Blir det någon hårdare mätkontroll även i Sverige?

break_a_leg

Trådstartare
Läste på tidningen Ridsports hemsida att ett ponnyekipage inte kommer att tas ut till EM pga de hårdare mätreglerna som ska införas. Bra är det ju att man tänker till innan ekipaget åker iväg tycker iaf jag.

Dock tycker jag det är lite underligt att ekipaget ifråga tävlar nationellt "utan problem". Är det någon som vet om det kommer att införas kontrollmätningar även på svenska tävlingar?

Sv: Blir det någon hårdare mätkontroll även i Sverige?

Jag tycker det ska finnas på alla tävlingar, men kanske vissa undantag jag tävlade en travkorsning förra året som då var ca.150 men det stod 146 :angel: Men jag tävlar henne itne längre men i alla fall hon klarar inte att hoppa på hästavstånden och höjderna så på lokala tävlingar i vissa fall tycke rjag det kan finnas undantag . Speciellt om det inte gäller något speciellt. Man måste ju se till hästen i alla fall.

Men nu ska jag skaffa storhäst och slippa mätandet :D

Ehh? :confused:
Så det ska vara hårdare kontroller - men undantag för dig så att du kan tävla häst i ponnyklasser?
Vari ligger logiken i ditt svar?

Eh, en häst är en häst är en häst, inte en ponny. Gränsen finns, punkt och slut. Jag ogillar skarpt de ryttare och köpare som vet att ponnyn är en häst och ändå myglar med det. Ska man köpa en ponny så finns det massor av fina ponnyer som faktiskt också är ponnyer.

Fixar inte din lilla häst avstånden så får den helt enkelt låta bli att hopptävla eller så får den träna upp sin galopp. I de lägre klasserna är det sällan kombinationer som är byggda med kniviga avstånd. I lägsta klasserna är det inga kombinationer öht.

Ponnyn det gäller är Mustang och enligt Ridsport var han 148 cm vid kontrollmätning. Alltså, han är enligt kontrollmätningen inom gränserna men plockas ändå bort ur truppen.
Visst, det är en risk att ta med en ponny som är på gränsen men minns jag rätt så ska gränsen vara 151 cm med skor på EM.
Det innebär att ponnyer som är, skriv, 146-148 cm inte kan tas ut till mästerskap trots att de vid kontrollmätning finns vara ponnyer.
Det är att ta det för långt tycker jag.

Ja, det är en risk att man inte vågar ta med ponnyer, kan bli jobbigt det där.

Ja, det är en risk att man inte vågar ta med ponnyer, kan bli jobbigt det där.

Ja, det blir ju ett omvänt problem då. Det bästa vore om det fanns säkra mätkontroller. Kalibrerade mätstick, ordentliga bestämmelser på underlag och indragna licenser, eller vad de nu har, på mätmän som mätt fel typ tre gånger eller så.
Det skapar ju en stress hos ryttaren inför stora tävlingar, mer än den vanliga nervositeten.

det är väl bra om det kan bli stopp på fusket med för stora ponnyer?
Hur många tävlar i rätt kategori egentligen ?:cool:

Visst, det är en risk att ta med en ponny som är på gränsen men minns jag rätt så ska gränsen vara 151 cm med skor på EM.
Det innebär att ponnyer som är, skriv, 146-148 cm inte kan tas ut till mästerskap trots att de vid kontrollmätning finns vara ponnyer.
Det är att ta det för långt tycker jag.

Jag tycker att det är att ta i. Är det en ponny som tävlas i ponnyklasser så är det ju en ponny. Då ska den ju även kunna tävla internationellt där man dessutom har en felmarginal på 3 cm! Här låter det ju som att ponnyn ifråga faktiskt är större än 148 cm i verkligheten. I Sverige räknar man ju i och för sig bort skorna när man mäter. Så om det står 148 cm på mätintyget så är kanske hästen 148,6 med skor, alltså bara en marginal på drygt 2 cm.

Ska EM bara vara en tävling för ponnyer under 146 cm? För i så fall kan vi ju sänka gränsen nationellt också. Annars blir det ju totalt snedvridet. Ponnyer som vinner hitten och datten i Sverige får inte vara med på EM för den är för stor? Trots att det fortfarande är en ponny?

JAG BLIR TOKIG!!!!!

Men är gränsen på 151 hade jag ju klarat mig med den hästen/ponnyn. Men nu har ja itne den längre hon funkar itne rrikigt:P

Jag tycker att det är att ta i. Är det en ponny som tävlas i ponnyklasser så är det ju en ponny. Då ska den ju även kunna tävla internationellt där man dessutom har en felmarginal på 3 cm! Här låter det ju som att ponnyn ifråga faktiskt är större än 148 cm i verkligheten. I Sverige räknar man ju i och för sig bort skorna när man mäter. Så om det står 148 cm på mätintyget så är kanske hästen 148,6 med skor, alltså bara en marginal på drygt 2 cm.

Ska EM bara vara en tävling för ponnyer under 146 cm? För i så fall kan vi ju sänka gränsen nationellt också. Annars blir det ju totalt snedvridet. Ponnyer som vinner hitten och datten i Sverige får inte vara med på EM för den är för stor? Trots att det fortfarande är en ponny?

JAG BLIR TOKIG!!!!!

Tar jag i i det jag skriver eller tar dressyrens grenledning i? :confused:

På hemsidan har de inte skrivit ut hur högt han mättes till men i tidningen står det att han mättes till 148 cm.

