Bli ekonomiskt oberoende (spinoff på pensionstråden)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är det någon här som investerat i Lendify? Man lånar ut pengar till upp till 8% ränta.

Min sambo har grejat med lendify i något år och fått riktigt fin ränta på pengarna där om man jämför med att sätta in dem på ett hederligt sparkonto med minimal ränta och insättningsgaranti. Alla är ju inte jättebra på att betala tillbaka, men allt som allt ser räntan som sagt bra ut. Funderar själv på att börja med det. :)
 
Hur går det själv @Lejonelle ?

Jo, men det följer väl den övergripande planen med insättning huvudsakligen i indexfonder. Jag har mestadels köpt räntefonder senaste tiden så jag har inte tjänat på uppgången just, men det beror på att jag balanserar om till mer räntor och mindre aktier.

Jag ligger på tillväxtkurvan till BF får man väl säga (Beräknat Frihetsdatum menar jag då förstås). Alltså det datum jag kan sluta jobba om jag vill. Men vi får se, är det kul att jobba fortsätter jag väl ett tag till, just nu är det väldigt kul.
 
Är det någon här som investerat i Lendify? Man lånar ut pengar till upp till 8% ränta.
Jag har. Känns som en bra balans mot att sätta in mycket på börsen. Sen tror jag att det är svårt att få 8 procent i snitt - riktvärdena är snarare 6 procent om man lånar ut på längre sikt (6-10 år) och 4 procent på kortare sikt (upp till 5 år). Men det är väl inte det sämsta i dagens läge.

Jag har två olika konton på varsin tidshorisont. Kör med autoinvestering för att spara tid samt för att Lendify då betalar tillbaka i alla fall det utlånade värdet om låntagaren inte håller sin del.
 
Vilken bank? Danske bank har 1,29 tvåårig nu.
Skog är alltid rätt känns det som.
Det är ingen riktig bank, någon form av bolåneinstitut kanske, man flyttar befintliga lån hos en bank till dem och binder på tre år som jag förstod. Bygger på att de utfärdar bostadsobligationer för samma som de lånar ut men de är helt nya och jag vet inte om de startat än. Finns en länk i mitt inlägg (0,95%).
 
Det är ingen riktig bank, någon form av bolåneinstitut kanske, man flyttar befintliga lån hos en bank till dem och binder på tre år som jag förstod. Bygger på att de utfärdar bostadsobligationer för samma som de lånar ut men de är helt nya och jag vet inte om de startat än. Finns en länk i mitt inlägg (0,95%).

Ah! Vad jag har förstått har Enkla inte helt klart med sin finansiering än. Men jag tror absolut att fler liknande kommer haka på.
 
Ah! Vad jag har förstått har Enkla inte helt klart med sin finansiering än? Men jag tror absolut att fler liknande kommer haka på.
Det kan nog stämma, jag följer inte det läste bara om dem i DI. Jag tror också att det kommer fler lågprisbolåneinstitut, räntemarginalerna är stora och de som finns inklusive bankerna tjänar i dagsläget väldigt bra, liksom de som lånar ut till annat.
 
Jag tror verkligen på att investera i bostäder på framtida attraktiva lägen där det långsiktigt kommer peaka. En kompis köpte en lägenhet på Hornstull för 15 år sedan, på den tiden kallades det fortfarande lite skämtsamt "knivsöder" och det var rätt nedgånget och otrendigt. För ett par år sedan såldes lägenheten, då hade den gått upp 400%
Utmaningen är väl att lista ut vart det kommer att peaka ;)
 
Senast ändrad:
Jag tror verkligen på att investera i bostäder på framtida attraktiva lägen där det långsiktigt kommer peaka. En kompis köpte en lägenhet på Hornstull för 15 år sedan, på den tiden kallades det fortfarande lite skämtsamt "knivsöder" och det var rätt nedgången och otrendigt. För ett par år sedan såldes lägenheten, då hade den gått upp 400%
Utmaningen är väl att lista ut vart det kommer att peaka ;)

Biskopsgården i Göteborg. Nån gång kommer det nog bli trendigt hipsterställe, kanske.
 
Biskopsgården i Göteborg. Nån gång kommer det nog bli trendigt hipsterställe, kanske.

Inte omöjligt! :)
En fd kollega till mig, hans föräldrar BYTTE en våning i Gamla Stan mot en nybyggd mindre lägenhet i miljonprogramområde på 80-talet. De tyckte det var fantastiskt att slippa gasspis och sååå lättstädat med linoleumgolv :p Han är idag inte jätteglad över deras byte ;)
 
Inte omöjligt! :)
En fd kollega till mig, hans föräldrar BYTTE en våning i Gamla Stan mot en nybyggd mindre lägenhet i miljonprogramområde på 80-talet. De tyckte det var fantastiskt att slippa gasspis och sååå lättstädat med linoleumgolv :p Han är idag inte jätteglad över deras byte ;)

Nä jag tror faktiskt det blir så. Har jag råd sen när vi köpt bostad till oss själva (inte i biskopsgården dock) så vill jag köpa en tvåa där och hyra ut tills det blir trendigt att bo där. Då ska jag renovera och sen sälja. Vattentät plan känner jag ;)

Haha men åh! Vad bittert, men det är alltid lätt att va efterklok när man har facit :D
 
Nä jag tror faktiskt det blir så. Har jag råd sen när vi köpt bostad till oss själva (inte i biskopsgården dock) så vill jag köpa en tvåa där och hyra ut tills det blir trendigt att bo där. Då ska jag renovera och sen sälja. Vattentät plan känner jag ;)

Haha men åh! Vad bittert, men det är alltid lätt att va efterklok när man har facit :D

Bra plan!
Det beror också lite på hur andrahandsmarknaden regleras. Just nu är det ju ganska fritt att ta saftiga andrahandshyror för bostadsrätter. Alltid oklart hur det blir framledes med det. I mitt område hyrs ettor ut för 15 000 i månaden i andrahand medan avgifterna är väldigt låga.
 
Inte omöjligt! :)

En fd kollega till mig, hans föräldrar BYTTE en våning i Gamla Stan mot en nybyggd mindre lägenhet i miljonprogramområde på 80-talet. De tyckte det var fantastiskt att slippa gasspis och sååå lättstädat med linoleumgolv :p Han är idag inte jätteglad över deras byte ;)
Många granna hus är där i Stockholm men det är ju ingen jord till dem!

Jord i Skåne och skog i Norrland, området däremellan är ganska ointressant ;)
 
Bra plan!
Det beror också lite på hur andrahandsmarknaden regleras. Just nu är det ju ganska fritt att ta saftiga andrahandshyror för bostadsrätter. Alltid oklart hur det blir framledes med det. I mitt område hyrs ettor ut för 15 000 i månaden i andrahand medan avgifterna är väldigt låga.

Ah det ska man nog inte räkna med där, mer täcka avgift + kostnad för lånet och kanske lite slitage. Sen kommer vinsten (alternativt förlusten) när den säljs :D
 
Ah det ska man nog inte räkna med där, mer täcka avgift + kostnad för lånet och kanske lite slitage. Sen kommer vinsten (alternativt förlusten) när den säljs :D

Tror amorteringskravet driver upp andrahandshyrorna. Många omfattas av det utökade amorteringskravet vilket kraftigt höjer boendekostnaden/vad det kostar att äga.
 
Jag roade mig med att titta tillbaka lite till början av tråden, tänk att det är fyra år sedan! Tack för att ni har hängt med!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp