Bli ekonomiskt oberoende (spinoff på pensionstråden)

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vill du inte handla när det är rea? ;-) Frågan är väl vad du tror kommer hända i framtiden?

Jo, jag får väl tänka på det som rea :D
Jag tror ju på Sverige, och jag räknar kallt med att det går upp igen. Kanske vänder det redan under våren, jag skulle tro att det är lite stökigt just nu eftersom det är lite allmänt stökigt i världen... Gissar på bättre ordning och reda efter årsskiftet och när rapporterna och prognoserna börjat trilla in :)

Vad säger bukeklipparna om sparande på bank kontra korta räntefonder för pengar man behöver om c:a 2-3 år?

Korträntefonder just nu har inte mkt o spela med, extremt låga räntor gör att man kan inte förvänta sig någon större avkastning på dem + att det har en avgift och ta ut för fonden, och eventuellt courtage om du väljer att köpa den.
En kombination av de faktorerna gör det olönsamt att köpa in sig i de.

Finns nog flera aktörer som betalar upp till 2 % per år fortfarande, det är något som blir svårt för dessa fonder att uppnå skulle jag tro.

Jag ska passa på att nämna här att jag just betalat en fjärdedel av min månadslön för en ombyggnad av köket i mitt lilla hyreshus. Den gamla trinettkylen gick sönder och beslutet togs i samråd med uthyrningsförmedlaren att vi skulle bygga om köket och köpa in en fullstor, bättre kyl. Jag nämner det här eftersom en del har undrat om jag känner till att det finns utgifter i samband med husägande. Svaret är ja, jag känner till det.

Jag funderar på om jag ska våga satsa på något nytt nu innan delårsbokslutet, eller om jag ska vänta tills det är klart... Jag är sugen på att lägga avkastningen från mina Trelleborg B (68 %) eller Axfood (44%) på något nytt. Det känns som att det är väl sånt som en ska använda sin avkastning till? Vad säger ni om det?
Både om att vänta eller inte vänta på delårsboksluten, och om att investera avkastningen i något nytt.
Det handlar fortfarande om småpengar, men det är kul att testa tänket :)

Jag sneglar mot medicinbranschen och Icagruppen, men känner mig knappast övertygad. Astra Zenica är ju extra spännande just i dag också :)

Jag ska passa på att nämna här att jag just betalat en fjärdedel av min månadslön för en ombyggnad av köket i mitt lilla hyreshus. Den gamla trinettkylen gick sönder och beslutet togs i samråd med uthyrningsförmedlaren att vi skulle bygga om köket och köpa in en fullstor, bättre kyl. Jag nämner det här eftersom en del har undrat om jag känner till att det finns utgifter i samband med husägande. Svaret är ja, jag känner till det.
Om du bygger om ett kök för en fjärdedel av lönen har du bra betalt :)

@Blueberry det är svårt att ge raka tips fötr man vet ju inte vilka risker eller områden du kännrer dig bekväm med eller vilken strategi du använder.
just nu gillar jag personligen mekonomen icagruppen telia sonera eriksson a och b shb och swedbank. men jag bygger fortfarande grundplåten i min portfolio. alla återinvesterinbar hamnar i telia sonera och alla månads investeringat roteras bland mina innehav efter pris och andel ab total värdet. jag kommer fortsätta månads investera oavsätt uppgång eller nergång som det är.

Hur tänker ni som sparar i fonder? Har ni valt ut några fonder som ni tror på och har ett månadssparande i dem,ungefär samma varje månad? Eller väljer ni nya fonder, byter ut och lägger till? Hur ofta ser ni i så fall över fondportföljen?

En fråga till: hur tänker ni som använder nätmäklare när ni lägger era köp/säljorder för fonder? Man har ju inte riktig koll på vad kursen ska vara när affären faktiskt genomförs. Jämnar kanske ut sig med tiden?

Vad tror ni om den allmänna utvecklingen på börsen under september med val och allt? När ska man köpa, när ska man sälja om man vill göra sig en hacka på turbulensen?

Hur tänker ni som sparar i fonder? Har ni valt ut några fonder som ni tror på och har ett månadssparande i dem,ungefär samma varje månad? Eller väljer ni nya fonder, byter ut och lägger till? Hur ofta ser ni i så fall över fondportföljen?