Man räknar bort skor på samma vis i Sverige och internationellt så det spelar ingen roll. Internationellt gäller 151 cm med skor, precis som jag skrev.

Tur att min egen ponnys mätintyg säger 144,5 cm :) (Att det sen inte stämmer är ju inte vårt fel. Hon var skadad=vilade när hon slutmättes och var då 144,5 cm. Året innan var hon i tävlingskondition och 146,5 cm. Gissningsvis är hon cirkus 147 cm hög.)

Men är gränsen på 151 hade jag ju klarat mig med den hästen/ponnyn. Men nu har ja itne den längre hon funkar itne rrikigt:P

Den gränsen är ju med felmarginal om hästen skulle vara lite extra uppblåst just för att den är på tävling.
En häst på 150 som blåser upp sig blir ju högre än 151 med skor :smirk:

förut sa dom att det skulle vara mätningar på en del större tävlingar i sverige med, men jag vet inte om det blev så.. kanske på dressyrekipagen som ska till globen och falsterbo... hoppningen vet jag inte men det borde vara liksadant.. :)

Ja, jag tycker du kan skriva ett brev. Ev. kan jag skriva under på det också, beroende på vad du skriver. :angel:

Det där med skorna menar jag bara att när vi mätt alla våra ponnyer så har skorna mäts för att dra av exakta millimeter. På EM så tar man ju inte hänsyn till hur tjocka skorna är... Kommer det gå många ponnyer med slitna skor månne? :angel:

Ja, jag tycker du kan skriva ett brev. Ev. kan jag skriva under på det också, beroende på vad du skriver. :angel:

Det där med skorna menar jag bara att när vi mätt alla våra ponnyer så har skorna mäts för att dra av exakta millimeter. På EM så tar man ju inte hänsyn till hur tjocka skorna är... Kommer det gå många ponnyer med slitna skor månne? :angel:

Hmm, ett brev ja. Om det är lugnt på jobbet imorgon kan jag kanske författa ett.

Okej, du menar så. Iofs har mätmännen hemma som mätt våra ponnyer dragit av lika mycket oavsett om de är nyskodda eller ska skos dagen efter. Men det kanske är annorlunda nu, vi har inte mätt på ett par-tre år.

Det står i artikeln att Mustang har ett slutmätningsintyg på 148 cm och i FEI-passet står det också 148 cm. Det är inte samma sak som att han idag skulla kunna mätas till 148 cm. Troligtvis är han större än 148 eftersom de tror att han inte kommer att klara gränsen 151 på tävlingsplats.

Det står i artikeln att Mustang har ett slutmätningsintyg på 148 cm och i FEI-passet står det också 148 cm. Det är inte samma sak som att han idag skulla kunna mätas till 148 cm. Troligtvis är han större än 148 eftersom de tror att han inte kommer att klara gränsen 151 på tävlingsplats.

Läs bildtexten. Där står det att han mättes till 148 cm.

Nej det står "ponnyn mäter 148 cm" och det säger ingenting. Dessutom är det sällan artikelförfattaren som sätter bildtext. Jag tror som Snuffsan att ponnyn är slutmätt till 148 och sen behöver vi inte fundera mera... :angel: ;)

Jag tror inte att 148-ponnyer (som verkligen är det) har något att oroa sig för och jag tror inte heller att man måste ner på 146 för att känna sig säker på att komma i åtanke inför mästerskap i fortsättningen. Detta är väl vad alla efterlyst - att man kommer åt de för stora ponnyerna?

Senast ändrad:

Nej det står "ponnyn mäter 148 cm" och det säger ingenting. Dessutom är det sällan artikelförfattaren som sätter bildtext. Jag tror som Snuffsan att ponnyn är slutmätt till 148 och sen behöver vi inte fundera mera... :angel: ;)

Jag tror inte att 148-ponnyer (som verkligen är det) har något att oroa sig för och jag tror inte heller att man måste ner på 146 för att känna sig säker på att komma i åtanke inför mästerskap i fortsättningen. Detta är väl vad alla efterlyst - att man kommer åt de för stora ponnyerna?

Nej, redigerarna sätter oftast bildtexterna. (Oftast på ont ;) )
Jag tror också att Mustang är större än så, med tanke på övrig text i krönnen. Men bildtexten säger ju egentligen att ponnyn är så stor eftersom det är skrivet i presens. Inte "är mätt" till eller dylikt.

Jo, små stora hästar ska bort från banorna. Frågan är, som jag ser det, hur en bra mätmetod ska utformas. Dagens metoder är inte bra och inte heller tillförlitliga.

Liknande trådar

Kultur Ja ni läste rätt! Trots iställt ESC pga ja ni vet vad, kommer Sveriges 12:a att röstas fram! :banana: :banana: :banana: Det kommer att... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
7 096
Senast: malumbub
·
Äldre Ja ni läste helt rätt! 2018 års första Mellotråd är här!! :banana::banana::banana: Jag vet att ni har längtat ;) I morse presenterades...
Svar
7
· Visningar
902
Senast: MayGrace
·
Övr. Hund Usch jag känner mig väldigt upprörd över sättet SBK/UG lydnad (utvecklignsgruppen för lydnad) hanterar arbetat med de nya...
Svar
11
· Visningar
1 314
Senast: Kattla
·
Islandshäst Hej, dum fråga kanske och troligen kommer jag inte iväg på tävling heller, men... Mina hästar har inte varit vaccinerade för...
Svar
2
· Visningar
1 073
Senast: Teilani
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka