Billig lösning,paddock????

fettso

Trådstartare
Först tänkte jag att bara hägna in en bit mark att ha och rida på.
Men finns det ngn annan billig/enkel lösning på paddock??

Sv: Billig lösning,paddock????

Vore det inte bättre att lägga ner lite tid och pengar för att få en bra paddock? Man vill ju kunna använda en paddock när man vill oavsett väder och då behövs bättre underlag än det naturen själv tillhandahåller... Dessutom anser jag att det är viktigt att underlaget inte är halt samt att det har bra svikt.

Med andra ord: Skippa billig paddock och skaffa en bra istället - det tjänar du på i längden!

det billigaste du kan komma undan med är att hyra ex grannens!

På sommaren funkar det bra att stängsla in en bit "gräsmatta" vi har lektioner så 2 veckor ca. 3 timmar om dagen i vårat sommarstall. Blir det gegga och uppridet kastar vi på lite sand där.På vår och höst då är vi på den vanliga anläggningen i riktiga grus padockar, en gräspaddock håller inte i längden men funkar korta perioder.

På sommaren rider jag med på en hemma gjord gärsbana i bland. Nackdelen med det är att vi regn blir det halt och geggit och för lång torr period så blir det stenhårt(kan dock avhjälpas om man har möjlihet att vattna). Men en billig lösning på en bra åretrunt bana finns nog inte.
En del kör ju bara ut några lass med grus på en inhängad gräsbana men det resuterar i att det kan bli rent livsfarligt att rida där då den inte håller i hop, samt att det kommer bli en sjö på den vid dåligt väder utan dränering.

Kolla in materialet Paddex..........funkar att lägga på lera.Så med lite markberedning och material så blir det inte dyrt men det blir bra. Lycka till!

ett billigt och relativt bra alternativ är att först bereda marken, jämna av så att det sluttar bortåt och platta till ordentligt.. lägg sedan tjärade stockar längs kanten, markduk/geotextil etc på detta och över stockarna, i denna låda har du sand eller finkornigt grus..
tack vare sluttningen dräneras paddocken av och markduken förhindrar skit från att växa upp underifrån.. mocka bort skiten så att det inte blir som en enda stor gödselplatta..

fast bäst är att verkligen anlägga en riktig ridbana..

[ jämna av så att det sluttar bortåt och platta till ordentligt.. lägg sedan tjärade stockar längs kanten, markduk/geotextil etc på detta och över stockarna, i denna låda har du sand eller finkornigt grus..
tack vare sluttningen dräneras paddocken av och markduken förhindrar skit från att växa upp underifrån..

Funderar också på att göra en för endast 2st hästar så kostnaden vill ajg hålla nere. Du skriver sluttar för dränering, hur mycket lutning ska det vara för "självdränering" antar att det inte är bra att rida om det är för stor lutning? sliter inte det på benen då?..:confused:

det behöver vara sådan sluttning att det rinner av av själv. det som ska luta är det undre lagret som är kompakt, sandlagret kan man göra jämnare
lutningen ska vara ca 1-2 % dvs 1-2 cm per m, man måste komma håg att göra diken på sidan så att vattnet kan rinna bort..

Jag har hägnat in en bit på gärdet med plaststolpar och ett elrep runt. I somras betade hästarna ner det längsta, sedan klippte jag med gräsklipparen några ggr. Passar mig utmärkt. Det är bara jag som rider där, och det sker kanske en gång i veckan om väderleken tillåter. Är det mjukt och lerigt så låter jag bli. Men det är en tämligen torr yta. Men det är jag det!

Vi har lågbudgetvarianten här hemma. Valde ut ett ställe som det aldrig står vatten när det är blött och lutar lite c:a 30 cm på 37 m. Lade ut slipers på högkant. Fyllt på med grus från lokal leverantör som har grus med olika kornstorlek i sig. Annars packar det sig inte. Det blev 365 ton :eek: Har sedan satt 100x100x2000 stolpar i skarvarna på slipersen så varje stolpe låser bägge slipersen i skarven. Låser med enkelt byggbeslag (L format) som skruvas ett på varje sida på stolpen och slipersen, sitter som berg och slipersen kan inte skjutas utåt.
Det viktiga är att hitta rätt grus som packar sig annars får du inget fast underlag. Det tar 1-1,5 år innan det packar sig ordentligt men nu har vi c:a 4-5 cm mjuk yta innan det blir hårt. Storleken blev 26x37m. Dräneringen är inga problem, efter en veckas ihärdigt regnande stod det vatten över hela banan, efterett dygn var det borta och efter ytterligare ett dygn kunde vi rida. Då kan jag nämna att det regnat hela hösten så att marken var fullständigt mättad :eek:
Total kostnad c:a 22 000:- + eget arbete...

Rolle
Islandshästar på Lösdrift

Vad hade du för storlek på grusen? Jag håller på just nu och tar bort matgjorden på min ridbana, och har nu kommit ner till sanden.Vi har ingen lera. Jag tänkte lägga grus ovanpå sanden nu, men vad ska man välja för grus?

Ja, det är den stora frågan. Jag gick på referenser, bekanta som lagt ut det gruset på sina ridbanor och fungerade år efter år. Om man beställer från grus- och betongföretag vet de vad det ska vara om man säger att det ska packa sig. Om det är något mindre privat grustag vet de nog om de har olika kornstorlekar i gruset, annars fråga om det är utlagt någonstans. Det jag har ligger 25-50cm tjockt och blir fast.
Om man har sand med lika kornstorlek blir det som på stranden, tungt och mjukt. Då talar jag om den vita sanden på stränderna här nere i södra Skåne.

Rolle
Islandshästar på Lösdrift

Hej!
Min paddex bana 20*40 gick på 80 000 inkl moms.
Så det är knappast det billigaste materialet.

Behövde du inte ta bort någon jord? Vad var det för typ av mark? Letar desperat efter en budgetvariant också och ditt sätt lät ju smart!

Vi har gjort en riktig budgetvariant! Jag valde bara ut en bit som var ganska slät från början och så skalade vi av grässkorpan och harvade till den. Funkar kanon! Dock bor vi på en sandbacke så bara därför denna enkla lösning funkade. Står i princip aldrig under vatten och nu efter ett par år har sanden satt sig och är precis lagom mjuk.

Liknande trådar

Hästmänniskan Osäker på hur jag skal lösa det har... Sorry for min dårlig svenska skriving. Har en haflinger ponni som är strässad ved fodring. Ute... 2 3
Svar
53
· Visningar
2 616
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Något stall med bra och rättvist sätt att fördela röda dagar och annat arbete i stallet mellan uppstallade i box? I stallet jag står i...
Svar
12
· Visningar
1 706
Senast: Fibusen
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
12 099
Senast: lilsan
·
Hästmänniskan Troligtvis blir det ponnyköp nästa år! Känns superkul men är lite kluven hur vi ska tänka med storlek på ponny. Dottern är född -15 dvs... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 476

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad läser du just nu?
  • Eurovision 2025
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur

• Diskbråck
  • Gps-halsband