En fråga till: hur tänker ni som använder nätmäklare när ni lägger era köp/säljorder för fonder? Man har ju inte riktig koll på vad kursen ska vara när affären faktiskt genomförs. Jämnar kanske ut sig med tiden?

Vad tror ni om den allmänna utvecklingen på börsen under september med val och allt? När ska man köpa, när ska man sälja om man vill göra sig en hacka på turbulensen?
Skulle vilja säga "Finns inga genvägar, Finns risker och chanser." Samt fonder är sällan för att göra snabba pengar.

Vill du tjäna mycket pengar snabbt i en turbulent marknad. Altså på ett par dagar. Så lånar du typ en miljon. Köper aktier för dem. Så billiga aktier du kan hitta typ(Kvantitet är viktigt). Säljer dem för snäppet högre. Betalar tillbaka lån och avgifter och du kan gå däifrån med 10-100 000+. Samtidigt jääävligt riskabel chansning =)

disclaimer. Tar inte ansvar ifall någon väljer att ta risken att följa detta råd!

Varför det? Ditt råd verkar ju kassaskåpssäkert. :/

(Nej, jag är inte idiot, vännen. Även om det kanske verkar så på mina frågor.)
Haha nä absolut inte riktigt mot dig. Men man vet ju aldrig vad för random folk som läser och inte tänker själv =) Fått lära mig att man skall vara försiktig när man ger ekonomiska råd. För folk har väldigt lätt att bli sura i fall dom förlorar pengar på ett råd man har gett. Ingen fråga är en dum fråga i fall det är något man faktiskt undrar eller ej vet.

När det kommer till fonder specifikt Så handlar det om värdeökning över tid. Så spelar inte super jättestor roll när du går in. Över tid så kommer dina fonder öka. Man kan försöka spela marknaden men folks om buffet och liknande menar på att om man har en längre investerings horizont än månaden ut så spelar det ingen roll. Men fonder får man generellt passa sig för avgifter(med detta menar jag att ju högra avgift desto hörgre avkastning måste du förvänta dig för att tjäna något på det annars är ju gratis indexfonder alltid bättre typ). Det kan bli mycket pengar i slutet. Man kan ju "skapa" sig sin egen fond med genom att kolla vilka aktier en specifik fond har och investera i dem själv.

Men för tjäna pengar på turbulens så måste du antingen ha mycket kapital att röra dig med. Eller göra mycket och snabba transaktioner. Som robothandlen gör. Annars är där ju massa courtage och annat som äter upp vinster. Men visst jag har tjänat 1000kr över en månad på avanza zero. genom att köpa sen sälja. Så visst vart jag ute efter den tusenlappen så fine. Men om jag "hämtat ut" tusen lappen och låta kvarvarande kapital vara kvar hade det ju varit "långsammare" för färre fondandelar skall generera samma vinst.

Hoppas detta svarar bättre på något och inte rör till det.

Och en personlig notering. Alla pengar jag själv investerar. Är pengar jag inte räknar till in ekonomi längre. På så sätt slipper jag stressen med hurvidare dom går upp eller ner. Dock innebär detta inte att jag ignorerar dem. Går någon upp mycket kan jag likväl hämta hem vinsten och titta efter något annat att köpa. Men personligen satsar jag på att täcka mina fasta utgifter med utdelningar ifrån aktier. Så dom flesta köpen är långtids köp och bryr mig inte riktigt om värdet. Därför jag inte investerar så mycket i fonder längre heller. då fonder inte längre har utdelningar utom några få.

Men för tjäna pengar på turbulens så måste du antingen ha mycket kapital att röra dig med. Eller göra mycket och snabba transaktioner.

Jag hade snarare förväntat mig svar av typen: "Jag tror kurserna kommer gå ned kraftigt efter valet så jag väntar med att köpa" eller "Jag tror att kurserna går upp när folk vill säkra sina vinster före valet så jag passar på att sälja nu, så kanske jag kan köpa till lägre pris efter".

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Problematisk Chef
  • Nä nu...! (Utbildning)
  • Tips på passande utbildningar
  • Jag kommer bli uppsagd

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund