Biter på staketpinnar, hur göra?

gejsa

Trådstartare
Jag har en inackordering som biter sönder alla mina staketpinnar.
Hur ska jag göra. Förra året hade vi bytt till nya staketpinnar. På bara några månader var alla av. Han biter både uppepå och längst ner så dom går av.
Vi satte upp provisoriska plastpinnar överallt över vintern. Men är det snöslask och fryser snabbt till så lägger sig ju tråden och pinnarnan viker sig.
Nu vill jag sätta upp riktiga staketpinnar igen som extraskydd ifall dom andra går av. Man kan ju inte få ner pinnar när dom gått av och det är snö och fryst i marken.
Någon som vet vad man kan göra för att hästen inte ska bita i dom mer? Tjära har jag satt på när han bitit. Men det är ju liksom redan försent då. Kan ju inte tjära in precis hela pinnen överallt med tjära. :smirk: Sedan har jag antibitkräm för 100 kr burken. Det är inte mer än fyra ess salvans burk. Så det blir lite dyrt att smeta på det överallt också.
Någon som har något förslag??

Sv: Biter på staketpinnar, hur göra?

sätt upp staket sen fäster du eltråd innanpå staketet, då kanske han avskräcks från det eftersom det är stor risk att han nuddar eltråden om han biter?

ciliegia skrev:
sätt upp staket sen fäster du eltråd innanpå staketet, då kanske han avskräcks från det eftersom det är stor risk att han nuddar eltråden om han biter?

Han har så eftersom vi har pinnar innanför pinnarna om du förstår hur jag menar?!

Han är nu på sommarbete hästen. Hörde att han biter sönder pinnarna där också fast han går på bete. Något fel måste det ju vara på hästen.

han kanske bara har tråkigt?
eller har brist på något ämne?

det blir nog biligare med antibitkräm än att byta ut alla pinnar..
Fri tillgång på stråfoder kanske vore nåt om det inte redan finns?

målarfärg brukar räcka.. blanda ut med förtunning och spraya eller måla stolparna.. då bör hästen låta dom vara..

Visst kan du tjära alla stolparna innan han biter sönder dom. Tjära är ju billigt. Köpte en hink med 4 kg för 149 kr på ÖB och en sån räcker till många stolpar...

Fick tjära in stolpen i hagen i vintras,då pålle va fruktansvärt uttråkad och valde att gå "lös" på stolparna,han slutade på sturt!
(jag lade in en stor björk stubbe/gren och granar i hagen i stället.
vet ett annat stall som har krubbitare,där har dom spikat på gamla plåtburkar på stolpen (typ gamla kattmats burkar)
ingen pålle som vill bita i det ;)

mvh Arabizar

Precis som flera har rekomenderat så pröva antingen med att ha på "Antibitkräm", tjära eller målarfärg på hagstolparna. Försök även att öka sysselsättningen i hagen. Lägg in granar i hagen, försök att t.ex. dela upp grovfodergivorna mer under dagen eller låt hästarna t.ex. ha fri tillgång på halm i hagen så det alltid finns någon form av sysselsättning där!

jag har målat mina med diesel blandat med "sletolja" , gör du det iallafall en gång om året så brukar de flesta hästar låta det vara ifred, annars kan du stryka vår o höst...
1 del diesel och 2 delar olja....inte jätte miljövänligt, men du behöver ju inte måla där stolpen är nere i backen

Ja, om han har tråkigt kan jag ju inte svara på. Det är inte min häst. Men hon pysslar väldigt mycket med hästen.

Brist på ämne? Vad i så fall?
Denna häst får väldigt mycket olika tillsatser. Hon är en sådan där naturmänniska så han får nog mer än vad han behöver eg. :smirk:

Jag tror inte att fri tillgång skulle hjälpa. Eftersom han biter på stolparna även i sommarhagen där han står nu. Där har han verkligen fri tillgång. :)
Men antibitkrämen som jag har satt på regnar och snöar ju bort. Måste alltså kleta in HELA stolparna.

Målarfärg fungerar inte heller. Han biter ju i boxen också ibland. Där det är målat alltså.

Ja det skulle vara tjära då. Men är det inte kladdigt hela tiden. Ser fult ut gör det också ju. Inte så roligt.

Nej, tjära torkar in i träet. Fult? Nä, jag tycker att det är snyggare med svartbruna stolpar än söndertuggade!

Annars så får du köpa tjocka plaströrsstolpar.

Stora grenar och sånt har dom fått i hagen. Han äter upp det mesta men sedan går han på staketstolpen iaf.
Kattmatsburkar började vi spara sedan fick jag se att han biter ofta också längst ner på stolpen. Då fungerar ju inte burkarna heller. Suck!

Tar tacksamt emot flera förslag. :)

martha skrev:
jag har målat mina med diesel blandat med "sletolja" , gör du det iallafall en gång om året så brukar de flesta hästar låta det vara ifred, annars kan du stryka vår o höst...
1 del diesel och 2 delar olja....inte jätte miljövänligt, men du behöver ju inte måla där stolpen är nere i backen

DET har jag däremot inte prövat. Fungerar det helt då eller?
För vi ska ju byta till nya stolpar nu till hösten. Inte roligt att kleta in dom ifall det ändå inte fungerar helt.

Det är väl ändå hästägaren som får göra iordning nytt staket om dennes häst har förstört det? Varför ska du betala för något som någon annans häst orsakar?

Selenbrist eller bristande avmaskning.
Mina tuggar stolpar och träd om jag slarvar med avmaskningen.

Annars så får du väl be hästen att bo någon annanstans.
Stolpätare blir ju totalt ekonomiskt ohållbara.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa... 2
Svar
33
· Visningar
8 326
Senast: cassiopeja
·
Träning Hade planerat att rida i det vackra höstvädret idag, men när jag kommer till stallet så är min häst inne och de andra två var ute och... 2
Svar
26
· Visningar
2 593
Senast: tinituss
·
M
Övr. Hund att inte skapa den här tråden, men nu måste jag få skriva av mig. Har som ni vet fått en cockerspanielhane av mina föräldrar. Jag är...
Svar
15
· Visningar
1 844
Senast: millansnillan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka