Bukefalos 28 år!

fejko

Trådstartare
Min Hyundai Santa Fé börjar sjunga på sista versen så jag funderar på att köpa ny bil, eller två bilar?

Jag vill kunna köra transport med helst två men åtminstone en häst till ridhus 1-2 ggr i veckan vintertid samtidigt som jag pendlar 3.5 mil till jobbet varje dag (7 mil t.o.r.)
Funderar på en stor och en liten bil men bara tanken på att byta hjul på två bilar och en hästtransport 2 ggr/år får mig att tveka. Sedan ska man underhålla två bilar...

Och en stor, tung bil mår knappast bra av att åka 5 km till ridhus för sedan stå resten av veckan.

Dock kostar det bensin och slitage att ha en stor bil som pendlarbil. Men det är säkrare än en liten bil på landsväg.

Hur ska jag tänka? Vill helst inte lägga en halv mille på bil heller.
 
Den där kompromissbilen, den heliga graalen... ;)

Jag har haft två bilar i många år; en sniksnål optimerad landsvägsätare till jobbpendlingen och en skåpbil optimerad för hästlivet. Funktionellt är det en underbar lösning, imho. Men visst, det är dyrare och kräver mer underhåll. Hjulbytena tycker jag iofs inte är så betungande, med bra domkraft och mutterdragare tar det ju inte mer än kanske tjugo minuter per bil totalt.
Mitt eget förstahandsförslag som just kompromiss är nog Passat 2.0 tdi Alltrack. Andra bekanta är nöjda med bl a Skoda Kodiak.
 
Senast ändrad:
Skriver under på Passat 2.0 tdi Alltrack. Fantastisk bil "till allt" som jag nog kommer fortsätta att köpa om och igen såvida ingen drastisk försämring sker. Jag hade nog valt one size fits all före att ha två nischade bilar.
 
Passat är helt ok men passa dig för DSG-växellådan. Jag vet nära ingen som inte haft en rasad växellåda.
Jag gillar Volvo och Audi annars. Jag pendlar mycket i jobbet och haft främst Volvo, både v50 och v70. Nu är v70n krockad (och det var tur jag hade en sån stor bil i krocken!) så jag ska kolla efter v70 eller kanske xc60-70. Det är värt det.
 
Jag ÄLSKAR min gamla (2006) Honda CR-V :love: ! Fyrhjulsdrift och dubbdäck. Ja, den är stor och, ja, den är inte bensinsnål. Men den är supertrygg att köra nu på vintern, och drar mycket utan problem. Jag fattade inte exakt hur fruktansvärt halt det var här igår förrän kollegor började berätta det för mig. En kollega hade kört av vägen och hamnat på taket. Jag kände ingenting av halkan.......
 
Min Hyundai Santa Fé börjar sjunga på sista versen så jag funderar på att köpa ny bil, eller två bilar?

Jag vill kunna köra transport med helst två men åtminstone en häst till ridhus 1-2 ggr i veckan vintertid samtidigt som jag pendlar 3.5 mil till jobbet varje dag (7 mil t.o.r.)
Funderar på en stor och en liten bil men bara tanken på att byta hjul på två bilar och en hästtransport 2 ggr/år får mig att tveka. Sedan ska man underhålla två bilar...

Och en stor, tung bil mår knappast bra av att åka 5 km till ridhus för sedan stå resten av veckan.

Dock kostar det bensin och slitage att ha en stor bil som pendlarbil. Men det är säkrare än en liten bil på landsväg.

Hur ska jag tänka? Vill helst inte lägga en halv mille på bil heller.
Jag har en vinterbil/hästbil resp en personbil. Min vinterbil står still under långa perioder. Det enda jag gör är att underhållsladda batteri. Jag har inga problem alls av att den står. Men den står iof i varmgarage. Har man inte tillgång till garage så kanske det inte är så kul.
 
Jag har en VW Tiguan Track & Field -13, drar 2500 kg på BE och jag har ett stort Umesläp på 2400 tot.vikt. Bilen är en 2.0 TDI och såklart AWD. Gillar att den är liten och smidig, jag bor inne i stan och den är inga bekymmer att få plats med, den är bränslesnål att penda med och stark när en drar släp i alla årstider. 2 hästar i släpet tuggar den sig genom snömodden utan bekymmer tycker jag. Den är såklart inte lika stor och tung som en riktigt stor dragbil men jag har aldrig märkt att den kroknar heller. Perfekt bil för olika ändamål.
 
Skoda Octavia Scout? Är en SUV med högre markfrigång men ser ut som en stadig kombi. Fyrhjulsdrift. Med diesel kan det nog bli en okej pendlarbil.
 
Min Hyundai Santa Fé börjar sjunga på sista versen så jag funderar på att köpa ny bil, eller två bilar?

Jag vill kunna köra transport med helst två men åtminstone en häst till ridhus 1-2 ggr i veckan vintertid samtidigt som jag pendlar 3.5 mil till jobbet varje dag (7 mil t.o.r.)
Funderar på en stor och en liten bil men bara tanken på att byta hjul på två bilar och en hästtransport 2 ggr/år får mig att tveka. Sedan ska man underhålla två bilar...

Och en stor, tung bil mår knappast bra av att åka 5 km till ridhus för sedan stå resten av veckan.

Dock kostar det bensin och slitage att ha en stor bil som pendlarbil. Men det är säkrare än en liten bil på landsväg.

Hur ska jag tänka? Vill helst inte lägga en halv mille på bil heller.
Jag bytte min SUV mot en Passat TDI AWD för en månad sedan - mkt nöjd 👍🏼👍🏼 Jag kan dra 2000 kg utan att det märks att släpet är på. Dessutom har bränslekostnaden sjunkit med 1/3. Passaten snittar på 0,62 blandad körning
 
Skoda Octavia Scout? Är en SUV med högre markfrigång men ser ut som en stadig kombi. Fyrhjulsdrift. Med diesel kan det nog bli en okej pendlarbil.
Glömde: Tjänstevikt 1 526, maxlast 570, max släpvagnsvikt 2 000.
Stad 0,61, landsväg 0,46, blandad körning 0,51.
 
Tack för alla bra tips! Ska fundera en vända till. Men jag får nog lägga mina funderingar på en liten Fiat/Abarth på hyllan 😢 en sådan skulle jag förmodligen inte ens komma från gården med på vintern.
 
Vi kör Subaru Forester, som får dra 2000 på utökad B. Fyrhjulsdrift såklart.

Vi har två, en lite äldre (2012), och en nyare (2017), båda dieslar.

Den äldre är ordentligt bränslesnål i alla lägen, 0,48 l milen på landsväg, och runt 0,75 liter milen med fullastat släp på 2000 kg bakefter. Alltså uppmätt av färddatorn på bilen samt stött av beräkningar vid tankning med trippmätaren.
Håller man sig kring max 110 km/t på motorväg, så drar den fortfarande lite bränsle. På 120-sträckor, så stiger bränsleförbrukningen rätt mycket. I stadstrafik är ett vanligt utfall 0,58.

Den nyare har automatlåda, och drar något mera. Vanligen hamnar man på 0,60 l på landsväg, och med det fullastade släpet kring 0.9 l/mil.

Trivsamma bilar, som inte är jättestora, men som ändå rymmer rimligt med baggage, och som är bekväma att åka i och att köra.

Den äldre bilen har varit problemfri, förutom när bilfirman hade svårt att hitta felet när AC:n slutade fungera, och nästan försökte reparera dyrt, när det i själva verket var ett relä som lagt av.
Slitdelar som bromsbelägg t.ex. har bytts när det har behövts förstås. Ingen rost att tala om, det finns dock ett och annat stenskott och en och annan repa, men det blir det ju på bilar som används mycket och delvis rätt tufft på landet. Den har idag gått 18.000 mil, köptes ny.
 
Skoda Octavia Scout? Är en SUV med högre markfrigång men ser ut som en stadig kombi. Fyrhjulsdrift. Med diesel kan det nog bli en okej pendlarbil.

Dock inte en SUV, men en "allroadvariant" av en kombi :) Farsan hade en -15 scout och den drog 2000 kg på BE, de äldre drar mindre. Är mkt impad av den faktiskt, jag lånade den och körde mitt gamla släp + 1 stor häst på skogsväg 15 cm nysnö oplogat och den tvekade aldrig :)
 
Dock inte en SUV, men en "allroadvariant" av en kombi :) Farsan hade en -15 scout och den drog 2000 kg på BE, de äldre drar mindre. Är mkt impad av den faktiskt, jag lånade den och körde mitt gamla släp + 1 stor häst på skogsväg 15 cm nysnö oplogat och den tvekade aldrig :)
Det står SUV i registreringspappren. (Och upptäckte samtidigt att den visst får dra 2000 kg 👍)
 
Hade jag flyttat till Sverige och ha samma behov som du hade jag kollat på Passat och KIA först. Ev. Nissan och Volvo med.

Subaru och Audi utklassar nog det mesta MEN är svindyra att köpa, att försäkra, att skatta och framförallt om något går sönder.

Jag hade inte heller köpt sprillans nytt utan tittat på något som är 2-4 år gammal med service-historik, dubbla uppsättningar däck osv. En bil sjunker så otroligt mycket i värde så fort du rullar ut den från säljaren :laugh:
 
Jag har en V70 awd d4 som får dra 2000kg på E-kort, så inga problem med den att dra två hästar, så länge tjänstevikten på släpet ej gör att vi går över å vi inte snackar två ardenners. 😅
 
Jag tänker att man får väldigt mycket bränsle för vad en extra bil kostar varje år. Bara besiktningen är ju 500:- och det är ju nästan en hel tank. Sen har du skatt, nya vindrutetorkare, spolarvätska, service etc. Nu röstar ju regeringen om sänkt bränsleskatt också. Jag tror att en stor dyrare bil kostar mindre än att äga och pendla med en liten bil också. Och säkerheten är viktigt!! Jag krockar hellre i en stor bil än i en liten.

Jag har en Kia Sorento och älskar min bil. Älskar den!! Man ska aldrig säga aldrig, men om ingenting galet händer med de nya modellerna kommer jag åka Sorento i många år till och bara byta in min gamla mot en nyare modell. Min Sorento drar ca 0,8 l/milen i blandad körning. Kör jag bara landsväg kommer jag ner en aning, men det är ingen större skillnad. Det fina med Kia är att de har 7 års nybilsgaranti, så på 7 år har man egentligen inga fler kostnader än drift och service.
 
Skoda Octavia Scout? Är en SUV med högre markfrigång men ser ut som en stadig kombi. Fyrhjulsdrift. Med diesel kan det nog bli en okej pendlarbil.
En sån har jag och är väldigt nöjd. Pendlar 20 mil om dagen med den och då drar den strax över halvlitern. Den är dessutom jättefin att dra hästsläp med. 👌
 

Liknande trådar

Fordon Då jag börjar använda hästtransport mer och inte vill be min sambo köra mig så letar jag nu efter en bil som kan dra hästtransport på...
2 3
Svar
56
· Visningar
2 345
Senast: Smurfoff
·
Juridik & Ekonomi Jag och min partner sitter och försöker förstå detta med avdrag för tjänsteresor med privat bil. Han har sedan förra året ett eget...
Svar
9
· Visningar
930
Senast: soom
·
Utrustning Hej! Är det någon som långtidshyrt/leasat en hästbuss? B kortare främst. Vad har det kostad/månad, hur länge har ni hyrt? Från vilken...
Svar
1
· Visningar
530
Anläggning Jag kommer få möjlighet att få hyra in mig på grannens ridbana. Ägaren skulle fundera på kostnad, men vad är rimligt att betala? För jag...
2
Svar
29
· Visningar
3 407
Senast: em-pirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp