Blir galen snart!

Sv: Blir galen snart!

Men om nu tråden enbart handlar om hur L gjorde eller inte så tycker jag att du ska diskutera det med henne istället! Jag hade ju deffenitivt inte blivit glad över denna tråd om jag var L!

Vi här på buke har nog inga större problem, har du? Med din attityd så är det ju bara bäddat för bråk i ert stall.

Du verkar snarare ha problem med att ingen höll med dig om att L var dum i huvudet.
 
Sv: Blir galen snart!

Ja, jag vet inte var andras toleransnivå går, men själv hade jag vägrat att leda runt på en häst som inte kan gå ordentligt utan stigbett och spö.
Hade jag tagit över en "ouppfostrad" häst hade jag sett till att få ordning på den innan jag utsatte andra för risken att hantera den. Och det gäller även en äldre häst som brallar.

Absolut! Jag hade aldrig gått med på att leda in andras hästar om de inte funkade normalt i hanteringen. Ok en häst kan alltid bli rädd för nåt, men de måste vara välhanterade från grunden.

Vi har en stor maffig hingst (nästan 1.70 i mankh) som leds in och ut i grimma utan tjafs. Han kan ledas av vem som helst, även ett barn (självklart i vuxens sällskap då).

Jag tycker att TS ska se över hur hennes hästar är att hantera innan andra ska riskera nåt.
Jag har ett skadat knä och skulle aldrig riskera att det går sönder för evigt pga. att en häst inte kan uppföra sig.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Blir galen snart!

Men själva grejen är ju att hästarna funkar fint med kedja och bett varför inte använda det då?
 
Sv: Blir galen snart!

Och varför skall man låta orutinerade människor hantera hästar som kräver att man är rutinerad för att hantera dem ?

Vi har väl bara lite olika åsikt om hästhållning, säkerhet och fostran i allmänhet.
Jag anser att normalt fostrade hästar med vettig foderstat ska kunna gå till och från rasthage i grimma och grimskaft.
Kan den inte det så är det först och främst fostran som gäller, men även att se över fodret.
 
Sv: Blir galen snart!

Varför komma till den punkt att man sätter på det? Måste ju finnas ett grundproblem i hanteringen
 
Sv: Blir galen snart!

Självklart ska andra göra vad du har bestämt med dina hästar. Det är skit samma om L tycker hästarna kan gå i vanlig grimma, om det ska funka i ett stall med flera personer måste man respektera varandra och varandras val.
Här finns ju ingen respekt från något håll, tonen är väldigt aggressiv i ditt inlägg. Jag säger som några andra, tur man har eget.
 
Sv: Blir galen snart!

Jag har ett skadat knä och skulle aldrig riskera att det går sönder för evigt pga. att en häst inte kan uppföra sig.


I det här fallet verkar det ju inte som dom andra i stallet har något emot att ta ut TS hästar i hagen, utan har ledit dom utan stigbett och kedja som TS vill för säkerhets skull så att hästarna har slitit sig.

Antingen så följer man väl ägarens råd om hur man leder dom (naturligtvis inom rimliga gränser) eller så säger man att man inte vill hantera dom alls.
Tycker det är för jävligt att leda dom på ett sätt som TS inte vill och tappa dom, kan ju hända en allvarlig olycka!
 
Sv: Blir galen snart!

Du har ju ingen som helst aning om vad jag ger för foder och hur mycket jag ger dom!!!
 
Sv: Blir galen snart!

Min tolkning av ts första inlägg är att 13åringen även brallar med kedjan men går att hålla.

Som någon skrev, ts kanske bör se över fodret eller motionera hästarna mera alternativt låta dem vara ute längre. En häst som brallar vid intag har enligt mig för mycket överskottsenergi!
 
Sv: Blir galen snart!

Nej, inte mer än att de får mest av alla och behöver mycket för att prestera hårt. Som du skrev i förta inlägget.
Min vilda gissning med avseende på att de verkar rätt jobbiga att hantera så är det för mycket.
 
Sv: Blir galen snart!

Ja jag håller med. Jag anser att de antingen borde ha tagit ut TS hästar enligt instruktionerna eller så sagt ifrån sig ansvaret tills TS hade ordnat så att hästarna gick att hantera som "folk".

Jag förstår dock inte vad sådana hästar gör på ett hyrstall. Låter som upplagt för problem. Förstår inte varför andra tar på sig att hantera dom, och förstår inte varför TS inte hanterar dom själv (med tanke på risk för att sånt här ska inträffa).
 
Sv: Blir galen snart!

Jag tror inte att man kan skylla bara på fodret. Har sett elithästar som stått på väldigt mkt kraftfoder och haft en sju h-vetes massa energi, men som ändå gått lugnt och sansat vid hantering. Det handlar om LYDNAD helt enkelt. Bralla kan hästen göra i hagen, det är inte OK att göra det vid hantering tex.
 
Sv: Blir galen snart!

Svara till er alla...

För att klara upp lite ist för att bara sitta och tajfsa.

Vi börjar med 13-åringen som jag haft i snart 3år, hon är väluppostarad och det ända som är med henne är att blir super glad när hon kommer ut...dvs leds, rids i skogen och hagen m.m.

Hon får runt 11kg hö, 3.5kg havre, 1.5l betfor (torrt) + mineraler m.m.

Tävlings kondition, rids varje dag.

Eftersom hon inte gör mer än att trippar (borde använt det från första början) när man leder henne och hon inte blir dum på något sett.

6-åringen har jag bara haft i 1 månad och han har fått gjort som han vill, och då även att han sliti sig ett fåtal ggr från sin förra ägare.
Självklart har jag som mål att han ska slippa stigbettet, men just nu så funkar det bra att använda stigbett just för att han kan inte slita sig...det är nr 1 anledning till att har stigbett på honom. Jag vill absolut inte tappa honom och därför använder jag stigbettet.

Han har faktiskt blivit mycket bättre bara på 1 månad och senast igår så ledes han i bara grimma och grimskaft in i transporten utan större problem.

Han får runt 14kg ensilage, 3kg och 1L betfor + mineraler...

Han står inte på full fodergiva eftersom att han inte är nån tävlingskonditions och han rids eller jobbas varje dag.

Hoppas det har klarat upp lite och det var absolut inte min mening att låta som att jag kan allt och vet bäst för det gör jag verkligen inte!

Har mycket kvar att lära och tar gärna råd och tips från er.

Har även diskuterat med mamma och pojkvän att jag tar ut och in dom själva.
Och sen har jag även funderat på att det går 7 timmar mellan frukost och lunch...om det kan vara det som gör att dom blir med bralliga när dom ska in?? Att dom är tok hungriga helt enkelt.

Kram!
 
Sv: Blir galen snart!

MEN vissa hästar kan det vara super att bara ha en kedja det är trots allt ett djur på 500-600 kg man ska leda runt.


Jag håller fullständigt med!! Och en häst som brallar när man tar in den behöver inte vara ouppfostrad! Vi köpte en hopphäst när hon var 15 år.. Royne Zetterman hade haft henne några år innan(& knappast han har dåligt uppfostrade hästar!) Idag är hon 29 & det är inte varje dag som det går att leda in elr ut henne utan kedja.. Hon älskar att komma in & på morgonen älskar hon att komma ut! Likadant att dt inte varje dag går att rida henne utan pelham för hon älskar att galoppera.. & får hon inte galoppera galopperar hon på stället.. Trots hennes ålder & upppfostran så har hon sina dagar!!
Min nuvarande häst får jag leda med kedja! Om någon annan ska leda honom ber jag dem ha kedja för jag vet hur stark han är! Likadant att han knapppt går att rida på vanligt bett utan jag använder pelham.. Kan man handskas med det är det helt okej enligt mig...

Hoppas det löser sej i ditt stall! & jag är helt & hållet på din sida! :)
 
Sv: Blir galen snart!

jag tycker det är helt ok att leda dem i kedja & stigbett, ifall de funkar lika bra som en "grimma" på en mer lugn häst.

*Gör en dålig gemnförelse*
Unghästar = bruka vara trotstiga
Tonåringar, bruka vara trotsiga. Vissa måste man har mer pli på. Ge man dem var dem vill hela tiden, så finns de inget som kan stoppa dem sedan, för dem bara trotsa och trotsa för att dem vet att dem får var dem vill. Då börja man skälla på dem, för att dem faktiskt skall förstå att de är fel. Är det fel tycker ni? Att säga ifrån, att det är FEL det dem gör. Det är inte okej att hålla på att trotsa, därför måste man sätta gränser. Att då använda ett stigbett är att visa att dem faktist inte ska göra fel (som att slita), likså med ett rapp. Det är för att visa vad som är fel! Självklart är belöning viktigt också när dem gjort rätt :)!

Förlåt mitt röriga inlägg, och inte så perfekt jämnförelse, eftersom jag själv är tonåring, men jag vet ju att mina föräldra måste sätta gränser.
 
Sv: Blir galen snart!

det är inte varje dag går att rida henne utan pelham för hon älskar att galoppera..

(....)

Om någon annan ska leda honom ber jag dem ha kedja för jag vet hur stark han är! Likadant att han knapppt går att rida på vanligt bett utan jag använder pelham..

Alla hästar är starka, det är ingen ursäkt för att de inte ska vara uppfostrade i hantering och ridning.
 
Sv: Blir galen snart!

Hmmm, förlåt om jag lägger mig i men betfor:confused:är inte det rena rama sockerbomben (ren energi) och tilllika havre....:confused: kanske det vore att föredra att minska på just de givorna... bara en tanke:confused:

sen tänkte jag på detta med att klatcha till med spö:confused:går det verkligen inte att korrigera på annat vis:confused:... som exempel kan jag ju dra upp min egen häst som tidigare när han nyss kommit till oss gillade att dra runt på den som ledde honom:eek:men genom att konsekvent backa och stanna upp honom och "ge tillåtelse" till att fortsätta gå blev han så gott som botad...och det helt utan spö eller andra kraftatag:banana:

Enligt mig är det ju olater som ska bort och då bör man nog både analysera varför och hur göra... med våld löser man bara kortsiktigt...med lite mer stil och finess och gott kroppsspråk och ledarskap löser man ofta saker mer långsiktigt.... :laugh:

bara en tanke från mig i norr....
 
Sv: Blir galen snart!

Vad jag menar är att hästar som inte går att leda normalt ska ägaren ta hand om själv.
Det är inte roligt att behöva ta till både det ena och det andra för att hästen ska uppföra sig och jag är väldigt glad att jag slipper ha andras ouppfostrade hästar i mitt stall.

Jag är väl "yrkesskadad" men faktum är att de hästar som är ouppfostrade och som man måste ha diverse hjälpmedel till handskas personal/andra än hästägaren oftare med fast det borde vara ägaren själv som tog hand om sin häst och dess problem.
Och visst det tar inte många minuter att ta på stigbett/kedjegrimskaft på en häst, men varför inte uppfostra hästen istället så att folk slipper ha problem med dem?

Att rappa till hästen när den gör fel hjälper den knappast att lita på och uppföra sig bland människor, den lär sig att hålla sig i skinnet så länge spöt finns där, sedan gör den som den vill ändå.

Då är det bättre att lära hästen ordentligt, sedan kvittar det om det tar tio minuter att gå tio meter och man får backa hur många gånger som helst.

Herregud ett föl på sex månader kan jag förstå om den hoppar runt, men inte en sexåring, det hade jag aldrig tillåtit min sexåring att göra och hade en trettonåring gjort det så:crazy:

Vad jag vill ha fram är: Ta hand om dina hästar själv tills de har lärt sig att bli ledda i grimma och lägg din tid på grunderna, utan spö.
 
Sv: Blir galen snart!

Det finns ju inga direkta problem!

Så länge man använder stigbett och kedja så händer det ju inget!
Saken är den att L tog in hästarna UTAN stigbett och kedja vilket resulterade att hästarna stack + att hon inte ens ringde till mig.

Eftersom jag tränar med 6-åringen att han ska gå utan stigbett varje dag och det blir ju bättre.

Men jag har ju blivit idiot förklarad och är en olämplig hästägare så att man ska väl då kanske sälja hästarna.
 
Sv: Blir galen snart!

Först måste jag säga att det var ett bra och klargörande inlägg.
Jag tror inte att dina hästar får för mycket kraftfoder om de är i tävlingskondition

Däremot tror jag att du sätter huvudet på spiken här:
Och sen har jag även funderat på att det går 7 timmar mellan frukost och lunch...om det kan vara det som gör att dom blir med bralliga när dom ska in?? Att dom är tok hungriga helt enkelt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 198
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 373
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 314
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 302
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp