Blir det färre mördarsniglar i år?

Bapelsin

Trådstartare
Med tanke på värmen och torkan som har hållit i sig ett bra tag nu och verkar fortsätta hålla i sig, kommer det bli färre mördarsniglar i år? Försökte fråga i en snigelgrupp på FB men fick inga svar. Vad tror ni?
 
Har inte sett några än i alla fall :)
Nu brukar det inte finnas några mängder här men det brukar alltid krälla fram något litet äckel framåt kvällen annars.
 
Med tanke på värmen och torkan som har hållit i sig ett bra tag nu och verkar fortsätta hålla i sig, kommer det bli färre mördarsniglar i år? Försökte fråga i en snigelgrupp på FB men fick inga svar. Vad tror ni?
Jag tror det blir fler hos mig. 😬 Snön har legat tjock under lång tid i vinter vilket bör ha varit isolerande trots kyla = fler som överlevt. Och det är inte speciellt torrt här, det har regnat ganska friskt under våren...
 
Med tanke på värmen och torkan som har hållit i sig ett bra tag nu och verkar fortsätta hålla i sig, kommer det bli färre mördarsniglar i år? Försökte fråga i en snigelgrupp på FB men fick inga svar. Vad tror ni?
I vilken del av landet bor du?
Jag bor i den del av landet som brukar få minst nederbörd, generellt. Och vi har faktiskt fått en del regn under våren, så gräset har vuxit ordentligt.
Har däremot inte sett mer än någon enstaka snigel än i år.
 
Tack för era svar!

Jag skulle såklart skrivit att jag bor i Skaraborg och att vi har haft två veckor utan regn. Inatt ska det regna lite sen är det inget mer regn denna tiodygnsprognos.
 
Jag har sett knappt 5st i år, idag regnar det så vi får se hur många som poppar upp imorgon när jag cyklar till jobbet 😅
 
För några veckor sedan var det enorma mängder, antar att det är det fortfarande, men att de varit mer aktiva nattetid senaste tiden. Det har helt klart varit en del ätna plantor på odlingslotten
 
Här finns det mängder. Nu när de varit torrt några veckor så ser man bara ett fåtal men i eftermiddags kom regnet och nu i kväll har jag sett hundratals. Det blöta vädret förra året tror jag gynnade dem.
 
Tisdag kväll hittade jag 4. Imorse efter regnet 50 st. På typ 10 minuter.
Jag har dödat säkert 1000 st sedan kriget började för några veckor sedan. Och tycker ändå inte att det är så farligt 😄
De ska inte få äta mina blommor, jag har lagt ner min själ, hjärta och ekonomi i dem!
 
Jag har inte hart speciellt många några år, men nu har de redan ätit upp min Pak Choi. De gömde sig längs med pallkragekanten, var små och smög upp på nätterna.
 
Vi har typ 100+ st i en rabatt på 6 m. De äter upp mina nyplanterade skitdyra blommor så kommer gå ut och döda dem i helgen. Har förut tyckt att det är hemskt men nu är det krig.
@Badger Jag har satt sån där gräskantlist av metall runt rabatterna - finns att köpa lite överallt, även ICA Maxi. En rulle, blir lite rostig. PÅ den sätter jag koppartejp hela vägen. Mirakels mirakel - det fungerar! Sniglarna kryper inte över koppartejpen!! Utan den hade jag inte haft en blomma nånstans. Igår gjorde jag likadant runt en ställning där jag har bönor. Man får se till att sniglarna inte når in via nån utstickande gren eller liknande. Jag har även satt koppartejp längs kanten på alla mina pallkragar.

Och min trädgård är hem för cirka 200 miljoner mördarsniglar, grannarnas inte inräknade. Plus vanliga snäckor och vinbergssnäckor och....

Koppartejp is it!! (Man får kolla tejpen då och då så den inte lossnat nånstans. Sniglarna hittar dit direkt!)
 
Inatt har det regnat hos oss så jag var förberedd på massor med sniglar men jag hittade bara två stycken 🙌

Hoppas det håller i sig men sådan tur lär man väl inte ha.
 
Efter två dagar med regn har sniglarna börjat kika fram. Har nog klippt hundra bebisar idag, de sitter på vart och vartannat grässtrå och trivs mellan maskrosornas blad. Har klippt kanske ett 20-tal stora. I år verkar det vara pantrarna som är mest på hugget, majoriteten av sniglarna är sådana. En del vita bebisar också och resten mördare. För mig som har snigenfobi och dör av tanken på att trampa på en snigel görs det ingen skillnad på de olika sniglarna, även om jag vet att många inte klipper sina pantrar.
 
Gick ut igår efter regnet och plockade 180 mördarsniglar.

Där fanns minst lika många snäckor men då hade jag behövt en burk till. Såg också flera stooora Vinbergssnäckor men jag tycker de är fina så de får vara kvar. De håller sig dessutom på ett och samma ställe där det mest finns kirskål….
 
Var gör ni av dem när ni plockat dem? Klipper och lägger i restavfallet?
Jag samlar mina i en stor burk ihop med lite gräsklipp. Sen går jag ner i skogen med dem - det är en blöt och igenvuxen skog som de kan härja fritt i. Jag vägrar klippa av hundratals sniglar, vill inte klippa ens en…. Och snäckorna?
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag blev för ett antal år sedan tilldömd ett skadestånd på närmare 20.000kr. Först nu har detta skadestånd börjat betalas ut via...
Svar
5
· Visningar
892
Senast: monster1
·
Samhälle Spinoff på tråden om att det kan bli krig i Sverige. Kanske en luddigt ställd fråga, men... Hur lever man, rent praktiskt, i ett land i...
Svar
11
· Visningar
1 126
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Vart vänder man sig när man inte kan få hjälp av vården? Jag fungerar inte på arbetet, min hjärna lägger av och den står liksom och...
2
Svar
38
· Visningar
2 390
Kropp & Själ Jag har sen tonåren svettats mycket på nätterna. Det började i samband med att jag sattes in på Cipramil när jag var ca 13. Sen avtog...
2
Svar
35
· Visningar
1 540
Senast: Linn-Nora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Bra torrfoder
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2023

Omröstningar

Tillbaka
Upp