Bli ekonomiskt oberoende (spinoff på pensionstråden)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tror verkligen på att investera i bostäder på framtida attraktiva lägen där det långsiktigt kommer peaka. En kompis köpte en lägenhet på Hornstull för 15 år sedan, på den tiden kallades det fortfarande lite skämtsamt "knivsöder" och det var rätt nedgånget och otrendigt. För ett par år sedan såldes lägenheten, då hade den gått upp 400%
Utmaningen är väl att lista ut vart det kommer att peaka ;)
Vilken större stad som helst, skulle jag vilja säga. Om beräkningarna på befolkningsökningen framöver står sig så kommer Sveriges befolkning att växa rejält, och i princip bara i tätorterna.
 
Jaha, nu har jag ägnat de senaste dagarna åt att läsa igenom hela tråden. Blev nämligen lite sugen på att köra igång igen, mer på allvar. Har inte sparat så jättemycket det senaste. Men köpt en häst. Och en bil... Hoppas på att få en bra löneökning i år (får den dessutom retroaktivt eftersom vårt avtal fortfarande inte är klart) så att jag kan lägga undan mer pengar.

Bestämde mig i förrgår för att lägga om mitt kontosystem lite för att göra det lite enklare. Man måste inte nödvändigtvis ha en massa olika buffertkonton till olika saker utan det kan vara på samma. Så nu har jag som mål att ha 45' på mitt sparkonto som har lite (med betoning på lite) ränta och 30' på ett som blir mer transaktionskonto. Typ. Så prio ett är att det ska vara så vid ingången av varje månad. Det som blir över åker in i olika aktier och fonder. Kommer ha kvar de 75' på min vanliga bank trots lite låg ränta. Det är inte aktuellt att byta bank och de ser ju gärna att man har lite pengar som "finns på riktigt". Har mina bolån där också.

Så, nu är jag redo att köra igen. Hur går det för er andra?
 
Rätt nöjd med att vårt sparkonto med aktier o fonder gått upp 50% sedan starten i april förra året :)

Mest tack vare inköpet av Climeon som stigit 170%, tror stenhårt på dom så det e kul!
 
Jaha, nu har jag ägnat de senaste dagarna åt att läsa igenom hela tråden. Blev nämligen lite sugen på att köra igång igen, mer på allvar. Har inte sparat så jättemycket det senaste. Men köpt en häst. Och en bil... Hoppas på att få en bra löneökning i år (får den dessutom retroaktivt eftersom vårt avtal fortfarande inte är klart) så att jag kan lägga undan mer pengar.

Bestämde mig i förrgår för att lägga om mitt kontosystem lite för att göra det lite enklare. Man måste inte nödvändigtvis ha en massa olika buffertkonton till olika saker utan det kan vara på samma. Så nu har jag som mål att ha 45' på mitt sparkonto som har lite (med betoning på lite) ränta och 30' på ett som blir mer transaktionskonto. Typ. Så prio ett är att det ska vara så vid ingången av varje månad. Det som blir över åker in i olika aktier och fonder. Kommer ha kvar de 75' på min vanliga bank trots lite låg ränta. Det är inte aktuellt att byta bank och de ser ju gärna att man har lite pengar som "finns på riktigt". Har mina bolån där också.

Så, nu är jag redo att köra igen. Hur går det för er andra?

Här pytsar vi en farlig massa tusenlappar på tillbyggnad på huset varje månad så innan det är klart står sparandet på vänt. 50 000kr var det denna månaden :yuck: Hoppas nästa månad blir lite lättare
 
Jag fick gräva avlopp för mer än jag hade räknat med (förstås), så jag blev tvungen att sälja av lite. Valde efter stor vånda mina Reit-aktier. Men hoppas kunna ta igen det i höst och vinter!
 
Jag är på lägenhetsjakt och har lagt om mitt sparande, så numera går en väldigt liten del till fonder och resten till buffertkontot. Bufferten kommer i princip att tömmas vid lägenhetsköp, och tills den har en rimlig storlek kommer sparandet se ut så, för att sen återgå till att lägga en större del på fonder och aktier.
 
Jag håller på att möblera om lite i portföljen. Har tidigare haft ca 70-30 i aktier-fonder, men har tänkt att vikta över mer mot fonderna nu.
 
Jag håller på att möblera om lite i portföljen. Har tidigare haft ca 70-30 i aktier-fonder, men har tänkt att vikta över mer mot fonderna nu.
Jag tycker det är roligare med fonder än aktier. För en liten peng kan du hänga med på rätt mycket, får mer att hålla koll på och det är stabila.
Har trots det en del aktier, men köper nästan bara fonder nu för tiden. :) Men man får passa sig för avgifter som både är synliga och kan ligga "dolt".
 
Jag tycker det är roligare med fonder än aktier. För en liten peng kan du hänga med på rätt mycket, får mer att hålla koll på och det är stabila.
Har trots det en del aktier, men köper nästan bara fonder nu för tiden. :) Men man får passa sig för avgifter som både är synliga och kan ligga "dolt".

Ja, jag håller med :)
Jag har nog tänkt sälja av en del aktier och stuva in de pengarna i fonder, och sedan handla mest fonder.

Är det någon som testat Avanzas nya globalfond, med 0,1% avgift?
 
Hej, här var det lugnt och tyst.
Hur mår era portföljer i de senaste dagarnas ras på börsen? En tillfällig svacka eller början på en krasch? Stuvar du om för att skydda dig? Eller kanske du investerar dig ur krisen?
 
Hej, här var det lugnt och tyst.
Hur mår era portföljer i de senaste dagarnas ras på börsen? En tillfällig svacka eller början på en krasch? Stuvar du om för att skydda dig? Eller kanske du investerar dig ur krisen?

Ja du det var en bra fråga. Både aktier och fonder går sådär för tillfället. Är lite frustrerad och det kliar i fingrarna att sälja.. Samtidigt har vissa gått ner så pass mycket att det nog är lika bra att behålla.
 
Hej, här var det lugnt och tyst.
Hur mår era portföljer i de senaste dagarnas ras på börsen? En tillfällig svacka eller början på en krasch? Stuvar du om för att skydda dig? Eller kanske du investerar dig ur krisen?
Det är ju ingen munter syn för tillfället. Allt får dock ligga kvar, ingen försäljning.
Jag har köpt lägenhet och med tömt sparkonto är det för tillfället högre prioritet att fylla på till lagom nivå, så aktier och fonder har fått stå tillbaka. Men snart är jag igång och fortsätter fylla på i portföljen. :)
 
Det är ju fullständigt förfärligt just nu. När det gäller aktier har jag bara några suspekta småbolag som jag hoppas ska gå bra framöver. Eventuellt köper jag på mig lite mer nu när det är billigt. Har annars mest gått över till fonder men det är ju inte heller så roligt för tillfället :D
 
Jag tycker det känns toppen! Har sålt en del fonder och även pytsat in en del extra och köpt aktier, min beräknade utdelning ligger nu på 2000 kr för nästa år.
 
Hej, här var det lugnt och tyst.
Hur mår era portföljer i de senaste dagarnas ras på börsen? En tillfällig svacka eller början på en krasch? Stuvar du om för att skydda dig? Eller kanske du investerar dig ur krisen?
Jag försöker passa på att shoppa lite när det är billigt. Köper för att behålla och få utdelning, så tittar mer på förväntad utdelning än förväntad kursutveckling :)
 
Ingen börskrasch ännu.
En korrigering har varit dock. Det kan falla mer men jag tror inte vi kommer se nån börskrasch. Så kan vara köpläge nu.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp