Bli medryttare, hur svårt ska det vara?

Gissar att det kan vara svårare att få napp på landsbygden, fler som har egen gård med hästarna hemma som hellre avstår hjälp, än i storstan där fler står dyrt inackorderade och kanske till större utsträckning behöver dra in extra pengar från medryttare, hellre än att bara låta de stå.
 
Gissar att det kan vara svårare att få napp på landsbygden, fler som har egen gård med hästarna hemma som hellre avstår hjälp, än i storstan där fler står dyrt inackorderade och kanske till större utsträckning behöver dra in extra pengar från medryttare, hellre än att bara låta de stå.

Det är precis detta som är min uppfattning och poängen i mitt ursprungsinlägg. Och för mig som bott både i storstan och på landsbygden, och både haft häst och medryttare samt varit medryttare till andras hästar, kan se den skillnaden väldigt tydligt.

Det är inte att jag skriver dåliga annonser, är för tjock, har asperger, söker på fel ställen eller att jag inte har erfarenhet och kunskap, problemet är att det helt enkelt inte verkar finnas några medryttarhästar just här där jag bor. Jag bodde på en annan ort tidigare, sju mil bort, och där var det inga problem att hitta medryttarhäst. Men det var också en hästtät bygd med traditioner, medan stället jag bor på nu inte alls har samma hästtäthet.
 
Gissar att det kan vara svårare att få napp på landsbygden, fler som har egen gård med hästarna hemma som hellre avstår hjälp, än i storstan där fler står dyrt inackorderade och kanske till större utsträckning behöver dra in extra pengar från medryttare, hellre än att bara låta de stå.

Fast det är inte bara pengar det handlar om. Mina hästägare har velat ha medryttare för att tiden inte räckt till. En har haft egen gård och hästarna hemma och den andra har varit inackorderad på landet.
 
Fast det är inte bara pengar det handlar om. Mina hästägare har velat ha medryttare för att tiden inte räckt till. En har haft egen gård och hästarna hemma och den andra har varit inackorderad på landet.
Givetvis finns det olika anledningar, jag skrev det jag anser till stor del är orsaken
 
Sätt upp en lapp på ridskolorna i Mölltorp, Tibro och kanske Töreboda. Och på Grevagården. Vi skaraborgare åker ju runt med våra hästar till ridhusen som finns. Och leta upp dom lokala facebookgrupperna. Typ Vi som bor i Tiveden med omnejd.
 
Det är precis detta som är min uppfattning och poängen i mitt ursprungsinlägg. Och för mig som bott både i storstan och på landsbygden, och både haft häst och medryttare samt varit medryttare till andras hästar, kan se den skillnaden väldigt tydligt.

Det är inte att jag skriver dåliga annonser, är för tjock, har asperger, söker på fel ställen eller att jag inte har erfarenhet och kunskap, problemet är att det helt enkelt inte verkar finnas några medryttarhästar just här där jag bor. Jag bodde på en annan ort tidigare, sju mil bort, och där var det inga problem att hitta medryttarhäst. Men det var också en hästtät bygd med traditioner, medan stället jag bor på nu inte alls har samma hästtäthet.
Tråkig situation. Är du bilburen? Kanske får se dig lite längre bort?
 
Sätt upp en lapp på ridskolorna i Mölltorp, Tibro och kanske Töreboda. Och på Grevagården. Vi skaraborgare åker ju runt med våra hästar till ridhusen som finns. Och leta upp dom lokala facebookgrupperna. Typ Vi som bor i Tiveden med omnejd.
Sätta upp lappar är ju en smart idé, det har jag inte tänkt på. De lokala FB-grupperna samt de lokala medryttargrupperna på FB har jag använt mig av, liksom HästNet.
 
Tråkig situation. Är du bilburen? Kanske får se dig lite längre bort?
Ja, det är jag. Är ju liksom 40+ :D
Kan tyvärr inte tänka mig att åka mer än max tre mil nu när dieseln är så dyr som den är. Man hade kunnat tänka sig att det minskar utbudet men innan hade jag fem mil som maxavstånd och det fanns inte mer att välja på då.
 
Sätt upp en lapp på ridskolorna i Mölltorp, Tibro och kanske Töreboda. Och på Grevagården. Vi skaraborgare åker ju runt med våra hästar till ridhusen som finns. Och leta upp dom lokala facebookgrupperna. Typ Vi som bor i Tiveden med omnejd.
Jag fick en fantastisk stallplats via en lapp på granngården en gång :)
Finns det någon lokal hästaffär också?
 
Fast jag tror du är något på spåret. Inte kopplat till diagnosen i sig, men till att inte vara ’mainstream’ på ett sätt där man framstår som ’udda’ eller ’jobbig’. Som stallägare och hästägare vill man ha hjälp men inte få problem … Bara att behöva ta en diskussion om t ex en viktgräns som jag satt hade fått mig att backa ur …Här sätter säkert alla möjliga fördomar in, men jag erkänner att jag i privatlivet tillhör de som drar öron åt
mig när jag uppfattar signaler som jag kopplar till att ngn är ’jobbig’ Jag vill inte ha ’tjafs’ eller diskussioner i
mitt stall …Jag är inte konflikträdd - tvärt om - men jag har nog av sådant i
mitt jobb.
Så ett tips är att fundera på hur man uppfattas av andra - med eller utan diagnos.
Jag har underbara medryttare som är guld värda för mig - men jag har också backat ur förfrågningar där jag fått dåliga vibbar…
Det var inte jag som tog upp autismdiagnosen som förklaringsmodell. Inte heller viktaspekten. Vad gäller det senare förde jag fram allmänna reflektioner vilket hamnade ganska off topic, något TS påpekade med full rätt.
 
TS, jag tror jag har fått nästan alla mina medryttarhästar via kontakter, ffa. via ridlärare. Såna som jobbar mycket med privatryttare har lätt att höra sig för. Kanske en väg att testa om du inte redan gjort? :)
 
Nu har jag i för sig egen häst men skulle inte se det som ett problem om någon med Aspergers skulle vilja vara i vårt stall. Har den diagnosen själv (fick den när man fortfarande sa Aspergers och inte som idag). Har man rätt handlag, är snäll mot djuren osv så spelar det väl ingen roll?
Jag tycker inte heller om att vara i stora folkgrupper, träffa nya människor osv för det gör mig osäker men det gör mig då banne mig inte till en sämre hästmänniska. Det finns många barn/ungdomar/vuxna med många olika diagnoser runt om i vårt avlånga land som håller på med hästar och många väldigt duktiga sådana också. Har flertalet bra exempel.
Jag menade på inget sätt att personer med denna typ av diagnos skulle vara sämre, utan bara att hästägare i gemen inte har någon kunskap om det.
 
TS, jag tror jag har fått nästan alla mina medryttarhästar via kontakter, ffa. via ridlärare. Såna som jobbar mycket med privatryttare har lätt att höra sig för. Kanske en väg att testa om du inte redan gjort? :)

Jag har tyvärr inga kontakter på någon ridskola i den här delen av landet. De kontakter jag har inom hästvärlden här har jag lagt ut krokar hos, flera gånger om. Sådär så man nästan känner sig tjatig :angel:
 
Varför skulle hästägare ha mindre kunskap om det? Sen är det ju inget som framgått innan
Mindre kunskap än vem? Folk i allmänhet har väl inte heller så stor kunskap, och jag tänker mig att hästägare i allmänhet är som folk i allmänhet och inte som folk som har mer kunskap om npf-diagnoser. Och om det inte ens har kommit till att Ts fått svar eller att diagnosen framgått så kan det ju naturligtvis inte ha spelat någon roll. Så bortse från min kommentar om detta.

Nu verkar det ju helt enkelt så att det inte finns några medryttarhästar i Ts trakter.
 
Mindre kunskap än vem? Folk i allmänhet har väl inte heller så stor kunskap, och jag tänker mig att hästägare i allmänhet är som folk i allmänhet och inte som folk som har mer kunskap om npf-diagnoser. Och om det inte ens har kommit till att Ts fått svar eller att diagnosen framgått så kan det ju naturligtvis inte ha spelat någon roll. Så bortse från min kommentar om detta.

Nu verkar det ju helt enkelt så att det inte finns några medryttarhästar i Ts trakter.
Jodå, det är klart det finns. Men det är svårt att hitta kontaktuppgifter. Skaraborg kryllar av små stall.
 
@Bapelsin
Kanske enhelt knasig tanke, men....

Hur mycket om dina egna förkunskaper skriver du i dina annonser?

Att du haft egen häst är bra, men om du skriver väldigt detaljerat om din långa och breda erfarenhet kanske någon kan råka uppfatta det som att du kommer vilja "styra och ställa" med hur de borde göra saker med sin häst eller liknande?

Säg att de är 20 och har sin första egna häst, då kanske någon äldre med väldigt mycket erfarenhet kan vara "lite läskigt".
 
@Bapelsin
Kanske enhelt knasig tanke, men....

Hur mycket om dina egna förkunskaper skriver du i dina annonser?

Att du haft egen häst är bra, men om du skriver väldigt detaljerat om din långa och breda erfarenhet kanske någon kan råka uppfatta det som att du kommer vilja "styra och ställa" med hur de borde göra saker med sin häst eller liknande?

Säg att de är 20 och har sin första egna häst, då kanske någon äldre med väldigt mycket erfarenhet kan vara "lite läskigt".
Jag tycker att jag har en väl balanserad annons, typ ”jag har haft egna hästar och är väl införstådd i vad det innebär att ta hand om en häst” och lite om vad för typ av ridning jag gillar (skog och dressyr) osv. Och några bilder när jag rider.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har letat efter en lämplig medryttare en tid nu. Verkar helt omöjligt. Då har jag ändå två välridna, normalvakna och helt...
Svar
16
· Visningar
1 788
Senast: Unafraid
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 410
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 775
Senast: Solstig
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 218

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp