gånger vi fått uppåt 62-63% i LC har det varit i LC:2.
Denna klubb hade förövrigt ett himla trevligt initiativ med att alla i LC fick en (megastor!) rosett och goodiebag, oavsett resultat! :love:

Idag (söndag) red vi en LB:3. Jag är snudd på mållös. Han var så grymt fin på alla sätt och vis! :love: Framridningen är vår i särklass bästa någonsin! Han var lätt, alert och som smör att sitta på enda från början! :love: Framridningen var också otroligt rymlig och med fri sikt typ 500 m åt alla håll, vilket jag tror bidrog till att H.H var såpass lugn och fin. (Han kan bli spänd/distraherad/stressad om det endera är dålig med plats eller dålig sikt/hör saker han inte ser). Collectingring var mitt bland FT-hinder, så då tyckte den forna FT-hästen i honom (för han har trots allt gått H90 en gång i tiden!) att det var roligare att titta på de än lyssna på matte. :p Då jag gick upp till collecting rätt så tidigt hann jag prata lite med hon som höll koll/prickade av där (samt hade övergripande koll över framridningen också). Hon tyckte att H.H verkade vara en superfin häst i allmänhet och ett jättebra dressyrläromästare/första häst åt mig i synnerhet. Snacka om värme i mamma-hjärtat att höra det minuterna innan man gick in på banan! :cry: :love: :heart
Väl inne på banan var han lite spänd i ena hörnet, men de situationerna gick enkelt att lösa. Annars var han lika fin som på framridningen! :love: Idag kändes (och såg!) min sits jättebra ut, jag fick till rörelserna precis där och som jag ville ha de, och allting bara allmänt flöt på superbra! Absoluta höjdpunkten var mellangaloppen i vänster varv. Just det är ju en av H.Hs svagare punkter; han skjuter iväg som en misil och blir mest springig. Nu kände man verkligen hur energin samlades uppåt, och hur stegen längdes, utan att han bara sprang iväg! :love: Resultatet blev 57.424% - Nytt procentrekord i LB:3, och bara ca. 7.5 hundradelar från vårt totala rekord i LB på 57.5% (LB:1). Hade knappt vågat hoppas på det med tanke på den lilla spänningen i ena hörnet, men jodå! Kommentarerna jag fick var också superrara och väldigt spot-on. :love:
Fick bl.a. den efterlängtade 6an på sits och kommentar om hur punktliga mina vägar var! :love:

Kan dock konstatera att känslan ändå överlag är bättre i ett mer "tekniskt" program som LB:3, jämfört med LB:3. Eftersom att rörelserna "kommer mycket snabbare" är det mycket lättare att på ett "snyggt sätt" lösa problem om H.H blir för på eller spänd.

Är så enormt tacksam för att jag har en så otroligt fin läromästare, och ett så fantastiskt team (pappa, tränare och hovslagare framförallt) runt mig som stöttar upp! :love: :bow: :heart

Lite bilder från helgen (blandat från mobil och pappas kamera):

Lördagens LC:1

Söndagens LB:3

Ursäkta den lilla bildbomben! :D

Hade fotograf med mig idag när jag red Burb. Var i en diskussion igår angående bettlös ridning, så tänkte att jag måste prova med tant, hur svårt kan det som vara :p? Inte alls särskilt svårt ;).

Nog för att det är roligt att kunna styra runt utan en massa fix på hästen, krävs det lite mer för att komma till jobb.

Älsklingstant :heart

Hade fotograf med mig idag när jag red Burb. Var i en diskussion igår angående bettlös ridning, så tänkte att jag måste prova med tant, hur svårt kan det som vara :p? Inte alls särskilt svårt ;).

Nog för att det är roligt att kunna styra runt utan en massa fix på hästen, krävs det lite mer för att komma till jobb.

Älsklingstant :heart
Ser härligt ut i vilket fall som :D , jag har inte vågat prova på unghästen ännu... Blev tvungen att leta fram gamla filmen på Bruce. Ändå ganska stolt att andra gången vi slängde tränset kunde vi göra ganska korrekta skänkelviningar, galoppombyten, förvänd galopp, enkla byten, bakdelsvändningar och variera form och samlingsgrad. Men jag skulle ju aldrig i livet ha gett mig iväg med det utanför inhägnat område eller med andra ridandes samtidigt :o

@sassiball vilket fantastiskt fint foto och härligt ekipage !

Jag tycker det är helt rätt att länga lädren som du gjort för du får nästan inte plats i sadeln annars utifrån fotot .
Med lite längre läder kommer du säkert även få bättre tyngd ”på rätt ställe” :)

Ser härligt ut i vilket fall som :D , jag har inte vågat prova på unghästen ännu... Blev tvungen att leta fram gamla filmen på Bruce. Ändå ganska stolt att andra gången vi slängde tränset kunde vi göra ganska korrekta skänkelviningar, galoppombyten, förvänd galopp, enkla byten, bakdelsvändningar och variera form och samlingsgrad. Men jag skulle ju aldrig i livet ha gett mig iväg med det utanför inhägnat område eller med andra ridandes samtidigt :o
Din film med Bruce är verkligen helt super! Så himla med och på hjälperna även utan tränset:bow:! Burb är ju inte ens där med träns såatte, inte riktigt samma nivå :p.

Hästar nu

Övrigt nu

Dagbok

• Att sätta ett pris.

Radannonser

• Halvfodervärd

Hästnyheter

Bukefalos

Sök på Bukefalos med Google

Rekommenderas av Google: