Billigare utan fast telefoni?

karamelldrottningen

Trådstartare
Ja, Jag undrar om man kan avboka eller ställa av den fasta telefonen, hemtelefonen alltså? Kostar det något? Kan man få tillbacka ett hemnummer om man vill i framtiden? Har ComHem. Är inte ett dugg insatt i detta, men med fruktansvärda räkningar så har man väl snart inget annat val.

Sv: Billigare utan fast telefoni?

Klart du kan säga upp fast abonnemang, kolla i villkoren - det kan vara uppsägningstid.
Det går att öppna nytt abonnemang senare om man vill det men de brukar ta kreditupplysning då så om man har betalningsanmärkningar kan det bli svårt.
Själv sa jag upp mitt fasta när jag blev "bostadslös" 2002 och har klarat mig med enbart mobil sen dess.

Vad menar du med fruktansvärda räkningar? Är det samtalen som är dyra eller själva abonnemanget? Comhems telefonabonnemang är väl inte så dyrt..?

Nja, räkningarna ligger under tusenlappen, men endå är det mycket pengar för mig.
Bindningstiden har gått ut, så det borde vara ganska smidigt att bara säga upp abonnemanget. Jag har aldrig haft några betalningsanmärkningar, inte så att de gått till fogden iaf.
Hade Telia förut och då var räkningarna nästan dubbelt så mycket som de är nu.

Nja, räkningarna ligger under tusenlappen, men endå är det mycket pengar för mig.
Bindningstiden har gått ut, så det borde vara ganska smidigt att bara säga upp abonnemanget. Jag har aldrig haft några betalningsanmärkningar, inte så att de gått till fogden iaf.
Hade Telia förut och då var räkningarna nästan dubbelt så mycket som de är nu.

Finns 2 alternativ.
1. Skaffa den där tjänsten där man ringer till fasta nätet för bara uppkopplingskostnaden.

2. Skaffa ett bra och billigt mobilkontantkort, många kontantkort kan sänka kostnaden till mobiltelefoner mot den fasta telefonen.

Så kommer jag göra nu, för att jag har för höga mobilräkningar (tycker jag). Ringer mest långa samtal till en kompis med Comviq, därför skaffar jag nu ett Comviq kompis kontantkort som jag har bredvid mitt vanliga mobilabonnemang. Och använder alltså den mobilen till att ringa alla med Tele2-nät.

Lite krångligare, men mycket billigare, kontantkorten kostar ju inte nått att ha förutom det man ringer, så egentligen kan man ju ha massa olika sådana.

MissFideli hade bra tips angående telefonkostnaden. Jag ringer aldrig till mobiltelefoner ifrån min fasta telefon, det är svindyrt jämfört med att ringa från mobil! Jag har IP-telefoni från bredbandsbolaget och betalar ingen månadskostnad. Mina samtalskostnader ligger på runt 30 kr i månaden på hemtelefonen (endast till fasta telefoner).

/Erica

Jamen då så :laugh: du kan ju kolla upp vilket kontantkort som passar dig bäst. Själv har jag Halebop som ägs av Telia och ringer gratis till andra med Halebop (betalar bara öppningsavgift). Som MF skrev är det ju en bra idé att tänka efter till vilka man ringer mest och skaffa ett kort som passar för det.

Det finns nog några gamla trådar om kontantkort här på buke (men priser och villkor kanske har ändrats sen de skrevs).

P.S. Räkningar under tusenlappen är mkt för mig också. :p :cool:

har du 1000spänn i månaden i telefonräkning?

varför har du inte skaffat dig ett "fast pris" abbonemang från valfri operatör istället med fast avgift på 500spänn?

att säga upp hemtelefonen är möjligt, men frågan är om du har andra tjänster som är beroende av hemtelefonen? oavsett.. om så kan du välja det med lägst månadskostnad, och sedan inte ha någon telefon inkopplad och bara ha mobilen.. jag använder inte hemtelefonen och lär inte göra det heller.

har du 1000spänn i månaden i telefonräkning?

varför har du inte skaffat dig ett "fast pris" abbonemang från valfri operatör istället med fast avgift på 500spänn? Va?? Förvirrad.

att säga upp hemtelefonen är möjligt, men frågan är om du har andra tjänster som är beroende av hemtelefonen? oavsett.. om så kan du välja det med lägst månadskostnad, och sedan inte ha någon telefon inkopplad och bara ha mobilen.. jag använder inte hemtelefonen och lär inte göra det heller.

Vilka tjänster skulle det vara då?

reducerad kostnad för såväl internet, tv som mobilabbonemang är ganska vanligt förekommande om man har samtliga tjänster från samma person.

Bredbandet är comhem och telefonabonemanget. Tänkte ha kvar bredbandet men avsluta telefonen. Comhem är förmodligen det billigaste fasta telefonabonemanget som finns, tror jag. Men om jag säget upp den helt och bara behåller bredbandet så tror jag att det skulle bli billigare. Om jag kör med bara comviq kompis eller nåt annat på mobilen. Borde jag väl komma undan billigare?

Om man ändrar sig och vill få tillbaka sin fasta telefon hur gör man då och kostar det nåt extra? Kan man få samma nummer eller måste man byta?

Bredbandet är comhem och telefonabonemanget. Tänkte ha kvar bredbandet men avsluta telefonen. Comhem är förmodligen det billigaste fasta telefonabonemanget som finns, tror jag. Men om jag säget upp den helt och bara behåller bredbandet så tror jag att det skulle bli billigare. Om jag kör med bara comviq kompis eller nåt annat på mobilen. Borde jag väl komma undan billigare?

Om man ändrar sig och vill få tillbaka sin fasta telefon hur gör man då och kostar det nåt extra? Kan man få samma nummer eller måste man byta?

Minns inte om ComHem tar ut en kostnad för att du startar upp ett abonnemang faktiskt. Telia gjorde det vet jag. Du får dock inte tillbaka ditt gamla nummer.

Vill du ha fast telefon igen så beställer du bara det via ComHems hemsida, 69 kr. i månaden kostar det. Tror inte du får tillbaka ditt gamla nummer.

reducerad kostnad för såväl internet, tv som mobilabbonemang är ganska vanligt förekommande om man har samtliga tjänster från samma person.
Hos ComHem får man det billigaste gratis om man har TV, telefoni och bredband.

Jag avaktar nog ett tag med att säga upp abonnemanget. Har faktiskt lyckats sänka kostnaderna radikalt ändå! Hur dådå? Jo genom att inte ringa en massa i onödan och inte prata så länge med någon som har mobil.

Viste ni att det kostar en himla massa om någon ringer upp min hemtelefon med en mobil. Varför det? Ja, tydligen är det så. De vill väl förmodligen tjäna pengar. hmm.

Gäller detta bara comhem eller finns det fler som kör på dessa vilkor? Vissa jag pratat med tror knappt när jag säger att det är jag som får betala fast det var du som ringde. Men så är det. Lite bittert.

eeeh?
i sverige är det så att den som ringer upp betalar samtalet liksom uppkopplingsavgiften.. såvida du inte har ett svenskt nummer i utlandet då du får betala avgiften mellan länderna.

Att ringa mobiltelefon från fast telefon är vansinne med den prissättning som råder på telefonabbonemang i sverige.. billigare att ringa mobiltelefon-mobiltelefon oavsett operatör iprincip än fast-mobil.

Sådär är det inte, inte heller hos Comhem.
Detta är jag helt 100% säker på då jag jobbat på Comhem i 1½ år.
Ring deras ekonomi eller telefonavd. och be dem kolla upp detta.
Du betalar enbart de samtalen som du ringer.

Jag har ComHem (sedan fyra år tillbaka) och instämmer. Har dessutom specificerad telefonräkning och kan ju se exakt vad vi betalar för.

Men vi får betala när någon ringer från mobilen till den fasta telefonen. Vansinne. Är det bara min familj som betalar extra då. Helskumt.

Jag kollade precis in deras hemsida och såg att det finns en tilläggstjänst som gör att mobiler inte kan ringa till telefonen, ska kanske välja den tjänsten.

Varför ringer man då inte till comhem och frågar varför ni betalar då någon ringer till er ? Förövrigt tror jag inte det är så alls..förutom då om någon sitter i utlandet och ringer kan hända, men det gör väl knappast alla du känner som har mobil.

Vet du överhuvudtaget vad du har för tillval och tjänster i ditt abonnemang ??

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
8 113
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
197
· Visningar
28 097
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 551
Senast: Cattis_E
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte... 2 3
Svar
49
· Visningar
12 981
Senast: Saeta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka