Bli medryttare, hur svårt ska det vara?

Fast det där är lite av ett feltänk tycker jag. Bara för att något görs betyder det ju inte att det är bra för hästarna. Nu var det ett litet tag sedan jag snöade in på aktuella studier om hur hästarna påverkas av ryttarvikten så jag minns inte det specifika matematiken, men såvitt jag kommer ihåg var det snarare så att hästar tål mindre vikt än många tror innan de börjar ta skada.
Allt vi gör med hästar är onaturligt. Ska vi sätta 80 kilo max kan hela den manliga ryttareliten i hoppning med några få undantag packa ihop och gå hem liksom..
 
Vilka hästar faller bort på 80 kilo? Mindre ponnys kanske men hästar?

Om hästar inte kan bära 80 kilo kan ju de flesta av världens manliga ryttare som inte är jockeys sluta rida och börja spela schack eller gå över tlll lerduveskytte per omgående liksom.. 😆
Gränsen blir 400kg vältränad häst (20% av hästens vikt) så ganska många mindre hästar och nättare D och C-ponnys faller bort.

Givetvis så finns det hästar som är större, men utbudet av medryttarhästar blir betydligt mindre.
 
Vilka hästar faller bort på 80 kilo? Mindre ponnys kanske men hästar?

Om hästar inte kan bära 80 kilo kan ju de flesta av världens manliga ryttare som inte är jockeys sluta rida och börja spela schack eller gå över tlll lerduveskytte per omgående liksom.. 😆
Fast här var det ju över 80. Vet förstås dock inte hur mycket. Det är väl många som hellre har en medryttare som inte väger så mycket? Inget konstigt med det. Det skriver jag inte för att vara elak, utan för att jag tror att det faktiskt ser ut så. På vår ridskola har vi t ex en viktgräns på 90 kg.
 
Jag väger för övrigt själv 84kg, och jag är precis på gränsen för min mustang. En medis vill jag ha på lägre vikt än mig själv, lägre krav på balans och rida korrekt då.

Elithästar är elittränade. Det är skillnad på dom och fritids/hobbyhästars muskelkondition.
 
Jag tycker inte du ska känna dig det minsta osäker! Det där med ”viktbärande hästar” är så jävla onödigt och leder bara till kroppshets och dålig självkänsla. Det finns säkert hästar som inte orkar bära tyngre ryttare, men majoriteten av våra stora hästar (som är i form) gör det. Jag skulle säga att ”skadligheten” har mer med balans än vikt att göra.
Jag tänker att det är två helt skilda saker, kroppshets och vad hästar klarar av att bära, och att etiketten viktbärande främst är skadlig för hästar. Tumregeln numera är väl att hästar inte ska bära mer än 15-20% av sin egen kroppsvikt, dvs. ryttarvikt + utrustning får inte väga mer. Då förutsätter det att det är en häst som inte redan har egen övervikt att bära på. I tysk diskurs pratar man även om en rörbensindex som ytterligare ett sätt att räkna. Att kategoriskt kalla vissa hästar för viktbärande utan att ta hänsyn till de hur de specifika faktorerna faktiskt ser ut riskerar ju bara att utsätta dessa hästar för mer belastning än de borde.
Kroppshets är ett människokulturellt fenomen, hästhälsan och förutsättningarna för densamma måste utvärderas utan hänsyn till vad vi hade önskat oss tycker jag.
Det finns en del forskning om detta och vissa pilotstudier. Men något som man problematiserar även där är att skilja på vad en häst orkar, vad som påverkar hästen negativt i stunden, och vad som påverkar hästen negativt över en längre tid.
Jag tycker vi har ett ansvar att inte bara vifta bort de här frågorna med hänvisningar till vad arméns hästar behövde bära för så och så många år sen eller hur mycket diverse elitryttare väger. Utan försöka hålla oss uppdaterade kring vad modern forskning faktiskt säger. Om vi behöver anpassa oss får vi väl göra det.
@eventingmania Vem har pratat om onaturligt? Inte jag. Utan det vi diskuterar är ju vad hästar tar skada av.
 
Jag tänker att det är två helt skilda saker, kroppshets och vad hästar klarar av att bära, och att etiketten viktbärande främst är skadlig för hästar. Tumregeln numera är väl att hästar inte ska bära mer än 15-20% av sin egen kroppsvikt, dvs. ryttarvikt + utrustning får inte väga mer. Då förutsätter det att det är en häst som inte redan har egen övervikt att bära på. I tysk diskurs pratar man även om en rörbensindex som ytterligare ett sätt att räkna. Att kategoriskt kalla vissa hästar för viktbärande utan att ta hänsyn till de hur de specifika faktorerna faktiskt ser ut riskerar ju bara att utsätta dessa hästar för mer belastning än de borde.
Kroppshets är ett människokulturellt fenomen, hästhälsan och förutsättningarna för densamma måste utvärderas utan hänsyn till vad vi hade önskat oss tycker jag.
Det finns en del forskning om detta och vissa pilotstudier. Men något som man problematiserar även där är att skilja på vad en häst orkar, vad som påverkar hästen negativt i stunden, och vad som påverkar hästen negativt över en längre tid.
Jag tycker vi har ett ansvar att inte bara vifta bort de här frågorna med hänvisningar till vad arméns hästar behövde bära för så och så många år sen eller hur mycket diverse elitryttare väger. Utan försöka hålla oss uppdaterade kring vad modern forskning faktiskt säger. Om vi behöver anpassa oss får vi väl göra det.
@eventingmania Vem har pratat om onaturligt? Inte jag. Utan det vi diskuterar är ju vad hästar tar skada av.
Här är en pilotstudie som i och med sitt omfång endast kan komma fram till tendenser, dvs. fasta slutsatser kan en inte dra.

https://beva.onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/eve.13085
 
Jag vill inte lära mig köra och jag vill inte gosa med hästar. Jag vill ta hand om en häst. Dvs göra allt som jag gjorde med mina egna hästar. Ibland innebär det att rida och ibland inte, men det innebär betydligt mer än att ”gosa med hästar”.
Jag hade absolut kunnat tänka mig att ta hand om en körponny, men utan att vara insatt i travsporten så vill jag tro att det är ganska långt ifrån att vara skötare i ett travstall.

Och nej, jag tror inte att min kroppsform är anledningen att jag inte hittar medryttarhäst. Jag förstår inte hur du kan skriva så när du inte ens vet hur jag ser ut?
De som sagt tack nej pga ej viktbärande häst har haft små hästar.
Ja, det är precis det jag menar: utbudet krymper markant. Det har noll med ditt utseende att göra, som jag dessutom inte vet något om.

Men det blir en väldigt liten nisch att leta häst i. Jag föreslår att du provar att bredda den så du kan hitta en sköthäst :).

Travstall brukar ofta ha många hästar per tränare/ägare och kan uppskatta hjälp. Jag har själv varit medis i travstall, det var kul för vi var ett helt gäng medisar som kunde rida ut tillsammans.

(Själv som hästägare så är jag inte intresserad av någon som vill göra allt runtomkring, det gör jag helst själv. Har eget stall hemma, det är mitt hem liksom. Men en extra hästmotionär hade varit trevligt.)
 
Ja, det är precis det jag menar: utbudet krymper markant. Det har noll med ditt utseende att göra, som jag dessutom inte vet något om.

Men det blir en väldigt liten nisch att leta häst i. Jag föreslår att du provar att bredda den så du kan hitta en sköthäst :).

Travstall brukar ofta ha många hästar per tränare/ägare och kan uppskatta hjälp. Jag har själv varit medis i travstall, det var kul för vi var ett helt gäng medisar som kunde rida ut tillsammans.

(Själv som hästägare så är jag inte intresserad av någon som vill göra allt runtomkring, det gör jag helst själv. Har eget stall hemma, det är mitt hem liksom. Men en extra hästmotionär hade varit trevligt.)
Men jag vill inte ha en sköthäst och jag förstår inte varför du ens föreslår det?
 
Ja, det är precis det jag menar: utbudet krymper markant. Det har noll med ditt utseende att göra, som jag dessutom inte vet något om.

Men det blir en väldigt liten nisch att leta häst i. Jag föreslår att du provar att bredda den så du kan hitta en sköthäst :).

Travstall brukar ofta ha många hästar per tränare/ägare och kan uppskatta hjälp. Jag har själv varit medis i travstall, det var kul för vi var ett helt gäng medisar som kunde rida ut tillsammans.

(Själv som hästägare så är jag inte intresserad av någon som vill göra allt runtomkring, det gör jag helst själv. Har eget stall hemma, det är mitt hem liksom. Men en extra hästmotionär hade varit trevligt.)
Fast just travhästar är inte det optimala om man som du tycker att ryttarens vikt är för hög
 
Fast just travhästar är inte det optimala om man som du tycker att ryttarens vikt är för hög
Jag förstod det som att ridningen inte var så viktig för TS?

Då kan hon söka hästar i vilken storlek som helst, som inte letar medryttare utan skötare.

Jag tycker inte hennes vikt är varken för låg eller för hög. Men för en hel del av ridhästarna som söker medryttare så är 80+ för mycket. TS vill inte rida på ridskola för att ha en "rid-referens" (och få en bättre chans på de attraktiva större ridhästarna). Då minskar utbudet - det är allt.
 
Jag har t.o.m. fölerfarenhet då jag varit ansvarig för ”avdelningen” hästar som terapi på jobbet (jag är behandlingsassistent) och där hade vi uppfödning. Så även om jag inte rider som ett proffs så har jag stor erfarenhet av många olika sorters hästar. Och kan hantera många hästar ”samtidigt”, dvs jag är effektiv när det kommer till mockning, fordring och in- och utsläpp tex.

Jag kan köra traktor också 😅🚜
Så bra, då kan du köra ut en ny höbal till foderhäcken i lösdriften också!

Kanske du ska flytta hit!:angel:
 
Där tror jag du har svaret! Hästägare i gemen har nog inte så stor erfarenhet av Aspbergers och drar nog öronen åt sig! Vet tyvärr inte hur du ska göra för att komma åt det.
Nu har jag i för sig egen häst men skulle inte se det som ett problem om någon med Aspergers skulle vilja vara i vårt stall. Har den diagnosen själv (fick den när man fortfarande sa Aspergers och inte som idag). Har man rätt handlag, är snäll mot djuren osv så spelar det väl ingen roll?
Jag tycker inte heller om att vara i stora folkgrupper, träffa nya människor osv för det gör mig osäker men det gör mig då banne mig inte till en sämre hästmänniska. Det finns många barn/ungdomar/vuxna med många olika diagnoser runt om i vårt avlånga land som håller på med hästar och många väldigt duktiga sådana också. Har flertalet bra exempel.
 
Oj, det där vill jag inte skriva under på.
Känner flera personer med i olika stall som har haft olika diagnoser. Flera super kunniga på hästar och väldigt duktiga ryttare. Så håller med om det inte stämmer! Såna som verkligen läser på om studier och har mycket kunskap och är lyhörda för att lära nya saker. Så tycker också det va något av en fördom som kom upp I inlägget innan.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har letat efter en lämplig medryttare en tid nu. Verkar helt omöjligt. Då har jag ändå två välridna, normalvakna och helt...
Svar
16
· Visningar
1 771
Senast: Unafraid
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 371
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 767
Senast: Solstig
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 048
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp