Blank skärm

gern

Trådstartare
Varför har alla bärbara datorer nuförtiden en spegelblank skärm? Jag tycker att det verkar fruktansvärt opraktiskt! Det blir ju massor av reflexer i den! Visst, det kanske är snyggare, men man ska väl kunna jobba vid datorn också?
 
Sv: Blank skärm

Givetvis är det för man ska se hur snygg man är:) :banana:
 
Sv: Blank skärm

De blanka skärmarna ska tydligen ge bättre bild.

Så det är win-loose, du kan få bra bild men riskerar blänk, eller så tar du den vanliga lite sämre bilden och slipper blänk.
 
Sv: Blank skärm

Man får väl skaffa sig ett sånt där skynke som fotograferna förr i tiden kröp in under när de skulle fota :idea: :D
 
Sv: Blank skärm

Man kan få ett spännande foto när man tar en bild på datorn och får med vad datorskärmen speglar...
Det upptäckte jag igår men jag betvivlar att det är meningen.
 
Sv: Blank skärm

Ja, att kontrasten är bättre ser man ju tydligt. Så jag kan förstå att rena nöjesdatorer har sådan skärm. Men nuförtiden har ju alla datorer det.

Nåja, jag kommer kanske snart köpa ny dator. Då lär jag väl upptäcka fördelarna...
 
Sv: Blank skärm

Enligt uppgift ska de blanka skärmarna också klara ljus som lyser på skärmarna bättre. Reflexerna må vara starkare, men med solen i ryggen ska det ändå gå bättre att se vad som är på en glossy skärm jämfört med en matt. Har dock bara matta skärmar själv, så jag har ingen egen erfaranhet av om det stämmer eller inte.
 
Sv: Blank skärm

Jag har precis köpt en ny dator, med blank skärm (den bristande skärpan i vanliga bärbar-skärmar har länge retat mig, jag har kass nog syn som det är tycker jag).

Den levererades i dag och skärmen fungerar finfint som spegel, men jag har faktiskt inte hunnit starta upp maskinen ännu så jag vet inte om skärpan är så fin och gosig som jag fått höra! Och nu är jag för trött så nu ska jag gå och sova... (Hur kan man planera in så mycket annat samtidigt som den nya leksaken ska levereras?! Är man korkad eller? :crazy: )
 
Sv: Blank skärm

Om jag ska jämföra min gamla laptop med den nya som har blank skärm så tycker jag att den blanka inte har samma ljuskänslighet som den icke-blanka. När det är riktigt ljust ute och jag har datorn vid fönstret så ser jag ingenting på den gamla. Den nya blanka är det dock inget problem med.

Men det kanske beror på något annat än blankheten?
 
Sv: Blank skärm

Jag har haft min bärbara i ett år nu och den har blank skärm, jag älskar den :love:

Fästmannen köpte en ny för ett tag sedan och den har matt skärm så visst finns det.
 
Sv: Blank skärm

Hepp - jag kan bara se blänk från riktigt ljusa saker. Där jag vanligtvis sitter är det en vägg bakom mig så blänkfaktorn verkar inte vara ett problem för mig.
 
Sv: Blank skärm

Man kan få ett spännande foto när man tar en bild på datorn och får med vad datorskärmen speglar...
Det upptäckte jag igår men jag betvivlar att det är meningen.

...och det är därför man aldrig bör surfa naken.


;)
 
Sv: Blank skärm

Nej, surfa naken ska man inte göra eftersom nån tillverkare har dammat in en webkamera högst upp på skärmen... :eek:
(Jag ska tejpa över den eftersom jag inte orkar klura ut hur den fungerar riktigt ännu.)
 
Sv: Blank skärm

Nej, surfa naken ska man inte göra eftersom nån tillverkare har dammat in en webkamera högst upp på skärmen... :eek:
(Jag ska tejpa över den eftersom jag inte orkar klura ut hur den fungerar riktigt ännu.)

Bra att du ställer frågan. Hur fungerar det där med webcam? Hur sätter man igång den (för Ullo, jag tror inte att den är igång hela tiden ;))? När används den? Etc. Jag har inbyggd webcam på båda mina nya datorer.

Kan man t.ex. ta foto med den?
 
Sv: Blank skärm

Bra att du ställer frågan. Hur fungerar det där med webcam? Hur sätter man igång den (för Ullo, jag tror inte att den är igång hela tiden ;))? När används den? Etc. Jag har inbyggd webcam på båda mina nya datorer.

Kan man t.ex. ta foto med den?

Japp... fungerar kanonbra. :D

Beroende på när jag skall använda min inbyggda så finns det olika kontroller, typ msn.

Min ligger under "alla program" på övrigt i "scanner och kamera".
 
Senast ändrad:
Sv: Blank skärm

Jag tror inte att min är igång heller... men jag VET inte. Och vet man inte, då ska man ha kläderna på sig!

Ska kolla upp IC-s förslag på placering. Och sätta över lite tejp... :D
 
Sv: Blank skärm

Jag skulle nog också tejpa över kameran. Även om man slagit av den kan man inte vara säker på att inte ett nyinstallerat program, något virus eller liknande får för sig att slå på den. Risken att det skulle hända är liten, och risken att den då skulle fånga något intressant på bild är väl i princip obefintlig. Men jag vill ändå känna att det är jag som bestämmer när kameran ska användas.

Om vi återgår till blanka skärmar ska jag erkänna att jag bara testat sådana i butiksmiljö, och där är det ju alltid väldigt kraftigt ljus och många spotlights som ger reflexer. Så har man det ju inte hemma så där fungerar det säkert mycket bättre.
 
Sv: Blank skärm

Jag tror inte att min är igång heller... men jag VET inte. Och vet man inte, då ska man ha kläderna på sig!

Ska kolla upp IC-s förslag på placering. Och sätta över lite tejp... :D


:angel: När min inbyggda cam är på så lyser det en liiiiiten blå lampa bredvid den, alltså så vet jag alltid när den är på :D

Ingen risk att någon får se mig när jag är naken alltså :angel:
 
Sv: Blank skärm

om man köper en Mac (pro modellen) så får man välja om man vill ha glossy eller matt

Glossy: fördelen är att bilden ser bättre ut (högre saturation, mättnad), även bra om man ska skriva ut foton, det du ser på skärmen är även så det kommer att se ut om du printar på blankt fotopapper

Matt: Om du jobbar med saker som ska gå i tryck. Det du ser på skärmen = det som kommer ut på tryck...

jobbar du på en glossy å sen skickar till tryckeriet så kommer du få tillbaka tryckt material som ser mkt blekare/dassigare ut... eftersom bilden du ser på skärmen inte är "riktig"
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag sitter mycket hemmakontoret nu för tiden och leker i Adobes Creative Cloud om kvällarna, och dels är det inte så roligt att sitta på...
Svar
2
· Visningar
606
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
23 092
Senast: Mabuse
·
IT & mobiler Min PC har betett sig lite lustigt den senaste tiden och jag funderar på om den ämnar gå i förtidspension. Sanningen att säga har jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 373
Senast: hastflicka
·
L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
7 472
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp