Blanda torv och spån?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Coffeaclub
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 3 069
C

Coffeaclub

Jag börjar få lite smått panik! Det verkar inte finnas nåt spån att få tag i nånstans här runtomkring, till saken hör också att företagen inte vet när det kommer att komma in mer heller. :crazy: Nu till min fråga; Kan man blanda torv och spån? Torv går att få tag i och det börjar bli lite tunt underlag i boxarna nu så nåt måste jag ha. Jag vill helst inte slänga ut spånet heller eftersom det är fräscht.

Jag vet ju också att man måste vattna torven, hur mkt och hur skulle det då bli om man blandar. Vad ska jag göra? Slänga ut spånet?

Hur hanterar man bädden när man har torv, som med spån? Hur många balar kan man tros behöva till en box på 10,5 kvm?

Massor av frågor, men jag behöver verkligen råd. Help me! :banana:

Sv: Blanda torv och spån?

Blanda på du! :) Det beror helt på vad det är för torv du får tag i om du behöver vattna eller ej, jag vattnar inte på det vi har hemma nu, men jag gjorde det i förra stallet. Du märker ganska snart om det blir dammigt eller ej.

Du hanterar bädden på precis samma sätt som med spån.

Svårt att säga mängd eftersom jag inte vet hur mycket det ligger i boxen nu och dessutom inte hur stora balar du får tag i ;) Men använd lika mycket torv som du använder spån.

Tack för ditt svar! :)

Om jag nu behöver blöta den. Blir det inte äckligt med blött spån då?

Jag har hör folk som använder torv i permanentbädd, dvs att det lägger ett lager kalk i botten och massor av torv ovanpå och tar sen inte bort kisset. Blir inte det äckligt?

vattna torven behövs väl sällan nu under senvintern?

RS säljer ju annars torvmix, färdigblandad med lite spån i. Kanonbra strö!

Jag har ingen som helst erfarenhet av torv, har bara hört att den alltid skall vattnas. Så det är nog inget problem med att blanda då? Vilka för- och nackdelar är det med torv kontra spån?

Blir torven så blöt att den inte kan suga upp mer (svart i färgen och geléaktig att gå på) så tar man ut den fläcken även om man har permanentbädd, men man behöver inte gräva för att få bort allt blött som ligger underst i bädden när ytan är torr. Torven packar sig till en fast bädd (typ jordgolv), och när den har blivit packad och innan den blir fuktig på ytan lägger man in en ny torvbal. Det är viktigt att kratta bädden jämn varje dag och ta bort all gödsel.

Det går bra att lägga en torvbädd ovanpå din spån, de kommer att blanda sig lite men det gör inget. Du behöver nog inte blöta om spånen är lite fuktig (funkar bäst att blanda med råspån), men dammar det så ta en vattenkanna med stril och strila lite försiktigt, det ska inte vara stora mängder så det blir blött - då tappar du uppsugniongsförmågan.

Menar du då att man inte behöver vara lika noga med att ta bort pisset? Eller är det bara om man har kalk i botten som man inte behöver göra det?

Jag har inte läst hela diskussionen, men det går utmärkt att blanda torv och spån. Bäst är att ha en bädd underst med torv och ha blandat torv och spån överst.

När vi hade Dressyr SM här hade vi torv, men var tvugna att lägga in spån, och det blev helt ok. Dock lite annorlunda att mocka :D

MINA åsikter (föredrar torvbädd), har säkert glömt något. Se även en tidigare tråd.

TORV
+ suger upp bäst, bra till hosthästar, ger liten gödselstack, lättmockat vid bädd
- dyrare (men går åt mindre vid bädd), mörkt i stallet
RÅSPÅN
+ billigt, ljust i stallet, ganska lättmockat vid bädd
- luktar ammoniak vid bädd, inte så bra för hosthästar, suger inte upp så bra då det är lite fuktigt
KUTTERSPÅN
+ ljust i stallet
- jobbigare att mocka, mindre bra till hosthästar (om det ej är dammsuget), går åt mer, suger inte upp så bra

Jag kanske ska ta ut spånet, lägga ett lager kalk i botten, lägga torv och sist blanda spån och torv överst för att få en permanentbädd. Skulle nog passa oss rätt bra eftersom man inte behöver ta bort piss varje dag ( då jag har knappt om tid på morgonen när jag mockar ) och dessutom har vi liten gödselplatta också..

Om man lägger torvbädd tar man bara ut den torv som är genomvåt (av urin t ex), och tar ut all gödsel. Men man måste hela tiden hålla ytan torr. Kissar hästen alltid på samma ställe brukar man dock få gräva ut det stället emellanåt.

Har man en välskött torvbädd klarar den bättre att bli "slarvmockad" en enstaka dag än vad t ex en spånbädd gör (vet jag som har praktikanter ibland!) Men den är förstås mest lättskött om man gör det ordentligt varje dag.

Mina ponnyer gör slut på 2-3 torvbalar/månad, de stora hästarna 3-4torvbalar/månad (de som får 4 är extremt grisiga). Jag lägger alltid in en hel bal åt gången, det blir bäst då.

Jag hade hellre behållt det rena spånet (eller bädden om du har det), kalkat ovanpå och sedan lagt på ren torv. För om man blandar spån med torven börjar det lättare att lukta ammoniak. (Du kan ju förebygga genom att kalka ovanpå bädden vid behov, men det blir dyrare i längden) OBS! Använd då foderkalk el dyl (ej släckt kalk).

Coffeaclub skrev:
Jag börjar få lite smått panik! Det verkar inte finnas nåt spån att få tag i nånstans här runtomkring, till saken hör också att företagen inte vet när det kommer att komma in mer heller. :crazy: Nu till min fråga; Kan man blanda torv och spån? Torv går att få tag i och det börjar bli lite tunt underlag i boxarna nu så nåt måste jag ha. Jag vill helst inte slänga ut spånet heller eftersom det är fräscht.

Jag vet ju också att man måste vattna torven, hur mkt och hur skulle det då bli om man blandar. Vad ska jag göra? Slänga ut spånet?

Hur hanterar man bädden när man har torv, som med spån? Hur många balar kan man tros behöva till en box på 10,5 kvm?

Massor av frågor, men jag behöver verkligen råd. Help me! :banana:

det Är samma här,, jätte hemskt, till hödten ska vi ha halm i boxarna med torv eller spån under, går liksom inte att ha spånbrist.

Har i alla år haft bara sågspån och det har fungerat kanonbra. Dock är inte foderkalken bra. Man får ösa in rejält varje vecka.
Så jag bytte ut kalken till Penac. Ett medel som är kanonbra. Du behöver bara lägga ut ca 25 gram/vecka i en box. Tar bort amoniaklukt mycket bra.

Just nu har jag haft kutterspån då jag flyttat och det är svårt att få tag på sågspån eller rättare sagt ta hem det. Kutterspån är värdelöst man kan lika gärna slänga pengar på gödelstacken direkt.
Så jag åkte och hämtade torv, löst hos en som bryter torv.
Så jag har lagt en torvbädd.

Men för att bädden ska bli lite ljusare lägger jag lite kutterspån ovanpå. Fungerar utmärkt. Torv är oxå bra för hovarna.
Som alla andra skrivit mockar jag ut pisset när det behövs.
Men ett tips är att skippa kalken, KÖP Penac eller nått annat märke.
Visst är det dyrare än kalken men i slutändan samma pris.
Från att gjort åt ca 2 kg kalk till 25 gram per vecka.

LYCKA TILL!!!

Tack allihopa för era svar!! :bow:

Jag köpte ett par torvbalar på vägen hem. Tänkte faktiskt göra som lilith föreslog; att lägga torv ovanpå befintlig "bädd". Tänkte först kalka (eftersom jag har en rejäl säck stående) och sen lägga toven uppe på. Men om jag nu gör så här, kan jag senare lägga ut Penac på bädden då? Vart får man tag på det och vad kostar det?

Gå in på www.jultorpranch.se och i menyn står det Penac och telefonnummer till leverantörer direkt.
Jag tror det kostar ca 600-700 kr paketet.
Men det lär ju räcka länge till din häst.
Det är värt priset.

Lycka till

Visst kan du gå från kalk till penac det är inga problem vi hade kalk i början oxå men det blev lika dyrt + att man var tvungen att hämta tunga säckar.

Om du håller dig till torven, ser till att ytan är torr och att bädden alltid är tillräckligt tjock klarar du dig nog ganska bra utan kalk och andra medel. Jag brukar bara kalka emellanåt till de som urinerar mycket på samma ställe och när stona är brunstiga.

Har man permanentbädd med spån måste man kalka mycket mer för att det inte ska lukta, och då är nog andra medel effektivare (fast jag är lite försiktig med kemikaliska medel som inte är ätbara - har en del hästar som äter torv ibland).

Ett litet tips i dessa tider när spånet är slut överallt.
Köp hem träpellets (sådana som man eldar i pannan med) funkar alldeles utmärkt. Dom faller sönder till sågspån blir torrt och fint samt lättmockat.

Jag har spånbädd och när det inte går att få tag på så tar jag undan det torra spånet som ligger överst häller ut en säck pellets och sen över med det torra spånet igen. Sen klarar det sig ett tag till.

Nu har jag fyllt på med torv till pållen. Det var riktigt lättmockat i morse :) . Han tyckte att det var lite skumt med torven igår och krafsade lite och körde runt med mulen i den. Om han fortsätter greja med mulen i så vet jag inte om jag vågar mej på att strö på nåt starkt medel. Jag strödde iaf på en hel del kalk uppe på det gamla spånet och stampade till lite.Torven och spånet hade faktiskt inte blandat sig nåt nämnvärt, så jag tror att det kommer att funka med permanentbädd eftersom han inte gräver och krafsar med än precis vid boxdörren och under krubban, men där har han inget strö.

Tack alla för upplysningarna i min lilla paniksituation :crazy: , jättebussigt av er! :bow:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Det är nämligen så att jag och min familj nu har börjat gå lite i tankarna på att skaffa en fjärde hund inom något/några år. Vi... 4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 973
Senast: Tiger tok
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 683
Senast: Ajda
·
Ekonomi & Juridik Bytte i höstas från spånpellets till torv för att pelletsen var så fruktansvärt dammig, fast jag nästan "vattnade sönder" den... 2
Svar
27
· Visningar
3 400
Senast: Bliss
·
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage... 2
Svar
22
· Visningar
5 033

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka